Mengselschroeven (CO) afstellen

MasterTommy

MF veteraan
14 sep 2008
13.390
290
Amsterdam
Ik heb hier een viercilinder staan (Honda CBR 919RR) die volledig onder handen is genomen. Heb hier o.a. een K&N, open pijp en een dynokitje ingezet, met andere naalden, sproeiers en veren. uiteraard de carburateurs even schoongemaakt.

Nou geeft het wphb op dat de basisafstelling van de mengselschroeven 1,5 slag uit moet zijn. heb dit na montage van de jetkit op 2 gezet (alle 4 de schroeven).

Nadat ik de carburateurs synchroon had gesteld, stationair toerental heb geregeld en de motor warm was, liep de motor niet mooi rond en had ik ongeveer 1% CO. Schroeven alle 4 nog een slag extra uitgedraaid (3 slagen uit) en toen liep de motor mooi rond. (+- 4% CO)

Komt de vraag;

Ik ben gewend dat er bij een carburateurmotor met mengselschroeven gewoon voor iedere cylinder individueel een meetpunt is op iedere uitlaatbocht. Dat is bij deze niet het geval, en dat is nieuw voor mij. Weet iemand hoe ik die mengselschroeven goed en gelijk afgesteld krijg?
 
Laatst bewerkt:
dat kun je niet afzonderlijk meten als er geen meetpunten op de uitlaatbochten zitten.
dan moet je dus alle mengschroeven even ver openzetten.
maar heb ooit eens zelf meetpunten gemaakt op een uitlaat en wat bleek, de mengschroeven die allemaal gelijk stonden, gaven een verschillende waarde aan.
 
Dat zal ik ook zeker doen, als ik er zelf niet uitkom.

Maargoed, dat krijg je als je bent verwend met moderne BMW's en injectiesystemen.

Maar ik probeer het eerst zelf.
Nee, dat krijg je als je geen oude rot als leermeester hebt

Hoe doe je het met een oude boxer? Met een 4 pitter hetzelfde maar beter luisteren
 
Laatst bewerkt:
Nee, dat krijg je als je geen oude rot als leermeester hebt

Hoe doe je het met een oude boxer? Met een 4 pitter hetzelfde maar beter luisteren

Uitdraaien tot ie het hoogste loopt (maw beste mengsel). Gaat dit 1 op 1 ook op voor een viercilinder? En dan bedoel ik omdat ik er uiteraard andere naalden etc in heb gezet. Als ik hem op toeren hou loopt ie overigens wel perfect.
 
Nee, dat krijg je als je geen oude rot als leermeester hebt

Hoe doe je het met een oude boxer? Met een 4 pitter hetzelfde maar beter luisteren


En laat zot nou een oude leermeester zijn :P
en idd per stuk meten is een goeie optie.
Tis zelfs zo dat als je sproeiers koopt van zeg maatje 200..er onderling verschil zit...en das origineel keihin of mikuni :)
Bv 195, 205, 203 en 192. Om het nog mooier te maken :P
Dus met sproeierboren controleren op boring, daarna op soorstroming..en daarna apart controleren op co. Tijdrovend maar wel precies.
Kom op....moet een 1e technicus weten toch ? Leer je op school tenslotte :)
 
Laatst bewerkt:
Of je luistert en kijkt hoe de motor reageert?

Als de rest van de afstelling goed is en je hebt nergens valse lucht of vacuum lekken kun je het volgende proberen.

Eerst zet het stationairtoerental op 1000 toeren of iets minder.

Daarna moet je eens een héél klein stukje gas geven.

Als de toeren eerst wat zakken en daarna terug stijgen naar het stationair toerental staan de co schroeven te rijk.

Als de toeren een klein beetje hangen voor ze terug zakken naar het stationair toerental staan de co schroeven te arm.

Maareuh als de motor goed draait waarom zou je dan nog willen bij regelen?
 
misschien hebben ze zelfs een haakse schroevendraaiert

Neeee, een haakse schroevendraaier.
Schokkende beelden:
full19096263_a.jpg

:+ ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan