Meeste voertuigen WEL belastingvrij na bouwjaar 1987!!!!!!!!

magnamaniac

MF fossiel
Donateur
25 jul 2002
29.223
3.504
land van maas en waal
Afgelopen vrijdag is er een nieuwe wetgeving aangenomen omtrent het belastingvrij worden van voertuigen!!

Hier het persbericht: http://www.fehac.nl/images/stories/bestandenopenbaar/fehac persbericht mrb_vanvliet_uitgebreid.pdf

In het kort, de vrijstelling gaat geleidelijk van 25 jaar naar 30 jaar:

bouwjaar 1986 > belastingvrij na 25 jaar > dus in 2011 (alle brandstoffen)
bouwjaar 1987 > belastingvrij na 26 jaar > dus in 2013 (benzine)
bouwjaar 1988 > belastingvrij na 27 jaar > dus in 2015 (benzine)
bouwjaar 1989 > belastingvrij na 28 jaar > dus in 2017 (benzine)
bouwjaar 1990 > belastingvrij na 29 jaar > dus in 2019 (benzine)
bouwjaar 1991 > belastingvrij na 30 jaar > dus in 2021 (benzine)
bouwjaar 1992 > belastingvrij na 30 jaar > dus in 2022 (benzine)
bouwjaar 1993 > belastingvrij na 30 jaar > dus in 2023 (benzine)
Etc.


Dit geld alleen voor voertuigen op benzine (standaard MRB bedrag en opcenten), de extra toeslagen voor LPG of diesel moeten wel betaald worden..
 
Ik heb er gemengde gevoelens over.

1: In mijn ogen zal een Toyota Prius of een Fiat Multipla nóóit en te nimmer een oldtimer worden.
2: Mijn vriendin heeft een Suzuki GSX550ES uit 1986, nét een oldtimer dus.
Dat het een oldtimer is is mooi meegenomen voor de verzekering, maar ik wil nou niet zeggen dat ik het een oldtimer vind.
3: Aan de andere kant: ( hier werd ik op gewezen door een mede MF-er ) Vroeger was een zundapp ook maar een ordinair boerenbrommertje.

Én, Om oldtimer "te worden" moet het voertuig dus 20 jaar oud zijn.
De meeste lelijke voertuigen redden de 20 jaar niet, een mooi "natuurlijk" selectieproces. :)
 
Laatst bewerkt:
Mooi zo, alleen beetje zuur voor LPG en Diesel auto's.
Goed gedaan PVV.

~[edit] hoe zou het zitten met motoren op LPG en Diesel?
 
Laatst bewerkt:
En dat is 1 van de redenen dat de regel in eerste instantie afgeschaft werd. Veel mensen kochten ouwe vervuilende diesels die nét door de apk kwamen om lekker goedkoop te rijden.
Vind ik verder prima hoor, wij hebben hier een Alto gehad uit '86 die net door de apk kwam. Nog nooit zo goedkoop gereden! Heeft natuurlijk niets met een klassieker te maken.
We hebben ook een kever gehad uit '84 in showroomstaat, dát was een klassieker.
Mevr. tuthola rijdt nu een Pao, was al een klassieker (en limited) toen ie voor het eerst op de weg kwam. Wordt in 2017 dus belastingvrij _O-
 
belachelijk dat het alleen om benzinevoertuigen gaat , ivm het milieu waar het zogenaamd altijd weer om gaat zouden ze juist de oude LPG voertuigen alleen maar moeten vrijstellen, is nl veel schoner.
Dat er nooit een wet is aangenomen dat er voor een auto gewoon 25 jaar belasting in NL is betaald is helemaal idioot, nu komen de oudste meest vervuilende auto`s naar NL waar nooit een cent voor is betaald en dan ook nog op benzine.
Het zal wel te gemakkelijk zijn.......
 
belachelijk dat het alleen om benzinevoertuigen gaat , ivm het milieu waar het zogenaamd altijd weer om gaat zouden ze juist de oude LPG voertuigen alleen maar moeten vrijstellen, is nl veel schoner.
Dat er nooit een wet is aangenomen dat er voor een auto gewoon 25 jaar belasting in NL is betaald is helemaal idioot, nu komen de oudste meest vervuilende auto`s naar NL waar nooit een cent voor is betaald en dan ook nog op benzine.
Het zal wel te gemakkelijk zijn.......
Ik lees nergens iets over milieu?
Komt gewoon omdat de literprijs van LPG de helft lager ligt.
Overigens blijft het raar dat deze de afgelopen jaren is verdubbeld, maar die van benzine niet. Dit terzijde.
De oude diesel is de vervuiler (fijnstof). De literprijs ligt dichtbij benzine.
m.a.w. daar lijkt het me duidelijk dat ze het milieu belangrijk vinden.
Echter ik zou dan zeggen, verplicht een roetfilter erop.
Maar ja, zodra het over technische zaken gaat haakt de overheid wel vaker af :z


Zoals ik het begrijp moet men het verschil in WB t.o.v. benzine gaan betalen.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap niet dat ze alleen benzinevoertuigen belastingvrij willen hebben, die gebouw na 1986. Als je een auto op LPG hebt, is dat toch vele malen minder vervuilend dan benzine én diesels?
 
Zoals ik het begrijp moet men het verschil in WB t.o.v. benzine gaan betalen.


en wordt je dus gestraft omdat je in het geval van LPG schoner rijdt. Verder vangt de overheid ook nog de BTW over de inbouw van de installatie, want die zit er bij import auto`s vrijwel nooit in.
Overigens gaat er natuurlijk alleen maar een LPG inst. in auto`s waarmee er dagelijks gereden gaat worden.
Ik heb 19 jaar lang een jeep CJ-5 gehad, waar ik na een aantal jaren de 3.8ltr lijn 6 vervangen heb door een 5.9 ltr V-8 met een automaat en daar heb ik toen hij nog geen klassieker was ook een LPG inst ingebouwd, dat was zeker leuk want die reed zo`n 1op 3 als ik mazzzel had, en toen tankte je nog voor 44 guldencent per liter. waar is die goede oude tijd......
 
Ik snap niet dat ze alleen benzinevoertuigen belastingvrij willen hebben, die gebouw na 1986. Als je een auto op LPG hebt, is dat toch vele malen minder vervuilend dan benzine én diesels?

Ik wel :Y ,ze gaan er vanuit dat iemand die een klassieker op LPG rijd van plan is veel
km,s te gaan maken met het oude hok ,vandaar dat die uitgesloten worden ,buiten dat is gas om op te koken *O* en niet om op te rijden :P :+
 
en wordt je dus gestraft omdat je in het geval van LPG schoner rijdt. Verder vangt de overheid ook nog de BTW over de inbouw van de installatie, want die zit er bij import auto`s vrijwel nooit in.
Overigens gaat er natuurlijk alleen maar een LPG inst. in auto`s waarmee er dagelijks gereden gaat worden.
Ik heb 19 jaar lang een jeep CJ-5 gehad, waar ik na een aantal jaren de 3.8ltr lijn 6 vervangen heb door een 5.9 ltr V-8 met een automaat en daar heb ik toen hij nog geen klassieker was ook een LPG inst ingebouwd, dat was zeker leuk want die reed zo`n 1op 3 als ik mazzzel had, en toen tankte je nog voor 44 guldencent per liter. waar is die goede oude tijd......
Vergeet niet dat kortgeleden ook de invoer belasting voor vehikels van 6 naar 19 procent is gegaan (van buiten europa naar NL).

ik rij ook met een bigblock op gas in de rondte, tot zover is mijn kilometerprijs lager dan die van een prius daar ik practisch geen afschrijving heb.
 
Laatst bewerkt:
Slechte ervaringen??

Niks mis mee met een Mercedes diesel *O* ,m,n pa heeft jarenlang met Mercedes diesels
gereden en er in al die jaren geen problemen mee gehad,mijn lesauto had 500000km
gereden en deed het ook nog prima en daar zat zelfs nog de eerste koppeling in,en dat
na al die leerlingen die er in gereden hadden :} :)
Ik ben blij dat die nieuwe regeling er is ,dan worden mijn RD500,s en RG500 ook binnenkort belastingvrij *O*
 
Laatst bewerkt:
Ik wel :Y ,ze gaan er vanuit dat iemand die een klassieker op LPG rijd van plan is veel
km,s te gaan maken met het oude hok ,vandaar dat die uitgesloten worden ,buiten dat is gas om op te koken *O* en niet om op te rijden :P :+

Ach welnee (over dat gas is om op te koken). Gas-installaties is altijd wel iets mis mee, en da's goed voor de economie. Want zelf 'repareren' wordt het alleen maar erger van en dan moet je naar de lpg-boer. :+
 
Ik heb er gemengde gevoelens over.

1: In mijn ogen zal een Toyota Prius of een Fiat Multipla nóóit en te nimmer een oldtimer worden.
2: Mijn vriendin heeft een Suzuki GSX550ES uit 1986, nét een oldtimer dus.
Dat het een oldtimer is is mooi meegenomen voor de verzekering, maar ik wil nou niet zeggen dat ik het een oldtimer vind.
3: Aan de andere kant: ( hier werd ik op gewezen door een mede MF-er ) Vroeger was een zundapp ook maar een ordinair boerenbrommertje.

Én, Om oldtimer "te worden" moet het voertuig dus 20 jaar oud zijn.
De meeste lelijke voertuigen redden de 20 jaar niet, een mooi "natuurlijk" selectieproces. :)


Vergis je niet in lelijke voertuigen,juist omdat er vaak nog maar weinig van over blijven
worden ze toch weer geld waard,er zijn altijd liefhebbers te vinden voor van dat soort voertuigen,een Zundapp bijvoorbeeld }) :+
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er gemengde gevoelens over.

1: In mijn ogen zal een Toyota Prius of een Fiat Multipla nóóit en te nimmer een oldtimer worden.
2: Mijn vriendin heeft een Suzuki GSX550ES uit 1986, nét een oldtimer dus.
Dat het een oldtimer is is mooi meegenomen voor de verzekering, maar ik wil nou niet zeggen dat ik het een oldtimer vind.
Je moet niet de term Oldtimer gaan verwarren met klassieker. oldtimer zegt enkel en alleen iets over de leeftijd van het voertuig.

3: Aan de andere kant: ( hier werd ik op gewezen door een mede MF-er ) Vroeger was een zundapp ook maar een ordinair boerenbrommertje.
Dat was een CB350K in zijn tijd ook ;)

Én, Om oldtimer "te worden" moet het voertuig dus 20 25 jaar oud zijn.
De meeste lelijke voertuigen redden de 20 25 jaar niet, een mooi "natuurlijk" selectieproces. :)
 
Ach welnee (over dat gas is om op te koken). Gas-installaties is altijd wel iets mis mee, en da's goed voor de economie. Want zelf 'repareren' wordt het alleen maar erger van en dan moet je naar de lpg-boer. :+

dat ligt meer aan de auto waar hij ingebouwd wordt, ik heb vele jaren probleemloos op gas gereden, maar toen werden de diesels ineens bloedsnel, zeker als je ook nog langs een tuner reed (jaja, en naar binnenging) ongelooflijk hoe mijn 166 2.4jtd toen vooruitging!
en nu zijn we weer een paar jaar verder.
 
Ik heb er gemengde gevoelens over.

1: In mijn ogen zal een Toyota Prius of een Fiat Multipla nóóit en te nimmer een oldtimer worden.
2: Mijn vriendin heeft een Suzuki GSX550ES uit 1986, nét een oldtimer dus.
Dat het een oldtimer is is mooi meegenomen voor de verzekering, maar ik wil nou niet zeggen dat ik het een oldtimer vind.
3: Aan de andere kant: ( hier werd ik op gewezen door een mede MF-er ) Vroeger was een zundapp ook maar een ordinair boerenbrommertje.

Én, Om oldtimer "te worden" moet het voertuig dus 20 jaar oud zijn.
De meeste lelijke voertuigen redden de 20 jaar niet, een mooi "natuurlijk" selectieproces. :)
Lekker oogkleppen ophouden.. Prius (hoe lelijk dat ding ook is) is meer een icoon dan een GSX550E ooit zal worden.

Een Kever of een Eend was ooit ook gewoon een 13 in een dozijn auto.
 
dat het roestbakken zijn
heb me laten vertellen dat ze soms door de krikpunten zakken :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan