T blijft wankel, met 2 wielen. Suzuki RE5, Hercules W2000

ROB-E

MF veteraan
18 sep 2005
2.198
2.162
Genemuiden
Goeindag jongs, meid'n en buutenluu.

Heb voor een poosje geleden een project gekocht.
Dit maal een Suzuki RE5 uit '74/75.
Orgineel nederlandse motor, de sticker van Nimag zit nog op het balhoofd.

En we allemaal gek zijn op ploaties: Begin ik daar eerst maar even mee :Y

Zo was de motor geadverteerd:
2j2vpxy.png

2vx0hp4.png


Zat al heel lang te kijken naar de Mazda's met een wankel motor, maar helaas de garage is vol.
Toevallig bij het zien van een documantaire van Suzuki op joeptroep, zag ik een wankelmotorfiets.
Wist niet eens dat Suzuki zoiets gemaakt had. Dus maar eens een beetje zoeken naar wat info, nooit gedacht dat er wat te koop was.
Afijn, zag op mp een advertentie van een RE5 in onderdelen. Afspraak gemaakt SV aangeslingerd en die kant op.
Voor 90% miss wel 95% compleet en sommige onderdelen zelfs dubbel.
Maar iets in mij zei: Niet doen! Dit word een eindeloos project.
Soms is het beter om een stapje terug te doen, en na wat plaatjes kijken op google stond deze op catwiki (ja die met die belachelijke prijzen) te koop.
Deze eerst maar eens gevolgd wat de prijs werd, maar werd niet verkocht.
Uiteindelijk het bedrijf gebeld waar deze te koop stond. Nu wou ik hem toch in het echt zien!
En tja, zoals jullie nu wel weten heb ik hem toch gekocht. Er was al een fransman met seriuus interesse. Ik houd deze unieke fiets lekker in Nederland :]

Zo trof ik de motor aan:
33uao08.jpg


En zo stond de motor bij mijn garage *D :t
fbz7g0.jpg


Mooi naast de New Holland SV650s
118eqgw.jpg


Momenteel staat de motor er zo bij:
3521bb8.jpg


De motor heeft 17,500Km op de tellert en heeft 20 jaar, wellicht langer stil gestaan.
Hoop werk aan de winkel, alle rubbers zijn wel slecht, o.a. voorpoten rempomp noem maar op.

Momenteel met de carburateur bezig:
30ihjq9.jpg


En dit vind ik echt wel :t
rrlb46.jpg


Van tijd tot tijd zal ik wat foto's e.d plaatsen van de voortgang.
Greetz :W
 
Laatst bewerkt:
Gaaf ding.
Wel technisch een uitdaging, succes. :t

En wel handig zo'n lunchtrommeltje op je stuur O-)
 
Mooi projectje,hopelijk word het geen drama voor je,gescheurd rotor huis komt nog
al eens voor bij deze motoren.
 
Altijd mooie bijzondere motoren gevonden, zeker 25 jaar terug eentje in het echt gezien (stond in de zaak van Dries Veld motoren in Hoorn in zijn privé collectie).
Ik ga dit volgen.
 
Thanks voor de reacties!

Het is idd wel:
1zg4vae.jpg

Maar goed het is ook mijn eerste wankelmotor.

Compressie is goed en de apex seals zijn niet beschadigd.
Ze zijn los (willen door koolafzetting wel eens vast gaan zitten) en gaan netjes op veerdruk weer terug. Zie afbeelding:
75re3.jpg


Haha ja idd, het broodtrommeltje voorop. Vind het helemaal fantastisch :Y 8-)
 
En een broodtrommeltje achterop. De latere types kregen een "normaal" achterlicht. Heb trouwens wel eens gelezen dat iemand het glas van de broodtrommel wilde schoonmaken met glassex of zoiets dergelijks. Het plastic reageerde niet best op de chemicalien in dat spul en er ontstonden allemaal kleine barstjes. Weet niet of het verhaal waar is, maar het kan geen kwaad er rekening mee te houden. Verder zijn er een soort verloopringetjes om er normale bougies in te draaien. De originele zijn vrijwel niet te vinden.
 
En een broodtrommeltje achterop. De latere types kregen een "normaal" achterlicht. Heb trouwens wel eens gelezen dat iemand het glas van de broodtrommel wilde schoonmaken met glassex of zoiets dergelijks. Het plastic reageerde niet best op de chemicalien in dat spul en er ontstonden allemaal kleine barstjes. Weet niet of het verhaal waar is, maar het kan geen kwaad er rekening mee te houden. Verder zijn er een soort verloopringetjes om er normale bougies in te draaien. De originele zijn vrijwel niet te vinden.

Latere types hadden ook geen broodtrommeltje meer voorop,maar gewone tellers.
Die vond ik vroeger mooier,maar nu andersom,het trommeltje geeft hem een eigen gezicht. :Y 8-)
 
Laatst bewerkt:
Latere types hadden ook geen broodtrommeltje meer voorop,maar gewone tellers.
Die vond ik vroeger mooier,maar nu andersom,het trommeltje geeft hem een eigen gezicht. :Y 8-)

zo is het maar net; eerst wordt iets ouderwets, wil je het niet, later wordt het 'eigen' en klassiek, en is het weer hot.. ;)

Echt een gaaf ding, zorg voor voldoende (kritische) reserve onderdelen!!
 
En een broodtrommeltje achterop. De latere types kregen een "normaal" achterlicht. Heb trouwens wel eens gelezen dat iemand het glas van de broodtrommel wilde schoonmaken met glassex of zoiets dergelijks. Het plastic reageerde niet best op de chemicalien in dat spul en er ontstonden allemaal kleine barstjes. Weet niet of het verhaal waar is, maar het kan geen kwaad er rekening mee te houden. Verder zijn er een soort verloopringetjes om er normale bougies in te draaien. De originele zijn vrijwel niet te vinden.

Dat klopt helemaal, er zitten al kleine barstjes in. Maar dat kan ook ouderdom zijn.
En ja heb helaas al een stukje dof gemaakt, met een ruiten reiniger. Het plastic kan er echt niet tegen, en nieuw is niet te vinden. Weet nog niet wat ik er aan kan doen, of deze met line-x overspuiten is het niet doorzichtig meer, maar wel erg sterk.
Of gewoon zo laten, het is immers een machine op leeftijd.

Yes, heb al een verloop naar normale bougie's ;)

Idd de latere types hadden lichten en tellers van de GT750.
 
Laatst bewerkt:
Hans en Alfons Smit van Smit Bros hebben ook wel kennis van wankels. Zij hebben een vracht aan wankel machines en ook twee Suzuki's.
 
Waarom is de wankelmotor geen succes geworden?
Onbekend maakt onbemind,reputatie van benzine slurper en onbetrouwbaar zei het meer
door de slechte reputatie van de RO80 NSU dan door deze Suzuki maakte het geen verkoop succes,ook de techniek was te ingewikkeld voor veel mensen.
Bij Suzuki hebben ze nog steeds nachtmerries als ze aan dit type denken,het heeft Suzuki veel geld gekost.
 
Laatst bewerkt:
Een zaak die gespecialiseerd is in wankel motoren is www.vanrootselaar.nl. hij zat voorheen in Zaandam maar nu in Stiens.

Ik heb trouwens geen enkele bemoeienis met het bedrijf, maar melde dit omdat er weinig bedrijven zijn die zich met wankelmotoren bezig houden.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb wel eens gelezen dat de RE5 Suzuki aan de rand van een faillissement heeft gebracht, en dat de GS750 hun redding is geweest.
 
Een zaak die gespecialiseerd is in wankel motoren is www.vanrootselaar.nl. hij zat voorheen in Zaandam maar nu in Stiens.

Ik heb trouwens geen enkele bemoeienis met het bedrijf, maar melde dit omdat er weinig bedrijven zijn die zich met wankelmotoren bezig houden.

Een erg goeie trouwens. Hij reviseert alle types auto-en motorwankelblokken en heeft ooit de totale voorraad van de oude Van Veen fabriek opgekocht. Hij bouwt nu onder andere de OCR1000 blokken nieuw op voor de Van Veens die door Andries Wielinga (die alles van hem heeft overgenomen) opgebouwd worden uit de restvoorraad. Ze kennen elkaar doordat Andries Citroen specialist is en de birotor motor ook in de Citroen GS zat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan