Merk helm

Fortnine daar een video over gemaakt met de conclusie dat een duurdere helm even veilig is als een goedkope.

Het verschil in projs zit dan vooral in gebruikte materialen.
Veiligheid is meer dan ECE of een losse impact test.

Draagcomfort over een langere periode is ook veiligheid.
De concentratie blijft langer behouden.
Een duurder vizier is vaak optisch beter, het vervormt het beeld dus minder.
De ventilatie is uitgebreider bij de topmodellen, ze moeten zich ook ergens onderscheiden toch?

Mijn "instapperprijs" LS2 800 Storm voor op de openbare weg was recent de slechte helm van de laatste tien jaar.
Ik heb nu een Caberg uit dezelfde prijsklasse die heel wat beter is.

Tegelijkertijd is mijn beste helm ook van LS2, de FF805 die ik op het circuit gebruik en alweer de vierde (glasfiber nu twee keer carbon) van dit merk.
Perfect beeld, zelfs een contrast verhogend zonnevizier die ik nog wel eens bij bewolkt weer gebruik en heel belangrijk: beslaat ook bij een hoge luchtvochtigheid niet gelijk.
 
Hier concludeert ie volgens mij echt niet dat de goedkope ($30,-) net zo veilig als de duurdere ($300,-)
Dan was het van iemand anders die dat concludeerde.
Veiligheid is meer dan ECE of een losse impact test.

Draagcomfort over een langere periode is ook veiligheid.
De concentratie blijft langer behouden.
Een duurder vizier is vaak optisch beter, het vervormt het beeld dus minder.
De ventilatie is uitgebreider bij de topmodellen, ze moeten zich ook ergens onderscheiden toch?

Mijn "instapperprijs" LS2 800 Storm voor op de openbare weg was recent de slechte helm van de laatste tien jaar.
Ik heb nu een Caberg uit dezelfde prijsklasse die heel wat beter is.

Tegelijkertijd is mijn beste helm ook van LS2, de FF805 die ik op het circuit gebruik en alweer de vierde (glasfiber nu twee keer carbon) van dit merk.
Perfect beeld, zelfs een contrast verhogend zonnevizier die ik nog wel eens bij bewolkt weer gebruik en heel belangrijk: beslaat ook bij een hoge luchtvochtigheid niet gelijk.

Het was van mij ook meer een beknopte algemene oomerking van wat ik herinneren kan. Tis al een tijd terug dat ik die video voorbij zag komen.

Dat contrast verhogende kan ik zeker bevestigen. Sommige getinte vizieren hebben dat ook (shark en scorpion) en die gebruik ik ook in het donker. Alleen die van shoei was zo donker dat ik twee vershillemde vizieren had. Een blanke voor in de winter en een getinte voor in de zomer.
 
Een vergelijking tussen 2 helmen waarbij de een 10x zo duur is lijkt me onzinnig. Kijk dan naar het verschil tussen twee helmen waarbij de ene 2x zo duur is. Natuurlijk is er een verband tussen prijs en kwaliteit maar het is allemaal niet zo lineair als het lijkt. Twee maal zo duur hoeft zeker niet 2x zo goed te zijn. En wat betreft materiaal; mijn Skorpion is ook van glasfiber net als mijn Shoei. En wil je een twee maal zo dure helm die twee maal zo lang mee gaat ipv twee maal een goedkopere nieuwe?
 
Ik heb recent mijn Arai Chaser V vervangen. Heb Shoei NXR2 gepast maar kreeg deze slechts met veel moeite over mijn jukbenen, op- en afzetten was een crime. In de winkel paste de helm verder wel goed maar door op en af ervaring toch weer voor Arai (Quantic) gegaan.
 
Een valhelm heet valhelm om een reden. Er gebeurt altijd wat. Vooral als je offroad rijdt, maar misschien ook omdat je randjes opzoekt met wat gymkhana capriolen. Er gaan krassen komen en misschien word je helm een keer gejat tijdens de vakantie. Dan wil je niet om je €750 helm met custom aerographie naast je motor staan huilen. Ik ga er altijd dus vanuit, dat ik het bedrag voor een helm ga uitgeven, dat ik kan missen. Voor mij is het €250. Omdat het geen investering is, maar een gebruiksvoorwerp. Geen Shoei voor mij dus, geen Arai en geen AGV, ook geen vizier met een pinlock. Jammer hé, maar het is eenmaal zo. Maar die mis ik ook helemaal niet. Toen ik 5 jaar geleden vanaf Shoei naar Bell overstapte, keek ik nooit meer terug. Nu heb ik 4 Bell helmen en eentje is stuk gecrosst. Bij mekaar dus vijf helmen van Bell in bezit geweest. De kwaliteit is vergelijkbaar met de Japanners en af en toe je vizier met anti-fog smeren werkt ook beter dan de pinlock. Met een goedkope helm ben ik alleen maar rustiger op de weg en op reis.
 
Voor wie nog een nieuwe helm zoekt: in Duitsland mogen vanaf 1 januari helmen met het keurmerk CE 22.05 niet meer worden verkocht. Vanaf dan alleen nog CE 22.06. De helmen met CE 22.05 zijn daarom op veel plekken sterk afgeprijsd.
 
Een valhelm heet valhelm om een reden. Er gebeurt altijd wat. Vooral als je offroad rijdt, maar misschien ook omdat je randjes opzoekt met wat gymkhana capriolen. Er gaan krassen komen en misschien word je helm een keer gejat tijdens de vakantie. Dan wil je niet om je €750 helm met custom aerographie naast je motor staan huilen. Ik ga er altijd dus vanuit, dat ik het bedrag voor een helm ga uitgeven, dat ik kan missen. Voor mij is het €250. Omdat het geen investering is, maar een gebruiksvoorwerp. Geen Shoei voor mij dus, geen Arai en geen AGV, ook geen vizier met een pinlock. Jammer hé, maar het is eenmaal zo. Maar die mis ik ook helemaal niet. Toen ik 5 jaar geleden vanaf Shoei naar Bell overstapte, keek ik nooit meer terug. Nu heb ik 4 Bell helmen en eentje is stuk gecrosst. Bij mekaar dus vijf helmen van Bell in bezit geweest. De kwaliteit is vergelijkbaar met de Japanners en af en toe je vizier met anti-fog smeren werkt ook beter dan de pinlock. Met een goedkope helm ben ik alleen maar rustiger op de weg en op reis.
Je redenering volg ik volledig.
Nadat ik me een Caberg Duke gekocht had, na een Schuberth C2 die het dubbele gekost had, reed ik daar ook rustiger mee.
Niet vanwege een mindere botsveiligheid, maar omdat ik me minder druk maakte over een krasje meer of minder.
En zie daar: het reed toch wat aangenamer zo.

Maar stoorde me ook wel aan de lagere kwaliteit.
Jaren later toch weer een Shoei gekocht.
En ook nog een Arai.
(Want ik heb mezelf bewezen zuinig te zijn met mijn helmen en dus ook weer mooie en dure spulletjes te gunnen *D )
 
Ik vind dat de premium helmen wel erg de hemel in geprezen worden. Zelf rijdt ik al ruim 20 jaar ca 25000 woon-werk en vakantie kilometers per jaar. Tot voor kort altijd met helmen in de 200-300 prijsklasse. Kortgeleden een uitstapje gemaakt naar een Shoei GT-AIR 3. Da's behoorlijk premium naar mijn idee, en het prijskaartje zeker. Gewoon omdat ik het zelf wel eens wilde ervaren, zo'n kwaliteitsproduct.
De helm is stiller dan de voorgangers, het scheelt niet heel veel, en ik rijdt altijd met oordopjes, dus dat is voor mij niet zo heel interessant. Pascomfort is prima, dat mag je ook wel verwachten met de personal fit service.
Aan de andere kant....
Met kinflap erin is de helm potdicht en beslaat het zonnevizier direct, de pinlock bij koud en nat weer na een minuut of 5. Ik vind dat gewoon gevaarlijk.
Het vizier vergrendeld als het helemaal gesloten wordt, en is lastig los te krijgen, zeker met dikke winterhandschoenen.
Het zonnevizier zelf is veel te licht, ik neig alsnog naar een zonnebril.
Het argument dat ze veel langer meegaan moet ik nog zien, bij dagelijks gebruik raakt het interieur versleten en zal vervangen moeten worden, wat bij de forse aanschaf prijs opgeteld mag worden.
Bovenstaande is mijn mening op dit moment, misschien dat ik er na wat langer gebruik anders over ga denken. Maar de verhalen over hoe dramatisch de minder dure botsmutsen zijn, en hoe geweldig de dure, vind ik nogal flauwekul.
Maar goed, zoals gezegd, dat is slechts mijn mening :P
 
Ik vind dat de premium helmen wel erg de hemel in geprezen worden. Zelf rijdt ik al ruim 20 jaar ca 25000 woon-werk en vakantie kilometers per jaar. Tot voor kort altijd met helmen in de 200-300 prijsklasse. Kortgeleden een uitstapje gemaakt naar een Shoei GT-AIR 3. Da's behoorlijk premium naar mijn idee, en het prijskaartje zeker. Gewoon omdat ik het zelf wel eens wilde ervaren, zo'n kwaliteitsproduct.
De helm is stiller dan de voorgangers, het scheelt niet heel veel, en ik rijdt altijd met oordopjes, dus dat is voor mij niet zo heel interessant. Pascomfort is prima, dat mag je ook wel verwachten met de personal fit service.
Aan de andere kant....
Met kinflap erin is de helm potdicht en beslaat het zonnevizier direct, de pinlock bij koud en nat weer na een minuut of 5. Ik vind dat gewoon gevaarlijk.
Het vizier vergrendeld als het helemaal gesloten wordt, en is lastig los te krijgen, zeker met dikke winterhandschoenen.
Het zonnevizier zelf is veel te licht, ik neig alsnog naar een zonnebril.
Het argument dat ze veel langer meegaan moet ik nog zien, bij dagelijks gebruik raakt het interieur versleten en zal vervangen moeten worden, wat bij de forse aanschaf prijs opgeteld mag worden.
Bovenstaande is mijn mening op dit moment, misschien dat ik er na wat langer gebruik anders over ga denken. Maar de verhalen over hoe dramatisch de minder dure botsmutsen zijn, en hoe geweldig de dure, vind ik nogal flauwekul.
Maar goed, zoals gezegd, dat is slechts mijn mening :P
Meestal wordt bij Shoei het binnenwerk gratis vervangen als de termijn van 5j niet overschreden is
 
Kortgeleden een uitstapje gemaakt naar een Shoei GT-AIR 3. Da's behoorlijk premium naar mijn idee, en het prijskaartje zeker. Gewoon omdat ik het zelf wel eens wilde ervaren, zo'n kwaliteitsproduct.
[knip]
Aan de andere kant....
Met kinflap erin is de helm potdicht en beslaat het zonnevizier direct, de pinlock bij koud en nat weer na een minuut of 5. Ik vind dat gewoon gevaarlijk.
Het vizier vergrendeld als het helemaal gesloten wordt, en is lastig los te krijgen, zeker met dikke winterhandschoenen.

Dat viel mij bij de nieuwste HJC die ik heb gepast, de RPHA 71, ook op, anders dan bij de voorganger (de RPHA 70).
Volgens de verkoper is dit door een verschil in eisen, CE 22-05 vs. CE 22-06, waarbij de laatste dus nieuwer is en aan strengere eisen (veiligheid en geluid) voldoet.
Welk CE keurmerk heeft jouw Shoei?
 
Premium
Kost wat

Jeukt niet, ziet er gewoon gaaf uit O-)
IMAG0509.thumb.jpg.d89b8d9863f9746a4ab899c5bbee8bf4.jpg
 
Kortgeleden een uitstapje gemaakt naar een Shoei GT-AIR 3. Da's behoorlijk premium naar mijn idee, en het prijskaartje zeker. Gewoon omdat ik het zelf wel eens wilde ervaren, zo'n kwaliteitsproduct.
De helm is stiller dan de voorgangers, het scheelt niet heel veel, en ik rijdt altijd met oordopjes, dus dat is voor mij niet zo heel interessant. Pascomfort is prima, dat mag je ook wel verwachten met de personal fit service.
Aan de andere kant....
Met kinflap erin is de helm potdicht en beslaat het zonnevizier direct, de pinlock bij koud en nat weer na een minuut of 5. Ik vind dat gewoon gevaarlijk.
Het vizier vergrendeld als het helemaal gesloten wordt, en is lastig los te krijgen, zeker met dikke winterhandschoenen.
Het zonnevizier zelf is veel te licht, ik neig alsnog naar een zonnebril.
Ik ben dol op mijn helm, maar vooruit..ik wil je GT-AIR 3 wel ruilen tegen mijn GT-AIR 2, die heeft al deze ongemakken niet. :+

Zonder gein, ben echt verbaasd soms dergelijke verhalen over Shoei te lezen hier. :?
 
Met kinflap erin is de helm potdicht en beslaat het zonnevizier direct, de pinlock bij koud en nat weer na een minuut of 5. Ik vind dat gewoon gevaarlijk.
Het vizier vergrendeld als het helemaal gesloten wordt, en is lastig los te krijgen, zeker met dikke winterhandschoenen.
Het zonnevizier zelf is veel te licht, ik neig alsnog naar een zonnebril.
Van al deze issues heb ik geen last van met mij Neotech 2
 
Ik ben dol op mijn helm, maar vooruit..ik wil je GT-AIR 3 wel ruilen tegen mijn GT-AIR 2, die heeft al deze ongemakken niet. :+

Zonder gein, ben echt verbaasd soms dergelijke verhalen over Shoei te lezen hier. :?
Het zal best een goede helm zijn, hij zit ook prima, maar die paar punten die ik tegen ben gekomen vallen me wel een klein beetje tegen.
Misschien moet ik er wat langer aan wennen :P
 
Dit voorjaar een LS2 gekocht naar te lang met een Arai gedaan te hebben. De LS2 Vector 2 is gemaakt van glasfiber en heeft Ece 22-06. Ben er tot nu toe wel content mee. Pasvorm voor mij goed. Heeft alles zoals pinlock, een zonvizier en voldoende ventilatie. Alleen de sluiting was wat wennen, vind dubbel D wat Arai heeft wel fijn. We gaan het zien.
 
Dit voorjaar een LS2 gekocht naar te lang met een Arai gedaan te hebben. De LS2 Vector 2 is gemaakt van glasfiber en heeft Ece 22-06. Ben er tot nu toe wel content mee. Pasvorm voor mij goed. Heeft alles zoals pinlock, een zonvizier en voldoende ventilatie. Alleen de sluiting was wat wennen, vind dubbel D wat Arai heeft wel fijn. We gaan het zien.

Niet om te bouwen naar dubbel-D?
Verkoper van onze HJC's gaf aan dat dit bij HJC wel mogelijk was. We hebben alleen gekozen voor een model dat dit standaard al heeft.
 
Dubbel-d van mijn Shark vind ik lastig tov mijn clip van de Neotec…was wel ff aan het pielen toen ik de shark wilde gebruiken….. |(

Zal leeftijd zijn…..;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan