Mega-startprobleem Yamaha XT 500

chaser

Rookie
26 jul 2002
9
0
doetinchem
Ik heb sinds 4 weken een Yamaha XT500 in mijn bezit. Nou moet ik met deze motor voor woon-werkverkeer de weg op en nou heeft ie sinds een week gigantische startproblemen. Aangezien je de motor aan moet kicken schiet dat compleet NIET op.

Ik heb sinds dat de problemen gekomen zijn het volgende gedaan:

-Luchtfilter vervangen
-Carberateur schoongemaakt
-Contactpunten vervangen
-Ontsteking afgesteld
-Kleppen gesteld

Niets helpt ;(

Het is elke keer maar een gok of de motor de volgende dag zal lopen of niet. Vaak sta ik een keer of 20 a 30 te kicken voordat ie begint te lopen. Als ik hem daarna normaal (met het contact) uitzet, start ie vaak wel weer met 1 a 2 keer kicken, maar laat ik hem afslaan (bij het stoplicht bijvoorbeeld) dan heeft ie er compleet GEEN zin meer in, en vervolgens sta ik weer een half uur te k*nk*r*n dat ie het niet doet..

Ik hoop dat IEMAND hier een goede oplossing voor dit probleem heeft!

Alvast HEEEEEEEEEEL erg bedankt ;)

chaser

-edit- TYPO
 
Volgens mij verzuipt ie. Kijk de bougies (en als die vet zijn de afstelling van de carburateurs) maar eens na.
 
Ehm.... bougies? Het is een 1 cilinder.

Hij is niet vet geslagen, dus daaraan kan het ook niet liggen. Ben net bij motoport geweest en zij zeiden dat het aan "de manier van trappen" ligt... erghm.... Daar heb ik dus ook nix aan. Dus maar een nieuwe bougie gekocht en dat geprobeerd. Nog steeds nix :(
Bij 30 graden celcius is het niet fijn om een XT aan te trappen. Denk dat ie maar richting de kliko container gaat ;)
 
Ehm.... bougies? Het is een 1 cilinder.

Hij is niet vet geslagen, dus daaraan kan het ook niet liggen. Ben net bij motoport geweest en zij zeiden dat het aan "de manier van trappen" ligt... erghm.... Daar heb ik dus ook nix aan. Dus maar een nieuwe bougie gekocht en dat geprobeerd. Nog steeds nix :(
Bij 30 graden celcius is het niet fijn om een XT aan te trappen. Denk dat ie maar richting de kliko container gaat ;)

Gooi hem effe in mijn kliko dan!!! :P

Hoezo aan de manier van trappen? Trap je de kickstarter van beneden naar boven ofzo??? :+
Kunnen ze niet iets specifieker zijn??
 
Daar bij motoport snappen ze er ook niet echt alles van nee ;)

Ehm, ik ben net nog maar weer ff aan het sleutelen geweest, en toen hoorde ik het.....
ssssss....... ssssss..... bij het aantrappen. Da's nooit goed. Volgens mij verliest errug veel compressie langs de koppakking of langs de bougie. De bougie kan niet strakker dan strak erin dus dat kan het niet echt zijn. Dus ik vrees het ergste. Een lekke kop ;(
 
Daar bij motoport snappen ze er ook niet echt alles van nee ;)

Ehm, ik ben net nog maar weer ff aan het sleutelen geweest, en toen hoorde ik het.....
ssssss....... ssssss..... bij het aantrappen. Da's nooit goed. Volgens mij verliest errug veel compressie langs de koppakking of langs de bougie. De bougie kan niet strakker dan strak erin dus dat kan het niet echt zijn. Dus ik vrees het ergste. Een lekke kop ;(

Zou kunnen ja. Laat de compressie maar eens meten, dan weet je nog meer. Maar de kop eraf is toch niet zo heel veel werk? Dus altijd het proberen waard.
En anders staat mijn kliko in Zutphen :P
 
Ik denk niet eens dat het de moeite waard is om de compressie te laten meten want als je de kickstarter met de hand al door de slag heen kan drukken dan wil dat zeggen dat er errug weinig compressie is. NOrmaal gesproken kan iemand van 60 kilo dat ding niet eens aantrappen.

Duidelijke zaak, of het schoefdraad van de bougie is gaar, of de koppakking ligt eruit. Ik hou jullie nog wel op de hoogte van de vorderingen ;)

Thanx voor de nfo anyway :}
 
Ik denk niet eens dat het de moeite waard is om de compressie te laten meten want als je de kickstarter met de hand al door de slag heen kan drukken dan wil dat zeggen dat er errug weinig compressie is. NOrmaal gesproken kan iemand van 60 kilo dat ding niet eens aantrappen.

Duidelijke zaak, of het schoefdraad van de bougie is gaar, of de koppakking ligt eruit. Ik hou jullie nog wel op de hoogte van de vorderingen ;)

Thanx voor de nfo anyway :}

Rotte schroefdraad merk je meteen met aandraaien van de bougie. Dus succes met de knutselarij verder! :)
 
Ik heb sinds 4 weken een Yamaha XT500 in mijn bezit. Nou moet ik met deze motor voor woon-werkverkeer de weg op en nou heeft ie sinds een week gigantische startproblemen. Aangezien je de motor aan moet kicken schiet dat compleet NIET op.
stel deze vraag es op nl.motorfiets, daar zijn veel xt/sr liefhebbers... en de antwoorden van ene bonzo kunnen wat bot zijn maar hij weet er wel veel van af... (ook bekend als de xt-dokter)

als het de manier van kicken is zou ik het wel willen proberen (kregen zij hem wel in 1 keer aan?) want moeilijker dan mijn LC4 kan het niet zijn
 
Kan ik niet op posten :(

Snap er nix van. Krijg een of andere vage foutmelding in Outlook. Dus dat gaat niet werken. Laat ik eerst maar es ff kijken of die kop lek is of niet, en dan verder zoeken :)
 
Snap er nix van. Krijg een of andere vage foutmelding in Outlook. Dus dat gaat niet werken. Laat ik eerst maar es ff kijken of die kop lek is of niet, en dan verder zoeken :)
is een newsgroup, kan je met outlook of een echte newsreader benaderen... (moet je wel een provider hebben die die dienst levert).

je kan ook via google erop posten. (eerst aanmelden)

ik weet niet hoe het precies bij een xt zit, maar mischien ie het iets met je decompressie hendeltje? (dat die blijft hangen of zo)...
 
stel deze vraag es op nl.motorfiets, daar zijn veel xt/sr liefhebbers... en de antwoorden van ene bonzo kunnen wat bot zijn maar hij weet er wel veel van af... (ook bekend als de xt-dokter)

als het de manier van kicken is zou ik het wel willen proberen (kregen zij hem wel in 1 keer aan?) want moeilijker dan mijn LC4 kan het niet zijn
Bonzo ? Die sukkel weet er geen ruk van !
Slecht starten XT 500 ; Kun je de kickstarter zonder veel weerstand naar beneden trappen ? Dan is de zuiger versleten en blijft het aantrappen een gelukskwestie. Als dit goed is hele motor nalopen vooral ontstekingsafstelling zet evt statisch de ontsteking iets later ,condensator goed ? Stel je stationair wat hoger af dan is ook het plotseling afslaan een stuk minder, warm blok 1500tpm. Het met warm blok moeilijk starten is een bekend probleem , Benzinekraan uit,gas vol open motor 5 a 10 keer met ingetrokken kleplichter doortrappen lichter weer los en gas dicht en als het goed is starten ! Iets gas geven helpt meestal ook goed de latere modellen hebben niet voor niets een zg. warmstartknopje gekregen (knopje waarmee je het gas iets open zet )Met trappen gaat het niet om de kracht maar om de snelheid waarmee je trapt dus snel trappen zodat dat arme vliegwiel nog wat pep aan de bobine mee kan geven wel even je voet op de kickstarter houden in de onderste stand anders kun je een geweldige terugslag krijgen ! ( In de onderste stand is de kickstarter losgekoppeld van de primaire aandrijving )
 
4strokerules zoals je al hebt kunnen lezen, is het waarschijnlijk niet de zuiger die versleten is, maar is of de pakking lek, het decompressie klepje dat open blijft staan of dat hij langt de bougie compressie verliest. En ik weet hoe je een XT aan moet trappen, want voorheen was het geen probleem ;)

De ontsteking is al weer helemaal goed afgesteld en de condensator is prima :)

maar toch bedankt voor je reply :)
 
4strokerules zoals je al hebt kunnen lezen, is het waarschijnlijk niet de zuiger die versleten is, maar is of de pakking lek, het decompressie klepje dat open blijft staan of dat hij langt de bougie compressie verliest. En ik weet hoe je een XT aan moet trappen, want voorheen was het geen probleem ;)

De ontsteking is al weer helemaal goed afgesteld en de condensator is prima :)

maar toch bedankt voor je reply :)
Graag gedaan Chaser :-D !!
 
NEWSFLASH!!!!!!

Erm.... Hij doet het weer.... Als een donderslag bij heldere hemel is ie weer aangeslagen. Vandaag nog maar es geprobeerd en na 3x (!) trappen deed ie het gewoon weer. Ben wezen tanken en ook daar startte ie weer normaal.

Dat ding moet behekst zijn ofzo :)
 
NEWSFLASH!!!!!!

Erm.... Hij doet het weer.... Als een donderslag bij heldere hemel is ie weer aangeslagen. Vandaag nog maar es geprobeerd en na 3x (!) trappen deed ie het gewoon weer. Ben wezen tanken en ook daar startte ie weer normaal.

Dat ding moet behekst zijn ofzo :)

dat heet karakter ;)
 
NEWSFLASH!!!!!!

Erm.... Hij doet het weer.... Als een donderslag bij heldere hemel is ie weer aangeslagen. Vandaag nog maar es geprobeerd en na 3x (!) trappen deed ie het gewoon weer. Ben wezen tanken en ook daar startte ie weer normaal.

Dat ding moet behekst zijn ofzo :)
Dus ik moet niet hopen op een XT in mijn kliko :?
btw ben zelf ook een XT aan het restaureren.
 
dat heet karakter ;)

Daar valt wel vat voor te zeggen jah ;)

In ieder geval kan ik nu weer de blits maken op mijn mooi brullende monstertje :)
Alle reparaties (bekabeling nu ook) hebben trouwens hun vruchten nu wel afgeworpen. Ook in de vreselijke regenbui van vanavond was het maar 3x trappen voordat ie startte. Dus het is iig niet helemaal voor niets geweest.

Nou hopen dat ie het volhoudt })

Iedereen bedankt voor hun tips :)

Laterz ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan