Mengsmering 2takt motoren

Bike_Explorer

MF veteraan
4 jun 2012
2.913
2
-
Hallo allemaal,

Vroeg me wat af, aangezien ik mogelijk een nieuw project ga kopen waar ik dan ook vervolgens zelf op wil ga rijden. Een aprilia rs125 1999.
Maarrr..nu hebben die dingen natuurlijk mengsmering nodig, maar hoe gaat dat precies bij motoren? Bij onze bbmotor gooien we 100ml 2takt olie bij elke 10liter benzine.

Maar welke hoeveelheid moet er bij zo'n RS in gedaan worden aan mengsmering? En is het nu echt zo dat je iedere keer als je wilt tanken dat flesje olie bij de hand moet hebben om vervolgens te denken en je motor heen en weer moet schudden( :') )??
Lijkt mij namelijk nogal onhandig dan... zeker als die 2takt olie ook nog eens 15 euro kost voor 1 liter (voor onze bbmotor dan)

Groetjes
 
Na 1980 zijn er diverse tweetakten geweest met een pomp voor de mengsmering,is gekoppelt aan het gas,meer gas,meer olie.
Daar gaat geen olie in van 15 euro de liter,kan veel goedkoper.
Even nagaan of het bij deze moter ook gaat met pomp,zelf meng ik in de tank,maar dat is een oldtimer.
 
Zoek gelijk het RS125 topic in Sport even op ;)

Ja zit een apart tankje onder het zadel waar je de 2t olie in kiepert en verder gewoon Euro 98/95 tanken.

Heb hem al een poosje niet meer gebruikt maar je kan echt wel wat km's maken voor dat het tankje leeg is.
 
Laatst bewerkt:
Hebben een los pompje inderdaad met een los tankje (even ervanuit gaande dat alle bouwjaren dat hebben weet ik niet zeker.) Dus af en toe die aftoppen en dan mixt hij zelf.

Anders (als de tank en pomp verwijderd zijn) zoals ik bij de enduro motor doe, 20L tanken in jerrycan met afgemeten olie hoeveelheid erin. (ik doe 1:35, beetje afhankelijk van motor en gebruik)

En die gewoon thuis in de tank dumpen.

Als je alleen thuis een rondje om de kerk rijd kan dat natuurlijk ook prima. Echter als je ermee gaat reizen _O- *O* :] O-) 8-) :+ dan is dat natuurlijk niet mogelijk en moet je 2t olie meenemen en berekenen hoeveel je erbij moet mengen.
 
Laatst bewerkt:
Zoek gelijk het RS125 topic in Sport even op ;)

Ja zit een apart tankje onder het zadel waar je de 2t olie in kiepert en verder gewoon Euro 98/95 tanken.

Heb hem al een poosje niet meer gebruikt maar je kan echt wel wat km's maken voor dat het tankje leeg is.

Haha, die heb ik al gespot hoor! ;)
Dacht er van het weekend nog aan om daar een vraag te stellen, maar had zoiets van: niet te snel op de zaken vooruit lopen XD

Maar als ik die rs koop, wordt ik vaste poster in dat topic hoor XD

Hoe duur is de olie die je er in gooit, en hoelang zou je op 1 liter olie kunnen rijden denk je?
 
tussen de 1000 en 750km per liter met een oliepomp, ligt aan de rechterhand.
1: 35 = 1l olie op 35 liter brandstof (is behoorlijk vet voor straatgebruik).
Olie zat van 5 tot 25+ euro per liter. Castrol TTS , wat in mijn RD zit, ligt rond de 10 euro.

Edit , is idd POWER RS 2t geworden.
 
Laatst bewerkt:
Oke, bedankt allemaal. Dan is 2takt gelukkig toch nog een goede optie. Leek me al zo'n gedoe om iedere keer bij het tankstation met zo'n olieflesje te klooien.

Zelf zal ik die RS vooral gaan gebruiken voor beetje fun ritjes maken/beetje rond rijden, en ermee naar stage en fitness etc te rijden. Dus ik kan dan gwn 1:40, 1:50 mengen denk?
 
Power RS laat veel troep achter, als je in het RS250 topic kijkt staat een mooi lijstje in de OP.

Maar je kan zeker 3/4 benzine tanken leeg rijden. Ik nam op een weekendje naar de Eifel een liter mee en die was niet leeg als ik weer thuis was.

Weet niet wat de verhouding is, ik rij gewoon op de pomp. Geen zin in moeilijk gedoe.
 
Laatst bewerkt:
Power RS laat veel troep achter, als je in het RS250 topic kijkt staat een mooi lijstje in de OP.

Maar je kan zeker 3/4 benzine tanken leeg rijden. Ik nam op een weekendje naar de Eifel een liter mee en die was niet leeg als ik weer thuis was.

Weet niet wat de verhouding is, ik rij gewoon op de pomp. Geen zin in moeilijk gedoe.
Ja oke, die pompt mengt wel gwn aan de hand van je rijstijl.
Verder zul je het wel merken als ik die rs ga kopen, want dan meld ik me aan in je topic! *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan