Merk helm

Moet je met het nieuwe ece keurmerk ook niet kijken of een headset-die je eventueel al hebt- ook gekeurd is voor gebruik met je type helm? Om bekeuring in lux te voorkomen
 
Niet om te bouwen naar dubbel-D?
Verkoper van onze HJC's gaf aan dat dit bij HJC wel mogelijk was. We hebben alleen gekozen voor een model dat dit standaard al heeft.
Het is ook even wennen dus dat zal ook wel weer goedkomen. Ben afgelopen jaar ook niet heel vaak op pad geweest dus nog maar weinig gebruikt.
 
Mijn LS2 helm heeft gewoon een dubbel D sluiting en dat is ook verplicht in de motorsport.
Vele instap en middenklasse (merk)helmen hebben een klik bevestiging of andere oplossing.
Vast ook prima.
 
Moet je met het nieuwe ece keurmerk ook niet kijken of een headset-die je eventueel al hebt- ook gekeurd is voor gebruik met je type helm? Om bekeuring in lux te voorkomen
Als je in Luxemburg je niet als een IWA* rijdt is de kans dat je een bekeuring voor je headset krijgt nul denk ik zo.


*IWA
Ik
Wil
Aandacht
 
Je gaat toch ook niet iedere dag in dezelfde onderbroek. :? :+


Horses for courses............


20220210_113113.thumb.jpg.d3077b06f12cbbfd669f833e8d3174b0.jpg


ARAI's for Honda/woonwerk
AGV vor de Gileras en Morini
SHOEI voor MV Agusta
 
Als je in Luxemburg je niet als een IWA* rijdt is de kans dat je een bekeuring voor je headset krijgt nul denk ik zo.


*IWA
Ik
Wil
Aandacht
Tenzij je een fuik in rijdt... Bij ons gingen ze in mei allemaal de bon op, 140 euro ter plekke aftikken. Helaas zijn ze daar iets strenger en mag het ook niet op ECE 22-05 helmen.
 
Van al deze issues heb ik geen last van met mij Neotech 2
:^
Rij zelf alweer 3 (bijna 4) jaar rond met de NXR1.
Ook van beschreven klachten geen problemen.
Op de pinlock na dat recentelijk begon door te lekken.
Ansich niet erg, pinlock is over gezet van het originele vizier naar de photochronic(hoe het ook mag heten) vizier.
Nieuw pinlockje gehaald, en problemen zijn weer voorbij..

Dubbel-d van mijn Shark vind ik lastig tov mijn clip van de Neotec…was wel ff aan het pielen toen ik de shark wilde gebruiken….. |(

Zal leeftijd zijn…..;)
Als je het eenmaal door heb, wil je niet anders meerO-)
Geen idee hoelang ik zelf al met Dubbel D rijdt, maar zou niet anders willen.
BIj het zoeken naar een nieuwe helm, heb ik al 2 eisen:
1e Dubbel D
2e Pinlock


Nu een beetje orienterend naar de NXR2 aan het kijken, deze schijnt ook de 22-06 te moeten hebben
 
Tenzij je een fuik in rijdt... Bij ons gingen ze in mei allemaal de bon op, 140 euro ter plekke aftikken. Helaas zijn ze daar iets strenger en mag het ook niet op ECE 22-05 helmen.
Dat is niet meer zo, er is een tijdje door agenten met een hekel aan motorrijders gebruik gemaakt van een grijs gebied/slordigheidje in de wet om te bekeuren. Dat is nu over, daarvoor in de plaats controleren dezelfde overijverige dienders nu op getinte vizieren zonder CE keurmerk.
Volgens mij heeft de knmv er vorig jaar een artikel over geschreven.
 
Dat is niet meer zo, er is een tijdje door agenten met een hekel aan motorrijders gebruik gemaakt van een grijs gebied/slordigheidje in de wet om te bekeuren. Dat is nu over, daarvoor in de plaats controleren dezelfde overijverige dienders nu op getinte vizieren zonder CE keurmerk.
Volgens mij heeft de knmv er vorig jaar een artikel over geschreven.
Afgelopen mei werd er in dat fuik op alles gecontroleerd, papieren, uitlaat, vizier, intercom. Via de KNMV konden ze ook niks meer doen, behalve een vraag sturen naar de Luxemburgse autoriteiten. Die zeiden "boete is betaald dus kan niks meer aan gedaan worden", maar zonder te betalen mocht je niet doorrijden.
140€ voor een commset op je helm?
Voor een niet-geintegreerde commset op je helm. Een Shoei met een SRL intercom geeft geen problemen, want deze zijn goedgekeurd met deze intercom. Een losse Cardo of Sena op dezelfde helm is niet goedgekeurd volgens de Luxemburgers, met dus risico op die 140,- boete.
 
Voor een niet-geintegreerde commset op je helm. Een Shoei met een SRL intercom geeft geen problemen, want deze zijn goedgekeurd met deze intercom. Een losse Cardo of Sena op dezelfde helm is niet goedgekeurd volgens de Luxemburgers, met dus risico op die 140,- boete.

Da's het eerste dat ik hierover hoor...

Zie niet in waarom een opbouw niet veilig zou zijn eigenlijk... 🤔
 
Kan me wel iets voorstellen bij de gedachtegang: er zit nu een uitsteeksel op de helm en is in principe ook een (lichte) wijziging aan de helm. Wel wat overdreven volgens mij. Maar ik maak de regels dan ook niet. Persoonlijk hoef ik helemaal geen communicatieset in mijn helm. Het laatste wat ik op de motor wil is naar geklets luisteren of naar muziek. Mijn navigatie (Beeline) heeft ook geen geluid nodig. Maar ik ben dan ook een geval apart vrees ik.
 
Mijn navigatie (Beeline) heeft ook geen geluid nodig. Maar ik ben dan ook een geval apart vrees ik.
Nee hoor.
Bij mijn Zumo-GPS is al een paar jaar het geluid defect. Maar die gebruikte ik al nooit.
Ik rijd altijd alleen op aanwijzingen op het schermpje.

Bij Waypoint werd mij gemeld dat mijn geluid het niet (meer) deed. Had ikzelf niet eens gemerkt.
Het geluid van de Zumo gebruik ik alleen voor de wekker-functie.
Tsja, die doet 't nu dus ook niet meer. Maar dat kan ook met mobieltje.
 
Goedkoopste Shoeihelm is ongeveer 375 euro. Custom stukken erbij kost ????
Bron: Personal Fitting System - Shoei® Helmets North America

Geen idee of zo een service voor diverse merken in Nederland aanwezig is. Heb niet alles posts gelezen.

Hangt van jouw af of je het belangrijk vind. Nodig is nodig. Verkeerde helm drukt soms na een uur rijden zo hard dat je koppijn kan krijgen. Dat zal wel afnemen, namate je de helm gebruikt, maar toch.
 
Ben aan een nieuwe helm toe.
Heb nu een Shoei NXR 1
Was aan het denken aan een Scorpion Exo R1 Evo air carbon of toch terug een NXR 2
Iemand ervaring met beide helmen mag ook de NXR 2 zijn aangezien dat de opvolger van de 1 is.
Pro's - contra's: ventilatie, binnenbekleding, duurzaamheid materialen.
Beide helmen passen me perfect in maat M daar is er geen probleem.
BTW suggesties over een helm met geïntegreerd zonnevizier hoef ik niet..
 
Ik dacht dat zo ongeveer alle helmen dat tegenwoordig wel hadden. Wat betreft Shoei vs Skorpion, ik heb beide merken en ze bevallen beiden waarbij ik moet zeggen dat de Skorpion wel meer waar voor het geld biedt. Daarentegen kun je van een Shoei wel alles krijgen. Laatst de Shoei nog opgeknapt met een nieuwe binnenvoering met iets andere dikte. Alles is ervoor te krijgen maar ook onderdelen zijn prijzig van Shoei.
 
Ik heb een carbon helm van Scorpion. Hij is nu ongeveer een half jaar oud. Ik ben er erg tevreden over. Veel luchtopeningen zijn in te stellen en natuurlijk af te sluiten bij kouder weer. De helm beschikt over een geïntegreerde vizier tegen fel zonlicht / laagstaande zon.

Aan de onderzijde wordt de hals ook erg goed afgedekt tegen wind vanuit de onderzijde van de helm. Het enige nadeel hiervan is dat je helm een klein beetje aanslaat van binnen door de weinige ventilatie. Maar even vizier openen en het is weer weg.

IMG_0808.jpeg
 
Wat is de reden dat je dat niet zou willen?
Omdat ik reeds een bril op heb.. Elk zonnevizier dat ik in eender welke helm getest heb geeft een minimaal vertekend beeld.
Dus kijk ik door het scherm is alles 100% afgetekend. Kijk ik door het scherm met neergeklapt zonnevizier wordt dat ge reduceert naar 95% iets waar ik niet mee kan leven op momenten dat ik zeer sportief aan het rijden ben, dan mis ik de scherpte..
Effe erbij vermelden dat ik nu op de shoei met een fotochromic vizier rijd.
 
Omdat ik reeds een bril op heb.. Elk zonnevizier dat ik in eender welke helm getest heb geeft een minimaal vertekend beeld.
Dus kijk ik door het scherm is alles 100% afgetekend. Kijk ik door het scherm met neergeklapt zonnevizier wordt dat ge reduceert naar 95% iets waar ik niet mee kan leven op momenten dat ik zeer sportief aan het rijden ben, dan mis ik de scherpte..
Vreemd, dat heb ik nooit zo ervaren.
Wel zie ik optische verschillen tussen diverse merken maar dan ook in het buitenste vizier.
Voor circuitrijden raden ze in ieder geval een helm zonder aan in verband met een grotere kijkhoek. :)

En van de zomer werd ik er bij een circuittraing op gewezen dat mijn helm wat te ver naar beneden stond.
Te weinig padding op het voorhoofd.
Maar nu überhaupt een andere helm, want dat carbon ding is gedeukt op Mettet.
Polycarbonaat en glasfiber zouden dat niet doen bij hetzelfde bodemonderzoek. :)
(Maar ja, elke helm moet je vervangen na een ongeluk)
 
Vreemd, dat heb ik nooit zo ervaren.
Wel zie ik optische verschillen tussen diverse merken maar dan ook in het buitenste vizier.
Voor circuitrijden raden ze in ieder geval een helm zonder aan in verband met een grotere kijkhoek. :)

En van de zomer werd ik er bij een circuittraing op gewezen dat mijn helm wat te ver naar beneden stond.
Te weinig padding op het voorhoofd.
Maar nu überhaupt een andere helm, want dat carbon ding is gedeukt op Mettet.
Polycarbonaat en glasfiber zouden dat niet doen bij hetzelfde bodemonderzoek. :)
(Maar ja, elke helm moet je vervangen na een ongeluk)
Ik spreek enkel uit mijn eigen ervaring.
Maar we dwalen af van het onderwerp.
Ik vroeg duidelijk GEEN mening over interne zonnevizieren, maar de verschillen zoals hierboven vermeld tussen de 2 merken/type helmen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan