Meer geluid uit een sportdemper halen ?

Roderickdepineut

MF veteraan
14 mei 2004
2.786
20
Hilversum
Wie kan mij helpen,

Ik wil graag meer geluid uit mijn sportdemper Laser K1 (4 in 1) halen.

Ik heb 2 opties ,

A: Deze eraf zagen en een Dure nieuwe of dure 2e handse demper
kopen en die er dan oplassen en hopen dat het geluid veel mooier is.

B: Deze demper zo modificeren dat het een veel dieper mooier brulgeluid
krijgt. Want de V4 van de VFR heeft een ontzettend gaaf geluid.

Ik zit zelf aan optie B te denken.

Mijn huidige geluid is niet zwaar en ook niet extreem bij hoge toeren.
Een vriend van mij heeft een ZXR 750 met "open" Devil uitlaat erop
en dat klinkt helemaal fantastisch (om kippenvel van te krijgen)
Nou is 4 in lijn totaal anders dan V4 maar uit V4 is toch ook een ontzettend vet geluid te halen??

Hoe kan ik die demper zo maken dat;
1) Het geluid in Decibel toeneemt
2) Bij lage toeren wat zwaarder en bij hoge toeren gewoon beter/harder geluid


Ik heb namelijk ook gehoord (letterlijk) dat deze LAser K1 niet anders klinkt
dan de originele demper van de VFR 750 F uit 1989.

Graag tips of uitleg

Hier een piccie!!

141055
 
Als ik een andere demper koop wordt het waarschijnlijk een carbon demper

Maar 2e hands kosten die dingen ook € 150 euro (Goed merk)
Ik heb Markplaats al helemaal afgezocht

Als ik €50 euro kwijt ben om deze uitlaat "open" te maken
doe ik dat liever, en heb ik gelijk een winterprojectje!!!

Edit:

Peejay , heo zou ik dat binnenwerk moeten aanpassen volgens jou??

Ik zou al niet eens weten hoe je zo'n ding open krijgt
 
Wat je kan doen is de demper eraf schroeven en dan de popnagels openboren. Btje vulling eruit halen en even kijken of de demper een vrije doorstroom te geven. Vervolgens de boel weer dichtpoppen en knallen maar hehe.
 
Wat je kan doen is de demper eraf schroeven en dan de popnagels openboren. Btje vulling eruit halen en even kijken of de demper een vrije doorstroom te geven. Vervolgens de boel weer dichtpoppen en knallen maar hehe.

Op deze manier inderdaad. Je zal er dan waarschijnlijk schotjes uit moeten halen. Het beste is gewoon een geperforeerde pijp van begin tot eind met demping erom.
 
Is dat een moeilijke klus?? Ik heb wel handige mensen in mijn omgeving
maar wil het graag zelf doen !! Er schijnt ook een buis in te zitten in die demper
en ik heb gehoord dat je daar 100 gaatjes in moet boren en dat je dan al een
totaal ander geluid hebt en harder. Ook het dempingswol is van invloed op het geluid toch??
 
In een K1 zitten geen schotten, het is alleen een absorptiedemper.
Je kunt de bestaande binnenpijp misschien vervangen door een met kleinere gaten, dat zal minder demping geven denk ik?
 
Als ik dan nieuw dempingswol met een grotere dichtheid (grove structuur)
en misschien minder wol erin en die binnenpijp vervang door een andere pijp!!
(dat kun je zelf wel maken toch?)

Dan moet je al een veel beter geluid hebben. begrijp ik dus.
 
Ik kan het allicht proberen en als het niet klinkt kan ik alsnog een 2e hands demper kopen van marktplaats.

Maar;

Je maakt de bevestigings klem los daarna zorg je dat de demper van de uitlaat bocht gedeelte afkomt die alleen met een klem vast zit.

Een voor een haal boor je alle popnagels eruit met een ijzerboortje
(gaat dat makkelijk)

Dan schuif je de uiteinden van de huls af, dan zit er aan 1 van de uiteinden
een binnenpijp die ik ook los moet maken. Daarna het wol eruit

Het dempingswol zit dat vast of ligt dat los in de demper?

Dan heb ik de demper toch volledig gedemonteerd??
Bestaat dat ding maar uit 4 onderdelen + dempingswol??

Of vergeet ik iets belangrijks??



Edit:
Ikuzus ik heb jouw demper nog steeds in gedachten ik kan namelijk
niet echt een goed dempertje vinden
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij hangt het geluid af van verschillende factoren:
*de moto-zelf: merk + model
*de uitlaat
*katalysator (ja/nee : vb R1)
*hoelang de uitlaat op de moto steekt..

Zo is Devil bekend voor zijn "luide" uitlaten
Akrapovic bekend voor performantie winst: (mooi, maar niet superluid)

Voor een mooi geluidje, kan je de uitlaat eens opendoen, en je dempingsmateriaal aanpassen / verwijderen :+

succes
 
Laatst bewerkt:
Ikuzus:
Weet jij welke eigenschappen welke invloed hebben op de sound??




Ik heb een aantal dingen meegekregen van de berichten.
Wat heeft allemaal invloed op de sound:

- Volume van de demper (de vorm maakt niet zo veel uit)
- Absorptie demper of resonantie demper (laser K1 is absorptie)
- Binnenpijp (de diameter van de gaatjes die erin zitten)
Ook de diameter van de binnenpijp??
- Staalwol en Dempingswol
- Hoeveelheid dempingswol
- Structuur van de dempingswol (fijn of Grof)

Conclusie : Om een harder geluid te krijgen moet er een andere
binnenpijp in met relatief grote gaatjes in de pijp.

en om een donkere sound te krijgen moet er Meer dempingswol
in met een grove structuur (eerst de pijp omwikkelen met staalwol)

Klopt dit ?


Met VFRiendelijke groet,
Onno
 
ik heb toevallig dezelfde demper op mijn honda maar daar heeft de vorige eigenaar al het dempingsmateriaal uit gehaald. een enorme herrie is het gevolg wat ik zelf geweldig vind op zn tijd maar voor dagelijks vervoer/gebruik zou het me té zijn :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan