-TimP-
MF veteraan
- 28 jul 2007
- 2.335
- 15
En in de stad? Want daar gaat het om...
Ook daar is een automaat niet veel anders dan een handbak. Gewoon afstand houden en vooruit kijken.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
En in de stad? Want daar gaat het om...
Ik ook, en wil niet anders meer. Zelfs op de motor zou ik het willen.Ik rijd zelf automaat................
Ik druk gewoon even op de pauzeknop.Enige keren dat ik onnodig rem is om de cruise-control 'uit' te zetten en om bij stilstand het kruipen tegen te gaan. Op de snelweg reageert de auto net als een gewone met een versnellingsbak.
Is niet altijd zo. Mijn auto schakelt wel degelijk relatief snel terug bij gas loslaten. Al blijft het wel minder effectief tegenover een manuele bak.Automaten blijven al minstens een jaar of 10 in de versnelling zitten waar ze zitten als je het gas los laat. Maar goed dan nog remt een auto zeker t.o.v. een motor nauwelijks op de motor.
Als het het toerental zakt schakelt de automaat verder terug.
Mijne is een 7 traps automaat. (Hyundai Tucson 1.7 CRDI), en hoe hoog (of laag) de toerentallen liggen bij bebouwde kom (50km/u) weet ik niet precies, maar dan staat ie in 5de bij platte baan. Bij wat voelbare bergop, en sterk optrekken gaat ie terug naar 4, of zelfs naar 3. Met een trailer weet ik het nog niet, er moet nog een trekhaak opkomen.Dat hoeft niet, mits je de juiste versnelling kiest op de automaat.
Bij een viertraps automaat is de derde versnelling toereikend binnen de bebouwde kom, en hij gaat nog langer mee ook omdat dat ding niet steeds terug schakelt naar 3 als je wat meer gas geeft.
Bij een 8 traps automaat zal 4 of 5 wel prima zijn.
Ik beide gevallen zit je bij 50 km/h aan 1900 rpm, dus ook beter voor de motor en meer remmend vermogen van de motor.
Uit de reacties van zowel RR als Wegmisbruiker blijkt dat het vaak genoeg is om gewoon even iemand aan te spreken op zijn gedrag.
RR. in "Meer aandacht voor langzaam rijdende, a...."
Wegmisbruiker in "Meer aandacht voor langzaam rijdende, a...."
Soms moet je kleine zaken klein houden.
Mijne is een 7 traps automaat. (Hyundai Tucson 1.7 CRDI), en hoe hoog (of laag) de toerentallen liggen bij bebouwde kom (50km/u) weet ik niet precies, maar dan staat ie in 5de bij platte baan. Bij wat voelbare bergop, en sterk optrekken gaat ie terug naar 4, of zelfs naar 3. Met een trailer weet ik het nog niet, er moet nog een trekhaak opkomen.
Bij 120km/u in 7de maakt ie 2050rpm, gas lossen geeft voldoende motorrem.
Bij de lage snelheden is het rpm uiteraard een stuk lager, en heb je wel motorrem omdat hij wel degelijk relatief vroeg terug schakelt, de motorrem blijft miniem. Komt ook een beetje omdat een diesel sowieso een stuk lager in rpm ligt dan een benzine.
Bij 50km/u staat mijn motor al in zijn 6de (in normale en gunstige omstandigheden, dus geen te zware bergop), en doet die ong 2300rpm.Met deze info kan ik wat, helder!
Probeer eens de versnelling in de bebouwde kom die de motor bij 50 km/h 2000 rpm laat draaien, je hebt dan hetzelfde remmende vermogen als op de snelweg.
Bij druk verkeer dat steeds versnelt en vertraagt heb je dan toereikend motorremvermogen, daardoor hoef je minder snel te remmen wat harmonicaeffect tegengaat.
En, beter voor je bak en motor!
Maar dit gaat wel wat off topic, niet?
Dus even to the point, ik vind dit een interessant topic, maar het gaat hier razendsnel.
Ik meld mij bij deze echter als traagrijder (de torenhoge Belgische brandstofprijzen dwingen mij hiervoor), máár, ik beschouw mijzelf als een niet-hinderlijke traagrijder.
Het traagrijden situeert zich bij mij voornamelijk op de snelweg, waarbij ik mij uiteraard wél rechts houd voor zover als nodig en mogelijk, en de lange(re) gewestwegen waar inhalen doorgaans geen probleem is.
Later daarover wat meer.
Was ook wel een beetje ironisch bedoeldTorenhoog? jij hebt zeker nooit in Nederland getankt?
Als de diesel en benzineprijs in B en D stijgen, dan gaat de prijs in NL ook weer omhoog.En zoveel goedkoper is onze brandstof nu ook niet meer.
Onze dieselprijs ligt sinds een week zelfs boven die van NL, kwestie van tijd en de benzineprijs doet dat ook.