mengverhouding 250 supermoto

boomhauer

MF veteraan
5 dec 2006
4.968
1.131
hello,

Ik heb deze week een ktm 250 exc gekocht die meestal gebruikt zal worden in supermoto.

Nu wat is de mengverhouding van een sm. Dealer zei dat ik best de sproeiermaat vergrote en smeer op 1:40.

Ik gebruik denicol syn 100.

Groeten, Paul
 
hey paul ,

ik rijd met mn 500 2t in de verh: 1:40
heb er een punt grotere hoofdsproeier inzitten als stock
best ook 98 octaan tanken ,hogere klopvast heid als 95
 
hello,

Ik heb deze week een ktm 250 exc gekocht die meestal gebruikt zal worden in supermoto.

Nu wat is de mengverhouding van een sm. Dealer zei dat ik best de sproeiermaat vergrote en smeer op 1:40.

Ik gebruik denicol syn 100.

Groeten, Paul

Dat doe je uitstekend :)
 
dealer zei : sproeiermaat vergroten met 5 à 10

maar zei ook: rij er eens mee en kijk naar de bougie, als ie vettig is , dan zit het meestal goed.anders sproeier vergroten.

ik heb nogal veel vragen, maar dit is dan ook mijn eerste echte 2T (op een brommertje na, natuurlijk...)

dit is em trouwens
IMG_4794.jpg

met deze aardige wieletjes
IMG_4795.jpg


en zo wordt ie(snelle photoshop)
ktm250smr.jpg


alleen dan met zwarte beringer kit
 
Laatst bewerkt:
nog iets, de motor loopt heel goed en rijdt ook heel goed, gaat mooi in toeren...maar vooral als ik hem net gestart hebt hoor je soms , heel onregelmatig, een tok. net nadat je even gas hebt gegeven en terug laat zakken naar idle, doet ie een luide tok

is moeilijk om uit te leggen, maar is dit normaal aan het karakter van een 2T?

verder rijdt ie prima!

edit: motor heeft +-47uur en +-1800km
 
Laatst bewerkt:
nog iets, de motor loopt heel goed en rijdt ook heel goed, gaat mooi in toeren...maar vooral als ik hem net gestart hebt hoor je soms , heel onregelmatig, een tok. net nadat je even gas hebt gegeven en terug laat zakken naar idle, doet ie een luide tok

is moeilijk om uit te leggen, maar is dit normaal aan het karakter van een 2T?

verder rijdt ie prima!

edit: motor heeft +-47uur en +-1800km

Waarschijnlijk een kantelende zuiger, iets grotere maat Vertex of Wössner zuiger monteren en laat je cilinder meten, vooral net boven en onder de uitlaatpoort of het nicasil alis weggedrukt in het aluminium.
 
Nou dat is geen kantelende zuiger hoor ... als een zuiger is gekanteld dan is er ook wel een hap uit je cilinderwand en is ie wel overleden ..... volgens boomh. rijd hij goed , dus dit klint mij zeer onwaarschijnlijk in de oren.
Ook nooit uit jezelf een overmaat zuiger monteren zonder je zuiger en cilinder te hebben opgemeten met een micrometer , zuiger mag er best krap in maar heeft ook nog wel wat ruimte nodig hoor.
Het beste is als je een gebruikte crosser heb gekocht om meteen een verse zuiger te plaatsen , je weet nooit hoelang hij er al inzit , nu kan je zelf je uurtjes bij houden ..... wel zo handig , kun je meteen ff kijken of er speling in je big end krukas zit .
ps bij een 125 na 10 uur vervangen en 250 bij 20 uur vervangen , zou langer mee kunnen maar gaat om de metaal moeheid .... cilinder lassen en nicasil wand plaatsen kost niet weinig kan je wel een paar zuigertjes voor plaatsen ... verder succes met je brommert...
 
Ik heb met mijn cr 250 soms het zelfde dat als ik het gas dichtdraai dat die een soort van kuch geeft. Ik ben er ook nog niet achter wat dit is de bougie is wel de goede kleur eerder wat aan de reike kant als aan de arme.
 
Waarschijnlijk een kantelende zuiger, iets grotere maat Vertex of Wössner zuiger monteren en laat je cilinder meten, vooral net boven en onder de uitlaatpoort of het nicasil alis weggedrukt in het aluminium.


is nog de originele zuiger, maar het geluid komt uit de uitlaat (voorbocht), en op noppenforum zei men dat het redelijk normaal is... maak me ook geen zorgen .
 
@ boomh.
Je schrijft dat de fiets 47 uur gelopen heeft en dat de org.zuiger er nog in zit .....
Hmm snel een nieuwe in gaan zetten , met een 250 kan je hem het best eruit halen met 20 , 25 uur , je fiets blijft dan scherp en je neemt geen onnodig risico om kapot te lopen .... wat aanzienlijk meer kost.
@ cr crosser
Je kan een bougie alleen meten om hem bij volgas rijden uit te zetten ( dus kopp. inknijpen en gelijktijdig je uit knopje indrukken . zorg er dan voor dat de zuiger geen slag meer maakt.
Je krijgt dan een goed beeld van hoe de afstelling staat op de hoofd sproeier , dit zegt niets over naald stand of stationair sproeier.

Bougie wittig van kleur te krap , zwart vettig te rijk ... koffiebruin ok
 
nog iets, de motor loopt heel goed en rijdt ook heel goed, gaat mooi in toeren...maar vooral als ik hem net gestart hebt hoor je soms , heel onregelmatig, een tok. net nadat je even gas hebt gegeven en terug laat zakken naar idle, doet ie een luide tok

is moeilijk om uit te leggen, maar is dit normaal aan het karakter van een 2T?

verder rijdt ie prima!

edit: motor heeft +-47uur en +-1800km

Te grote klepspeling... _O-
Oh nee het is nog geen vrijdag :X
 
Nou dat is geen kantelende zuiger hoor ... als een zuiger is gekanteld dan is er ook wel een hap uit je cilinderwand en is ie wel overleden ..... volgens boomh. rijd hij goed , dus dit klint mij zeer onwaarschijnlijk in de oren.
Ook nooit uit jezelf een overmaat zuiger monteren zonder je zuiger en cilinder te hebben opgemeten met een micrometer , zuiger mag er best krap in maar heeft ook nog wel wat ruimte nodig hoor.
Het beste is als je een gebruikte crosser heb gekocht om meteen een verse zuiger te plaatsen , je weet nooit hoelang hij er al inzit , nu kan je zelf je uurtjes bij houden ..... wel zo handig , kun je meteen ff kijken of er speling in je big end krukas zit .
ps bij een 125 na 10 uur vervangen en 250 bij 20 uur vervangen , zou langer mee kunnen maar gaat om de metaal moeheid .... cilinder lassen en nicasil wand plaatsen kost niet weinig kan je wel een paar zuigertjes voor plaatsen ... verder succes met je brommert...


Een kantelende zuiger heeft niet direct gevolg dat het nicasil afbrokkelt , wel als je er mee doorrijd.
Ik heb net een 250 SX gemeten die slechts 15 draaiuren had, maar net boven en onder de uitlaatpoort was hij 0.02 mm ruimer als de rest van de cilinder.
Saillant detail, de originele nieuwe KTM zuiger was 0.02 mm kleiner als de maat op de zuiger vermeld stond dus niet gemonteerd.
 
@ boomh.
Je schrijft dat de fiets 47 uur gelopen heeft en dat de org.zuiger er nog in zit .....
Hmm snel een nieuwe in gaan zetten , met een 250 kan je hem het best eruit halen met 20 , 25 uur , je fiets blijft dan scherp en je neemt geen onnodig risico om kapot te lopen .... wat aanzienlijk meer kost.


serieus? op noppenforum claimen ze allemaal 100uur :?

wel geen cross, enkel enduro.

De mijne is ook een enduro.

Nu ok, het staat ook op mijn lijstje van 'to do'.

Dan nog een vraag, er zit nu een 165 main jet in, de dealer zei dus dat ik met 5 mag vergroten voor SM, dus een 170 erin monteren.
Zijn hier eventuele (dure) nadelen aan verbonden?

Ik had nog iets gelezen in het boek van een auxilery spring, wat moet je daarmee doen?
 
Laatst bewerkt:
@ inisimon ... whahaha ja ik ook pas een paar jaar .... nee dit geintje is mij nl al een paar keer overkomen met een cr 250 k4 .... bij deze schijnt ook de stand van de cilinder te maken te hebben.

@ boomh. ja enduro , je weet niet wat de vorige eigenaar ermee gedaan heeft,als hij elk weekend door het zand blaasde ermee .....
Je kan er altijd een maat groter ( rijker ) inzetten , zal hij nooit kapot van gaan ..... als hij dusdanig rijk staat loopt hij erg broerd bovenin en kan je een bougie kosten.
maat kleiner ( krapper) kan tot gevolg hebben dat hij vast loopt door te weinig smering( koeling)
Begin altijd te rijk en daarna naar beneden werken door het lezen van de bougie....
bij volgas rijden kopp.inknijpen en gelijktijdig uitzetten , zorg dat de zuiger niet meer beweegt en niet meer laten lopen ..... bougie eruit en kijken welke kleur hij heeft , wit is te krap , zwart/vettig is te rijk en koffiebruin is ok.
Hou er rekening mee dat je beter iets te rijk kan staan als te krap.
Hou ook de buitentemp. in de gaten , wat in de zomer werkt , is fout in de winter ...
Maar als de motor al gebruikt is waarom zal je dan de afstelling gaan veranderen ...
Die spring waar je het over heb is een soort veer die de klep bediening in je cilinder regelt , je schijnt daar verschillende types ( kleuren ) voor te hebben , deze kan je veranderen door ze te verwisselen met een andere kleur .... de motor schijnt daar een ander karakter van te krijgen .... maar precies weten doe ik het niet daarvoor moet je even bij de dealer informeren
 
Laatst bewerkt:
serieus? op noppenforum claimen ze allemaal 100uur :?

wel geen cross, enkel enduro.

De mijne is ook een enduro.

Nu ok, het staat ook op mijn lijstje van 'to do'.

Dan nog een vraag, er zit nu een 165 main jet in, de dealer zei dus dat ik met 5 mag vergroten voor SM, dus een 170 erin monteren.
Zijn hier eventuele (dure) nadelen aan verbonden?

Ik had nog iets gelezen in het boek van een auxilery spring, wat moet je daarmee doen?

Met die veer regel je bij welk toerental je uitlaatsturing open gaat.
 
johnmxracing, alvast bedankt voor je uitleg, ik heb de bougie gecontroleerd volgens jouw methode en het resultaat was koffiebruin!
 
Ok... Dan weet je dus dat hij op dit moment op de hoofd (main) sproeier goed staat , daar hoef je op dit moment niets meer aan te veranderen.
Het beste kan je de maat die je er nu in heb zitten even opschrijven en bewaren zodat je in de winter wat rijker ( groter ) kan gaan.
Onthoud ook hoe warmer hoe rijker het mengsel word en hoe kouder hoe armer het mengsel word.
Met hoge luchtvochtigheid word het mengsel ook rijker en bij lage luchtvochtigheid word hij armer.
Let op bij mist word hij ook armer.
Tja zo kan ik nog wel ff doorgaan.
Als hij verder goed oppakt kan je de stat.sproeier en naald laten staan dus nu alleen nog je luchtschroef even afstellen.
 
even een andere vraag: ik heb de olie eens afgelaten omdat hij soms slecht schakelde van 2 ---> 3.die olie is grijswit.
IMG_4813.jpg

dit hing er aan de magneet:
IMG_4812.jpg


normaal of €€€?
 
Laatst bewerkt:
even een andere vraag: ik heb de olie eens afgelaten omdat hij soms slecht schakelde van 2 ---> 3.die olie is grijswit.
[http://img.photobucket.com/albums/v211/boomhauwer/IMG_4813.jpg (afbeelding)]
dit hing er aan de magneet:
[http://img.photobucket.com/albums/v211/boomhauwer/IMG_4812.jpg (afbeelding)]

normaal of €€€?

Grijze olie: Er komt koelvloeistof bij je olie, waterpompkeerring vervangen.

Metaal aan je magneetje vind ik een normale hoeveelheid, althans bij husaberg is dat normaal. O-)
 
Pakking lek en ik vind het geen normale hoeveelheid slijpsel , als ik olie ververs zit er geen snipper in hoor ......
Zit misschien een stukje kopp plaat bij je schakelwals / vorkjes .... ff kijken of je geen stuk plaat mist.
 
Pakking lek en ik vind het geen normale hoeveelheid slijpsel , als ik olie ververs zit er geen snipper in hoor ......
Zit misschien een stukje kopp plaat bij je schakelwals / vorkjes .... ff kijken of je geen stuk plaat mist.

Als de olie al een tijd niet meer vervangen is vind ik dit geen hoeveelheid om je zorgen over te maken hoor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan