melding koelwater temp te hoog en uitschakelen motor

vuurbloed

pet-fles-pap
14 aug 2005
23.730
2.073
Hoofddorp
bij mijn honda vtr sp1 kreeg ik bij starten motor al een licht melding, het koelwaterlampje begon te flikkeren op het ritme van ontsteking.
2 minuten later ging het lampje geheel oplichten als of het water te heet zou zijn. wat niet kon, want had pas 200 meter gereden.
na een kwartiertje rijden ging de temperatuurmeter 129 graden aangeven en mijn motor sloeg af. en wilde niet meer aan.
ter plaatse het niveau gecontroleerd...dit was laag maar niet minimaal, kon er ongeveer 200 ml bij gooien(bij de radiateurdop). en...het water was zeker niet absurd heet....
na nog 15 minuten wachten, de motor weer gestart en geen probleem.
wel kwam de temp vaak boven de 110 graden, maar was op te lossen door minder toeren te rijden.
buiten temp was 8 a 9 graden.

eenmaal thuis het een en ander gemeten, en nagekeken.
thermostaat gaat open bij 85 graden....dat is dus ok.
de ECT-sensor door gemeten.....bij 80 graden moet dit 47-57 ohm zijn........ik meette 40 ohm
bij 107 graden (hoger kreeg ik het koelwater niet op gasstel) meette ik 10 ohm en moet bij 120 graden 14 tot 18 ohm zijn.

de fan van de radiateur heeft zijn eigen sensor en gaat netjes draaien bij 104 graden.

inmiddels al een nieuwe sensor besteld.....maar vraag mij af of dit idd deze problemen kan veroorzaken?...
 
Is aannemelijk dat dat het probleem is, of op zijn minst onderdeel ervan. De sensor is out of spec zoals de manual zegt:

Honda_SP1_SP2_Factory_Service_Manual
P. 456.

Daarboven staat trouwens hoe je kunt checken of de ECT/thermosender kapot is -> pagina 455.
ik heb de service manual.....staan echter geen blz nummers op, alleen hoofdstukken en sub's ;)
die check heb ik gedaan...ohmse weerstand gemeten, of bedoelde je dat niet?
 
Dat was het pdf pagina nummer, de papieren versie heb ik dan weer niet :) 19-13 en 19-14 zijn de hoofdstuknummers.

Inderdaad a.d.h.v. de ohms weestand heb je gecheckt dat de ECT/thermosender kapot is. Daarboven staan een aantal testen beschreven hoe je zeker weet dat het je ECT is en niet bijvoorbeeld de printplaat.
 
Dat was het pdf pagina nummer, de papieren versie heb ik dan weer niet :) 19-13 en 19-14 zijn de hoofdstuknummers.

Inderdaad a.d.h.v. de ohms weestand heb je gecheckt dat de ECT/thermosender kapot is. Daarboven staan een aantal testen beschreven hoe je zeker weet dat het je ECT is en niet bijvoorbeeld de printplaat.
ja die check al gedaan en werkt naar behoren.
 
  • Leuk
Waarderingen: RWB
Terug
Bovenaan Onderaan