Meningen over Deauville 700?

Lert

MF veteraan
21 dec 2022
5.164
9.128
Bij Arnhem
Zoals de meesten hier wellicht weten heb ik recentelijk m'n mooie Vulcan in de soep gereden en voor een leuk prijsje een oude Transalp gekocht van @Flitsmagneet . Nu is het plan om die Transalp een jaar, misschien twee, te rijden, ondertussen sparen voor een leuke / mooie / betere / nieuwere motor. Nu ben ik wat aan het rondkijken en is mijn oog gevallen op de Honda Deauville 700.

photo-annonce-honda-nt-deauville-700-abs_635d3c5e5217d566192008.jpeg


Het zal nog wel minimaal een jaar duren voor ik er aan toe ben de Transalp in te ruilen, maar het kan geen kwaad informatie in te winnen, toch?

Je hoort niet zo veel over de Deauville. Hij is ook niet super lang en in grote mate gemaakt / verkocht. Daarom de vraag, wat is de algemeen heersende mening over deze fiets?

Of, zijn er alternatieve 'lichte' / middelzware toermotoren die je zou aanraden in plaats van een Deauville?
 
Oerdegelijk en onderscheidend door z'n cardan en ingebouwde koffers. :t
Verder niet heel spannend.
In dat segment zou ik ook zeker eens op een Tracer 700 en DL650 proefrijden.
 
Is een Versys 650 niets voor je? En dan het model vanaf 2015 zeg ik er voorzichtig bij ;)
edit: zie dat de Deauville een stuk ouder is, ander budget
 
Oerdegelijke, uitontwikkelde motor. Niet speels, supersnel of hypermodern. Wel comfortabel voor fatsoenlijk toer- of forenzenwerk. En toch ook wel uniek, er is geen directe concurrent. En al helemaal niet voor het doorgeefluik tussen beide geïntegreerde koffers. Zodat volgens de ronkende verkooptekst er een stokbrood over dwars vervoerd kan worden in de koffers. Maar, eerlijk is eerlijk, ik zou zo snel niet iemand kennen die door dat argument helemaal opgewonden raakt e enkel daarvoor de motor koopt.
 
Ik mern mij te herinneren dat er een doorsteek is tussen de koffers. Kan je een stokbrood meenemen.... _O-

Maar waar gebruik jij je/een motor voor?
 
Maar waar gebruik jij je/een motor voor?
Forenzen- en licht toerwerk is over het algemeen waar ik een motor voor gebruik(en wil). Koffers is een pre, maar de meeste motoren kan je wel een setje op monteren dus dat is niet een make-or-break argument.

ik zou zo snel niet iemand kennen die door dat argument helemaal opgewonden raakt e enkel daarvoor de motor koopt.
Daar reken ik mijzelf ook bij. Geintegreerde koffers is leuk, dat doorgeefluik is - ach, ja, waarom ook niet.
 
Ik rijd nou alweer een dik jaar op een beige Deauville (NT650V) uit 1998.

Voordelen:
- Comfortabel zat voor een paar honderd kilometer touren aan één stuk
- Stabiel als een trein
- Niet kapot te knuppelen
- Goedkoop (deze kostte mij maar €1500)
- Cardan!
- Ik kan 'm blijkbaar gewoon zonder slot in Amsterdam Centrum laten staan, zelfs de honden pissen er nog niet tegenaan (en mocht 'ie weg zijn is dat heel jammer, maar dan heb ik daar dus wel tot dan toe nooit een seconde van wakker gelegen, en dat is ook wat waard, en dat weet ik want ik had daarvoor een splinternieuwe FJR1300, was ik para voor ieder krasje...)
- Je mag bij een algemene verkeerscontrole zo doorrijden, want (zo lijken ze te denken) daar zit echt geen crimineel op :')
- De ingebouwde koffertjes zijn smal genoeg om geen last van te hebben en groot genoeg om een tas boodschappen in te vervoeren
- Hij gaat makkelijk hard genoeg voor de snelweg, en toch ben je er niet in één verkeerde polsbeweging je rijbewijs mee kwijt
- Geen vervelend brandstofpeil-metertje om je af te leiden, gewoon de dagteller dubbel inzetten
- Gratis balmassage door het schudden en trillen

Nadelen:
- Hij heeft geen ingebouwd toilet.

Kijk zelf maar hoe je het vergelijkt, maar ik ben er in ieder geval zeer blij mee.
 
Interresante beschrijving van de nt650v, heb er even op gegoogeld, maar had niet gedacht je zoveel motor kunt kopen voor zo weinig geld.
 
En er is geen woord aan gelogen. Het is echt een heerlijke motor.

Ik moet wel nog eens kijken of de mijne ook al zo'n doorgeefluik heeft tussen de koffers, want dat is me nou nog nooit opgevallen. Ik hoop het maar, want dan kan ik tenminste mijn polsstokhoogspringstok normaal vervoeren voortaan.
 
Ooit als leen motor mee gekregen.
Rijd heerlijk soepel, leuke koffers.

Maar als je rijd en wilt Ff knallen… geen pit, gewoon Easy does it.

De basis van een motor is zo ie zo, trekt altijd sneller en makkelijker weg dan een auto. Dus in stads verkeer red je je altijd.

Voor vele een hele fijne praktische en vooral zuinige motor. 1 op 20 moet hij denk wel halen.

Denk zelfs dat ik hem wel kan waarderen als vaste daily driver.

Heel veel motor voor weinig geld!
 

Bijlagen

  • 7DA4FD0A-2DA2-43AD-BA02-556ABCF6FC9B.png
    7DA4FD0A-2DA2-43AD-BA02-556ABCF6FC9B.png
    87,4 KB · Weergaven: 42
Je hoort niet zo veel over de Deauville. Hij is ook niet super lang en in grote mate gemaakt / verkocht. Daarom de vraag, wat is de algemeen heersende mening over deze fiets?
Huh? Ik denk dat ik dan in een andere bubbel zit. Er is een heel topic over (Honda Deauville Topic) en een club (Honda Deauville Club Forum - Forum) en een hele reeks groepen op Feestboek. En ik heb minimaal 5 Deauvillerijders in mijn vriendengroep. Dat is vooral ontstaan vanuit de Honda CX club. Voor veel CX rijders is een Deauville een logische moderner alternatief (tweecilinder, waterkoeling, cardan). Ik heb een Pan European gehad (ST1100) en overweeg soms de opvolger. Of een Goldwing 1500 (mijn vrouw rijdt die met zijspan), maar uiteindelijk kom ik toch weer bij de economische en prettige Deauville.

Ik denk dat de Deauville vooral een imagoprobleem heeft. Wordt ook wel Dulville genoemd. Ik heb twee 650's gehad en rij nu een 700. Die heeft wat meer vermogen, meestal ABS, injectie (650 heeft nog carbs) en een benzinemeter (wauw!). De Deauville is vooral een allrounder die alles kan, maar dan ook nergens echt in uitblinkt. Ben er vorig jaar nog met veel plezier op naar Berchtesgarden in het Zuiden van Duitsland gereden. Blok is in basis hetzelfde als van de Transalp. Prima motor. Mijn CX had ooit hetzelfde imago probleem. Werd 'the plastic maggot' genoemd, maar is inmiddels een cult bike. Zal met de Deauville denk ik niet zo snel gebeuren, maar ondergewaardeerde motor. Alleen niet op rijden als je last van een ego hebt ;).

 
Laatst bewerkt:
1000 mensen en 1000 meningen.

Ik heb zelf een 650 en eventjes een 700 gehad.
Ik vond de 650 persoonlijk lekkerder rijden, net wat lichter in gewicht en voor mijn gevoel reed die soepeler door de carburateurs

De 700 heeft daarentegen wel veel betere looks.

Geintegreerde koffers zijn handig voor alle daagse dingen maar ze zijn niet overdeven groot En het slot mechanisme is van matige kwaliteit.

Woon werk verkeer prima.
Evt alternatief zou een bmw r1100 of r1150 miscchien ook wel wat zijn.

Maar zoals al valer gezegd, zelf proefrijden uitproberen en vaststellen.
 
1000 mensen en 1000 meningen.

Ik heb zelf een 650 en eventjes een 700 gehad.
Ik vond de 650 persoonlijk lekkerder rijden, net wat lichter in gewicht en voor mijn gevoel reed die soepeler door de carburateurs

De 700 heeft daarentegen wel veel betere looks.

Geintegreerde koffers zijn handig voor alle daagse dingen maar ze zijn niet overdeven groot En het slot mechanisme is van matige kwaliteit.

Woon werk verkeer prima.
Evt alternatief zou een bmw r1100 of r1150 miscchien ook wel wat zijn.

Maar zoals al valer gezegd, zelf proefrijden uitproberen en vaststellen.
Mee eens. Alhoewel er voor de 700 een boosterplug te koop is die net wat meer oempff geeft. Ik heb de brede kofferdeksels waardoor er aan beide kanten een helm in past. Die koffersluitingen - zowel bij de 650 als de 700 - zijn een zwak punt. Daar zijn dan weer McGyver oplossing voor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan