Meerdere kabels aansluiten op accu

european

Die hard MF'er
26 okt 2003
842
53
Amsterdam
Wil op mijn accu meerdere kabels aansluiten een voor de accu oplader, carmin, usb voor op het stuur, maar heb daar de ruimte niet voor.
Ook omdat alle kabels zijn voorzien van een zekeringskastje.
Nu dacht ik om gewoon 2 kabels te nemen een + en een _ kabel die op de accu zetten en daar vandaan wat aftakkingen maken voor de kabels die ik nodig heb.
Is dit een goede oplossing of hebben jullie een beter voorstel.
Henk
 
Ik ook, en naar mijn lampen heb ik speakerdraad van 4mm2 gebruikt :+
Zolang je maar isoleert is er niks aan de hand, hout isoleert goed!
77C9F83B-E9C4-4A60-8349-A4E0266E9111.jpeg


En zorg altijd voor genoeg tape!

754CF0CB-5040-49DA-A30E-A3C1D81C5499.jpeg
 
Alleen om de warmte van de VSA's en de lichtbronnen is de keuze voor een hittebestendige kabel geen slecht idee ;)

Al weet ik niet of er ook speakerkabel in hittebestendige uitvoering is? :+

Maar goed, we dwalen af..
Ja die is er anders hadden ze nooit disco inferno kunnen opnemen en afspelen.
En natuurlijk fire water burn, smoke on the water of fireball.
Maar ze zijn wel steeds minder asbest na fire van J.H.
 
Ja man, iedereen doet altijd alles fout, te erg voor woorden, gefaarluk en alles..

Gelukkig gaat het niet altijd en overal fout, maar er zitten soms wel hele rare situatie's tussen. Uiteindelijk heb je vaak jezelf daarmee, maar ook mensen die na je komen. Als iemand zelf dingen wil doen en leren dan is dat prima (en fouten maken mag), maar dan wel goed uiteindelijk en niet op een pruts manier die gevaarlijk kan zijn.
 
Gelukkig gaat het niet altijd en overal fout, maar er zitten soms wel hele rare situatie's tussen. Uiteindelijk heb je vaak jezelf daarmee, maar ook mensen die na je komen. Als iemand zelf dingen wil doen en leren dan is dat prima (en fouten maken mag), maar dan wel goed uiteindelijk en niet op een pruts manier die gevaarlijk kan zijn.
Kroonsteentjes kunnen prima, ook in motoren, auto’s, vliegtuigen en zelfs onder water.
Een hamer is niet per definitie gevaarlijk omdat je op je duim kunt slaan.
Ik heb zelfs meerpolige stekkers gemaakt van kroonsteentjes.
Maar goed, het idee is nu eenmaal dat ze gevaarlijk zijn en iedereen die ze op zn motor heeft welhaast levensmoe is.
Hele dikke prima, vorige week de stekkers van m’n handvatverwarming gehaald en vervangen door.... juist en bij de hvv van mijn vrouw ook, uit voorzorg zodat dat niet tijdens vakantie ineens de geest geeft vanwege die fijne ongevaarlijke stekkers..
 
De minst goedkope speakerkabel die ik ken kost 54.000 euro voor acht meter en die is niet hittebestendig.

En het minst goedkope netsnoertje kost 13.400 euro.

Of dat geschikt is voor motorfietsen weet ik niet, kejje proberen.
 
DOODENG!! wist je dat er meer draden van voor naar achter over je motor lopen die ongezekerd zijn altijd onder spanning staan? Ik zou er niet meer op gaan zitten zonder de accu af te koppelen.

Ik kan me er niets bij voorstellen en heb het ook nog nooit gezien, hele zware zekeringen zie je ook niet altijd 1-2-3, zo’n zware zekering kan er uit zien als een ogenschijnlijk simpel koperen stripje dat tussen de aansluitingen zit en de fabrikant kan er zelfs voor kiezen om een tussen connect draad te gebruiken als zekering en die dus bewust een bepaalde dikte geven zodat hij als zekering doorbrand.
Een beetje net zoals je in electronica wel een een “fusible resistor” tegen komt, een gewoon weerstandje dat als zekering gebruikt word.

Kun je daar een voorbeeld van geven?, ik bedoel niet met fotos enzo maar waar heb je zoiets ooit gezien en welke/wat voor kable is dat dan, wellicht die van de start inrichting?, bv kabel tussen accu en start relais of startmotor?

Want daar zit dus, voor zover ik weet, altijd een zekering strip tussen, zeg maar een zekering van 100 ampere oid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan