meerdere accu's laden

Wim44

Rookie
25 sep 2009
1
0
Zevenaar
Wij hebben 3 motoren en dus 3 accu's. Deze motoren staan te ver weg om een acculader over te zetten en deze staan soms meerdere maanden ongebruikt.
Is het mogelijk om meerdere accu's (van verschillende capaciteit) te koppelen en op een lader te zetten? Bijv. een opimate 4.
 
Of gewoon 3 optimate,s kopen. :) ,
Op mijn werk hebben we wel een acculader voor
motoren daar zitten 5 aansluitingen aan en die kan
5 accu,s tegelijk laden,maar het is geen druppellader dus
die kan je niet aangesloten laten zitten,een lader moet
met een bepaald amperage laden,ga je er meerdere accu,s
aan hangen dan red hij dat waarschijnlijk niet en zal het
langer duren om die accu,s weer vol te krijgen,en misschien
raakt die lader daar van overbelast omdat hij zo,n beetje
constant staat te laden.
 
Laatst bewerkt:
Zo'n intelligente lader (Optimate) gaat dat volgens mij niet leuk vinden.

Die laadt namelijk slim op basis van de staat van de accu.

Hang jij 3 accu's, 3 capaciteiten, 3 condities aan dat ding dan wordt hij gek!

Een reguliere lader, OK, die pompt gewoon X mA in dat ding en klaar.
 
Een voor ieder type accu gespecialiseerde lader, met bovendien meerdere separate laadcircuits zijn zeldzaam. En simpel accuus parallel opladen kan hooguit acceptabel zijn bij zuurhoudende loodaccuus die: van hetzelfde merk/model en in dezelfde staat zijn (o.a. leeftijd, werkelijke capaciteit etc.. Technisch een ingewikkeld verhaal.
Overigens bestaan er om accuus parallel te schakelen tegenwoordig ook processor gestuurde scheidingsrelais. Maar die zijn duurder dan één goede acculader.

Moderne slimme en vooral bij één accu passende lader zijn relatief goedkoop.
Ze zorgen ervoor dat je accu goed gebruikt wordt (opladen en ontladen)!

Nee dus nooit twee motor accuus parallel schakelen!
Daarmee gaan je accuus zeker kapot, maar waarschijnlijk ook je oplader.
 
Ik zie geen probleem in het PARALLEL-schakelen van gezonde accu's als die allemaal voor dezelfde spanning (bijvoorbeeld 12 V) zijn; dat gebeurt o.a ook bij "overstarten".

Als ik mij niet vergis is een "druppellader" binnen zijn spanningsbereik totaal gekkenbestendig en kortsluitvast, geeft ook maar een erg klein stroompje af ... ?

Lijkt mij niets verkeerd te kunnen gaan, alleen zal het laden nog veel trager verlopen dan met 1 accu erop reeds gebeurt.


..... denk ik ......

====

SERIE-schakeling van accu's die niet exact in onderling gelijke conditie zijn èn hetzelfde aantal Ah, is iets anders; vooral als er tamelijk grote stroom loopt gauw schadelijk.
 
Laatst bewerkt:
meerdere accu's tegelijk laden zou k zelf ook niet aandurven met een standaard acculader. Acculaders zijn maar berekend op een bepaald vermogen in geval van 12V accu's dus tot een bepaalde stroomsterkte. Als je meerdere accu's gaat laden kan het inderdaad zijn dat het goed gaat maar dat de het veel langer duurt voordat de accu's vol zijn.
Maar ik denk dat kans reëler is dat de gevraagde stroomsterkte van alle accu's tesamen de maximale stroomsterkte van de acculader overschrijd waarmee je dus een overbelasting van acculader riskeerd.

Dus ik zou zeggen:
- inderdaad een verlengsnoertje zoals iemand al aangaf
- Meerdere acculaders, wat overigens wel een duur geintje zal zijn.
- je rijdt waarschijnlijk niet op alle motoren tegelijk ;) en een volle, ongebruikte accu hoeft niet continu aan de drupellader te hangen. Dus haal je gewoon af en toe een accu uit een motor zet je die 1 of 2 weekjes aangesloten naast je druppellader, en verwissel je hem hem daarna met een accu uit een andere motor. Zolang je dalijk in de winter maar zorgt dat de accu's van de motoren die stil staan VOL zijn als je ze langere tijd niet gebruikt worden.
Mocht je in de winter met geen enkele motor gaan rijden. Haal dan alle accu's er uit en zet ze naast je druppellader. Dan sluit je af en toe gewoon eens een andere accu aan totdat je ze weer in de motoren plaatst voor gebruik.
 
Laatst bewerkt:
Ligt eraan; met een gewone acculader moet je er rekening mee houden dat het ding minstens (opgetelde) Ah gedeeld door 10 moet kunnen aanleveren. Er staat mij echter vaag iets van bij dat een "optimate" een zelf-begrenzende druppellader zou zijn ... ?

Zoiets is bedoeld om met véél kleinere laadstroom een accu lange tijd te conserveren, winterslaap enzo.

Met een gewone acculader werk je een diep-ontladen accu in pakweg hooguit 12 uren bij maar een druppellader kan daar best enige weken voor nodig hebben.
 
Er is al een hoop gezegd maar als je om de week wisselt van accu kan dat goed werken zet aansluitstekkers op je accuus dan kun je snel inpluggen en is het geen moeite om te wisselen.Want een goede lader druppellader regelt afhankelijk van de staat van de accu het voltage dus koppelen kan niet zomaar.Als dat wisselen niet goed komt tja dan moet je gewoon drie laders eraan zetten.
 
Een waarschuwing vooraf zorg dat alle accus ongeveer even vol zitten voordat je ze parallel schakeld. Anders gaat de vollere accu proberen de andere op te laden met de maximale stroom en dat is veel te hoog.

Stel dat ze allemaal vrij leeg zijn. Je koppeld de optimate er aan. Die constateerd dat ze accu leeg is en gaat dus laadstroom leveren voor 1 gemiddeld motor accu. Dat betekend dat ze alledrie worden opgeladen maar dat duurt 3x langer dan verwacht. Op zich niet erg maar de optimate kan de conclusie gaan trekken dat de accu defect is en stopt dus met laden. Oplossing een tijdschakelaar die een paar keer per 24 uur uit en weer aanschakeld.

Stel dat ze allemaal vrij vol zijn. Je koppeld de optimate er aan. Die constateerd dat ze accu vrij vol is gaat dus druppellaadstroom leveren voor 1 gemiddeld motor accu. Dat betekend dat ze alle drie op spanning worden gehouden of niet door dat ontlading cq lekstroom groter is. In het laatste geval zijn er twee opties' Of de optimate trekt de conclusie dat de accu defect is of de optimate schakeld over op de oplaad stroom.
 
Er is al een hoop gezegd maar als je om de week wisselt van accu kan dat goed werken zet aansluitstekkers op je accuus dan kun je snel inpluggen en is het geen moeite om te wisselen.Want een goede lader druppellader regelt afhankelijk van de staat van de accu het voltage dus koppelen kan niet zomaar.Als dat wisselen niet goed komt tja dan moet je gewoon drie laders eraan zetten.

Ik denk dat de stroom wordt geregeld.
 
Een waarschuwing vooraf zorg dat alle accus ongeveer even vol zitten voordat je ze parallel schakeld. Anders gaat de vollere accu proberen de andere op te laden met de maximale stroom en dat is veel te hoog.
:N
De laadstroom van de accu is afhankelijk van de laadspanning.
Om meer dan 1 amp. te laden moet je al boven 14 volt zitten.
Je volle accu geeft maar 12,5 volt. hang je hier een lege accu aan dan loopt er bijna niks.
 
Wat een geneuzel allemaal over wel of niet meerdere accu's aan 1 oplader koppelen, iedereen lijkt elkaar een beetje tegen te spreken, aan te vullen of te verbeteren. Maar iemand lijkt het 100% te weten.
Zorg gewoon dat je of 3 laders koopt en die aan je accu's hang, met of zonder verlengsnoer. Als je toch niet op je motor rijdt lijkt het me ook niet zo'n moeite om dat ding er gewoon ff uit te halen.
Of haal al je accu's er uit en laadt ze een voor een bij met je acculader/druppellader. Zoals al gezegd een accu hoeft niet continu aan de druppellader te hangen. Continu aan een lader hangen is namelijk ok niet goed voor je accu. Als je maar zorgt dat een accu niet half leeg in de vries kou staat want dan heb je dikke kans dat je hem na de winter weg kunt flikkeren. Voor mijn part laad je ze helemaal vol en zet je ze ergens in een kast binnen, zodat ze niet in de kou staan.

Damn, zo lastig is dat toch niet.
 
Wat een geneuzel allemaal over wel of niet meerdere accu's aan 1 oplader koppelen, iedereen lijkt elkaar een beetje tegen te spreken, aan te vullen of te verbeteren. Maar iemand lijkt het 100% te weten.

Mooi he zo'n forum samen weten we alles. Dat ie 3 laders kan kopen snap TS wel maar aangezien hij de vraag steld of het kan ga ik die vraag beantwoorden.

Niets in het leven is 100% zeker zelfs als iemand het van optimate zelf zegt die het zelf heeft ontworpen en getest met 3 accu's dan nog is het niet 100% zeker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan