Meer licht

Nightbat®

MF veteraan
29 feb 2004
16.078
11.229
Delft
Goed, m'n vorige fietsje had Xenon erop hangen
Huidige heeft gewoon Halogeen

Nou moet ik zeggen dat ik goede ervaring met Xenon heb (10 jaar zonder problemen op m'n vorige fiets meegegaan)
Maar het is weer een hoop gezeur met ballasten en inbouwen (uiteindelijk zal ik waarschijnlijk toch de afdekplaat moeten 'aanpassen')

Ik had er een merkloze Led lamp ingepropt, maar naar mijn mening
Can't see Shit!.gif


In ieder geval toen ik die er uit trok, om de gewone halogeen er weer in te rammen, trok ik dus de connector van die led lamp kapot
(met rustig de stekker loswiebelen! ...voordat iemand zich afvraagt of mijn woordenkeus gelijk staat aan de acties die ik daarmee bedoel)

In ieder geval ben ik dus op zoek naar een beter lichtbron (zowel opbrengst als kwaliteit van de vorige ledlamp) als de standaard H7
Probleem is dat de betere ledlampen er een dikke ventilator achter hebben hangen
Beetje lulling om €100 uit te geven voor een bolletje en dan nog de halve afdekkap van de koplamp te moeten slopen om op z'n plek te krijgen
en dan nogeneens de boel weer zo waterdicht kunnen krijgen als het was

Zoektocht naar "Beste H7 Led lamp" gooit Google me alleen maar dood met advertenties
Dus ik dacht, ik vraag hier of er iemand een Plug & Play oplossing heeft
 
Wat ik niet begrijp in deze discussie is dat mensen een fellere lamp monteren, omdat andere een fellere lamp monteren.

Daardoor ga je zelf toch niet minder zien?
Wanneer je daardoor verblind wordt dan helpt jouw eigen bouwlamp toch niet dat te verminderen?

Ik monteer een gele lamp, omdat bijna iedereen een witte heeft. Daardoor zien andere mij juist (dat heb ik wel wanneer een gele zie). Met het zelf beter zien heeft het niets te maken. Is naar mijn mening ook echt niet nodig in de randstad. Geen idee hoe met de verlichting op de weilanden is. Daar kom ik nooit.
Halogeen wit of halogeen geel maakt voor mijn eigen zicht weinig uit.

Sommige hebben een (nieuwe) bril nodig denk ik. Geen andere lamp.
Ik heb wel gele xenon overwogen, best of both worlds.


Ik begrijp het hele "met allemaal een beetje minder licht ziet iedereen beter" argument prima. In Egypte een tijdje terug reed iedereen 's nachts met stadslicht. Niet dagrijverlichting, stadslicht. Bizar, maar omdat iedereen het deed zag je eigenlijk goed zat. In Nederland rijdt echter iedereen met dimlicht, en de wapenwedloop is al lang in volle gang. Ook af fabriek. Ga je niet meer kunnen omkeren... en dan kun je beter meedoen. Wel met goed afgestelde verlichting en een goede cut-off, maar zelf goed licht hebben maakt het contrast tussen de felle lamp van de tegenligger en jouw blikveld veel kleiner, dus hoeven je ogen ook niet zoveel af te stellen. Als je zelf met windlichtjes rijdt is het contrast natuurlijk enorm, maar dat doe je dan zelf. Vind ik.
 
Ik heb wel gele xenon overwogen, best of both worlds.


Ik begrijp het hele "met allemaal een beetje minder licht ziet iedereen beter" argument prima. In Egypte een tijdje terug reed iedereen 's nachts met stadslicht. Niet dagrijverlichting, stadslicht. Bizar, maar omdat iedereen het deed zag je eigenlijk goed zat. In Nederland rijdt echter iedereen met dimlicht, en de wapenwedloop is al lang in volle gang. Ook af fabriek. Ga je niet meer kunnen omkeren... en dan kun je beter meedoen. Wel met goed afgestelde verlichting en een goede cut-off, maar zelf goed licht hebben maakt het contrast tussen de felle lamp van de tegenligger en jouw blikveld veel kleiner, dus hoeven je ogen ook niet zoveel af te stellen. Als je zelf met windlichtjes rijdt is het contrast natuurlijk enorm, maar dat doe je dan zelf. Vind ik.
Nogmaals, jij gaat toch niet minder zien wanneer andere fellere lampen monteren? Als er zo'n bouwlamp aan komt rijden en overal rondrijden dan hebben jouw ogen toch weinig bij te stellen?

Wedstrijdje ver plassen is het nu.

Ik heb ook tijden met van die xenon bouwlampen rondegereden. 8000k, 4500k (prettig wit licht), maar mijn huidige motor en auto en vorige motor hebben halogeen lampjes. Ik zou niet weten waarom ik s'avonds meer licht zou moeten hebben. En ik ben dan ook nog een brildrager die altijd op de motor zonder bril rijdt.
Je ziet beter met meer licht, maar het is nu prima dus heb je beter nodig?

Andere kleur licht is een ander verhaal.
 
Laatst bewerkt:
Nogmaals, jij gaat toch niet minder zien wanneer andere fellere lampen monteren? Als er zo'n bouwlamp aan komt rijden en overal rondrijden dan hebben jouw ogen toch weinig bij te stellen?
En dat is dus niet waar. Als je in tegengestelde richting van zo'n fel geval een heuveltje oprijdt word je wel degelijk verblind. Als ze hun lampen verkeerd hebben staan, word je wel degelijk verblind. Verblind worden is minder zien. Als jij dan zelf meer licht hebt (en je ogen dus minder in nachtmodus staan) valt er minder bij te stellen en word je minder verblind. Daarnaast zie je domweg meer met meer licht. M'n auto heeft projectorlenzen met bi-xenon en een strakke cut-off lijn; verblindt niemand (zo lang ik ze niet tegemoet kom over een heuveltje...) en ik zie eigenlijk alles, kun je nog zo lang volhouden dat je met je gloeipeertjes gewend raakt aan het donker en net zoveel ziet, maar je komt zoveel tegenliggers tegen dat je ogen dat punt helemaal niet bereiken. Je ziet met minder licht minder.

Wedstrijdje ver plassen is het nu.
Ja, dat wel ja.
 
En dat is dus niet waar. Als je in tegengestelde richting van zo'n fel geval een heuveltje oprijdt word je wel degelijk verblind. Als ze hun lampen verkeerd hebben staan, word je wel degelijk verblind. Verblind worden is minder zien. Als jij dan zelf meer licht hebt (en je ogen dus minder in nachtmodus staan) valt er minder bij te stellen en word je minder verblind. Daarnaast zie je domweg meer met meer licht. M'n auto heeft projectorlenzen met bi-xenon en een strakke cut-off lijn; verblindt niemand (zo lang ik ze niet tegemoet kom over een heuveltje...) en ik zie eigenlijk alles, kun je nog zo lang volhouden dat je met je gloeipeertjes gewend raakt aan het donker en net zoveel ziet, maar je komt zoveel tegenliggers tegen dat je ogen dat punt helemaal niet bereiken. Je ziet met minder licht minder.

Ja, dat wel ja.
Mijn vorige auto had ook bi xenon met projectoren. Mee sturende meuk etc etc. Je ziet er prima mee daar bestaat geen twijfel over. Beter dan met halogeen.

Mijn huidige auto heeft het dus niet. Ik heb echter nog geen 1 moment gehad waar ik dacht dat ik slecht zicht had (zou ook gek zijn aangezien die auto zo is verkocht) en er felle xenon in moet monteren. Ook niet doordat bijna iedereen er mee rijdt.

Ik zie wat je schrijft en theoretisch zal dat best zo zijn, maar mijn praktijkervaring (ook met mijn huidige motor met halogeen) is toch echt anders, en anders, is er dusdanig weinig verschil (het bijstellen van jouw ogen met of zonder felle lamp) dat het niet noemenswaardig is. Althans, niet bij mij, want anders had ik allang weer led of xenon gehad.

Mijn huidige motor heeft een projector als dimlicht., maar ook dat maakt weinig verschil met de vorige die geen projector had.
Ik vind het allemaal onzin (niet wat jij schrijft, maar de situatie) :)

Woon je daar waar geen verlichting is kan het anders zijn, maar in de randstad slaat het eigenlijk nergens op :)

Goed, we zijn afgedwaald!
Maar de TS is gevlogen denk ik, want die heeft zijn LED wens in duigen zien opgaan.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik niet begrijp in deze discussie is dat mensen een fellere lamp monteren, omdat andere een fellere lamp monteren.

Daardoor ga je zelf toch niet minder zien?
Wanneer je daardoor verblind wordt dan helpt jouw eigen bouwlamp toch niet dat te verminderen?

Ik monteer een gele lamp, omdat bijna iedereen een witte heeft. Daardoor zien andere mij juist (dat heb ik wel wanneer een gele zie). Met het zelf beter zien heeft het niets te maken. Is naar mijn mening ook echt niet nodig in de randstad. Geen idee hoe met de verlichting op de weilanden is. Daar kom ik nooit.
Halogeen wit of halogeen geel maakt voor mijn eigen zicht weinig uit.

Sommige hebben een (nieuwe) bril nodig denk ik. Geen andere lamp.

Tussen de weilanden (waarmee je waarschijnlijk het complete deel van Nederland bedoelt dat buiten de randstad ligt) is het afhankelijk van de maan icm bewolking hoe donker het is.
 
Tussen de weilanden (waarmee je waarschijnlijk het complete deel van Nederland bedoelt dat buiten de randstad ligt) is het afhankelijk van de maan icm bewolking hoe donker het is.
Ja dat weet ik! Vandaar dat ik de randstad erbij vermeld heb.

Voor de onverlichte weggetjes buiten de steden met mogelijke troep er op is het wel een ander verhaal.
 
Na een paar keer niet gezien te zijn door een auto ging ik voor meer licht. Bij Hilox in Eindhoven een H11 XTR Led van 1700 lijmen besteld voor mij BMW r1200r 2008.
Meteen de canbusstekker besteld die ze ook leveren. Plaatsen was in 10 minuten gedaan. Plug and play installatie. Ik kocht de 1700 lijmen dus niet de sterkste lamp omdat die makkelijk kan verblinden. De 1700 lumen lamp geeft 70 % meer licht dan de h11 lamp van Philips. Dat is ook te zien. Een extra bui licht zonder dat je meteen iedereen irriteerd. Ik betaalde iets van 65 euro en vond dat redelijk.
Mijn groot licht is nog steeds een normale lamp maar die gebruik ik zelden.
Mij bevalt de led erg goed. Omdat hij niet waanzinnig veel licht geeft hoop ik dat ik in Duitsland niet opval want je krijgt een bon als je geen fabrieksled op je motor hebt.

Dat moet ik even rechtzetten. Fabrieksled is in D niet nodig, als je maar een E-keurmerk hebt. Er zijn zat E-gekeurde aftermarket LED-koplampen in de handel die (mits goed afgesteld) allemaal geaccepteerd zijn. De LED-vervangers van normale gloeilampen daarentegen zijn niet van zo'n keurmerk voorzien en zijn dan ook niet toegestaan.

Het verhaal met de fabriekleds (dus alleen Leds als de motor daarmee de oorspronkelijke typegoedkeuring heeft gehaald) geldt volgens mij wél in Italië.
 
Dat moet ik even rechtzetten. Fabrieksled is in D niet nodig, als je maar een E-keurmerk hebt. Er zijn zat E-gekeurde aftermarket LED-koplampen in de handel die (mits goed afgesteld) allemaal geaccepteerd zijn. De LED-vervangers van normale gloeilampen daarentegen zijn niet van zo'n keurmerk voorzien en zijn dan ook niet toegestaan.

Het verhaal met de fabriekleds (dus alleen Leds als de motor daarmee de oorspronkelijke typegoedkeuring heeft gehaald) geldt volgens mij wél in Italië.
Dat is fijn om te weten! Eigenlijk logisch wel, gezien het hele TÜV verhaal. Alle aanpassingen die je aan je voertuig doet, moeten een TÜV certificaat hebben en bij montage dient het in Duitsland eerst gekeurd te worden, alvorens je legaal met de aanpassingen mag rondrijden (geldt overigens weer niet voor alle delen)... Maar nooit erbij stilgestaan, dat het zover ging als een bolletje/LED lampje
 
Ik heb eens een filmpje gezien , een Duitser die werd tegengehouden in Duitsland omdat de koppelingshendel en remhendel niet origineel waren.
After market spul.
Hij had de originele onderdelen niet bij zich.
Aan de kant met zijn motorfiets en iemand opbellen die met een aanhanger kon komen of zijn originele hendels kon brengen.
En een boete kreeg hij ook nog.
Opgepast met niet originele of niet goedgekeurde onderdelen.
 
dat is dus een beetje zoals te snel rijden : puur bangmakerij zo lang je niet geflitst geweest bent ? :+

Nee, want daarbij wordt je gegarandeerd gepakt als de politie je erop betrapt. Dit... het enige dat ik vaak tegenkom, zijn mensen die gehoord hebben van mensen die er problemen mee hebben gekregen. Dus hoeveel mensen krijgen hier nu precies gedoe mee? Hooguit de uitlaat, als je een aso ding erop hebt zitten.
 
Duitsland heeft Duitse regels, Nederland heeft Nederlandse regels. Da's nou het mooie aan Europa: je mag met je Nederlands goedgekeurde motor gewoon in Duitsland rijden. Dat kan betekenen dat je met 2 identieke custom motoren in Duitsland rijdt, de één met NL kenteken, de ander met DL kenteken, en dat de polizei alleen de Duits gekentekende kan/mag bekeuren (hypothetisch).

In Nederland zijn de regels een stuk soepeler, maar er zijn wel degelijk regels. E-keur is zo'n voorbeeld.
Helaas hebben (bijna) alle Ali-express producten geen E-keur (uitzonderingen daargelaten, de Led-koplamp op mijn omgebouwde Aprilia heeft bv wél E-keur). Feitelijk voldoe je zonder E-keur niet aan de Nederlandse regels, en mag (naast de NL politie in eigen land) de Hermandad je ook in Duitsland van de weg plukken.

In Duitsland zijn overigens niet alleen de regels strenger (TuV of DEKRA 'zulassung' op alle aftermarket onderdelen is verplicht), maar ivm de jaarlijkse veiligheidskeuring (APK) komen misstappen ook nog eens vaker aan het licht.
In Nederland kun je met je niet-goedgekeurde spullen dus veel langer onder de radar blijven. Van Nederlandse motorrijders wordt geacht dat ze het gezonde verstand aanspreken en zelf aan hun veiligheid denken, dus laten we dat ook vooral proberen te doen.
 
Ik heb alleen mijn dagrijverlichting (kleine lampje) veranderd met xenon blauwe verlichting. Maar alleen daar krijg ik soms al groot licht op van tegenliggers. Onlangs gecontroleerd door garage maar blijkt goed afgesteld te zijn.
 
[...]

In Duitsland zijn overigens niet alleen de regels strenger (TuV of DEKRA 'zulassung' op alle aftermarket onderdelen is verplicht), maar ivm de jaarlijkse veiligheidskeuring (APK) komen misstappen ook nog eens vaker aan het licht.
In Nederland kun je met je niet-goedgekeurde spullen dus veel langer onder de radar blijven. Van Nederlandse motorrijders wordt geacht dat ze het gezonde verstand aanspreken en zelf aan hun veiligheid denken, dus laten we dat ook vooral proberen te doen.

Kleine correctie, de keuring is elke twee jaar. Neemt niet weg dat je in D idd niet erg lang onder de radar kan vliegen.

Voor aftermarket onderdelen geldt in het algemeen dat verlichting (en reflectoren) een E-keur moet hebben. Voor andere onderdelen zoals stepjes, remhendels, ruitjes, uitlaten e.d. geldt dat je er na aanbouw direct mee kan rondrijden als het een E-keurmerk heeft of er een Allgemeine Betriebserlaubnis (ABE) voor gebruik op het type motor bijzit (deze is dan mee te voeren), dan wel na een aanbouwkeuring door TÜV/DEKRA etc. en vermelding in de voertuigdocumenten als er (slechts) een Gutachten bijzit. Bij banden is de zaak recentelijk ingewikkelder geworden, daar weet ik het fijne nog niet van.
 
Het valt me op dat vrijwel alle fietsers tegenwoordig overdag ook al van felle k*t lampen aan hebben, waarvan je lasogen krijgt.
Maar in de avond fiets de helft zonder licht.

Vooral ook van die fietsers die de lamp ook niet eens goed richten maar lekker vooruit/omhoog waar je dus recht in kijkt.....

Irritante fietsverlichting,... ja, maar liever dat als 1 of andere zwarte schim waar ik 's avonds m'n motor op total loss rij

Tsja, na Zaterdag nacht heb ik toch liever wat minder (tegen)licht....
vooral omdat ik een mooie auto tegen ben gekomen met fel licht waardoor ik niks zag (tot het te laat was) en dus een ongelukje heb gehad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan