Meer leren over motoronderhoud

Mictie

Rookie
13 feb 2020
2
0
Hallo mede MF’ers

Mijn naam is Maarten. Ik ben altijd erg geïnteresseerd geweest in de techniek van de motorfiets, maar ik vind dat mijn kennis flink uitgebreid kan worden. Ik ben hier echt nog een groentje in. Ik ben op zoek naar een manier om die kennis uit te breiden zodat ik in de toekomst een keer zelf mijn motor zou kunnen inspecteren. Weten mensen op dit forum een oplossing hiervoor?

Ik weet niet goed wat de mogelijkheden zijn hierin.

Ik ben momenteel werkende in het ziekenhuis maar wil dat best een paar dagen per week opgeven voor bijvoorbeeld een werk/leeromgeving.



Kunnen jullie mij hierin helpen?

Ik ben woonachtig in de regio Rotterdam
 
Ik heb in mijn jeugd een boek gelezen voor de opleiding tot motorfietsmonteur, en daarna een groot aantal werkplaatshandboeken.
Ik sleutelde eerst aan mijn bromfiets, en bij mijn eerste motorfiets pakte ik gelijk het reguliere onderhoud op en deed reparaties en revisies. Later op de zeevaartschool leerde ik meer over techniek.
Denk er niet te licht over, motorfietsmonteur is een vak, en zelfs een gediplomeerd monteur zal met de ervaring leren.
 
Als ik jou was zou ik op zaterdag gewoon een 'bijbaantje' regelen bij een motorzaak. Jij kan je kennis opdoen (en misschien een extraatje), de garage heeft een extra hulpje.

Andere optie; lekker een goedkope motor (erbij) kopen en beginnen met sleutelen. 'al doende leert men'. Ik heb toevallig nog een (erg) goedkope motor staan voor weinig en in de buurt ;). mooi om te leren.
 
Als ik jou was zou ik op zaterdag gewoon een 'bijbaantje' regelen bij een motorzaak. Jij kan je kennis opdoen (en misschien een extraatje), de garage heeft een extra hulpje.

Leerlingen kosten doorgaans erg veel tijd, en soms geld.
 
Niet te moeilijk doen ,met behulp van een werkplaatshandboek,Youtube en het MF en de how to,s kom je een heel eind om zelf
het normale onderhoud te doen,de gemiddelde baviaan zou het nog kunnen :+
 
Ik heb nu twee cursussen gedaan bij Erik van Lent, over twee weken staat de motorblok cursus op het programma. Hier heb ik tot nu toe erg veel aan gehad en het is ook nog eens een leuk dagje weg!
 
Er worden hier op het forum en op marktplaats regelmatig voor een habbekrats oude motoren aangeboden. Koop een werkplaatshandboek, pak er een how-to op YouTube bij en begin gewoon met wat simpele klusjes. Pak steeds iets verder door, je kunt het zo ingewikkeld maken als je wilt.
 
Dat is zeker waar, daarom beginnen met een bezem in je hand :) . Zolang je maar meer oplevert dan dat je kost. #toegevoegdewaarde
Zo,n baviaan hebben we gehad,op z,n eerste dag sloopte hij de bezem en een paar dagen later mocht hij motorfietsen schoonmaken,
gebruikte het spul onverdund op een VFR en zo een frame verknald,dat was uitgeslagen door het schoonmaakmiddel,goed dat overleefde hij nog,
een paar weken later brak hij een tang doormidden met te veel kracht zetten,weer enkele weken later mocht hij een Buell die net gespoten was nog ff
laten glimmen,hij kreeg het voor elkaar om die motor om te duwen,de motorbrug stond toen omhoog en de motor kwam onderste boven op de grond terecht,
en de klant zat te wachten in de showroom om zijn motor op te halen,toen hebben we maar afscheid van die stageloper genomen,zoveel
sloopwerk werd de chef te veel.8)7🥵
Stagelopers,ik kan er een boek over volschrijven,word wel een horror roman. 😬
 
Zo,n baviaan hebben we gehad,op z,n eerste dag sloopte hij de bezem en een paar dagen later mocht hij motorfietsen schoonmaken,
gebruikte het spul onverdund op een VFR en zo een frame verknald,dat was uitgeslagen door het schoonmaakmiddel,goed dat overleefde hij nog,
een paar weken later brak hij een tang doormidden met te veel kracht zetten,weer enkele weken later mocht hij een Buell die net gespoten was nog ff
laten glimmen,hij kreeg het voor elkaar om die motor om te duwen,de motorbrug stond toen omhoog en de motor kwam onderste boven op de grond terecht,
en de klant zat te wachten in de showroom om zijn motor op te halen,toen hebben we maar afscheid van die stageloper genomen,zoveel
sloopwerk werd de chef te veel.8)7🥵
Stagelopers,ik kan er een boek over volschrijven,word wel een horror roman. 😬
Meer verhalen graag. O-)
 
Zo,n baviaan hebben we gehad,op z,n eerste dag sloopte hij de bezem en een paar dagen later mocht hij motorfietsen schoonmaken,
gebruikte het spul onverdund op een VFR en zo een frame verknald,dat was uitgeslagen door het schoonmaakmiddel,goed dat overleefde hij nog,
een paar weken later brak hij een tang doormidden met te veel kracht zetten,weer enkele weken later mocht hij een Buell die net gespoten was nog ff
laten glimmen,hij kreeg het voor elkaar om die motor om te duwen,de motorbrug stond toen omhoog en de motor kwam onderste boven op de grond terecht,
en de klant zat te wachten in de showroom om zijn motor op te halen,toen hebben we maar afscheid van die stageloper genomen,zoveel
sloopwerk werd de chef te veel.8)7🥵
Stagelopers,ik kan er een boek over volschrijven,word wel een horror roman. 😬
Ach joh, geef ze toch een kans. :+
 
Ach joh, geef ze toch een kans. :+
Er zijn genoeg kansen geweest voor die mannen,uiteindelijk heeft van de tig stagelopers er maar 1 het zo goed gedaan dat hij bij ons
is komen werken na zijn opleiding,maar dat was dan ook echt een goeie,hij heeft nu een eigen bedrijf en doet chiptuning.
 
Wij hebben het zelfde probleem, ze komen, bakken er niks van en gaan dan weer. En diegene die wel deugt gaat weer wat anders doen omdat ze "de uitdaging" missen. Waar moet het heen met de wereld als niemand meer met zijn handen werken wil.:/
 
Ik heb het mezelf ook geleerd, door allereerst vroeger veel gerommeld te hebben met bromfietsen en daarna naadloos over naar de viertakt motoren, met een korte tussenperiode met crossmotoren. Maar nu heb je sowieso een Manuel nodig van je eigen motor. Daar staan in ieder geval de voor jou relevante gegevens in. Want ook na een cursus/workshop/hulpje motorzaak zul je toch moeten werken met voor jou relevante gegevens. Zijn trouwend de enige boeken die ik lees. Heb hier vier verschillende motoren staan, dus vier verschillende Manuels. En die zijn gratis binnen gekomen. Voor de algemene werking zou de 4 takt motor via het net niet verkeerd zijn.
Wikipedia, met veel verwijzingen.
Kgy4TUNmw8TaozjU_6ewtFQJ2UqwElnuS0bevnc65aVvmyLfZh4LVQDcb5iFOFv7m67Rm4emxd-hNJW-bocO_7a0XaaPHN4fz0I9Gwn4C7sBrZCTBEFUm19WIdYt-CHzJXwiN3SlxpZAcIJdgSxCCue4_9sxtWAjtoakuINztnE_9Dcj8oiR8fPoGBqW1uU-K9jDxeVu7d5-0iH6WnroUDCjWcJEpcPV60YBQ1x-4cJG3ifcjAlOtU2cy7uAcgJ5p7EBM33efeGWMRv020XJZo_wxAfr49uqCYARssHncqTtD2HHkI73VliSDBwhrZrPHTuVzAJrv4fQ08p7js44sv6A3JFP28eT9O8y4HD_4G9VIRRf1EXmgqPLXHKhRpQATv9-dw0m1O1ZAaFVR82j--vCC4REjoruG8InQIPSE0YWJc0Rw9gY8ifYiFODhPfpO8YMDDNMK488WFFYvPaeVElxPz39a4UayjTA4GQ4y75fGRlbmAfujgpn29tcHwNrfVtHqP7rjnFM53b28d1eXmNzr7g5knv0aMwS1gO9JxBI9tZjje9OqDqc52WjkTqhJN5C10POf_AURmIN5DYyrIWl3zQgzaS6SFAeBRzNp2Rrwm6Vsa5DjDXUvJ6ZDKOldBg-4PHWaWSsPfG5gyH-Nx_Hn3paMks4MMOPTiFiarBzA2W2lw5oT3gz2q4t9ZtSEtUu6Vg5zYTHH4crss9TbOdtO_mg7O6qEw6xrnlAyYAnxx3k=w1000-h667-no

En dit zijn qua onderhoud lang niet de moeilijkste motoren qua onderhoud.
 
Laatst bewerkt:
Mijn advies zoals al eerder genoemd. Werkplaatshandboek erbij en gaan met die banaan.

Niet te moeilijk beginnen, olie en filter wissel, koelvloeistof, remblokjes etc.

Dan omdat die fiets oud is en er waarschijnlijk aan toe koop je een remklauw revisie setje en ga je dat eens proberen.

Etc etc.

Is leuk man, ik had een foutje gemaakt tijdens het vervangen van gas/retour kabel.
Vandaag opgelost, weer een heerlijk voldaan gevoel morgen lekker rijden.

Zo verzamel je gaandeweg ook steeds meer gereedschap mocht je dit nog niet hebben en wordt je vanzelf een semi prof 😉
 
Er worden hier op het forum en op marktplaats regelmatig voor een habbekrats oude motoren aangeboden. Koop een werkplaatshandboek, pak er een how-to op YouTube bij en begin gewoon met wat simpele klusjes. Pak steeds iets verder door, je kunt het zo ingewikkeld maken als je wilt.

Ja, dan koop je zon verpekeld hok dat tien jaar buiten onder de panty van vrouwlief heeft staan rotten in de regen, alles waar je naar kijkt breek je af, draai je dol of het zit niet meer in elkaar zoals in het boek beschreven staat.

Beste is iemand vinden die je bij een motor die in orde is kan helpen met het onderhoud uitvoeren, of zoals ik al zei een aantal van die workshops/cursussen volgen. Misschien breng je de motor naar je vaste onderhoudsadres, samen met een doos koeken en vraag je beleefd of je mee mag kijken...
 
Niet mee eens.
Gewoon een leuk fietsje zoeken voor niet al teveel geld en gewoon lekker aan de slag gaan.

Zoek een fiets uit waar je voorlopig even mee kunt en wil doen.

Niet meekijken maar zelf doen!..

Dan zal je zien dat 't allemaal wel meevalt, en dat het heel bevredigend werkt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan