Merken van verschillende lagers

Status
Niet open voor verdere reacties.

Clank

MF veter aan
25 okt 2016
8.600
6.765
Helmond
Ik weet dat niet-motor topics meteen worden verwijderd, maar ik geef deze even een kans, aangezien het ook op motoren toepasbaar is (en hier zitten wel de beste techneuten natuurlijk die hier het beste antwoord op kunnen geven).

Om even wat betere context te kunnen scheppen, het gaat om deze naven:
Op een fiets die 70% woon-werk wordt gebruikt, 20% voor vakantietripjes en 10% om naar te kijken.

Het probleem:
Ik heb een fiets met normale machinelagers in de naven zitten. De lagers van het achterwiel zijn versleten (veel speling, is zelfs met het lager er uit te voelen) en die wil ik dus vervangen. Ik heb al een beetje rondgezocht en ik heb nodig:
  • Binnendiameter 10mm
  • Buitendiameter 26mm
  • Dikte 8mm
  • Spatwaterdichte afdichting aan beide zijden
  • RVS
  • En natuurlijk een groefkogellager, er komen zowel radiale als axiale krachten op
Tot zover geen problemen. Het probleem begint eigenlijk pas als ik alles in vul op een webshop. Ik pak hier voor het gemak even Eriks.com. Ik hou keuze over:
3 dezelfde lagers, alleen een andere fabrikant. SKF, EZO en KML. SKF ken ik als prima fabrikant, EZO komt er uit en KML komt er dan als derde bij. Het prijsverschil is aanzienlijk (althans in fietsenwereld) De duurste is SF met 15.41 per stuk en de goedkoopste is KML met 7.14 per stuk.

Dan de grote vraag:
Zit er verschil in kwaliteit tussen deze merken wat ik daadwerkelijk ga merken op een fiets, of kan ik het beste gewoon voor de goedkoopste lagers van deze 3 gaan?
 
Voor een lager loop ik mét lager de lokale Van Der Peijl techniek winkel binnen.

En loop je naar buiten met de juiste SKF ,
voor een nice price.

( of bel ik m'n maatje en een paar dagen later krijg je een vettig skf doosje in je klauwen geduwd , maar da's weer wat anders )
 
RVS lagers hebben niet echt een meerwaarde tegenover staal in een fiets. Zelf gebruik ik op mijn mountainbike ook gewoon stalen lagers. Wat je wel kunt doen is, tijdens het monteren genoeg vet in de naaf duwen zodat er zo min mogelijk water in komt.
SKF is gewoon een goed merk en die hebben ze bij de meeste zaken ook altijd wel op voorraad.
 
Voor een lager loop ik mét lager de lokale Van Der Peijl techniek winkel binnen.

En loop je naar buiten met de juiste SKF ,
voor een nice price.

( of bel ik m'n maatje en een paar dagen later krijg je een vettig skf doosje in je klauwen geduwd , maar da's weer wat anders )
de lokale van der peijl techniek is voor mij iets meer dan een uur rijden. Is wat overdreven dacht ik zo.

Je betaald daar in ieder geval veel te veel.
Die heb ik zojuist besteld.

RVS lagers hebben niet echt een meerwaarde tegenover staal in een fiets. Zelf gebruik ik op mijn mountainbike ook gewoon stalen lagers. Wat je wel kunt doen is, tijdens het monteren genoeg vet in de naaf duwen zodat er zo min mogelijk water in komt.
SKF is gewoon een goed merk en die hebben ze bij de meeste zaken ook altijd wel op voorraad.
Er zat op het lager wat eruit komt op sommige plekjes al wat roest. Ik wil daarom best wel proberen of dit een goede oplossing is. Als er inderdaad nog 6 euro per lager over blijft vind ik het een prima prijs.


Vraag blijft dan nog wel, zit er ook echt verschil in kwaliteit met deze merken, of zijn het allemaal prima merken?
 
SKF E2 Energie Efficent lagers.
Gebruik deze veel in elektromotoren en sinds kort ook als wiellagers in een motor.
Het verschil is duidelijk merkbaar, langer uitlopen en minder geluid in de elektromotoren.
 
RVS kan wat minder aan belasting hebben tov de chroomstalen variant. Dyn 4,8 tov 3,7, statisch 1,75 tov 1,6 (in kN).
Alle gerenommeerde merken zoals SKF, Koyo, Fag zijn allen prima, mits het geen fake is.
Welkom in de webshop van Lagerboer.nl zegt dat deze geen fake verkoopt
Prima shop, en volgens mij veruit de voordeligste. Niet het meest uitgebreide assortiment, maar dat hoef je bij zo'n "stunter" ook niet te verwachten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan