Messing glijbus uit buitenpoot verwijderen

Benno123

MF veteraan
1 okt 2011
3.247
2.314
Langeweg (N-br)
Hallo, ik ben een oldtimer voorvork aan het reviseren. dit model heeft twee messing glijbussen, een bovenaan de buitenpoot en 1 onderaan de binnenpoot. Dit laatste exemplaar wordt gebordg met een clip normaliter. De vork die ik momenteel uit elkaar aan het halen ben heeft als probleem dat de clip nooit gemonteerd is of eraf gesprongen op de binnenpoot. de glijbus is los gekomen en zit onderin de vork klem, ws. omdat er jaren gewoon doorgereden is met het probleem is de bus inmiddels lekker aangestampt om het zo maar te noemen.

Ik zoek een manier om de binnenste glijbus met een soort binnen lagertrekker te verwijderen maar dan moet ik wel een armlengte van 40 cm. hebben op de trekker. Kent er iemand nog andere manieren hulpstukken om de bus uit de buitenpoot te krijgen.

Kan er langs de onderkant niet bij omdat er daar slechts 1 klein gaatje voor de demperstang zit. de bus zit bijna onderin klem, je kunt er nog net met een haakje achter maar dan kun je geen kracht zetten.

Benno
 
Kun je geen ander pootje bemachtigen? Voor de voorvork van mijn 60 jaar oude Norton is die gewoon nieuw te koop.

Ik neem aan dat je het over een aluminium onderpootje hebt, net als de roadholder vork van Norton en dat onderste busje kan behoorlijk vast zitten.

Wat je kunt proberen is die poot flink warm stoken, aluminium zet behoorlijk uit en hem dan proberen naar boven te krijgen door de hete poot op een blok hout te laten slaan. De bewegingsenergie is dan hopelijk genoeg om dat busje te verplaatsen.

Het mooiste zou zijn als je met z'n tweeen bent. De een houdt de hete poot vast met een oude handdoek er omheen en de ander slaat er tegen met een moker en een blokje hout er tussen.
 
ik neem aan dat je die bus gaat vervangen. dan zou het mijn keus zijn om de bus 1 of meerdere malen door te zagen. neem een zaagblad van een ijzerzaag en bevestig die aan een stok met een schroefje met wat tape. dan kan je voorzichtig de glijbus doorzagen waardoor hij geen druk meer op de buitenpoot zet en dan moet hij er redelijk makkelijk uit komen. natuurlijk wel voorzichtig want je wilt natuurlijk niet in de buitenpoot zagen.
 
Dan wel een erg grote keilbout ben ik bang voor
Belangrijk is wat de diameter van het gat is in de bus oftewel wat is je diameter van de vork
Met de diameter van de vork kan er gekeken worden naar een binnentrekker van een lager , daar is wel wat aan te zetten waar je de bus er mee uit kan krijgen
 
Neem een draadeind van M6 en maak er een haakje aan.Een gewicht over het draadeind schuiven(een zware dop oid)en op het eind een grote ring en een moer M6.
Je hebt nu een slagtrekker.Het lastigste is ws een haakje van het draadeind maken en eronder wurmen.
 
Nieuw kopen is natuurlijk het laatste wat je doet. Dat betekend dat je gefaald hebt.
Ik ben ban dat je zelf een trekker moet figuurzagen. De trekkers die je kunt kopen hebben een te dikke kop, die krijg je niet in de poot geschoven.
Je schrijft niet wat voor motor het is. Als het een heel licht fietsje is met 30mm poten kan je misschien nog iets met een M16 keilbout of inslaganker doen waar je een kraag aan last.
 
Het zou mooi zijn als de TS nog terugkeert op zijn topic.

Slagtrekkers etc, het is allemaal mooi, maar het is een relatief klein messing busje met een dun wandje en aluminium zet meer uit als je het warm stookt volgens mij. Dus als je de poot rechtop zet met de onderkant boven en je zet er een brander op, valt ie mogelijk vanzelf naar beneden.
 
Ik ben er weer hoor maar sleutelen doe ik liever dan internetten vandaar. Het grootste deel van de onderdelen van de vork is inmiddels gered alleen die verdraaide bus nog. het gaat in dit geval om een russische m72 voorvork. Stalen poot met bronzen bus. de bus is ook nog eens een flinke jongen. gat is ca. 30-32 mm, nog niet gemeten. de bus zit helemaal onderin de buitenpoot en eronder is ca. 4 mm ruimte.

Ik heb van betonijzer een haakje gemaakt die ik er net onder krijg (haaks omgezet en vlak geslepen) maar daar kan ik niet genoeg kracht mee zetten.

Morgen ga ik van een stuk staf van 10 mm dat ik heb liggen een trekker maken. aan de onderkant las ik een stukje strip die ik onder de bus kan schuiven. Ik probeer er een slagtrekker van te maken of een stevig stuk materiaal waar ik met de hamer op kan.
 
Officieel niet gelukt dus. Ik heb eigenlijk een binnen poelietrekker (bij voorkeur slagtrekker) nodig met een diameter van 29-30 mm. gat in de bus is 29,5 mm, de armen moeten ook minimaal 30 cm lang zijn om in de buis te komen

Buitenpoot binnendiameter is 36 mm. Heel veel ruimte is er dus niet

heeft er iemand zo'n trekker in de buurt van breda waar ik even langs kan waaien met de poot ??

benno
 
Met een poelietrekker moet je wel erg oppassen dat je geen krassen in de binnenkant van de poot trekt. Dat kan je makkelijk voorkomen door zelf iets te maken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Twee stukken strip, onderaan een lip haaks om. Rug aan rug zodat als je ze naar elkaar toebuigt de lippen onder de bus grijpen?
Bijvoorbeeld. en onderaan een hoekje er uit wat onder de ring grijpt zonder de poot te kunnen raken en een draadeind er aan lassen zodat je hem er met een moer en een grote ring uit kan trekken door de moer te draaien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan