Meer licht

Nightbat®

MF veteraan
29 feb 2004
16.078
11.229
Delft
Goed, m'n vorige fietsje had Xenon erop hangen
Huidige heeft gewoon Halogeen

Nou moet ik zeggen dat ik goede ervaring met Xenon heb (10 jaar zonder problemen op m'n vorige fiets meegegaan)
Maar het is weer een hoop gezeur met ballasten en inbouwen (uiteindelijk zal ik waarschijnlijk toch de afdekplaat moeten 'aanpassen')

Ik had er een merkloze Led lamp ingepropt, maar naar mijn mening
Can't see Shit!.gif


In ieder geval toen ik die er uit trok, om de gewone halogeen er weer in te rammen, trok ik dus de connector van die led lamp kapot
(met rustig de stekker loswiebelen! ...voordat iemand zich afvraagt of mijn woordenkeus gelijk staat aan de acties die ik daarmee bedoel)

In ieder geval ben ik dus op zoek naar een beter lichtbron (zowel opbrengst als kwaliteit van de vorige ledlamp) als de standaard H7
Probleem is dat de betere ledlampen er een dikke ventilator achter hebben hangen
Beetje lulling om €100 uit te geven voor een bolletje en dan nog de halve afdekkap van de koplamp te moeten slopen om op z'n plek te krijgen
en dan nogeneens de boel weer zo waterdicht kunnen krijgen als het was

Zoektocht naar "Beste H7 Led lamp" gooit Google me alleen maar dood met advertenties
Dus ik dacht, ik vraag hier of er iemand een Plug & Play oplossing heeft
 
Ik heb nog nooit een vergelijkingstest gezien van de lichtopbrengst van sportmotoren

Hoe dan ook zou het naar mijn mening beter kunnen
Je zal mij ook eerder xenon 4-5k in zien bouwen als hogere waardes, daar die niet meer zicht opleveren
En 4000-5000k ziet er niet zo protserig uit...

Ik ben al jaren op een vergelijkbare zoektocht, maar nog elke keer dat ik de queeste nieuw leven in blaas kom ik er weer bij uit dat LED xenon nog niet verslaat, op één punt na (opwarmtijd).

Ik speel nu een beetje met het idee om een losse projector in de reflectorlamp van de KTM te bouwen, en daarin dan xenon. Morimoto (géén specifieke motorfiets producent, grappig genoeg) bouwt mooi spul, ze hebben ook een full led projector. Maar goed, dan ben je 500 euro verder.
 
Ik speel nu een beetje met het idee om een losse projector in de reflectorlamp van de KTM te bouwen, en daarin dan xenon. Morimoto (géén specifieke motorfiets producent, grappig genoeg) bouwt mooi spul, ze hebben ook een full led projector. Maar goed, dan ben je 500 euro verder.

Ikzelf zit een beetje Hier naar te kijken

Ook €500, afhankelijk van opties
 
Kijk eens voor Osram nightbreaker lazer, geen led is gewoon halogeen maar geeft wel echt super licht.

Heb ik naar gekeken
Levensduur is belabberd, ik geloof 250 uur
Dat houd in dat ik binnen het jaar een nieuwe in m'n binnenzak moet hebben

Dan heb ik liever minder licht langer, als vrij snel helemaal geen licht meer
 
Niet als je erachter zit hoor. ;)

Dat niet alleen
Vandaag de dag word je zelf constant verblind, als je dan weer de duisternis in duikt nadat de wagen voorbij is hebben je ogen weer tijd nodig er aan te wennen
Hoe donkerder dat is, hoe langer je ogen nodig hebben om te herstellen
als jouw koplamp meer licht geeft als normaal, waardoor je blikveld beter verlicht is zal je eerder je zicht terug hebben


Dat lijkt mij toch een noemenswaardig detail
 
Dat niet alleen
Vandaag de dag word je zelf constant verblind, als je dan weer de duisternis in duikt nadat de wagen voorbij is hebben je ogen weer tijd nodig er aan te wennen
Hoe donkerder dat is, hoe langer je ogen nodig hebben om te herstellen
als jouw koplamp meer licht geeft als normaal, waardoor je blikveld beter verlicht is zal je eerder je zicht terug hebben


Dat lijkt mij toch een noemenswaardig detail

En dat is precies wat ik regelmatig mee maak in het donker. Met mijn 35/35W koplampje heb ik in de polder prima zicht zolang er niemand mij tegemoet komt.
Maar als er een moderne auto of BMW GS met van die stoere mistlampen langs komt zie ik gewoon niets meer. Daarom gaan er binnenkort bij mij ook mistlampen op. En dan naar beneden gericht i.p.v. in het gezicht van het tegemoedkomend verkeer. Gewoon om op de weg te blijven na het passeren van zo'n bak licht. (en daarna kunnen die extra lampen gewoon weer uit.)
 
Ik rij in het najaar ook met gele lampen.

Zag laatst een BMW GS variant met een gele LED lamp!!! De gehele stadslamp \ led was ook een LED! Die U zeg maar.

Aangezien ik momenteel mijn normale nog ff moet wisselen met de gele was ik van op zoek te gaan naar een gele led lamp.

Nu ik dit topic heb gelezen bespaar ik mij de moeite (aangezien de motor van de TS en die van mij heeeeeeel veel op elkaar lijken).

Merci Nightbat! :t
 
Hoe donkerder dat is, hoe langer je ogen nodig hebben om te herstellen

de oplossing is niet dat iedereen dan maar steeds fellere lampen gaat steken, zo verleg je het probleem enkel naar steeds hogere nivo's en maak je het erger en erger voor diegene die niet mee willen doen aan de "Watt-race" (lumen-race klinkt echt niet :N :+
even 1 oog dicht knijpen tot die "verblinder" gepasseert is helpt veel beter. dat oog heeft namelijk geen aanpassingsperiode en ziet direct weer normaal.
 
de oplossing is niet dat iedereen dan maar steeds fellere lampen gaat steken, zo verleg je het probleem enkel naar steeds hogere nivo's en maak je het erger en erger voor diegene die niet mee willen doen aan de "Watt-race" (lumen-race klinkt echt niet :N :+
even 1 oog dicht knijpen tot die "verblinder" gepasseert is helpt veel beter. dat oog heeft namelijk geen aanpassingsperiode en ziet direct weer normaal.

Dat is inderdaad niet de oplossing. Maar omdat zoveel mensen schijt aan anderen hebben in het verkeer is het nou eenmaal niet te voorkomen.
Net als een schoner milleu. Als iedereen nou mee zou doen dan werd het nog wat.
 
Ergens klopt dat wat je zegt, maar als de "goei" steeds hun bakkes houden komen we nergens. Dus ipv jouw antwoord, kan je beter iedereen die altijd maar meer licht wil terecht wijzen. Net zoals met luide uitlaten etc.
Wij bange blanke west- europeanen hebben altijd schrik om ons bakkes open te trekken, en zijn dan maar kwaad op "alles en iedereen" dat "de vreemdelingen" of wie dan ook hier komen doen en laten wat ze willen. Trek uw bakkes open en doe er iets aan !

Bakkes = mooi vlaams woord voor mond, voor diegene die het niet zouden weten ;)
 
Na een paar keer niet gezien te zijn door een auto ging ik voor meer licht. Bij Hilox in Eindhoven een H11 XTR Led van 1700 lijmen besteld voor mij BMW r1200r 2008.
Meteen de canbusstekker besteld die ze ook leveren. Plaatsen was in 10 minuten gedaan. Plug and play installatie. Ik kocht de 1700 lijmen dus niet de sterkste lamp omdat die makkelijk kan verblinden. De 1700 lumen lamp geeft 70 % meer licht dan de h11 lamp van Philips. Dat is ook te zien. Een extra bui licht zonder dat je meteen iedereen irriteerd. Ik betaalde iets van 65 euro en vond dat redelijk.
Mijn groot licht is nog steeds een normale lamp maar die gebruik ik zelden.
Mij bevalt de led erg goed. Omdat hij niet waanzinnig veel licht geeft hoop ik dat ik in Duitsland niet opval want je krijgt een bon als je geen fabrieksled op je motor hebt.
 
Wat ik niet begrijp in deze discussie is dat mensen een fellere lamp monteren, omdat andere een fellere lamp monteren.

Daardoor ga je zelf toch niet minder zien?
Wanneer je daardoor verblind wordt dan helpt jouw eigen bouwlamp toch niet dat te verminderen?

Ik monteer een gele lamp, omdat bijna iedereen een witte heeft. Daardoor zien andere mij juist (dat heb ik wel wanneer een gele zie). Met het zelf beter zien heeft het niets te maken. Is naar mijn mening ook echt niet nodig in de randstad. Geen idee hoe met de verlichting op de weilanden is. Daar kom ik nooit.
Halogeen wit of halogeen geel maakt voor mijn eigen zicht weinig uit.

Sommige hebben een (nieuwe) bril nodig denk ik. Geen andere lamp.
 
Ergens klopt dat wat je zegt, maar als de "goei" steeds hun bakkes houden komen we nergens. Dus ipv jouw antwoord, kan je beter iedereen die altijd maar meer licht wil terecht wijzen. Net zoals met luide uitlaten etc.
Wij bange blanke west- europeanen hebben altijd schrik om ons bakkes open te trekken, en zijn dan maar kwaad op "alles en iedereen" dat "de vreemdelingen" of wie dan ook hier komen doen en laten wat ze willen. Trek uw bakkes open en doe er iets aan !

Bakkes = mooi vlaams woord voor mond, voor diegene die het niet zouden weten ;)
Nou, nou, Jan, dat kan wel wat minder hoor B|

:+
 
Terug
Bovenaan Onderaan