Megasquirt / microsquirt (module)

Dreamer

MF veteraan
18 feb 2003
1.626
2
Hoofddorp
Ik ben bezig om het motormanagement systeem van mijn motor te vervangen voor een microsquirt module (aangepast voor mijn wensen). Op het forum kon ik er niet zoveel over vinden, maar ben benieuwd of er meer mensen rondrijden met zo een systeem en wat jullie ervaringen er mee zijn.
 
En een foto van het werk tot nu toe. Het zijn no allemaal nog losse onderdelen.
 

Bijlagen

  • 20190908_105907.jpg
    20190908_105907.jpg
    212,2 KB · Weergaven: 13
Beter zoeken, zijn wel degelijk topics.
Ik zeg niet dat er niets op staat, maar het is niet zo heel veel.

Word ook altijd wel gewaardeerd als je vermeld om wat voor motor het gaat...
Het is voor mijn Suzuki Hayabusa. Het motormanagement systeem is een kleine stap in het hele project. Het uiteindelijke doel is om er een turbo op te zetten (vermogen minimaal verdubbelen). Daarbij wil ik zoveel mogelijk zelf doen en dat de motor gewoon normaal en legaal op straat te rijden is.

De eerste stap was om een langere acherbug te ontwerpen, doorrekenen en bouwen. Dit is inmiddels gelukt en RDW goedgekeurd.
 
Laatst bewerkt:
ik ben bezig om een bmw r100, en een lotus esprit uit te rusten met micro squirt, incl turbo
bijna alles is te vinden op www, je moet de microsquirt hardware manual downloaden..
daarin wordt alles uitgelegd
 
ik ben bezig om een bmw r100, en een lotus esprit uit te rusten met micro squirt, incl turbo
bijna alles is te vinden op www, je moet de microsquirt hardware manual downloaden..
daarin wordt alles uitgelegd
Deze manuals ken ik inmiddels uit mijn hoofd. Op basis daarvan heb ik een printplaat gemaakt met sequentiële injectie en ontsteking met de juiste stekker voor de draadboom. Erg leuk om te doen maar ik ben ook erg benieuwd of het allemaal gaat werken.

Is het al gelukt om de BMW of Lotus aan de praat te krijgen met de Microsquirt?
 
Ik ben bezig om een CX500 van brandstof injectie te voorzien. Standaard heeft deze motor natuurlijk carburateurs, dus ik heb wat meer te wijzigen. Ik ben nog niet zo ver dat ie loopt.

Mooie print die je onder de Microsquirt module hebt zitten. Eigen fabrikaat?

Staat er nou ook een eindtrap op de foto voor je bobines? In dat geval zou je kunnen overwegen om bobines met ingebouwde eindtrap te gebruiken. Staat cleaner, minder bedrading en minder onderdelen. Ik gebruik pen-bobines van de VAG groep op mijn motor.
 
Ik ben bezig om een CX500 van brandstof injectie te voorzien. Standaard heeft deze motor natuurlijk carburateurs, dus ik heb wat meer te wijzigen. Ik ben nog niet zo ver dat ie loopt.
Dat is zeker een hele ingreep! Mijn motor heeft al injectie waardoor het grootste deel van de hardware gewoon kan blijven zitten. Heb je foto's van het werk tot nu toe?

Mooie print die je onder de Microsquirt module hebt zitten. Eigen fabrikaat?
Ja, eigen ontwerp die ik in China heb laten maken. Dit was een leuke puzzel om de de pinnen van de Microsquirt to matchen met de kabelboom. Ook wilde ik de can-bus los kunnen aansluiten voor een dashboard. Er zitten ook voorbereidingen op voor een air shifter en een turbodruk solenoid.

Staat er nou ook een eindtrap op de foto voor je bobines? In dat geval zou je kunnen overwegen om bobines met ingebouwde eindtrap te gebruiken. Staat cleaner, minder bedrading en minder onderdelen. Ik gebruik pen-bobines van de VAG groep op mijn motor.
Ja, dat is een Bosch 211 module voor het aansturen van de bobines. Dit zijn de standaard high impedance COP bobines. Ik had er ook voor kunnen kiezen om de BIP373 transistors op de printplaat te integreren, maar dat is lastiger ivm de warmte afvoer. De 211 module komt naast de ECU te zitten. Mocht de module stuk gaan kan ik die op deze manier makkelijk vervangen.
 
Hoi,

Heb je foto's van het werk tot nu toe?

2019-09-13 17.34.57.jpg


Kleppendeksel met de pen-bobine. De rode seal heb ik gegoten in siliconen. Eerst een dummy getekent en geprint. Na een aantal pogingen was de pasvorm goed, toen heb ik een malletje geprint. In dit malletje vervolgens de siliconen gegoten.

2019-09-13 17.35.29.jpg


Dit is het triggerwheel. Dit zit achterop het vliegwiel, op de plek waar eerder de gever voor de vervroeging zat. Past natuurlijk niet onder t oude dekseltje (...), komt een gefreesd aluminium dekseltje op. De VR sensor wordt gemonteerd in de deksel. Niet ideaal, maar daar ga ik me wel mee redden. Om eea af te kunnen stellen komt er een kijkglaasje in het deksel.

2019-09-13 17.35.55.jpg
2019-09-13 17.36.04.jpg


De throttle bodies komen van een R6. De middelste twee zijn enkele reis naar de vuilnisbak, de buitenste twee heb ik met nieuwe spacers op de juiste steek gezet. Inlaatspruitstukjes moet ik nog maken. De stalen onderdelen moeten nog opnieuw verzinkt worden.

Met het blok ben ik een heel eind, met het rijwielgedeelte ben ik minder ver. Hij staat inmiddels op zijn wielen, maar het ontbreekt nog aan een achterframe. Het zal nog even duren voordat ik er aan toe ben om de motor te starten.


Ja, eigen ontwerp die ik in China heb laten maken. Dit was een leuke puzzel om de de pinnen van de Microsquirt to matchen met de kabelboom. Ook wilde ik de can-bus los kunnen aansluiten voor een dashboard. Er zitten ook voorbereidingen op voor een air shifter en een turbodruk solenoid.

Heel erg mooi gedaan! Is de ECU behuizing de originele? Ik gebruik gewoon een standaard Microsquirt, in zijn eigen standaard behuizing... Ik heb wel een bluetooth module in de ECU ingebouwd, zodat ik draadloos kan communiceren. Maar op jouw print zit ook een extra bordje? Is dat de USB interface? Of ook bluetooth?

Ja, dat is een Bosch 211 module voor het aansturen van de bobines. Dit zijn de standaard high impedance COP bobines. Ik had er ook voor kunnen kiezen om de BIP373 transistors op de printplaat te integreren, maar dat is lastiger ivm de warmte afvoer. De 211 module komt naast de ECU te zitten. Mocht de module stuk gaan kan ik die op deze manier makkelijk vervangen.

Mja, daar heb je een punt. Ik hoop dat de geintegreerde eindtrappen in mijn bobines het minstens net zo lang uithouden als de bobines zelf. :):)
 
Kleppendeksel met de pen-bobine. De rode seal heb ik gegoten in siliconen. Eerst een dummy getekent en geprint. Na een aantal pogingen was de pasvorm goed, toen heb ik een malletje geprint. In dit malletje vervolgens de siliconen gegoten.

[pic]

Dit is het triggerwheel. Dit zit achterop het vliegwiel, op de plek waar eerder de gever voor de vervroeging zat. Past natuurlijk niet onder t oude dekseltje (...), komt een gefreesd aluminium dekseltje op. De VR sensor wordt gemonteerd in de deksel. Niet ideaal, maar daar ga ik me wel mee redden. Om eea af te kunnen stellen komt er een kijkglaasje in het deksel.

[pic]

De throttle bodies komen van een R6. De middelste twee zijn enkele reis naar de vuilnisbak, de buitenste twee heb ik met nieuwe spacers op de juiste steek gezet. Inlaatspruitstukjes moet ik nog maken. De stalen onderdelen moeten nog opnieuw verzinkt worden.

Met het blok ben ik een heel eind, met het rijwielgedeelte ben ik minder ver. Hij staat inmiddels op zijn wielen, maar het ontbreekt nog aan een achterframe. Het zal nog even duren voordat ik er aan toe ben om de motor te starten.
Dit ziet er wel heel erg mooi uit! Leuk dat je ook met draaien, frezen, 3D printen en silicone gieten bezig bent voor dit project. Door de vele aspecten van de techniek die voor zo een project nodig zijn, leer je ook een hoop. Dit is voor mij ook de uitdaging om alle ontbrekende kennis zelf aan te leren. Om de achterbrug te maken heb ik moeten leren lassen en kotteren. Voor de Microsquirt is het de kennis opdoen van tunen etc. Dit komt meestal de snelheid van het project niet ten goede, maar het geeft wel erg veel voldoening als het uiteindelijk is gelukt!

Erg leuk om te zien dat je met zo een mooi project bezig bent. Het zou leuk zijn om de voortgang van je project te volgen.

Heel erg mooi gedaan! Is de ECU behuizing de originele? Ik gebruik gewoon een standaard Microsquirt, in zijn eigen standaard behuizing... Ik heb wel een bluetooth module in de ECU ingebouwd, zodat ik draadloos kan communiceren. Maar op jouw print zit ook een extra bordje? Is dat de USB interface? Of ook bluetooth?
De behuizing is niet de originele, maar besteld bij Ali. Dit is een aluminium behuizing waar ik het allemaal netjes in kan verwerken. Het extra bordje is een interface naar USB. De seriele communicatie is toch wel een beetje uit de tijd. Het is de bedoeling om de USB kabel onder het duo zitje te hebben zodat het aansluiten aan de computer redelijk makkelijk is.

Mja, daar heb je een punt. Ik hoop dat de geintegreerde eindtrappen in mijn bobines het minstens net zo lang uithouden als de bobines zelf. :):)
Met de geintegreede eindtrappen stuur je de bobines toch aan met een 5V signaal aan zodat de grote stromen toch niet door de printplaat heen gaan? Dan zou het geen probleem moeten zijn met de levensduur.
 
Dit ziet er wel heel erg mooi uit! Leuk dat je ook met draaien, frezen, 3D printen en silicone gieten bezig bent voor dit project. Door de vele aspecten van de techniek die voor zo een project nodig zijn, leer je ook een hoop. Dit is voor mij ook de uitdaging om alle ontbrekende kennis zelf aan te leren. Om de achterbrug te maken heb ik moeten leren lassen en kotteren. Voor de Microsquirt is het de kennis opdoen van tunen etc. Dit komt meestal de snelheid van het project niet ten goede, maar het geeft wel erg veel voldoening als het uiteindelijk is gelukt!

Erg leuk om te zien dat je met zo een mooi project bezig bent. Het zou leuk zijn om de voortgang van je project te volgen

Dit is niet mijn eerste project, ik heb al eens eerder wat in elkaar geknoeid. Voor mij is de voldoening precies dezelfde; ik probeer altijd iets te doen / maken wat ik nooit eerder gedaan heb en waarvan ik niet zeker weet of ik t wel kan. Als t dan lukt is is de voldoening des te groter.

Ik heb in t verleden wel eens uitgebreid verslag gedaan van een project. Zie bijvoorbeeld hier. Leuk om te doen, maar kost wel veel tijd... En t is me iets te vaak gebeurt dat iemand anders met mijn veren ging lopen pronken / commercieel voordeel haalde uit door mij ontwikkelde dingen. Om die laatste reden vind je op de eerder genoemde website bijvoorbeeld niks over de inbouw van een DSG versnellingsbak in mijn sportwagen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan