Mergelland zonder navigatie

Rutgergr

MF veteraan
Donateur
20 jan 2023
1.938
2.094
Oosterhout
Ik heb het plan om binnenkort op een doordeweekse dag als t mooi weer is last minute vrij te nemen. Langs de supermarkt om een zak worstenbroodjes en flesje water/fris in te slaan en op te motor te stappen naar zuid Limburg. Ik wil dan de Mergelland route rijden… heerlijk dagje alleen op de motor, onderweg terrasje pakken. Ik zie het al helemaal voor me. Alleen ik heb geen navigatie. Nu heb ik gezocht hier en er wordt veel over deze route geschreven maar dit kon ik niet vinden…
Is de Mergelland goed te doen zonder navigatie? Of zie je de bordjes snel over het hoofd als je op de weg let en zoek ik mij op ieder kruispunt wezenloos naar de bruine anwb bordjes? Liefst van ervaringsdeskundigen ;)
 
Ik heb hem lang geleden, in het pre-TomTom tijdperk, ook gereden.
Dat ging toen goed dus waarom zou dat nou niet meer kunnen.
En foutrijden is nog steeds mooi motorrijden in Zuid-Limburg
 
Thanks, daar gaat het mij om, dat ik niet bij ieder kruispunt halsbrekende toeren uit hoef te halen of er stapvoets op af moet om de bordjes te zien. Een keer verkeerd rijden is natuurlijk geen probleem maar t moet wel lekker rijden zonder elke keer te hoeven stoppen.
 
Ook ik heb deze overigens "zeer" aan te raden route gereden een aantal malen.
Ter hoogte van westen van Maastricht (vliegveld) 1 bordje gemist en kwam diep in Belgie uit.
Maar, 1 bordje missen is zoals eerder geschreven ook geen straf in Zuid Limburg.
Mijn advies, is heel goed te doen zonder gps, alleen niet 1 bordje missen.
En deze route alleen op een door de weekse dag rijden, in het weekend wals je over de hordes wielrenners en dagjes fietsers.

tip: De limburgse vlaai in het restaurant bij "Het drielanden punt" is een aanrader.
tip: Ïn Epen kom je langs Herberg Hotel "De Smidse" , hier stoppen voor hun home made broodje kroket met schitterend uitzicht van af hun terras.
3f938d_449169a767a749b5a49d3d7baeb60ce6~mv2.jpg


De officiële ANWB Mergelland route website

mergellandroute-bordjes-anwb.jpg
 
Als je bij de ANWB dit plaatje download heb je al een idee hoe de route loopt.


Zet dat plaatje op je telefoon dan kan je bij twijfel controleren of je nog goed zit.
 
Als je bij de ANWB dit plaatje download heb je al een idee hoe de route loopt.


Zet dat plaatje op je telefoon dan kan je bij twijfel controleren of je nog goed zit.
Dat was voor mij de reden om de officiele ANWB mergelland route URL te plaatsen.
Dan kan je onderweg op je telefoon nog zien of je goed zit, of het plaatje downloaden.
Dus, goeie aanvulling Jaap43 👍

Een heel fijne avontuur gewenst, en we zien of lezen graag 📷 en verslagen
 
Als je geen gps hebt de route even uittekenen in google maps en die dan opslaan in je kaarten (van google) Zo kun je gewoon op de route blijven.
En anders ergens een tweedehands GPS kopen. Toen mijn 350 er mee stopte (mijn fout want ik zat iets te dicht op een auto) heb ik een zelfde 350 tweedehands gekocht en ik rij er nog steeds heel europa mee door. Op Marktplaats vind je deze (en opvolgers ervan) al voor erg leuke prijzen: ≥ Garmin Zumo 390 — Accessoires | Navigatiesystemen — Marktplaats

Mijn ervaring met de mergelland route is dat het veel door dorpjes in Zuid Limburg gaat, lintbebouwing en die mensen daar hebben een schijthekel aan motoren. Iets verder de grens over is het veel leuker rijden... Maar dat is mijn mening
 
Tja, ik heb geen gps omdat ik er niet zo’n behoefte aan heb. Op de streetfighter zat toen ik hem kocht een houder en voeding voor een tomtom rider. Houder heb ik eraf gehaald. Voeding hangt er nog wel… dus het zou zo kunnen. Maar voor die ene keer per jaar… mijn ritjes zijn meestal zo van ik stap op de motor, ga een paar uurtjes rijden en zie wel waarheen. En mocht ik verdwalen stop ik even, tover ik de telefoon uit de jaszak en kijk even op google maps.
Maar als de Mergelland met die bordjes goed te doen is ga ik het gewoon eens proberen!
 
Dat had ik inderdaad gelezen ja, anders wordt het lang zoeken naar de bordjes. Komende vanuit t noorden pak ik mooi afrit 50 vd A2 net boven Maastricht Airport. Als ik daar rechts af sla zie ik op google streetview het eerste mergelland bordje al staan. Ideaal!
 
Even een alvast lekker makertje.
Het uitzicht van af het terras van Hotel-Herberg "De Smidse" in Epen. ( je komt er langs )
Vakantie Limburg Kymco 2015 - 281.jpg

Heel smalle wegen even voorbij het drie landen punt.
Denk hier bij aan opgewonden wielrenstandjes die zich eigenaar wanen van de wegen en je hebt een conflict. ( wat hier ook gebeurde )
Wielrenner wilde niet wijken, en chauffeur werd knap pissig.
Ik nam mooi de tijd om ruimte te maken, en kon gelijk mooie plaatjes schieten.

Vakantie Limburg Kymco 2015 - 250.jpg


Vakantie Limburg Kymco 2015 - 287.jpg


Vakantie Limburg Kymco 2015 - 289.jpg


Ook een aanrader, is het beklimmen van de uitkijktoren op het Drie Landenpunt.
Is tevens hoogste punt van Nederland. ( mooi uitzicht ) entree €2.00
Vakantie Limburg Kymco 2015 - 327.jpg
 
ik ga eind april er naar toe voor drie dagen en heb er toch een partij zin in !!!! :)
2e dag wil ik Dinant ( Belgie) aan doen, maar die dagen zijn niet compleet als de Mergelland route niet is gereden hoor.
En een mooie manier om Landmarkrally punten aan te doen. :}
 
Als je geen GPS hebt en wilt, wat is er mis met n ouderwetsche papieren kaart in je tanktas? Daar zijn toch wel n paar mensen ongeveer mee op de goede plek terecht gekomen, toch.
 
Laatst bewerkt:
Klopt deed ik ‘vroeger’ ook op mn vorige motor ook. Ik rijd echter t liefst met 0 bagage, en als ik al iets meeneem in de rugzak. Maar op mn huidige motor zit zo’n sw motech quick lock tankring. Wellicht dat ik wel eens voor zo’n tas ga kijken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan