Met de ferry van Groningen naar Noorwegen

Ik ben wel eens naar zweden gereisd met een ID-kaart die achteraf gezien al meer dan een half jaar verlopen was. 🤷‍♂️
 
In principe is er geen controle, want binnen Schengen. Bij de incheck controleert de maatschappij wel of jou gegevens kloppen en documenten kloppen, want de aanvoerende maatschappij is verantwoordelijk bij de aanvoer van onjuist of niet-gedocumenteerden. Ze kunnen op die grond dus ook weigeren om je aan boord te nemen, maar dat is iets anders dan een officiële grenscontrole, want die zijn er binnen Schengen niet.

Dat is net als op luchthavens, bij de incheck controleert de maatschappij of ze wel de juiste persoon aan boord hebben, omdat ze dat moeten registreren voor calamiteiten, maar dat is niet dezelfde controle als wanneer jij buiten Schengen reist en langs de paspoortbalie moet.
 
Laatst bewerkt:
Papieren ID kaarten in België verliepen niet. Sinds ze van plastic zijn wel. Vreemd toch ?
In principe is er geen controle, want binnen Schengen. Bij de incheck controleert de maatschappij wel of jou gegevens kloppen en documenten kloppen, want de aanvoerende maatschappij is verantwoordelijk bij de aanvoer van onjuist of niet-gedocumenteerden. Ze kunnen op die grond dus ook weigeren om je aan boord te nemen, maar dat is iets anders dan een officiële grenscontrole, want die zijn er binnen Schengen niet.
t Is niet zo dat je het bij een grenscontrole nodig hebt, als buitenlander moet je constant een geldig ID bewijs bijhebben. Dat was (is misschien nog steeds) ook zo in NL. n Keer of twee last mee gehad omdat ik t niet bijhad (mijn Vlaams accent verraadde me telkens 😎)
 
Papieren ID kaarten in België verliepen niet. Sinds ze van plastic zijn wel. Vreemd toch ?

t Is niet zo dat je het bij een grenscontrole nodig hebt, als buitenlander moet je constant een geldig ID bewijs bijhebben. Dat was (is misschien nog steeds) ook zo in NL. n Keer of twee last mee gehad omdat ik t niet bijhad (mijn Vlaams accent verraadde me telkens 😎)
Dat klopt, zodra je een grens over gaat moet je een geldig reisdocument hebben, ook al ga je alleen maar even tanken in Duitsland. Dat er geen controle op is dat is een ander verhaal, maar verplicht is het wel.
 
Afgelopen maand met DFDS Seaways naar New Castle gevaren en met Holland Norway lines naar Noorwegen. Beide met de motor, dus ik kan goed vergelijken!

DFDS: Heeft 3 dekken met auto's/motoren, waardoor er veel meer meekunnen dan met HNL. Ben je op tijd, dan hebben ze een apart smal pad waar de motoren kunnen staan, met 2 staaldraden waarop je je motor dan met een spanband kan bevestigen. Ben je laat, dan sta je op het onderste dek en moet je het met de standaard ogen in het dek doen. Ik stond alleen en had de luxe om de motor met 4 spanbanden (alle hoeken() vast te zetten. Offboarden van het main dek (3) gaat snel, de overige moeten 30 tot 45 min wachten, omdat eerst dek 3 leeg moet zijn voordat de 'helling' naar beneden kan. Buffet was boven verwachtig goed. Schepen zijn wel oud: Je hoort de motoren goed tijdens het slapen.

HNL: Alles een beetje nieuw en onwennig nog (had 1 van de eerste volle boten volgens mij). Is maar 1 (hoog) autodek, vandaar dat dat de beperkende factor is van het schip. Helft van de hutten staan leeg begreep ik. Buffet is prima en is zelfs inclusief bier (en bitterballen). Nog een tijdje staan kletsen met de horeca baas en die vertelde mij ook dat ze er ook naar aan het kijken zijn of er nog een tussendek (voor auto's) kan komen. Er is in ieder geval plek voor, maar vraagt ook een grote investering voor een schip wat geleasd is. Offboarden (in Eesmhaven) duurt trouwens lang. Motoren staan achteraan en alles moet door de krappe neus.

Samenvattend: Reizen met de boot is altijd relaxter dan de snelweg! Dus volgende keer zeker weer ;-)
 
Inmiddels kost een retourtje met de motor meer dan 600 euries.........?? Motorretour 2 x 240 en hut. Ex koek en zopie dus. Lijkt een dure hobby te worden. Was eerst toch een stuk goedkoper?

Schermafbeelding 2022-09-22 om 19.42.00.png



1 november 2021 stond dit in de krant:

Schermafbeelding 2022-09-22 om 19.44.11.png



Tandjes........
 
Laatst bewerkt:
Ik lees het ook net.
Mooie opmerking: "In de zomer wordt verplaatst naar de Duitse plaats Emden, hemelsbreed twintig kilometer van de Eemshaven."
Ten eerste klopt dat niet, ik meet bijna 26 kilometer. Ten tweede is dat niet relevant want ik heb geen waterfiets; over de weg is het 108 kilometer. Al zal je in de praktijk niet eerst naar Eemshaven rijden, dus het valt misschien toch nog mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan