Mengselschroef honda shadow vt750 c2

xifiz

MF'er
25 nov 2013
31
0
Zierikzee
Goeiedag,

Ik heb laatst een honda shadow vt750 c2 uit 1997 gekocht.
Motor draaide goed met de testrit maar na vervoer op een aanhanger draaide de motor slecht. Veel klappen in de uitlaat en weinig power. De benzine vervangen, luchtfilter en bougies gecontroleerd en de carbs getest op sync. Dit was allemaal goed. Tot slot nog de sproeiers gereinigd en kanalen doorgeblazen. Dit was allemaal nog wel aardig schoon, echt maar een minimale hoeveelheid witte aanslag.

Nu rijd de motor weer redelijk maar nog niet zoals hij moet. Ook het geluid van de motor klinkt dof, rare vergelijking maar alsof hij een natte wind laat. Even een stukje mee gereden en de bougies eruit gedraaid en deze waren zwart. Nou zitten er op beide carbs 2 mengselschroefen en ik ben daar mee gaan rommelen maar krijg het idee dat het weinig effect heeft. Als ik aan het rijden ben voelt het alsof de motor in houd en de toeren stijgen maar langzaam vergeleken de hoeveelheid gas. Dan op een gegeven moment gaat de motor stotteren alsof hij twijfeld om harder te gaan en dan ineens draaid de motor goed en schiet de motor vooruit. Alsof hij niet genoeg brandstof krijgt en dan ineens wel maar de bougies zeggen dat hij teveel brandstof krijgt.

Ook met de stelschroef vraag ik me af welke kant ik op moet draaien voor rijk en arm want dat schijnt nogal uit te maken. Het verschil zou hem liggen aan welke kant de stelschroef zit. Motorzijdig of luchtfilterzijdig. Mijne zit motorzijdig.
 
Zou eerst bij het begin beginnen. Ook weinig aanslag is al teveel. Demonteren tot het laatste sproeiertje en reinigen. ( pan met schoonmaakazijn doet wonderen) en dan opnieuw opbouwen en fabrieksinstellingen aanhouden.
 
Hoe loopt hij stationair?

Mengselschroeven gaat toch meestal over stationair mengsel? Zou eerder denken aan slechte ontsteking of ontstekingstijdstip aangezien je het over knallen en inhouden hebt.

Heb je een stroboscoop? Dan kan je kijk of de timing goed is en of de bougies regelmatig vonken.

Misschien dat de vorige eigenaar net voor verkoop de timing aan heeft zitten passen en dat de timingplaat verdraaid is tijdens vervoer?
 
Laatst bewerkt:
Het is de afstelling van het mengsel, dat gaat niet alleen over stationair. ontsteking is goed want anders had het blok niet soepel stationair gelopen. carbs zijn vanochtend in ultrasoon bad geweest en na montage hetzelfde probleem. het is ook nogal vervelend dat je tijdens het afstellen eerst het luchtfilterhuis van de zijkant moet halen, vervolgens de afstelling moet aanpassen, heel de zooi terug en testen en dan weer alles eraf:P. daar wordt je wel een beetje moe van maar ik heb het idee dat ik er wel kom.
 
Het bleek een slechte afstelling van de carburateur te zijn in combinatie met de massa van de bobine.
Massa van de bobine losgehaald, schoongemaakt en terug geplaatst en mengsel schroeven van de carburateurs op fabrieksinstelling afgesteld 2 1/4 open. Misschien heeft iemand in de toekomst nog wat de oplossing.
 
Ik zat zelf met een soortgelijk probleem te zoeken naar de oplossing. Ik dacht dat het bij mij een slechte bobine was (ook veel roest te zien), maar bleek uiteindelijk een mengsel instelling te zijn :p
 
Laatst bewerkt:
Motor draait weer goed. Alle cilinders werken mee. Alleen stottert hij bij lage toeren. Zodra je vol gas geeft gaat het wel goed. Dit heeft denk ik te maken met de afstelling van de mengselschroef. De mengselschroef zit aan de motorzijde dus open was toch meer brandstof en dicht minder brandstof??
 
Dat klopt.

Heb je de mengelschroeven er ook uit gehad? Hieronder zit een rubberen + messing ringetje, als dat rubberen ringetje kapot is dicht hij niet goed af, en gaat hij ook belabberd lopen (wat niet meer 'goed te stellen' is...).
 
De mengselschroefen zijn nog netjes schoon en compleet. Ik ga proberen wat met de instelling hiervan te rommelen. Nu is het tot 3 duizend toeren slecht lopen, soms zn onsteking overslaan alsof er even geen explosie plaatsvind. Boven de 3000 toeren en volgas doet de motor het goed.
 
Motor draait weer goed. Alle cilinders werken mee. Alleen stottert hij bij lage toeren. Zodra je vol gas geeft gaat het wel goed. Dit heeft denk ik te maken met de afstelling van de mengselschroef. De mengselschroef zit aan de motorzijde dus open was toch meer brandstof en dicht minder brandstof??

Ik heb een Honda VT C2 gehad uit 99.
Iedere cilinder heeft zn eigen gasmengsel schroef.
Schroef is een lucht schroef: open = meer lucht = armer mengsel.

Even bij het begin:
  1. Check dat carb schoon is (had je gedaan)
  2. Is inlaat schoon en goed aangesloten ? Luchtfilterhuis zit niet altijd even lekker erop.
  3. Is de ontluchting slang (achter luchtfilter huis) nog mooi schoon en open?
  4. Zijn de kleppen gesteld ? De VT750C2 heeft géén hydraulische kleppen en moeten dus met de hand worden gedaan!
  5. Is de carb gesyc'd ?
  6. Zet bij een warme motor, stationschroef zo dat het ongeveer 1000rpm draait.
  7. En nu pas luchtmengsel schroeven afstellen.
 
Check ook dat de retourslangen (voor emissie) goed zijn aangesloten. Vooral dat kapje met dat extra sponsje wat op de voorste cilinder hangt, kan wel eens losschieten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan