Medereiziger gezocht Noordkaap 2014

Davidgs500

Rookie
20 jan 2014
23
0
Dordrecht
Beste motorrijders,

Ten eerste zal ik mezelf voorstellen. Mijn naam is David, 20 jaar en woon in Dordrecht.

Begin juli vertrek ik met Koen, ook lid op het MF-forum, voor 4 weken naar de Noordkaap.
Het plan is door Zweden naar de Noordkaap te rijden, en door Noorwegen weer terug. We gaan hier o.a de Lofoten bezoeken.

De 4 weken bestaan vooral motorrijden en genieten van de natuur. Overnachten zal voor 90 procent uit wild kamperen bestaan.

Koen rijdt de tocht met een TDM900 en ik met een BMW F650 ST.
Lijkt het je leuk om mee te gaan, stuur me dan even een berichtje.
We zijn wel op zoek naar iemand van onze leeftijd ( rond de 20).

Groetjes David
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dezelfde reis gemaakt (met de auto). Paar tips:

- Ga heen via Noorwegen en terug via Zweden. Op de terugweg is het een stuk fijner als je een beetje kunt doorrijden dan op de heenweg.
- Vergis je niet in de afstanden en snelheden aan de Noorse westkust. Er zijn dagen dat je 200 kilometer hemelsbreed rijdt, over 600 kilometer kronkelweggetjes en een gemiddelde snelheid van 60 km/h.
- Ik was er ook hartje zomer; 6 graden en regen zijn geen ideale kampeeromstandigheden.
- Boven de poolcirkel zijn er in dat seizoen MUGGEN. Héél veel muggen. Meer dan je ooit in je ergste nachtmerries voor hebt gesteld. Ik zat van tussen m'n tenen tot op m'n hoofd helemaal onder de bulten. Zorg voor goede bescherming. Zonder motorpak lopen boven de poolcirkel is echt een beproeving; als je even stilstaat zitten er zo 30 op je arm. In Finland hebben ze er een dronken sport van gemaakt; wie het langst z'n arm stil kan houden.
- Vergis je niet hoever de Lofoten uit de richting zijn. 4 weken is krap; je hebt zeker 2,5 week nodig om op de Noordkaap te komen (als je doorrijdt). Ik heb de Lofoten toen geskipt.

Veel plezier, het zal ongetwijfeld een fantastische reis worden!
 
Laatst bewerkt:
ik zou eerst door Zweden omhoog rijden. Maar dat is wat ieder wil. Je moet het mooiste voor het laatste houden vind ik. Kijk anders is op het reisverslag van Sanderrs, staan heel veel mooie dingen op.
 
Ja, ieder zo z'n voorkeur natuurlijk. Ik was blij dat ik het andersom had gedaan; heel mooie reis gehad met als hoogtepunt (letterlijk) de Noordkaap, en daarna in 4 dagen naar huis.
 
Ik heb dezelfde reis gemaakt (met de auto). Paar tips:

- Ga heen via Noorwegen en terug via Zweden. Op de terugweg is het een stuk fijner als je een beetje kunt doorrijden dan op de heenweg.
- Vergis je niet in de afstanden en snelheden aan de Noorse westkust. Er zijn dagen dat je 200 kilometer hemelsbreed rijdt, over 600 kilometer kronkelweggetjes en een gemiddelde snelheid van 60 km/h.
- Ik was er ook hartje zomer; 6 graden en regen zijn geen ideale kampeeromstandigheden.
- Boven de poolcirkel zijn er in dat seizoen MUGGEN. Héél veel muggen. Meer dan je ooit in je ergste nachtmerries voor hebt gesteld. Ik zat van tussen m'n tenen tot op m'n hoofd helemaal onder de bulten. Zorg voor goede bescherming. Zonder motorpak lopen boven de poolcirkel is echt een beproeving; als je even stilstaat zitten er zo 30 op je arm. In Finland hebben ze er een dronken sport van gemaakt; wie het langst z'n arm stil kan houden.
- Vergis je niet hoever de Lofoten uit de richting zijn. 4 weken is krap; je hebt zeker 2,5 week nodig om op de Noordkaap te komen (als je doorrijdt). Ik heb de Lofoten toen geskipt.

Veel plezier, het zal ongetwijfeld een fantastische reis worden!


Muggen zitten er idd verschrikkelijk veel boven de Poolcirkel :) En het enige dat helpt zijn lokale anti muggen middeltjes die je om het half uur dik moet opspuiten :P. En vooral zorgen dat je tent hooguit een paar seconde openstaat als je vlug naar binnen duikt!

Als je over Zweden naar de Kaap rijd, kun je in een kleine week met gemak boven zijn, over de e45 kun je dagen maken van richting de 800km, en dat is geen overkill op deze weg.
Terug door Noorwegen mooi op de kleine mooie weggetjes duiken, dan heb je idd een 2.5 week nodig om terug te komen als je wat wil bekijken en de Lofoten mee wilt pakken.
Wij zelf hebben Grense Jakobslev, Noordkaap, Lofoten en redelijk wat locaties verder in Noorwegen bezocht in 23 dagen 9700km.

En met het weer moet je gewoon veel geluk hebben. Wij hadden gelukkig voor 90% geluk en voor Noorse begrippen stralend weer. Maar we spraken onderweg mensen die de ronde andersom reden en bijna alleen maar in de regen gereden hadden. En als je in een flink fjord rijd waar het flink tekeer gaat, kan het goed zijn dat het in het volgende fjord stralend weer is.

Ik weet niet of je het toevallig al tegen was gekomen, maar dit is ons verslag van afgelopen jaar: Eindelijk, Noorwegen!! (reisverslag 2013)
 
Trouwens aardig bizar; ik kwam bij de Noordkaap een Grieks (!) stel tegen dat samen op één motor gekomen was. *O*

Da's pas een eind.
 
Werken de anti-muggen mideltjes uit Nederland niet in Noorwegen dan?
Over het algemeen is het rotzooi wat ze hier verkopen, omdat onze muggen toch ook mietjes zijn. Maar ik heb ook 50% DEET staan van de apotheek, dat ruikt naar petroleum en werkt daar vast ook wel.
 
Werken de anti-muggen mideltjes uit Nederland niet in Noorwegen dan?
Nee, werkt niet. Wat ze boven in Zweden verkopen is vele malen beter. Alles stinkt er dan ook naar, maar werken doet het! Het ruikt een beetje naar gerookt vlees o.i.d. Zelfs je slaapzak ruikt er anderhalve week later nog naar...

Qua afstand, wij hebben 7600 km gedaan in 13 dagen, maar genoten van de vakantie.... NEE! We hebben alles in een vliegend tempo voorbij zien komen... Terug door Noorwegen in 7 dagen was veel te snel, en heb dan ook niet kunnen genieten van de omgeving en de mooie plaatsjes onderweg...
Omhoog in 6 dagen via Zweden over de E45 is dan wel weer goed te doen.

Hier een korte impressie:
 
Over het algemeen is het rotzooi wat ze hier verkopen, omdat onze muggen toch ook mietjes zijn. Maar ik heb ook 50% DEET staan van de apotheek, dat ruikt naar petroleum en werkt daar vast ook wel.

Ik had hier uit NL ook de sterkste bij die te krijgen was bij de Etos, weet zo niet meer welke. Maar het hielp dus echt niet haha ...
 
Bedankt voor de reacties en tips mannen!

@sanderRS. Je reisverslag heb ik inderdaad gelezen. Wij willen ongeveer dezelfde route gaan rijden.
Heb je nog tips ? bezienswaardigheden, mooie wegen etc.?
 
Ik zou Zweden skippen... echt wat een saai land.
Ik ben in 2012 in 2 weken heen en terug gegaan incl Lofoten maar wel in mijn eentje dus lekker doorrijden op eigen tempo.
Muggen waren er bij mij niet en ook geen toeristen...

Verslag staat ook hier in R&T. Veel plezier alvast!
 
Bedankt voor de reacties en tips mannen!

@sanderRS. Je reisverslag heb ik inderdaad gelezen. Wij willen ongeveer dezelfde route gaan rijden.
Heb je nog tips ? bezienswaardigheden, mooie wegen etc.?

Nou, de tips die ik heb staan eigenlijk in mijn verslag haha, er zijn niet heel veel keuzes kwa doorgaande wegen, maar degene die wij hebben gemaakt hebben we thuis vooruit geplanned, en daar is deze reis uit ontstaan.
In iedersgeval raad ik je Grense Jakobselv heel erg aan, en het eiland Sejna voor de Lofoten kan ik je ook goed aanraden, als je die kanten in wilt. De Lofoten zijn zoiezo schitterend, en aan de kustroute zul je je eigen ook niet vervelen.
Ik kan alleen oordelen over de reis die wij hebben gehad, maar ik zou zeggen als je deze 1 op 1 na zou rijden heb je bij thuiskomst een mooie rit gemaakt :P ;) :]
 
Ik ga hetzelfde over een week doen (1juni). Ik doe dan precies hetzelfde... zweden omhoog en dan afzakken door noorwegen, ook vier weken.

Ik rij in een keer door naar de noordkaap door zweden vanaf gotenborg. Ik hoor hierboven iemand 2,5 week roepen maar dat lijkt me vrij sterk als je door rijd. Het Is ongeveer 2800 km omhoog, dat is binnen de week te redden, zeker op een goede allroad.

Ik kan wel wat vragen beantwoorden als ik eind juni terug ben, stuur maar een pbtje voor wat uitwisseling van e-mail adressen als je dat wilt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan