T blijft wankel, met 2 wielen. Suzuki RE5, Hercules W2000

Ja de van Veen wankel,ook zo,n succes,te duur,te dorstig,te zwaar,gedoemd te mislukken wat ook gebeurd is.Ze hadden zich beter bij de Kreidlers gehouden.
Enigste wankel project wat een heel klein succesje is was die van Mazda,de rest incl Hercules en Norton zijn helaas mislukte projecten geworden,de wankel is ondanks zijn
innovatieve ontwerp helaas nooit echt een succes geworden,zelfs Mazda die het
ontwerp heeft doorontwikkeld heeft het blok nooit echt betrouwbaar kunnen krijgen,getuige
de vele RX8en die een vroegtijdig einde vonden.
 
Laatst bewerkt:
Ja de van Veen wankel,ook zo,n succes,te duur,te dorstig,te zwaar,gedoemd te mislukken wat ook gebeurd is.Ze hadden zich beter bij de Kreidlers gehouden.
Enigste wankel project wat een heel klein succesje is was die van Mazda,de rest incl Hercules en Norton zijn helaas mislukte projecten geworden,de wankel is ondanks zijn
innovatieve ontwerp helaas nooit echt een succes geworden,zelfs Mazda die het
ontwerp heeft doorontwikkeld heeft het blok nooit echt betrouwbaar kunnen krijgen,getuige
de vele RX8en die een vroegtijdig einde vonden.

Het mislukken van Van Veen kwam door het abrupt stoppen van de productie van het birotorblok door Citroen. Daarmee werd de hele bodem onder het bestaan van de OCR weggevaagd.

Van Rootselaar heb ik destijds begrepen dat het echte probleem van de wankels (de rotorseals) ondertussen verleden tijd is door moderne materialen. Hij gebruikt die ook bij zijn revisies. Door milieu eisen is het echter niet meer interessant om deze blokken voor de straat te produceren. Leuke soundtrack van de four rotor Mazda Group C : klik ;)
 
Laatst bewerkt:
Het mislukken van Van Veen kwam door het abrupt stoppen van de productie van het birotorblok door Citroen. Daarmee werd de hele bodem onder het bestaan van de OCR weggevaagd.
Precies. Van Veen had net geinvesteerd in een lokatie en een productielijn toen de levering van motoren staakte. De motor was goed, het ontwerp was goed. Het was geen allemans motor maar een productie van enige duizenden was mogelijk. Als PSA motoren had geleverd had hij zeker Munch verslagen in oplage.
 
PSA kocht de birotor-blokken in bij Comotor, een luxemburgs bedrijf. Was geen eigen product van Citroën.

Dat bedrijf heeft het niet overleefd,zoals ik al eerder vermelde waren die blokken niet echt betrouwbaar en slurpte ze benzine.1klant die wel zijn van Veen kreeg had er in vrij korte
tijd 2 ton mee gereden,maar werden ze gek van de garantie klachten die de man claimde.
Ook al had van Veen wel de blokken gekregen was het nooit een succes geworden.
De betrouwbaarheid,benzine slurpen,milieu eisen en de hoge prijs hadden daar wel voor gezorgd.Maar ook door de Japanners werden inmiddels net zo snelle motoren gemaakt
voor een veel lagere prijs,bijvoorbeeld de KZ1300 en CBX1000 en CB900.
Suzuki heeft het ook geprobeerd en we weten allemaal hoe dat is afgelopen.
 
Laatst bewerkt:
Een erg goeie trouwens. Hij reviseert alle types auto-en motorwankelblokken en heeft ooit de totale voorraad van de oude Van Veen fabriek opgekocht. Hij bouwt nu onder andere de OCR1000 blokken nieuw op voor de Van Veens die door Andries Wielinga (die alles van hem heeft overgenomen) opgebouwd worden uit de restvoorraad. Ze kennen elkaar doordat Andries Citroen specialist is en de birotor motor ook in de Citroen GS zat.


Die "kleine" Rootselaar was/is internationaal bekend met zijn revisie van de wankelmotoren. De acteur Omar Sharif heeft toen de tijd zijn, naar ik meen, Van Veen wankel motor door hem laten reviseren.
 
Klopt. De man heet net zo als de acteur Omar Sharif, had echter een ander beroep. Wel een vermogend iemand. Kwam bij Ger van Rootselaar om de startproblemen van zijn Van Veen weg te laten nemen.
 
Leuk ding hoor, die Suzuki Wankel. Bij mij in de buurt woont een verzamelaar die de bekende merken wankelmotorfietsen heeft, behalve de Nortons. Op uitnodiging mag je daar rondneuzen tussen al dat moois.
 
Klopt. De man heet net zo als de acteur Omar Sharif, had echter een ander beroep. Wel een vermogend iemand. Kwam bij Ger van Rootselaar om de startproblemen van zijn Van Veen weg te laten nemen.

Hahahahaha, ik ben er altijd van uitgegaan dat het die acteur was. _O-
 
Die verwarring was er eerst wel met de bekende acteur. Het ging om een naamgenoot. Al deze info komt bij de dikste vriend van Ger vandaan.
 
Dit is nog eens leuk om te zien, meerdere voor mijn neus langs zien komen, hier wat spul van mij waar je wel wat aan hebt.

Allereerst complete folder:



















































 
Let alsjeblieft goed op die doorzichtige klep die open gaat bij je tellers, die dingen willen spontaan ontploffen als je er verkeerde vloeistoffen op gebruikt.
 
Al deze plaatjes, als je er een keer op klikt kun je hem daarna op die website waar ik ze geplaatst heb op vol formaat bekijken.
 
geweldig! Al die reacties :t Het ontploft bijna :t
Inderdaad, zeer leerzaam ;)

En wat een mooie foto's KTM Nick! Thanks! :t
 
Let alsjeblieft goed op die doorzichtige klep die open gaat bij je tellers, die dingen willen spontaan ontploffen als je er verkeerde vloeistoffen op gebruikt.

Daar ben ik achter, voorzichtig zijn.
Of deze met line-x laten spuiten. niet doorzichtig meer maar wel sterk.
 
Zo, ook met de radiateur bezig geweest.
Hier zat best veel gruis en ander gespuis in, deze eerst goed gespoeld met warm water.
Daarna met wat azijn erin heen en weer geschud. En ja er kwamen nog wat ketelstenen uit.
Weer gespoeld met warm water.

Daarna:
30cn5p5.jpg


In laten weken in soda.
29ntuae.jpg


En met wat azijn afgeblust:
klik hier, dan kan je zien hoe dat ging

Dit geeft wel weer een heel andere kijk op de term azijnzeiker _O- _O- _O-
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan