mee eens of niet: motorrijders rijden beter

Motor rijders rijden beter!

  • Mee Eens

    Stemmen: 73 81,1%
  • Niet mee eens

    Stemmen: 17 18,9%

  • Totaal aantal stemmers
    90
Je leert als motorrijder wel beter kijken.
Ik denk dat je meer en bewuster bent van het verkeer om je heen als motorrijder. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar ik denk ik het algemeen dat motorrijders meer zien en dus veiliger aan het verkeer zouden kunnen deelnemen.
 
Hoe meer rijbewijzen je hebt, hoe meer je weet wat de mogelijkheden en beperkingen zijn van andere voertuigen.

Verder MOET je op de motor er meer bij zijn. Je wordt gedwongen om beter te anticiperen. Je inzicht wordt dus groter. Dat we daarna dit allemaal weer om zeep helpen door agressiever te rijden, is puur levensbehoud. Een tijdje geleden heb ik gehoord dat ik voor de rechter mag verschijnen, de week daarna reed ik een stuk rustiger. :o
Wat heb ik die week doodsangsten uitgestaan. :+
Als je je aan de max. snelheid houdt, wordt je echt aan alle kanten gesneden. Verder moet je maar afwachten wat anderen doen. Als je er duidelijk boven gaat zitten, heb je veel meer zelf in de hand. })
 
Eigenlijk een beetje onzin, zowel in de auto als op de motor zul je goed moeten kijken, anticiperen etc. Voor mij maakt dat geen verschil. Het enige kan zijn dat je in de auto een vals gevoel van veiligheid krijgt. dit komt van alle technische verbeteringen v.w.b. veiligheid zoals ABS, kreukelzones, airbags etc. Hierdoor waan je je veiliger en kun je sneller gaan rijden met wellicht meer risico. Maar geloof me ik heb heb ooit eens een frontale botsing gehad zonder remweg in de stad. Zowel ik als de auto zaten behoorlijk in de kreukels. Enne op de motor ben je je eigen kreukelzone.
Dus kijk je wel dubbel uit :]
 
Hai,

Denk dat technisch gezien motorrijders beter kunnen rijden, zowel door opleiding als gewoon hun natuur. Daar staat tegenover dat een behoorlijk aantal als een idioot de weg overgaan, zich niet bewust lijken van hun kwetsbaarheid en zware irritaties oproepen bij het overige verkeer.

Jammer, want onnodig. Slalommen is best leuk, maar niet op een drukke snelweg met 150 per uur. En op een standaard 80 km weg gezellig tussen beide rijstroken (en dus elkaar tegemoetkomend verkeer) doorcrossen met 100 km/u getuigd misschien wel van technische vaardigheden, maar niet van sociaal en ruimtelijk inzicht.

Mvg
 
ik ben zelf in het bezit van alle rijbewijzen "a.b.c.d.e" en ik merk dan ook in mijn werk(tegenwoordig) als buschaffeur bij het gvb in amsterdam en vroeger oa op de vrachtwagen dat de mensen die fouten maken,die anderen vaak bestempelen als "het niet kunnen rijden"niet specifiek altijd met hun rijkunsten te maken hebben.

't is eerder een wat flagg hierboven al zei dat de bestuurders zich geen verbeelding kunnen maken wat er achter het stuur van bv een groot voertuig of bv een motorfiets komt kijken.
tuurlijk zitten er eikels bij die slimmer zijn dan dat zij zich gedragen en bewust aan het bloedzuigen zijn als jij als bestuurder van een voor hun onberijdbaar voertuig jezelf door het verkeer verplaatst......dat soort mensen mogen een spuitje krijgen.
maar over het algemeen missen zij het inzicht wat anderen door hun rij ervaring wel hebben opgedaan.
 
Ik mis de optie: weetnie, kan niet oordelen.

Ik vind wel dat motorrijders in de auto bed8zamer kunnen zijn op motoren in het verkeer, maar dat zeg je in principe zelf al in je opening.
 
mee eens!

in de eerste plaats omdat het voor ons bittere noodzaak is.

en ten tweede omdat motorrijden vaak een bewuste keuze is.
 
Laat mij je ff op weg helpen een mening in te duwen...


Nee, motorrijders op uitzonderingen na....rijden en gedragen zich beter op de weg dan automobilisten.

Roept u maar!


Eigenlijk heb ik er geen woorden voor!

|( |(

Wellicht kun je een en ander staven met concrete cijfers in plaats van gevoelens.

Ik lees maar één argument waarom motorijders er verstandig aan zouden (maar nergens blijkt uit dát we dat ook doen) doen zich goed te gedragen en dat is ....hun eigen hachje.

Maar blijf maar lekker in je waan en hemel je rijkwaliteiten maar op. '(
 
Je kan beter een topic en poll aanmaken met:

"Rijden motorrijders die het hele jaar doorrijden beter als mooi-weer-rijders?"


;)
 
gemiddeld genomen kijken motorrijders beter dan mensen met alleen een autorijbewijs, dit merk ik als ik bij vrienden in de auto zit die geen motorrijbewijs hebben.
Deze kijken minder ver vooruit, en "snappen" of schatten snelheid niet goed in.
Dit is natuurlijk niet bij elke motorrijder het geval want d'r zijn er ook die als een kip zonder kop rijden.........
 
Ik ben het deels met de stelling eens.

Sinds ik zelf ook met motorrijlessen begonnen was en nu zelf m'n rijbewijs heb, merk ik dat ik me beter kan verplaatsen in de positie van een motorrijder. Ben er dus altijd op bedacht hoe kwetsbaar deze groep is. Heb zelf voor de auto ook een aanvullende rijopleiding gevolgd die heel erg op veiligheid en kijken gericht is. Wel met hogere snelheden. In de auto vind ik mezelf veilig rijden. Ik merk wel dat ik op de motor niet zo heel veel ervaring heb, maar zal mezelf nooit in de moeilijkheden brengen vanwege de ervaring in de auto die ik heb. Eigen veiligheid staat bij mij erg hoog in t vaandel.

Als ik zie dan mensen zich zitten te scheren, zitten te bellen, koffie zitten te drinken in de auto, dan verbaast het me niks dat deze groep verkeersdeelnemers een groot gevaar op de weg is. Voor dit soort rare fratsen heb je op de motor echt geen mogelijkheid! Iemand die alleen zijn motorrijbewijs heeft, kan net zo goed een gevaar voor zichzelf en anderen zijn vanwege de geringe rijervaring en verkeersinzicht als hij/zij net gaat rijden.

Groeten Tom.
 
Aangezien motorrijders altijd een tikkie harder rijden :} , is dit natuurlijk in het nadeel voor deze poll :+

 
Laatst bewerkt:
Ik betrap me erop dat ik, nu ik ook motor rijd (sinds februari jl) veel beter om me heen kijk, ook als ik in het koekblik zit. Alleen al het feit dat je weet hoe het voelt om op een motor te zitten tussen al het verkeer, maakt m.i. dat je meer rekening houdt met andere weggebruikers.

Ik pleit er dan ook voor dat a.s. koekblikkers tijdens hun rijopleiding ook een (paar) keer op een motor rijden!!
 
Ik heb "niet mee eens" gestemd. Het zou te generaliserend zijn. Ik kom er genoeg tegen waarbij ik denk "jongejongejongejonge"

Ikzelf echter......... O-)


Mazzel,

Roland
 
Niet mee eens.
Net als automobilisten zitten er een paar tussen die niet sociaal rijden.
 
Sinds ik een eigen motor heb rij ik weinig meer in 't blik. Het valt me wel op dat ik meer om me heen kijk, maar sinds ik mijn motor heb moet ik ook opletten dat ik niet met het blik rij alsof het een motor is. (jaja een passat is breder dan mijn gpz ;) )
 
Tsja, om dat nou op een motor-forum te vragen :z

Enieweej, iedereen leert verantwoordelijk te rijden in de rijlessen (als je tenminste een fatsoenlijke rijschool had). Dat mensen die hun rijbewijs halen er vervolgens helemaal geen rekening mee houden is een ander verhaal :Z (waar ik me steeds vaker aan begin te ergeren: knipperlicht veel te laat aandoen of helemaal niet)
 
Motorijders hebben over het algemeen sneller reactievermogen en rijden defensiever ivm kwetsbaarheid!!!

Maarja is moeilijk uit te maken er zijn altijd UITZONDERINGEN :+

Ik rij op/in beide voertuigen 'levensgevaarlijk' :X ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan