Mengschroef (Pilot screw) basisinstelling gsx600f

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.714
981
Almere
Weet iemand een goede richtlijn voor een gsx600f?

Ik gok 1,5 á 2 slagen uit?

Stond op 2 1/4 toen ik hem kreeg. Later ga ik hem met de gasmeter afstellen, nu liep de motor nog op 3 pitten dus liggen de carbs er af voor reiniging.

Gaat om een gsx600f uit 1990, amerikaans model.
Wphb zegt "pre-set" dus niet aanzitten. Daar heb ik niks aan.

Moet mogelijk ook andere hoofdsproeiers hebben i.v.m. de volledig open uitlaat (4-1 systeem) maar dat is te meten.

Dank!
 
Laatst bewerkt:
Daarbij, als t us motor id, hebben er pluggen voor gezeten. En is er dus al aangezeten.

Zoek een wphb voor dit model. Daar staat t in.
 
terug zetten zoals ze stonden als de motor toen goed draaide.

Geen idee, kwam na 10 jaar stilstaan in onderdelen binnen. Heeft 5 minuten gelopen na het schoonmaken en is toen helemaal uit elkaar gegaan:)

Nu 3 pitten is 99% zeker carbs, gister weer in elkaar gezet, vandaag maar proberen.

Zal eens in de overige boeken kijken, maar mocht daar ook niks in staan dan hou ik idd gewoon twee en een kwart aan.
 
Laatst bewerkt:
Thanks, nu met 2 slagen uit gestart, later maar goed afstellen. Loopt weer netjes op 4 cilinders, maar gok te arm door de niet standaard uitlaat: Volledig open systeem. Ga eens kijken of ik zelf een db killer kan maken voor wat meer tegendruk en minder geluid.

Toerental loopt te langzaam terug naar stationair. Geen lekkages/losse vacuümslangen o.i.d.

Heb nog nooit een carbu zo afgesteld (sproeiers vervangen) en weet dus ook nog niet zo goed waar te beginnen. Gasnaald kan niet versteld worden. Dus stelmogelijkheden zijn alleen andere hoofdsproeiers en mengschroef voor stationair volgens mij.

Wel irritant om alles steeds uit te bouwen om iets te fine-tunen, het is vervelend om de carbu's en luchtfilterhuis er weer op te drukken en de benzinelucht is ook niet fijn voor je hoofdpijn. Geef mij maar injectie haha.

Nouja het is een projectje waar geen druk en haast achter zit, kan ik mij eens goed inlezen naar ervaringen en feiten (heb nog schoolboeken autotechniek, misschien staat er ook iets over carburateurs in).

De gasmeter moet ik nog eens goed uitproberen, met de brommer kreeg ik niet echt stabiele waarden te zien.
 
Laatst bewerkt:
Thanks, nu met 2 slagen uit gestart, later maar goed afstellen. Loopt weer netjes op 4 cilinders, maar gok te arm door de niet standaard uitlaat: Volledig open systeem. Ga eens kijken of ik zelf een db killer kan maken voor wat meer tegendruk en minder geluid.

Toerental loopt te langzaam terug naar stationair. Geen lekkages/losse vacuümslangen o.i.d.

Heb nog nooit een carbu zo afgesteld (sproeiers vervangen) en weet dus ook nog niet zo goed waar te beginnen. Gasnaald kan niet versteld worden. Dus stelmogelijkheden zijn alleen andere hoofdsproeiers en mengschroef voor stationair volgens mij.

Wel irritant om alles steeds uit te bouwen om iets te fine-tunen, het is vervelend om de carbu's en luchtfilterhuis er weer op te drukken en de benzinelucht is ook niet fijn voor je hoofdpijn. Geef mij maar injectie haha.

Nouja het is een projectje waar geen druk en haast achter zit, kan ik mij eens goed inlezen naar ervaringen en feiten (heb nog schoolboeken autotechniek, misschien staat er ook iets over carburateurs in).

De gasmeter moet ik nog eens goed uitproberen, met de brommer kreeg ik niet echt stabiele waarden te zien.
Valse lucht kan oorzaak zijn van langzaam terug vallen. Of verkeerde afstelling :)

Over t algemeen valt t wel mee na plaatsen opere uitlaat.
 
Beter struin je eerst het hele internet af...misschien motorfiets gerichte forums in Amerika, lijkt mij dat je niet de eerste bent die een open pijp op zijn motor zet, en wie weet heeft iemand anders al de best bijhorende sproeiersetting al gevonden.
En wie weet...moet je straks toch ook weer je stelschroef aanpassen met een andere sproeier erin...
 
Heb ik gedaan, kon er weinig specifieke info over vinden.

Verder had ik in eerste instantie weinig keuze: de originele uitlaat zat er al niet meer op, dat was wel een 4 naar 2 systeem, maar die bochten waren doorgerot. Dat systeem was 1 geheel. Bij de koop kon ik er voor 25 euro extra een set goede bochten bij nemen, een 4 naar 1 systeem. Van de oude einddemper (afgezaagd) en de nieuwe bochten heb ik weer een goede set gemaakt.

Een standaard systeem zou het mooiste zijn, maar dan moet je A iemand vinden die wil ruilen en B moet die ook niet katsverrot zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ja heb ik gezien, de hoofdsproeiers zijn ook kleiner.

Maar meer slagen uit is rijker toch? Het is mij onduidelijk wanneer het een lucht- of brandstofschroef is.

Ik las eens dat als de schroef aan de inlaat kant zit deze luchthoeveelheid regelt en aan de kant van het motorblok juist de brandstofhoeveelheid.

Maar in hoeverre dat klopt?
 
Ja heb ik gezien, de hoofdsproeiers zijn ook kleiner.

Maar meer slagen uit is rijker toch? Het is mij onduidelijk wanneer het een lucht- of brandstofschroef is.

Ik las eens dat als de schroef aan de inlaat kant zit deze luchthoeveelheid regelt en aan de kant van het motorblok juist de brandstofhoeveelheid.

Maar in hoeverre dat klopt?
Dat klopt wel aardig ja.
 
nah...toch nog een reactie dan, had het gelijk moeten weten en je geeft het al zelf aan USA model en dus andere sproeiers.....check maar ff op CMSNL of zoiets...dan zie je idd het verschil in jetting qua de EU....kan dit niet met zekerheid zeggen maar staat me zoiets bij dat er in de US wel meer motoren armer staan ivm regeltjes ( hang me hier niet aan op)....dus zou zelf ook even kijken naar de standaard sproeiers in de EU modellen, je geeft ook aan dat de naald niet te verstellen is...misschien goed nakijken of dit dus wel in EU bikes zo is....maak gewoon de vergelijking tussen de carbs hier en daar, en breng hem dan zo dicht mogelijk naar hier, denk dat je dan het minste gezeik hebt met je open pijp.
Kwam idd ook alleen maar de 1.5 slag tegen voor jouw model, en om hier alles mee op te vangen...dus met 2.15 slag.......leuk projectje wel...veel uitzoeken en proberen, en wie weet ben je straks zo ver dat je al die gekken op een R1 achter je laat......
 
Stond in de openingspost dat het een amerikaan was ;) alle milieutroep was verstopt en roestig, terugslagkleppen en reedvalves defect, dat heb ik er dus allemaal afgehaald.

Bestond uit een pair valve en charcoal canister waar tank en carbu's op aangesloten waren.

De carbu's zijn afgedopt en tank is nu een open slangetje naar beneden. Pair valves volledig verwijderd en aansluitingen bij de uitlaat afgedopt met rvs plaatjes en de originele pakking.

Theoretisch zal het denk ik weinig schelen, over het algemeen is de lucht daar een stuk warmer. Praktijk moet ik nog meten!

Heb overigens geen intentie om echt te gaan rijden op deze motor, ik pas er slecht op met mijn lengte.

Ga hem wel goed testen, afstellen en dan verkopen voor wat een gek er voor geeft.
Zit al een jaar thuis en had een project nodig om niet gek te worden..

Heeft 10 jaar stilgestaan en is nu weer helemaal schoon en missende delen aangevuld, hier en daar wat defecte delen nieuw besteld. Nu leer ik er weer van, het is leuk en houd me bezig.

Ben er wel bijna klaar mee, alleen optisch is het niet de mooiste, maar wel compleet en origineel: ideaal voor een ombouw project, maar daar ligt mijn interesse niet..
 
Laatst bewerkt:
Ik ga als het weer mee zit morgen meten :)

Is anders lastig te testen denk ik.
Ga ook eens goed op het katana forum lezen.

Zoals gezegd, nu bijna een jaar thuis maar wel aan het re-intergreren dus steeds minder tijd om te freubelen.

Pas als 'ie goed is en ik er klaar mee ben gaat hij online voor de verkoop.

Moet oppassen dat er niet te veel geld in verdwijnt want ze leveren niks meer op..
 
Terug
Bovenaan Onderaan