Meer geluid uit motor halen

Gest

MF'er
3 nov 2009
87
1
Omdat ik nog redelijk nieuw ben in de motor wereld :W even de volgende, misschien voor jullie rare vraag :9 maar ik wil dit toch graag weten;
Het geluid van een motor is uiteraard prachtig om aan te horen. Daarom wil ik er zelfs nog iets meer van ..
Maar wat zijn de opties;
1. Andere uitlaat (heb ik al)
2. Demper eruit (heb ik al)
3. .... ?
 
Oh ja, mijn fout; je hoort flink meer lucht aanzuigen icm met de open demper ja. Whooooosh, whooossh bij iedere slag :Y
Je hebt je sig aangepast, en dat is maar goed ook :+

Bij moderne supersports wordt namelijk een groot gedeelte van het geluid veroorzaakt door de inlaat. Vooral Suzuki's staan hier bekend om.

Er zijn flink wat fietsen die op het circuit een zwarte vlag krijgen voor het geluid, terwijl er een originele uitlaat onder hangt, maar wel een "open" filter. Filter wisselen voor origineel en ze kunnen vrolijk verder.
 
Je hebt je sig aangepast, en dat is maar goed ook :+

Bij moderne supersports wordt namelijk een groot gedeelte van het geluid veroorzaakt door de inlaat. Vooral Suzuki's staan hier bekend om.

Er zijn flink wat fietsen die op het circuit een zwarte vlag krijgen voor het geluid, terwijl er een originele uitlaat onder hangt, maar wel een "open" filter. Filter wisselen voor origineel en ze kunnen vrolijk verder.


Ha ha, ok dan.

Ik doelde ook op de situatie waarin al een sportdemper is gemonteerd. Dan zal die inlaat relatief weinig toevoegen (qua totaalgeluid).

Als alles stil is, kan je best heel goed een punt hebben hoor (doe zelf niets met superbikes). Voor de rest vind ik zelf het advies: monteren, dan afstellen, nog steeds een goed advies.

~[edit]
kweetooknieallesnie :$
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ha ha, ok dan.

Ik doelde ook op de situatie waarin al een sportdemper is gemonteerd. Dan zal die inlaat relatief weinig toevoegen (qua totaalgeluid).

Als alles stil is, kan je best heel goed een punt hebben hoor (doe zelf niets met superbikes). Voor de rest vind ik zelf het advies: monteren, dan afstellen, nog steeds een goed advies.
Bij een "normale" sportdemper (zo een waarmee je nog naar je oma durft te rijden) hoor je het verschil nog. Helaas zijn er veel motorrijders die hun gebrek aan stuurkunsten compenseren met het aantal dB's dat uit hun "demper" komt ( :') ), en dan voegt een open filter inderdaad weinig toe.

Dat de fiets op de bank moet als er een ander filter en/of demper onder komt ben ik zeker met je eens. Vooral omdat moderne fietsen vaak al heel schraal afgesteld staan om de goedkeuringseisen te halen.
 
Bij een "normale" sportdemper (zo een waarmee je nog naar je oma durft te rijden) hoor je het verschil nog. Helaas zijn er veel motorrijders die hun gebrek aan stuurkunsten compenseren met het aantal dB's dat uit hun "demper" komt ( :') ), en dan voegt een open filter inderdaad weinig toe.

Dat de fiets op de bank moet als er een ander filter en/of demper onder komt ben ik zeker met je eens. Vooral omdat moderne fietsen vaak al heel schraal afgesteld staan om de goedkeuringseisen te halen.

Ok, ik weer wijzer...
 
Wat een lief topic ineens, iedereen is het eens
heart.gif
.

Nou, IK NIET HOOR :( .
 
Moeten is een groot woord, zolang de inlaat origineel blijft gaat dat beetje armer het verschil niet maken


Een carb fiets en een injectie fiets zonder lambda sonde en dus met een vaste injectie mapping gaan wel degelijk armer lopen door een open uitlaat. Je krijgt de boel alleen weer netjes aan het lopen, als de boel dan opnieuw afgesteld wordt.

Hang maar eens een uitlaatgas tester aan een motor met open uitlaat die niet opnieuw is afgesteld
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een CBR Fireblade, lijkt me voldoende cc's om wat geluid te produceren.
Maar als ik het goed heb - correct me if i'm wrong - zijn er dus 2 opties;
1. Andere uitlaat
2. Demper vervangen

Hmm, wordt een duur grapje. Ik heb dat kleine vernauwingspijpje aan de achterkant van de uitlaat (hoe heet dat :P) eruit gehaald. Ik denk dat ik het voorlopig daar mee doe, de rest vd opties kosten nog iets teveel geld voor hetgeen je ervoor terug krijgt (vind ik dan).
 
Daarmee krijg je niet opeens meer geluid hoor (hoewel het geen slecht idee is).

Nou, dan moet je bij mijn motor nog eens goed luisteren :). Als ik de standaard uitlaat eronder zet (circuitdag b.v.), dan maakt mijn motor meer geluid door het (open) luchtfilter dan door de uitlaat hoor.

Overigens is dat ook de waarschuwing die je krijgt bij circuitdagen: zelfs met de standaard uitlaat kun je nog over de geluidsnorm heen gaan door een open luchtfilter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan