Meer aandacht voor langzaam rijdende, a.u.b

Ik rijd zelf automaat................
Ik ook, en wil niet anders meer. Zelfs op de motor zou ik het willen.
Enige keren dat ik onnodig rem is om de cruise-control 'uit' te zetten en om bij stilstand het kruipen tegen te gaan. Op de snelweg reageert de auto net als een gewone met een versnellingsbak.
Ik druk gewoon even op de pauzeknop.
Hernemen naar de ingestelde snelheid doe ik wel meestal met het gaspedaal, want als de snelheid met meer dan 20km/u gedaald is duurt het een eeuwigheid voor hij de ingestelde snelheid weer bereikt heeft met de reset knop, ik druk wel op de reset net voor ik die snelheid weer bereikt heb.
Automaten blijven al minstens een jaar of 10 in de versnelling zitten waar ze zitten als je het gas los laat. Maar goed dan nog remt een auto zeker t.o.v. een motor nauwelijks op de motor.
Als het het toerental zakt schakelt de automaat verder terug.
Is niet altijd zo. Mijn auto schakelt wel degelijk relatief snel terug bij gas loslaten. Al blijft het wel minder effectief tegenover een manuele bak.
Mijne schakelt trouwens ook terug bij afdalingen om niet te ver over de ingestelde snelheid te gaan.

Wat ik wel eens doe is bij het naderen van een rotonde of kruispunt de pook in sequentieel zetten en zelf terug schakelen, net voor de rotonde of kruispunt gaat ie weer op automaat. Lijkt omslachtig, maar ben je snel gewoon.
Dat hoeft niet, mits je de juiste versnelling kiest op de automaat.
Bij een viertraps automaat is de derde versnelling toereikend binnen de bebouwde kom, en hij gaat nog langer mee ook omdat dat ding niet steeds terug schakelt naar 3 als je wat meer gas geeft.
Bij een 8 traps automaat zal 4 of 5 wel prima zijn.
Ik beide gevallen zit je bij 50 km/h aan 1900 rpm, dus ook beter voor de motor en meer remmend vermogen van de motor.
Mijne is een 7 traps automaat. (Hyundai Tucson 1.7 CRDI), en hoe hoog (of laag) de toerentallen liggen bij bebouwde kom (50km/u) weet ik niet precies, maar dan staat ie in 5de bij platte baan. Bij wat voelbare bergop, en sterk optrekken gaat ie terug naar 4, of zelfs naar 3. Met een trailer weet ik het nog niet, er moet nog een trekhaak opkomen.

Bij 120km/u in 7de maakt ie 2050rpm, gas lossen geeft voldoende motorrem.
Bij de lage snelheden is het rpm uiteraard een stuk lager, en heb je wel motorrem omdat hij wel degelijk relatief vroeg terug schakelt, de motorrem blijft miniem. Komt ook een beetje omdat een diesel sowieso een stuk lager in rpm ligt dan een benzine.

Maar dit gaat wel wat off topic, niet?

Dus even to the point, ik vind dit een interessant topic, maar het gaat hier razendsnel.

Ik meld mij bij deze echter als traagrijder (de torenhoge Belgische brandstofprijzen dwingen mij hiervoor), máár, ik beschouw mijzelf als een niet-hinderlijke traagrijder.
Het traagrijden situeert zich bij mij voornamelijk op de snelweg, waarbij ik mij uiteraard wél rechts houd voor zover als nodig en mogelijk, en de lange(re) gewestwegen waar inhalen doorgaans geen probleem is.

Later daarover wat meer.
 
Mijne is een 7 traps automaat. (Hyundai Tucson 1.7 CRDI), en hoe hoog (of laag) de toerentallen liggen bij bebouwde kom (50km/u) weet ik niet precies, maar dan staat ie in 5de bij platte baan. Bij wat voelbare bergop, en sterk optrekken gaat ie terug naar 4, of zelfs naar 3. Met een trailer weet ik het nog niet, er moet nog een trekhaak opkomen.

Bij 120km/u in 7de maakt ie 2050rpm, gas lossen geeft voldoende motorrem.
Bij de lage snelheden is het rpm uiteraard een stuk lager, en heb je wel motorrem omdat hij wel degelijk relatief vroeg terug schakelt, de motorrem blijft miniem. Komt ook een beetje omdat een diesel sowieso een stuk lager in rpm ligt dan een benzine.

Met deze info kan ik wat, helder!
Probeer eens de versnelling in de bebouwde kom die de motor bij 50 km/h 2000 rpm laat draaien, je hebt dan hetzelfde remmende vermogen als op de snelweg.
Bij druk verkeer dat steeds versnelt en vertraagt heb je dan toereikend motorremvermogen, daardoor hoef je minder snel te remmen wat harmonicaeffect tegengaat.
En, beter voor je bak en motor! :t
 
Met deze info kan ik wat, helder!
Probeer eens de versnelling in de bebouwde kom die de motor bij 50 km/h 2000 rpm laat draaien, je hebt dan hetzelfde remmende vermogen als op de snelweg.
Bij druk verkeer dat steeds versnelt en vertraagt heb je dan toereikend motorremvermogen, daardoor hoef je minder snel te remmen wat harmonicaeffect tegengaat.
En, beter voor je bak en motor! :t
Bij 50km/u staat mijn motor al in zijn 6de (in normale en gunstige omstandigheden, dus geen te zware bergop), en doet die ong 2300rpm.

De redenen dat ik trager rijdt dan de meeste is omdat ik (te veel :$ ) rekening houdt met mijn verbruik. Maar ook om relaxer te rijden. Op de snelweg bijvoorbeeld, je ziet iedereen constant vertragen en versnellen, en van rijbaan wisselen. Daar houd ik niet van, dus rijdt ik trager, ik moet zelden van snelheid wisselen en blijf dus voortdurend op de rechter baan.

Als ik een heel vroege shift heb (begin regelmatig om 5u of vroeger) rijdt ik zelfs ong 85km/u op de snelweg. Vrachtwagens geef ik een lichtflasch als ze bij inhalen voorbij zijn, en meestal krijg ik de welbekende dank dmv hun raw's.
Begint er meer verkeer op te komen zal ik ronde de 95 op teller rijden, dan hoeven de vrachtwagens niet voorbij, want dan wordt het moeilijker voor hun.
Moet ik om een of andere reden uitwijken naar het tweede vak, zoals bijvoorbeeld om ruimte te maken voor invoegend verkeer, zal ik indien nodig wel effe doortrekken naar 120 om het verkeer dat achteropkomt op de tweede baan niet te hinderen.

Buiten de snelweg houdt ik mij over het algemeen gewoon aan de snelheidslimieten, daar die toch nooit hoger dan 90km/u liggen. In Vlaanderen zelfs meestal niet hoger dan 70.
Bij korte stukken 90 weg rijdt ik meestal echter niet sneller dan 90, omdat je alweer moet vertragen als je net die 90 bereikt hebt.

In Wallonië doe ik het dan weer effe anders, daar mag je op de meeste gewestwegen nog wél 90, maar op de kruispunten dan weer maar 70. Als het zo een weg is dat je om de anderhalve km een kruispunt hebt, blijft mijn crouse controle (met de auto dus), gewoon op 70 staan. Meestal is inhalen daar ook geen probleem. Zijn er stukken van 90 van minstens een drietal km zal ik ook wel die 90 rijden.

Ik houd gewoon van relaxed rijden en heb liefst een laag verbruik. Sinds ik zo ben gaan rijden (ja, in mijn jonge jaren reed ik wel wat "wilder"), heb ik veel minder stress in het verkeer, en als anderen me voorbij "vlammen", stoort me dat ook al lang niet meer.
 
Maar dit gaat wel wat off topic, niet?

Dus even to the point, ik vind dit een interessant topic, maar het gaat hier razendsnel.

Ik meld mij bij deze echter als traagrijder (de torenhoge Belgische brandstofprijzen dwingen mij hiervoor), máár, ik beschouw mijzelf als een niet-hinderlijke traagrijder.
Het traagrijden situeert zich bij mij voornamelijk op de snelweg, waarbij ik mij uiteraard wél rechts houd voor zover als nodig en mogelijk, en de lange(re) gewestwegen waar inhalen doorgaans geen probleem is.

Later daarover wat meer.

Torenhoog? jij hebt zeker nooit in Nederland getankt?
Op maandag & donderdag avond ben ik zo dicht bij Belgie dat als ik moet tanken ik even "een klein stukje om" rij en in Belgie tank
En dan ook nog eens 98... die per liter nog goedkoper is dan 95 in Nl.

Maar goed, traagrijder is niet zo'n probleem op de snelweg mits rechts houdend....
tenzij je natuurlijk met 81Km/u een vrachtwagen in haalt...
Wat ik veel zie is dat mensen achter zo'n vrachtwagen hangen in een hoge versnelling en dan bij het inhalen gewoon in die versnelling blijven en niet vooruit te branden zijn want naast de vrachtwagen vangen ze ineens weer wind en gaan ze soms zelfs iets langzamer tot ze gas bij geven.
 
Torenhoog? jij hebt zeker nooit in Nederland getankt?
Was ook wel een beetje ironisch bedoeld ;)
Maar, in verhouding met de gemiddelde lonen is de brandstof in België duurder voor een Belg dan in Nederland voor een Nederlander.

En zoveel goedkoper is onze brandstof nu ook niet meer.
Onze dieselprijs ligt sinds een week zelfs boven die van NL, kwestie van tijd en de benzineprijs doet dat ook.

En nee, ik haal geen vrachtwagens in aan 81km/u, dan halen zij mij in :P

Maar ik begrijp wat je bedoeld. Zie je hier ook wel eens, sommigen mensen rijden hier graag 100, met het argument, is een rond getal en rijdt zuiniger dan 120. En dan halen ze in druk verkeer een vrachtwagen in aan 100km/u, ze smijten zich dus aan 100 op het tweede vak terwijl ander verkeer daar aan 120 aankomt. Nee, dat vind ik niet goed, daarom dat ik in mijn vorige bericht zette dat ik dan wél effe doortrek. Want dat is dus wel hinderlijk in de optiek die TS bedoeld met de opstart van dit topic.

Ik rijd graag traag (trager), maar ik wil niet hinderlijk zijn. Dat is iets wat elke (al dan niet bewuste) traagrijder aan zou moeten denken. Namelijk, traag rijden kan, maar je moet dan wel je plaats op de baan weten.

Voor mij heeft een driebaans snelweg de volgende indeling:
1ste baan voor vrachtwagens en ander traag verkeer.
2de baan voor de 120 rijders.
3de baan voor diegenen da graag nog sneller rijden. Want ongeacht de snelheidslimiet maakt het mij geen zak uit dat er zijn die graag 150 of meer rijden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En zoveel goedkoper is onze brandstof nu ook niet meer.
Onze dieselprijs ligt sinds een week zelfs boven die van NL, kwestie van tijd en de benzineprijs doet dat ook.
Als de diesel en benzineprijs in B en D stijgen, dan gaat de prijs in NL ook weer omhoog.
Maar wél altijd boven die van de buren. Het enige waar ze op letten dat is dat er niet teveel grens-effect is van Nederlanders die net over de grens tanken.

Ik kan wel zeggen dat ik zonder extra km's te hoeven rijden heel wat goedkopere litertjes getankt heb 'bei unseren Nachbarn'. In NL tankte ik nauwelijks.
(iedere week stak ik door D tussen Gennep en Didam)
 
Terug
Bovenaan Onderaan