meer vermogen

corky

Die hard MF'er
20 feb 2005
324
0
ergens en nergens
ik wil mijne ktm gs 250 enduro(1994) meer vermogen geven, wat kan ik het beste doen? er ligt nu een six days uitlaat onder en een open demper + een keihin originele carburateur op. het liefst goedkoop mogelijk (omdat het een 11 jarige motor is)
 
Laatst bewerkt:
Andere carb.
Andere nokkenas
Kop flowen
Cilinder maximaal honen + hoge compressie zuiger
Tandwiel verhouding veranderen
injectie
open airhouse


Keuzes zat, maar alles kost geld.
 
ik wil mijne ktm 250 (1994) meer vermogen geven, wat kan ik het beste doen? er ligt nu een six days uitlaat onder en een open demper + een keihin originele carburateur op. het liefst goedkoop mogelijk (omdat het een 11 jarige motor is)

2 takt lijkt me. Waarom wil je meer vermogen en waar in je powerband wil je meer vermogen?
 
Hoi,

Een originele SX250 uit 1994 heeft 56 pk.
Dus met de originele pijp en demper.

Een Six days uitlaat + demper , zou dus voor enduro gebruik zijn, dus dan verliest hij ongeveer 6 pk i.v.m. de geluidsdemping.

Een ,,open" pijp snap ik niet helemaal. Ik neem aan dat je wel een gewone demper bedoelt, met dempervulling. Zoniet, dan verliest hij wat vermogen onderin, wat tenkoste gaat van de trekkracht. Boven dien kan dat tot schade leiden van de powervalves.

Dus standaard uitlaat+demper.
Tandwielverhouding op peil brengen voor het gebruik dat jij wilt.

Als je dan nog vindt dat je echt veel vermogen mist, dan moet je dezuiger en cylinder laten opmeten. Is de zuigerspeling heel groot ( minder compressie), dan verliest hij behoorlijk aan kracht.
 
het is een enduro 2t, met open demper bedoel ik dat ik de demper open gegooid heb en toen zag ik dat er twee kamers in zaten en daar heb ik 1 volledige kamer van gemaakt. ik heb hem nu 2 maanden en nog maar 70 km mee gereden, toen ik hem kocht was de zuiger pas vervangen en maar een uurtje mee gereden.
 
Ze zeggen altijd dat de zuiger vervangen is. Normale goedlopende 250 heeft normaalgesproken meer dan genoeg vermogen voor de gemiddelde rijder.....
Ik geloof er trouwens weinig van dat ze er toen al 56pk uithaalde, de huidige 250jes leveren dat ongeveer...

Zou eens door de uitlaatpoort naar de zuiger kijken, vanuitgaande dat het een 2 takt is! Je kunt dan makkelijk zien hoe de status van de zuiger is.
Echt tunen van oude motoren is nogal onzinnig naar mijn mening, kunt dan beter doorsparen en een niewere motor kopen, die leveren echt duidelijk meer vermogen.

2 takt lijkt me. Waarom wil je meer vermogen en waar in je powerband wil je meer vermogen?

LOL :+
 
Laatst bewerkt:
ik heb hem van een goede vriend van mij gekocht en de zuiger er zelf in gezet bij hem. juist daarom wil ik er ook niet veel geld aan uit geven omdat het toch maar voor de fun is.
 
Laatst bewerkt:
Heb je het idee dat de motor zijn oorspronkelijke vermogen wel leverd dan? (vergeleken met andere 250cc)
Misschien dat de variabele uitlaatpoort niet goed los gaat?
 
Nou, even volgens mijn boekje een paar cijfers:

Yamaha YZ 250 van 1984: 51 PK
Yamaha YZ 250 van 1994: 52 PK
Yamaha YZ 250 van 2004: 53 PK

KTM SX 250 van 1994 : 56 PK
KTM SX 250 van 2004 : 56 PK

Honda CR250 van 1994: 54 PK
Honda CR250 van 1995: 56 PK
Honda CR250 van 2004: 59 PK

Vermogen alleen zegt natuurlijk niet alles, want een goede 250 c.c. rijder, rijdt een minder goede 500 c.c. coureur eraf!

In de jaren 80 reed men nog wel eens gemixt op internationaal niveau en in die tijd reed Eric Geboers met een 125 c.c. machine zich in de top 10 van dat soort wedstrijden, waar merendeel 250/500 mee reed.

Daarnaast is de powerband veel belangrijker.

Maar ik ben het met Rudy eens, dat een goedlopende 250 niet mag leiden tot klachten over te weinig vermogen. KTM staat juist een beetje bekend om bruter vermogen, dus iets is niet goed.

Als de demper inderdaad eerst teveel heeft gedempt, dan kan dat van invloed zijn op de werking van de powervalves. Zo'n demper zorgt voor teveel tegendruk bij het openen van de valves en daar kunnen ze wel een beetje onder lijden.
Op de weg moet zo'n KTM gewoon easy in alle versnellingen wheelies doen, dus....

Ook kun je even de verbranding controleren. Als er een nieuwe zuiger in is gekomen, dan is de carburateur ook vast opnieuw afgesteld. Luchtfilter niet vergeten te controleren enz. enz.

Daarnaast kan er wel een nieuwe zuiger in zijn gekomen, maar was dat ook een overmaat, of gewoon weer dezelfde maat?

Kortom: Even de motor goed bij langs lopen en desnoods even op een andere rijden om te kijken of je echt vermogen verliest.

Waar reed je eerder op, dan?
 
ik krijg hem in eerste niet goed op een wheelie en tweede en derde gaat hij al niet meer van de grond. ik heb vroeger altijd wedstrijd gereden met honda cr 250 full cross en die had geen moeite om in zijn vierde nog omhoog te gaan. de zuiger is een originele en geen overmaat.
 
ik krijg hem in eerste niet goed op een wheelie en tweede en derde gaat hij al niet meer van de grond. ik heb vroeger altijd wedstrijd gereden met honda cr 250 full cross en die had geen moeite om in zijn vierde nog omhoog te gaan. de zuiger is een originele en geen overmaat.

Maak het luchtfilter eens schoon B|
 
Nou, even volgens mijn boekje een paar cijfers:

Yamaha YZ 250 van 1984: 51 PK
Yamaha YZ 250 van 1994: 52 PK
Yamaha YZ 250 van 2004: 53 PK

KTM SX 250 van 1994 : 56 PK
KTM SX 250 van 2004 : 56 PK

Honda CR250 van 1994: 54 PK
Honda CR250 van 1995: 56 PK
Honda CR250 van 2004: 59 PK

Het leukste hiervan is dat de redelijk recente honda's compleet de grond in geboord worden omdat ze te weinig vermogen leveren :9 in verhouding met de yz/sx/rm.
Zoals je zelf al zei zeggen die cijfertjes niet zo gek veel. En die opgaves van die oudere motoren zijn nogal overdreven :9 .
 
Laatst bewerkt:
....in de SS boeken ze elk jaar 20 pk erbij en in 20 jaar komen er bij crossers geen pk's bij? :?

is dat idd beetje onrealistisch opgegeven vroeger of poken ze extra koppel erbij? (waarmee het vermogen volgens mij ook bijna altijd omhoog gaat...)
 
Ik heb de vermogens niet bedacht, maar ook in het verleden eens van internet gehaald. Wezenlijk is er ook niet veel veranderd, hoor.
Kijk maar eens naar alle 500 c.c. modellen. Van +/- 1988 t/m 2001 is daar nooit meer veel vermogen bijgekomen.

En ook technisch kun je zien dat de motorische ontwikkeling beperkt is geweest:
B.v.: De cylinder van een CR250 van 1985 ( ATAC) past met wat aanpassingen op een model CR250 van 1988. Maar op het model van 1988 past ook weer een cylinder van een CR250 van 1991.

De basisblokken CR250 van 1989 t/m 1994 zijn ook weer nagenoeg gelijk.
Verschil zit hem in een andere HPP.

Technisch is het gewoon zo dat er sinds het invoeren van de powervalves, ook niet meer een echt innovatie is geweest bij de tweetakt-motoren.
Injektiesystemen, oliekoelers, multi-kleppen, V-opstelling is allemaal niet van toepassing op crossers. Dus ik denk dat de vermogens inderdaad niet veel zijn toegenomen, de laatste jaren.

Ik moet ook wel zeggen dat ik, in de afgelopen paar jaren, zelf crossmotoren heb van jaren 1984 t/m 2001 heb gehad en ook b.v. een goed afgestelde Suzuki 250 van 1986 heeft echt nog wel power. Alleen de afgifte van power is heel erg veranderd, samen met de handeling van de motor. Lager zwaartepunt, betere vering andere opbouw, andere vermogensafgifte doen veel meer, dan PK's alleen.

Voor Rudy:
Inderdaad heeft de Honda 250 al jaren veel vermogen en zeker meer als een YZ250,, maar de eerste modellen met de alu-box, hadden een bere-slechte handeling. Pas sinds 2001/2002 is dat weer een beetje de goede kant op gegaan.
Daarnaast hebben ze met het vele vermogen bij modellen tot 2002/2003, ook nog wel eens wat vaker dan gemiddeld last van breuk.

Maar even weer on-topic: Als je in de tweede en dere geen wheelie kan maken, dan loopt hij inderdaad niet naar behoren.

Heb je het ene schotje in de demper niet zo gebogen, dat de demper bijna dicht zit? In elk geval zoals al genoemd, luchtfilter schoonmaken, demper controleren en dan nog eens proberen. Met dichtzittende powervalves, kun je wel wheelies maken.

Succes.
 
Voor Rudy:
Inderdaad heeft de Honda 250 al jaren veel vermogen en zeker meer als een YZ250,, maar de eerste modellen met de alu-box, hadden een bere-slechte handeling. Pas sinds 2001/2002 is dat weer een beetje de goede kant op gegaan.
Daarnaast hebben ze met het vele vermogen bij modellen tot 2002/2003, ook nog wel eens wat vaker dan gemiddeld last van breuk.

Wel apart dat ze in alle bladen die 02 tot 0* cr250's compleet afzeiken vanwege het gebrek aan vermogen onderin toeren ;) . Ben benieuwd wanneer honda erachterkomt dat een membraan@carter niet werkt op een 250.
Ik heb zelf niet voor niets voor een yz gekozen na gereden te hebben op meerdere motoren....


Technisch is het gewoon zo dat er sinds het invoeren van de powervalves, ook niet meer een echt innovatie is geweest bij de tweetakt-motoren.
Injektiesystemen, oliekoelers, multi-kleppen, V-opstelling is allemaal niet van toepassing op crossers. Dus ik denk dat de vermogens inderdaad niet veel zijn toegenomen, de laatste jaren.

Ik moet ook wel zeggen dat ik, in de afgelopen paar jaren, zelf crossmotoren heb van jaren 1984 t/m 2001 heb gehad en ook b.v. een goed afgestelde Suzuki 250 van 1986 heeft echt nog wel power. Alleen de afgifte van power is heel erg veranderd, samen met de handeling van de motor. Lager zwaartepunt, betere vering andere opbouw, andere vermogensafgifte doen veel meer, dan PK's alleen.

Als ik bekijk wat voor een electronische systemen erbij zijn gekomen de laatste paar jaar;gas positie sensoren, ontsteking die daar rekening mee houd en electronische powerjet zie ik toch echt wel wat inovatie's....
Tuurlijk blijven bepaalde dingen zoals ze zijn, maar ik zit toch echt liever op een recente rm250 dan een 86er hobbelpaard ;) .

Het is toch zo dat de pa van stefan everts zegt dat de motor waar zijn zoon wereldkampioen mee is geworden meer koppel had dan het hele startveld uit ongeveer 1977.
Deze groei is langzaam maar toch duidelijk aanwezig, al claimen veel merken al in de 80e jaren hoge topvermogen, de resultaten zijn pas in de 90e jaren gehaald.
Voor de duidelijkheid, de motor van de reuver haalt 39 pk aan het achterwiel, hoe lang geven merken al op 41 pk te halen uit een 125 cc?
Puur reclame wara zoals ik weer zie weer een hoop mensen zo intrappen :] .
En daarbij geeft het ene merk krukas pk op de andere achterwiel...
 
Laatst bewerkt:
....in de SS boeken ze elk jaar 20 pk erbij en in 20 jaar komen er bij crossers geen pk's bij? :?

is dat idd beetje onrealistisch opgegeven vroeger of poken ze extra koppel erbij? (waarmee het vermogen volgens mij ook bijna altijd omhoog gaat...)
Met crossen is de behoefte van topvermogen beperkter, maar toch komt een 125cc crosser een heel eind in de buurt van de 125 cc wegracers. De behoefte is gewoon anders, een 125 gp motor hoeft geen koppel te hebben bij 7000, maar een crosser wel.
Op een gegeven moment is het ook of je achterwiel nu hard slipt in het grond of extreem hard, harder ga je er niet door, de bruikbaarheid is dus veel belangrijker.

Om maar eens terug te komen op het onderwerp
ik krijg hem in eerste niet goed op een wheelie en tweede en derde gaat hij al niet meer van de grond. ik heb vroeger altijd wedstrijd gereden met honda cr 250 full cross en die had geen moeite om in zijn vierde nog omhoog te gaan. de zuiger is een originele en geen overmaat.
Staat de onsteking wel goed en is de sproeier bezetting goed?
 
Laatst bewerkt:
ik wil mijne ktm 250 (1994) meer vermogen geven, wat kan ik het beste doen? er ligt nu een six days uitlaat onder en een open demper + een keihin originele carburateur op. het liefst goedkoop mogelijk (omdat het een 11 jarige motor is)
Grappig trouwens: Corky wil meer power. Corky wants to uncork his bike!
 
hoe kan ik zien als mijn onsteking goed staat? volgens mij staat er een originele sproeier in. gisteren heb ik de bike volledig onder handen genomen, alles schoon gemaakt.
 
Over het vermogen zijn we het dus wel eens, dat alleen maar hoog vermogen niet een winnende motor schept.

Koppel is dus inderdaad waar het om gaat.

Dus eigenlijk: Hoe is al dat vele vermogen in de praktijk beschikbaar!
De powervalve was de eerste stap om dat vermogen ook onderin beschikbaar te krijgen. En inderdaad zijn er bst nog wel een aantal andere innovaties geweest, maar ik noem de een aantal verbeteringen op bij viertakt motoren, die regelrecht met het draaiende gedeele te maken hebben: multi-kleppen, injektie enz.

Daarin is dus bij de tweetakt niet veel veranderd.

Weer on-topic:

Kleur van de bougie zegt al genoeg over de verbranding en dus benzinetoevoer/luchttoevoer.

Als er zoveel vermogen verloren gaat, dan zou er of zuigerspeling moeten zijn, of vastzittende powervalves.
In tegenstelling tot mijn eerdere bewering dat je dan wel wheelies kunt maken, ligt dat ook weer een beetje aan de powerband van de specifieke motor. Met name als die in het midden gebied ligt, dan zou een wheelie best eens moeilijker kunnen worden.

Dus mijn mening, bij een goede verbranding: Uitlaat of kleppen.
 
hoe kan ik zien als mijn onsteking goed staat? volgens mij staat er een originele sproeier in. gisteren heb ik de bike volledig onder handen genomen, alles schoon gemaakt.
De onsteking kun je normaal gewoon goedzetten aan de hand van een merkteken op de grondplaat en die op het blok.

Hoe vet smeer je trouwens? (je rijdt niet rond met een mistgordijn achter je ofzo) :9
 
Ik kocht ooit eens een Cr250 di was volgens de eignaar niet helemaal goed.
Hij smeerde hem 1 : 30.

Nou valt mee, toch?

Bleek gaandeweg het gesprek dat hij wel mingsmering gebruikte om nog eens 1:30 te smeren.
 
je moet je ook realiseren dta het misschien wel mogelijk is om er meer vermogen uit te slepen, maar het vermogen moet ook nog eens op de weg komen.

Meer vermogen is niet altijd beter....
 
Dat bedoelen we ook met het beschikbare vermogen.
Zeg maar koppel.

Een F1 heeft 900 pk, maar kan geen aanhangertje met zand wegtrekken uit stilstand, omdat het koppel heel laag is, terwijl een oude trekker met 50 pk zo maar een hele kar vol mee sjouwt.

Dat is denk ik ook de grootste verdienste van de laatste jaren: Vermogen bruikbaar maken in de praktijk!
 
Dat bedoelen we ook met het beschikbare vermogen.
Zeg maar koppel.

Een F1 heeft 900 pk, maar kan geen aanhangertje met zand wegtrekken uit stilstand, omdat het koppel heel laag is, terwijl een oude trekker met 50 pk zo maar een hele kar vol mee sjouwt.

Dat is denk ik ook de grootste verdienste van de laatste jaren: Vermogen bruikbaar maken in de praktijk!
Volgens mij heeft het meer te maken met het feit dat een formule-1 geen trekhaak heeft dan dat hij koppel te kort zou komen.
 
Tsjah, ik denk dat als je de overbrengingen in die bak wat wijzigd bij die F1 dat het best lukt. Maar ik snap je punt, en daar heb je natuurlijk volledig gelijk in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan