Verschil tussen een 180/60 en 180/55 is eerlijk gezegd best groot. Achterkant komt met 180/60 zo'n 9 mm (!) omhoog, dus dat moet je eigenlijk met de lengte van de schokbreker wel (grotendeels) compenseren.
Verschil tussen een 180/60 en een 190/55 is zo'n 3 mm, die zijn eventueel zonder de schokbreker lengte aan te passen door elkaar te gebruiken.
Wat is je rondetijd?Ik ga volgende week op Assen rijden met een achterband maat 180/60. Heb altijd gereden met een 180/55. Als ik een band 180/55 naast die 180/60 zet dan zie ik een aarig hoogteverschil.
Kan hier nergens iets over terug vinden op het web, dus daarom drop ik de vraag hier even. Ga ik dit nou echt merken op het circuit en wat zijn de voor- en nadelen?
de bandenmaat wordt aangegeven in de breedte (180/190/200 bijvoorbeeld) en het getal erachter is de hoogte in procenten.
Een 180/55 is dus 99mm hoog, terwijl een 180/60 108mm is. De achterkant is met een 180/60 9mm hoger dan met een 180/55.
Hoe hoger de achterkant, hoe scherper de motor stuurt maar is ook instabieler. Goede mix vinden dus! De meeste (aftermarket) schokbrekers zijn verstelbaar in hoogte, hier zou je mee op kunnen vangen indien nodig.
TS, gewoon de 180/60 rijden, klaar. Rijhoogte achter hoef je niet aan te passen bij een hogere achterband.
Omdat je (geometrisch gezien) niets aan je chassis verandert?
Waarom hebben ze een 180/60 in het leven geroepen, waarbij je dan tevens het eea aan de geometrie moet veranderen om zo het effect weer te compenseren......klinkt tegendraats...
Wanneer je de motor achter laat zakken om de rijhoogte te compenseren verander je gelijk de squat eigenschappen. Beter de voorkant iets meer voorspanning geven of de vork minder doorsteek geven voor goede geometrie.
ik heb met allebeide gereden , met wp shock en merk totaal geen verschil, rondetijd 1.50 op zolder, op assen 1.54
nee, helemaal niks aan verandert, theoretisch zal hij iets beter insturen en zul je op stabiliteit iets inleveren maar daar heb ik persoonlijk dus nog niks van gemerktEn je hebt jouw vering dus niet aangepast?
of hoger omdat alleen de vorm anders is.180/60 is hoger, dus meer rubber en meer gewicht.