Met de motor naar IJsland

Ratman

MF veteraan
15 apr 2004
6.770
2
IJmuiden
Ik heb het voornemen om in de eerste week van Juni te gaan rondtoeren door IJsland, we willen gebruik maken van de veerdiensten van Smyrl lines om er te komen. Heen via Schotland en terug via Denemarken, van Schotland naar Shetland eilanden een andere veerdienst omdat eerst genoemde nog niet vaart in die tijd.

Zijn er meer mensen daar geweest?

ervaringen?
campings?
 
Bedankt voor de tip!

IK ga in elk geval de grondspeling van het span verbeteren en er moet een grotere jerrycan van 20liter met brandstof mee (misschien wel twee) heb nu een van 10 liter
rivierdoorwadingen zijn niet voor het span weggelegd denk ik.... dus over de wegen zou ik wel wat meer willen weten nog.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben naar IJsland geweest en heb daar een ford 4X4 gehuurd.
Na 3 dagen het ruige terrein in. Er kwam een steile heuvel aan, en halverwege schoot de versnelling uit zijn 4x4. De rem bleek de auto niet te houden en we begonnen achteruit te rijden. (Zie ff voor je aan allebei de bermen een ravijntje). De auto proberen te starten terwijl hij in de 4x4 moet en je de rem ook nog zo veel mogelijk bij wil houden is haast niet te doen, je komt een been te kort. Eenmaal boven wisten we ff niet of we terug moesten gaan of door. We zaten in de helemaal middel of nergens. Maar in de verse sneeuw zagen we 2 sporen van motorrijders. En volgens de kaart (waar wegen worden aangegeven met de note* dat de wegen er eventueel zouden kunnen lopen, maar misschien ook niet) waren we over de helft richting bewoonde wereld.

Later hadden we de motorrijders ingehaald. Het bleken Noren te zijn en wat een helden –O-.
Vergis je als-je-blieft niet in IJsland!!! Het is erg ruig terrein, river-crosses, über-steile hellingen, maar 3 benzine stations in het (ruige)binnenland, en het meest onvoorspelbare weer. Na een gezamenlijke lunch reden we verder. Het leek ons veiliger gezien het weer en onze auto bij elkaar te blijven. De auto ging erg raar overhellen wanneer we scheef gingen en steeds slechter remmen. Toen we eindelijk bij de bewoonde wereld aankwamen (en gelukkig geen moment eerder hadden we helemaal geen remmen meer. We hebben hem uiteindelijk tegen een benzine station aan gereden. En vriendelijk als de IJslanders zijn (heus waar) hadden ze meteen een garage voor ons geregeld op zondag. Een gebroken schokdemper en een oeroude verdunde rem vloeistof bleek later. De Noren zijn die nacht nog bij ons gebleven. Ze vertelde dat river-crosses het linkst waren, en wegschuivende/omklappende keien was ook geen kattenpis. Zo een rivier oversteek is vaak met de auto al moeilijk. Je ziet de bodem niet, en met een motor heb je ook nog de stroming. (En het zijn meestal smeltwaterrivieren, als in erg koud!!!!)

Het is een absolute droom voor mij de zelfde reis die ik met de Ford heb gemaakt ooit eens met een motor te doen. Het land is adembenemend.

-Neem goede kaarten mee en plan niet te grote/lange tochten. Houd de tankstations in de gaten! Je bent echt de Sjaak als je ineens zonder staat.
-Vergis je niet in het weer, elk half uur is anders. Regen, sneeuw, hitte…

Ik zal ff kijken of ik nog foto’s ergens van de Noren kan vinden…
En ik hoor heel graag hoe het is geweest als je weer terug ben. Ik benijd je!!

Groet,
Aliss
 
ow enne... de campings.... vrij redelijk niet al te duur (maar alles is daar duur hoor).

En de wegen: Er is 1 rondweg. Die is verhard en super goed (James bond rijdt erop in Die another day) In het binnenland zijn de wegen slecht tot niet. Ik vrees da tje veel moois moet laten liggen als je niet door de rivieren gaat. Al krijg je door dat alle toeristen of links om of rechtsom rijden veel 'vrienden' om het zo maar te noemen. Wij hadden elke dag wel mensen bij ons voor een rit naar een of andere vulkaan of e.d.
De mooiste camping is trouwens in Landmannalaugur (even geen spelling controleren) laat je niet afschikken door de rivier. Je kan je motor ervoor laten staan (naast alle suzuki alto's enzo) en het laatste stukje lopen.
De kamping ligt in een warmte gebied, je slaapt gewoon op een warme aardkorst en je kunt heerlijk opwarmen in een warmwaterbron.

Man ik ga stoppen, ik raak er vol van. Als je vragen heb over campings, mooie routes enzo, ik hoor het wel.

Aliss
 
Laatst bewerkt:
Ben er voor mijn werk vaak geweest, en moet zeggen dat het toch wel één van de mooiste plekken op aarde is. Wat me nog het meest is bijgebleven is het uren op de "weg" (gravel) zitten, en helemaal niemand tegenkomen. Dus mocht je met pech komen te staan is het handig om zelf één en ander te kunnen oplossen. Volgens mij is het weer in de zomer niet zo heel extreem, maar s'winters heb ik het wel eens volledig donker zien worden in een sneeuwbui. Ook kan het dan zo hard waaien, dat je gewoon weg geblazen wordt.

Lijkt me leuk om een reisverslag van je te lezen op MF!

Succes!

p.s. en als je de mogelijkheid hebt moet je minimaal één avondje in het weekend (liefst op zaterdag) gaan stappen in Reykjavik, weet niet wat de invloed van het toerisme nu is, maar toendertijd was je als Nederlander echt een attractie als je begrijpt wat ik bedoel.. 8-)
 
Laatst bewerkt:
Mooie verhalen! bedankt voor de reactie.

Ik neem dus twee jerrycans mee (40 liter plus inhoud tank 62 liter benzine), dit geeft een actieradius van zo'n 800Km. Ik maak binnenkort een nieuwe zijspanbak van aluminium en het is wel handig als ie helemaal waterdicht is aan de onderkant, wellicht met een afsluiter omdat ie anders met regen weer voloopt })

lieslaarzen meenemen

verhoogde uitlaat

bescherm beugel voor carterpan

Is het slim om de sneeuwbanden erop te laten zitten? (ik denk het wel)

Hoe diep zijn die rivieren?

Koud? Ik heb al ervaring met winterkamperen (-20 op het elefantentreffen) uitrusting is OK

waar kun je voedsel kopen? Ja supermarkt natuurlijk maar die zullen in het binnenland ook wel schaars zijn. Het gaat dus eerder om de vraag voor hoeveel dagen je het beste kan inkopen, is er bij de campings wat? of lijkt het daar meer op wildkamperen.

In elk geval kijk ik er naar uit naar dit avontuur en het verslag komt op mijn website met de nodige plaatjes. :Y :Y :Y :Y :Y

<edit>
In Juni zullen de meeste binnenwegen nog gesloten zijn, bovendien hebben we maar een week. Het lijkt me dus meer realistisch om de ringweg te volgen en van daaruit de belangrijkste bezienswaardigheden te bekijken, de hoofdstad doen we zeker aan!
 
Laatst bewerkt:
Landmannalaugar ga ik proberen te bereiken! ligt nog een beetje aan de zuidkant en niet al te ver van de ringweg (denk ik) lijkt me een mooie camping.
 
Hoi TS

Lijkt me super om daar te rijden maar ff een vraagje waarom ga je zo kort??

Mzzl Muppet
 
Landmannalaugar ga ik proberen te bereiken! ligt nog een beetje aan de zuidkant en niet al te ver van de ringweg (denk ik) lijkt me een mooie camping.

Dat is volgens mij wel over een gravelweg, maar denk dat je daar je hand niet voor omdraait met je zijspan? Ook als je de beroemde "golden-circle" tour rijdt lang Gulfoss, Pingvellir, en Geysir ontkom je niet aan gravelwegen.

Waar je geen vergissingen mee moet maken is met de afstanden daar, zo ben je met de "golden-circle" tour toch al gauw een dag onderweg. Maar gelukkig wordt het ook bijna niet donker als jij er bent, pure winst!
 
Laatst bewerkt:
Waarom zo kort? ben in totaal toch wel drie weken op stap.... zijn ook nog een dag of vijf in Schotland. Wilde juist een super afwisselende reis maken, ook omdat mijn vrouw mee is en voor haar is een paar weken in de wildernis wat minder geslaagd. Ik ga in 2009 denk ik nog een keer met een aantal vrienden en dan doen we gewoon vier weken in Augustus zodat alle binnen wegen open zijn. Nu zijn we er 9 dagen en dan kun je ook heel wat zien.

Met Gravelwegen heb ik geen problemen, gewoon gas d'r op en gaan. diepe kuilen en rivierdoorwadingen wordt een ander verhaal.

omvallen doe je niet zo gauw met een zijspan maar je kunt wel vast komen te zitten en dan is ie lomp en zwaar, een lier en een zware grondpen gaan mee als dit soort situaties zich voordoen kan ik hem zo uit een greppel trekken of zo.
 
Waarom zo kort? ben in totaal toch wel drie weken op stap.... zijn ook nog een dag of vijf in Schotland. Wilde juist een super afwisselende reis maken, ook omdat mijn vrouw mee is en voor haar is een paar weken in de wildernis wat minder geslaagd.


A oke het lijkt me wel onwijs gaaf om daar terijden. Zelf wil ik volgend jaar naar Engeland Scotland en Ierland , om idd net als jij een afwisselende reis te maken en om vooral een eerste indruk op te doen .

Ik kijk uit naar je verslag en je foto's

Mzzl en veel plezier daaro Muppet
 
Terug
Bovenaan Onderaan