Meer leren over motoronderhoud

Niet mee eens.
Gewoon een leuk fietsje zoeken voor niet al teveel geld en gewoon lekker aan de slag gaan.

Zoek een fiets uit waar je voorlopig even mee kunt en wil doen.

Niet meekijken maar zelf doen!..

Dan zal je zien dat 't allemaal wel meevalt, en dat het heel bevredigend werkt.

Hoe bepaal je of iets een leuk fietsje is als leek? waar kijk je naar? Jij ziet het misschien makkelijk, maar een ander ziet alleen dat de banden rond zijn en hoort alleen de motor lopen, niet dat er een distributieketting ligt te klapperen en dat de banden uit 19hitler zijn.
 
Ja is toch ook een beetje de charme als je het mij vraagt.

Hoort er toch ook bij, zo zijn we allemaal begonnen. Althans de mensen die niet van hun hobby hun werk hebben gemaakt.

Je eerste bike koop je voor de looks en de rest vergeet je eigenlijk.

En nadat je dat apparaat 20x uit elkaar gehaald hebt ga je eens achter je oren krabben.

Bij je volgende ga je op de mankementen letten van je eerste etc etc.

Zo wordt je uiteindelijk iemand met ervaring en verstand van diverse motoren.

Als ik erop terugkijk heb ik daar hele warme gevoelens bij.

Maar goed zoals gezegd is het mijn mening en het is je goed recht om die niet met mij te delen hoor.
 
Ik heb veel gesleuteld en mag het nog graag doen, maar er is wel een maar. Ik heb nu m'n eerste motor in de garage staan, een BMW R 80 RT mono zonder kuip. Past net met de werkbanken erbij en nog twee (trap)fietsen en een hoop ander gerei. Stel ik ga zelf aan de gang met die BMW: dan zet ik 'm 't liefst op een lift, die kan eventueel nog onder de trapfietsen staan als ie niet nodig is, dan wat extra gereedschap, setje momentsleutels, ultrasoon bakkie voor de carburateurs en noem maar op. Zelf banden wisselen ? Weer wat spul erbij en ga zo maar door.

Nou zit ik 4,2 km van een hele goeie motorzaak vandaan, daar kan ik zelfs te voet van teruglopen en 't fietsje weer gaan ophalen, en ze rekenen een hele redelijke uurprijs voor een brok ervaring die ik nooit van m'n leven meer kan vergaren. En dat is voor een fietske uit 1985, laat staan dat ik ooit een modern ding met ABS, inspuiting en boordcomputers koop, da's weer een heel ander verhaal. Buiten dat heb ik al zoveel hobbies dat ik wel 's terugdenk aan de tijd dat ik voor een baas moest werken, had je tenminste nog een CAO die de zaak regelde *D

Puur mijn gedachte erover, als je er plezier aan beleefd gewoon doen 👍💪 !

gr. Leo
 
Ja is puur wat je gewend ben denk ik. Ik heb geen garage, ik sleutel in de achtertuin. Zonder lift of iets dergelijks, kheb 2 bokken. Alleen banden besteed ik uit de rest doe ik zelf. Gaat prima.

Zou een garage beter zijn? Ja waarschijnlijk wel, maar je moet het doen met wat je hebt. En ik ben tevreden met wat ik heb, dat is ook heel belangrijk.

Ik vind het ook leuk om alles zelf te doen, en heb altijd wat oudere fietsen waar je zelf nog alles aan kan doen.

Is gewoon mijn eigen voorkeur.

Maar goed ik heb al vaker gezegd op dit forum dat ik puur vanuit mijn eigen ervaringen en meningen reageer dus dit loopt niet altijd synchroon met de rest.

En dat is helemaal prima, dat maakt zo'n forum ook leuk wat mij betreft.
 
Maar goed ik heb al vaker gezegd op dit forum dat ik puur vanuit mijn eigen ervaringen en meningen reageer dus dit loopt niet altijd synchroon met de rest.

Idem ditto, en daarbij komt dat ik mezelf een beetje in bescherming moet nemen, ik zie mezelf zo naar HBM en/of z'n collega's rijden en dan is 't van "Oohh dit is mooi en dat kan je eigenlijk ook nie missen en zo'n ding is ook verrekkes handig" Zie de 💰💰💰 bui al hangen en ruimte om een tweede garage bij te bouwen hebben we niet.

gr. Leo
 
Ja, dan koop je zon verpekeld hok dat tien jaar buiten onder de panty van vrouwlief heeft staan rotten in de regen, alles waar je naar kijkt breek je af, draai je dol of het zit niet meer in elkaar zoals in het boek beschreven staat.

Beste is iemand vinden die je bij een motor die in orde is kan helpen met het onderhoud uitvoeren, of zoals ik al zei een aantal van die workshops/cursussen volgen. Misschien breng je de motor naar je vaste onderhoudsadres, samen met een doos koeken en vraag je beleefd of je mee mag kijken...

Je hoeft hem niet gelijk als dagelijkse motor te gebruiken, gaat puur om het sleutelen. Workshops of cursussen zijn zeker leerzaam, maar het heeft pas nut als je het daarna ook op regelmatige basis blijft uitvoeren. Als je een cursus doet maar vervolgens een tijd lang niks met die kennis doet ben je het zo weer kwijt. Dus lekker proberen op oude motor.
 
Je hoeft hem niet gelijk als dagelijkse motor te gebruiken, gaat puur om het sleutelen. Workshops of cursussen zijn zeker leerzaam, maar het heeft pas nut als je het daarna ook op regelmatige basis blijft uitvoeren. Als je een cursus doet maar vervolgens een tijd lang niks met die kennis doet ben je het zo weer kwijt. Dus lekker proberen op oude motor.

En die klepspeling inspectie en voorvorkolie wisselen ga je natuurlijk elke week aan die sleutelbrommer doen?
 
nouja, als je het elke keer verkeerd doet doe je het natuurlijk wel regelmatiger, maar dat weet je niet als je niet met de betreffende motor rijd... :+
 
Hoi allen!

Hartelijk dank voor de vele reacties. Ik heb geen ruimte voor een extra sleutelmotor(ik woon in het centrum van Rotterdam) maar die gaat er ooit wel komen. Maar ik kan hier zeker wat mee! Ik ga kijken naar de cursussen die gegeven worden.
 
Hoi allen!

Hartelijk dank voor de vele reacties. Ik heb geen ruimte voor een extra sleutelmotor(ik woon in het centrum van Rotterdam) maar die gaat er ooit wel komen. Maar ik kan hier zeker wat mee! Ik ga kijken naar de cursussen die gegeven worden.
Als je mee wil kijken/zelf wat mee aankloten, ik woon ook in rotterdam en heb momenteel een motor bijna helemaal uit elkaar liggen, dan kun je het een en ander zien, en wat gevoel krijgen voor t een en ander. Ik ben geen monteur, maar kan je wel op weg helpen.
 
Hoi allen!

Hartelijk dank voor de vele reacties. Ik heb geen ruimte voor een extra sleutelmotor(ik woon in het centrum van Rotterdam) maar die gaat er ooit wel komen. Maar ik kan hier zeker wat mee! Ik ga kijken naar de cursussen die gegeven worden.

Ik herken mijzelf hierin.

Toevallig heb ik 3 weken geleden een Yamaha XV250 uit 1992 gekocht voor 750,- om mezelf te leren sleutelen. Echt een hok waar van alles mis mee is, maar je kunt overal bij en ik wil zoveel mogelijk zelf doen. Perfect dus!

Ik heb gedaan wat velen adviseren. Gewoon beginnen. Koop wat tools, een paddockstand voor de voorkant en de achterkant en download/koop een werkplaatshandboek van je motor. Begin met basis dingen zoals olie, filters, remmen. Je durft steeds meer zelf.
En YouTube is goud! Kanalen zoals MC Garage, Revzilla en Delboy's garage hebben video's van echt ieder stukje onderhoud gemaakt.

Je schrijft dat je geen ruimte heb voor een sleutel-motor maar een ding van max 800,- die aan een ketting onder een hoes buiten staat gaat echt niemand wat mee doen. En dan reserveer je voor jezelf echt een hele middag om te sleutelen op straat.

Ik ben echt absoluut geen monteur maar ik heb in die afgelopen weken al zoveel geleerd. Ik kan met volledige zekerheid zeggen dat ik mijn motoren niet meer naar een zaak ga brengen voor de 'grote beurt'. Die doe ik voortaan lekker zelf!

ps. Ik woon in Amersfoort. Mocht je willen mee kijken kan dat, maar dat is wel 50 minuten rijden voor jou.
 
Terug
Bovenaan Onderaan