merk ketting+tandwielen

Aha, nou ik heb een DID ketting besteld naar jullie reacties ;) Hij kost me 123,- euro . Is dat een normale prijs? Tandwielen zitten er wel bij hoor. het is een O-ring ketting. heb ik daar nou veel of weinig onderhoud aan? Ik lees veel maar als ik het verhaal lees kllinkt dat onlogisch....Een ketting die het smeerspul dmv de ringen binnenhoud hoef je toch niet te smeren? Ik zou hem dus alleen moeten smeren voor het contact met tandwielen.
 
Aha, nou ik heb een DID ketting besteld naar jullie reacties ;) Hij kost me 123,- euro . Is dat een normale prijs? Tandwielen zitten er wel bij hoor. het is een O-ring ketting. heb ik daar nou veel of weinig onderhoud aan? Ik lees veel maar als ik het verhaal lees kllinkt dat onlogisch....Een ketting die het smeerspul dmv de ringen binnenhoud hoef je toch niet te smeren? Ik zou hem dus alleen moeten smeren voor het contact met tandwielen.
Voor tsubaki ketting & tandwielen, voor de voorvader van jouw cb400f-je, ben ik zo'n 130euro kwijt. Dus idd normale prijs volgens mij.

Onderhoud valt wel mee & 30duizend km moet je makkelijk kunnen halen met zo'n lichte fiets. (mijn motorboer noemde voor mij nog een hoger aantal km's, maar kweetnietmeer precies hoeveel. :? )
 
D.I.D is goed spul bij mijn trx zit er nog steeds de originele eerste montage ketting op bij 39.000km!!! en hij is nog steeds niet versleten! Oké de vorige eigenaar reed niet echt door (kocht hem bij 24.000 met de originele banden)maar toch.
Tip van de rustigerijder: na elke rit met een kwassie in smeren met je oude blok olie...doe dit zelf niet(lees ben lui) en spuit hem pas in met kettingspray als ie begint te roesten, wel na het rijden natuurlijk.
 
Een ketting die het smeerspul dmv de ringen binnenhoud hoef je toch niet te smeren? Ik zou hem dus alleen moeten smeren voor het contact met tandwielen.
'( de O-ring houd het vet vast tussen de pen en de bus... smeren doe je dus voor tussen de bus en de rol. Tevens zorgt het smeren voor dat de O-ring soepel blijft... want als de O-ring verouderdtdtd (klote rubber ook... }) ) loopt het vet weg... en weg smering. Dus na het rijden effe met de spray erover en niet vergeten de ringen een beetje mee te smeren O-)
 
Bij sommige motoren vind ik origineel zo slecht nog niet...... Bij veel motoren zit er een rubber ring op het tandwiel gevulcaniseerd, bij een 'imitatie'-set is deze vaak afwezig (altijd?). Als deze ring er niet is maakt de ketting wat meer herrie bij rustig rijden, de schakels 'landen' een beetje rumoerig in de ruimtes tussen de tanden in.

Ik vond bij Suzuki de originele set niet eens duur....
 
Bij sommige motoren vind ik origineel zo slecht nog niet......
DID en RK zijn OEM fabrikanten, dusse... }) niet zo raar dat die ketting goed zijn ook in de vervangingsmarkt.
Bij veel motoren zit er een rubber ring op het tandwiel gevulcaniseerd
Bij mijn weten heeft alleen Soes een tussenring en die worden bij imitatie altijd bijgeleverd.
De Aprillia 1000 blokken :9~ (Mille en Falco) hebben ook een tussenring ook wel noise reductor, en bij imitatie zit tie er ook op hoor.
 
Op het voortandwiel, aan het tandwiel vast zit een laag rubber gevulcaniseerd. Je hebt dus eigenlijk twee schijven rubber, met in het midden een normaal ketting wiel (weet niet helenaal zeker, maar kan ook zijn alleen aan buitenzijde -kep niet elke dag zo'n ding in de klauwen.....).

Deze rubberen schijven tillen bij het uit laten lopen van de motor (of bij erg lage belasting) de schakels net een fractie op (of ze dempen een eventueel geluid, ik gok op het eerste) waardoor het tikken van het busje om de pen van de schakel op het tandwiel niet zo erg klinkt. Dit doen ze alleen voor, omdat het voortandwiel door het geringe aantal tanden meer op een veelhoek dan op een rond wiel lijkt, hierdoor is de herrie gebproduceerd door het voortandwiel veel groter dan de herrie van het achtertandwiel. :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan