Medley 125cc houdt in op max snelheid

xray71

Die hard MF'er
30 mrt 2003
286
7
Amsterdam
Ik heb sinds kort een Piaggio Medley 125cc uit 2017. Als ik op maximale snelheid rijd, volgens de GPS is dat 95 km/h, dan houdt de motor op een vervelende manier in. Ik vermoed dat er een begrenzer aan het werk gaat, maar de manier waarop is nogal vervelend, heel schokkerig langzamer, dan weer wat harder, dan weer inhouden.
Dit rijdt vervelend. Is dit normaal gedrag en moet ik ermee leren leven of moet ik ermee terug naar de dealer? Voor de rest rijdt de motor prima.
 
Het klinkt inderdaad als de begrenzer.

Nu, je Medley is van 2017. 5 jaar oud. Hoeveel heeft ie gelopen en hoe zit het met het onderhoud?

Ik vraag het maar omdat het zou kunnen dat het gedrag dat je ondervindt gewoon komt omdat de rollen in je vario en je riem versleten zijn. Tijdens het gebruik worden de rollen geleidelijk kleiner en de riem geleidelijk smaller. Daardoor geraakt de riem niet meer tot zijn maximale hoogte op de voorste poelies.
Dat leidt tot een hoger motortoerental bij eenzelfde snelheid. De scooter blijft wel goed optrekken, misschien zelfs beter, maar haalt zijn oorspronkelijke maximumsnelheid niet meer want loopt tegen de begrenzer aan.

Als je dit herkent dan zou ik aanraden: ga op onderhoud met je Medley.
 
Ik denk ook wat PeterCC zegt. Als je veel toeren maakt bij optrekken dan kun je ook iets zwaardere rolletjes in de vario doen.
 
De hele techniek van die rolletjes is nieuw voor me. Is dat ook makkelijk zelf te beoordelen? De motor heeft 10K gelopen. Ik weet niet veel over de onderhoudsgeschiedenis maar hij heeft een beurt gekregen toen ik hem kocht, en ik heb 3 maanden garantie, dus moet nu wel in de komende periode vaststellen of het normaal is of niet.
Qua optrekken heb ik niet het idee dat hij veel toeren maakt. De snelheid is op GPS ong 95km, als een windvlaag wegvalt kom ik over de 100. Lijkt me dat dat redelijk in lijn is met wat je mag verwachten?
Maar ervaren jullie ook dat hij zo schokkerig inhoudt, of blijft hij meer stabiel, rustig rijden bij volgas?
 
10k zou normaal nog niet tot teveel slijtage aan de rollers en de riem mogen leiden.
Dat onderhoud dat hij gekregen heeft zal waarschijnlijk beperkt zijn tot enkel nieuwe motorolie en nazicht van koelwater en remvloeistof. Wellicht werd er niets aan de vario gedaan.

Over hoe die vario werkt kan je een hoop filmpjes vinden op youtube. Ik geef je er 2 mee:
Het eerste legt schematisch uit hoe de vario werkt:
Het tweede geeft je een idee hoe het er daarbinnen in de praktijk toegaat:
 
(...)
Qua optrekken heb ik niet het idee dat hij veel toeren maakt. De snelheid is op GPS ong 95km, als een windvlaag wegvalt kom ik over de 100. Lijkt me dat dat redelijk in lijn is met wat je mag verwachten?
Maar ervaren jullie ook dat hij zo schokkerig inhoudt, of blijft hij meer stabiel, rustig rijden bij volgas?
Als je de snelheid geleidelijk verhoogt vanaf laat ons zeggen 80km/h tot top, is er dan een punt waarvan je kan zeggen: onder die snelheid niets schokkerig, en daarboven wel?
Ik ken de Medley niet goed genoeg om te kunnen beoordelen of 95-100 dat is wat je mag verwachten, lijkt mij iets aan de lage kant.
Ik heb zelf een Beverly 300 en die rijdt alleszins zonder iets van schokkerig gedrag naar en op zijn top.

Als je 3 maand garantie hebt dan zou ik daar in jouw geval wel gebruik van maken want je ondervindt iets wat jou niet normaal lijkt.
Bij wie kan je met die garantie terecht? Is dat een zaak die verstand heeft van Medley's, of scooters in het algemeen, want qua werking zijn ze allemaal ongeveer gelijk.
 
Ik vervang de rolletjes in de vario eigenlijk altijd voor sliders van dr. Pulley. ( burgman 400 en Vespa gts300 ) dit rijd net iets soepeler. Iets meer toeren bij optrekken en wat minder op hogere snelheid. Ik heb net een mp3 yourban aangeschaft en hiervoor TechPulley sliders besteld. Het vervangen van de rolletjes staat in het onderhoudschema op 10.000 km. Laat de aandrijving eens nakijken en kijk mee als dat kan. Is zeker leerzaam.
 
Als het vervangen van de rolletjes op 10k staat dan is het inderdaad gewoon kwestie van dat te laten uitvoeren. En dat hoeven dan geen dr Pulley's te zijn, misschien zijn die beter, dat kan, maar dat zal zeker niet binnen de garantievoorwaarden vallen, maar gewoon door de originele. Moet ook het probleem al oplossen.
 
Ik heb een piaggio medley 125 2021. 1500 km nu. Geeft op teller 110 aan. Maar volgens gps ook 8 km lager. Vindt dat net te weinig. En laat je mallossi erin zetten dan vervalt de garantie. Maar verder rijd hij perfect.
 
Ja wat Petercc zegt, die riem is gewoon dunner geworden , komt minder hoog toerental gaat hoger en loopt tegen begrenzer.
De ellende met een 125cc is ook dat vaak op hoogste snelheid wordt gereden om nog enigzins mee te komen, en dat de riem vaak op hoogste stand staat en op hoogste stand ook het snelste slijt.
Misschien breekt de riem pas bij 20000km, maar is bij 10000km al dun.
 
Het gaat me niet om de hoogte van maximale snelheid, maar dat ik het rijgedrag dan erg vervelend vind met het schokkende inhouden. Maar het leek erop dat het iets van ‘inrijden’ was of zo. Misschien heeft de vorige eigenaar nooit snelwegritten gedaan. Nu ik het een paar keer heb gedaan is dat vervelende inhouden weg. Hij rijdt nu stabiel 95, en het zijn toch maar korte stukjes dat ik dat doe. Meestal zijn het gewoon stadsritten met een heel klein stukje snelweg, even over de ring A10 een stukje en daarna in de stad verder.
Ik ben nu blij met de scooter. Hij rijdt fijn en is lekker wendbaar. Het enige is dat ik met regen (nog?) niet zo snel door een bocht durf als dat ik dat met een normale motor zou doen.
 
Ik heb een piaggio medley 125 2021. 1500 km nu. Geeft op teller 110 aan. Maar volgens gps ook 8 km lager. Vindt dat net te weinig. En laat je mallossi erin zetten dan vervalt de garantie. Maar verder rijd hij perfect.

Vervalt de garantie?
Nog nooit van gehoord
 
Het gaat me niet om de hoogte van maximale snelheid, maar dat ik het rijgedrag dan erg vervelend vind met het schokkende inhouden. Maar het leek erop dat het iets van ‘inrijden’ was of zo. Misschien heeft de vorige eigenaar nooit snelwegritten gedaan. Nu ik het een paar keer heb gedaan is dat vervelende inhouden weg. Hij rijdt nu stabiel 95, en het zijn toch maar korte stukjes dat ik dat doe. Meestal zijn het gewoon stadsritten met een heel klein stukje snelweg, even over de ring A10 een stukje en daarna in de stad verder.
Ik ben nu blij met de scooter. Hij rijdt fijn en is lekker wendbaar. Het enige is dat ik met regen (nog?) niet zo snel door een bocht durf als dat ik dat met een normale motor zou doen.
95 op GPS en 110 op de teller, of 95 op de teller?
 
Dus waar hij voordien begon the haperen.
Als dat nu weg is dan was het toch niet de begrenzer.
Een probleem gaat meestal niet vanzelf weg, maar hier blijkbaar wel. Des te beter.
Maar als het niet de begrenzer was, wat zou het dan wel kunnen zijn geweest?
 
Goede vraag.
Hoog toerental, hoge belasting. Meest waarschijnlijk lijkt me ergens een hapering van het injectiesysteem. Spuit tijdelijk te weinig of te veel brandstof in waardoor het mengsel niet goed meer ontbrandt.

Misschien zat er ergens een "vuiltje" in dat de inspuiting hinderde?
Je Medley is van 2017. Dat is een Euro4 met lambda-sonde?
Misschien was die lambda-sonde vervuild geraakt en gaf die onjuiste informatie door aan de injectie die daardoor te veel of te weinig brandstof inspoot. Mogelijk werd de sensor gereinigd door de motor intensiever te gaan gebruiken.
Je Medley is 5 jaar oud en had 10k gelopen toen je hem overnam. 2k gemiddeld per jaar. Weinig.
Mogelijk had die een hele tijd ongebruikt stil gestaan voor jij hem terug in dienst nam, of werd die voordien enkel voor zeer korte ritten gebruikt.

Ik zou hem bij het rijden verder goed observeren. Je weet nu dat dat inhouden er niet hoort te zijn. Je hebt 3 maanden garantie. Ergens tot eind januari volgend jaar?
Merk je het verschijnsel voordien terug op, stap er dan direct mee naar de dealer.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20221213_094311_Email.jpg
    Screenshot_20221213_094311_Email.jpg
    72,3 KB · Weergaven: 25
Terug
Bovenaan Onderaan