bij mijn honda vtr sp1 kreeg ik bij starten motor al een licht melding, het koelwaterlampje begon te flikkeren op het ritme van ontsteking.
2 minuten later ging het lampje geheel oplichten als of het water te heet zou zijn. wat niet kon, want had pas 200 meter gereden.
na een kwartiertje rijden ging de temperatuurmeter 129 graden aangeven en mijn motor sloeg af. en wilde niet meer aan.
ter plaatse het niveau gecontroleerd...dit was laag maar niet minimaal, kon er ongeveer 200 ml bij gooien(bij de radiateurdop). en...het water was zeker niet absurd heet....
na nog 15 minuten wachten, de motor weer gestart en geen probleem.
wel kwam de temp vaak boven de 110 graden, maar was op te lossen door minder toeren te rijden.
buiten temp was 8 a 9 graden.
eenmaal thuis het een en ander gemeten, en nagekeken.
thermostaat gaat open bij 85 graden....dat is dus ok.
de ECT-sensor door gemeten.....bij 80 graden moet dit 47-57 ohm zijn........ik meette 40 ohm
bij 107 graden (hoger kreeg ik het koelwater niet op gasstel) meette ik 10 ohm en moet bij 120 graden 14 tot 18 ohm zijn.
de fan van de radiateur heeft zijn eigen sensor en gaat netjes draaien bij 104 graden.
inmiddels al een nieuwe sensor besteld.....maar vraag mij af of dit idd deze problemen kan veroorzaken?...
2 minuten later ging het lampje geheel oplichten als of het water te heet zou zijn. wat niet kon, want had pas 200 meter gereden.
na een kwartiertje rijden ging de temperatuurmeter 129 graden aangeven en mijn motor sloeg af. en wilde niet meer aan.
ter plaatse het niveau gecontroleerd...dit was laag maar niet minimaal, kon er ongeveer 200 ml bij gooien(bij de radiateurdop). en...het water was zeker niet absurd heet....
na nog 15 minuten wachten, de motor weer gestart en geen probleem.
wel kwam de temp vaak boven de 110 graden, maar was op te lossen door minder toeren te rijden.
buiten temp was 8 a 9 graden.
eenmaal thuis het een en ander gemeten, en nagekeken.
thermostaat gaat open bij 85 graden....dat is dus ok.
de ECT-sensor door gemeten.....bij 80 graden moet dit 47-57 ohm zijn........ik meette 40 ohm
bij 107 graden (hoger kreeg ik het koelwater niet op gasstel) meette ik 10 ohm en moet bij 120 graden 14 tot 18 ohm zijn.
de fan van de radiateur heeft zijn eigen sensor en gaat netjes draaien bij 104 graden.
inmiddels al een nieuwe sensor besteld.....maar vraag mij af of dit idd deze problemen kan veroorzaken?...