Met de motor naar san Marino

Paul4all

MF veteraan
14 jul 2009
12.099
390
Achterhook
Ik heb het plan opgevat om dit jaar,in september,wellicht de MotoGP in San Marino te bezoeken.
Mijn plan is om de eerste 2 dagen lekker door te blazen,niet te toeristisch dus,op zaterdag en zondag de GP en omgeving te bezoeken en dan lekker door Italië te toeren.
Ik wil de schacht van de laars van Italië doorkruisen en na een kort verblijf bij Pisa via de kustweg naar Genua.
Vandaar naar Como en 1 dag uittrekken om rond het meer te touren,hierna weer een stuk snelweg naar Luxemburg en vandaar uit de laatste etappe door België(Ardennen)naar huis
Mijn hoofddoel is dus de GP bezoeken en ik wil via een leuke weg in korte etappes terug.

Hieronder een globaal lost/vast schema

1) Donderdag Doetinchem-Basel 630km(snelweg)
2) Vrijdag Basel-San Marino 650km(snelweg)
4) Zaterdag MotoGp
5) Zondag MotoGp
6) Maandag naar Pisa 300km
7) Dinsdag Via kustweg naar Portofino 160km
8) Woensdag Rijden naar Como 170km
9) Donderdag comomeer rondrijden
10)Vrijdag via Sustenpas naar Luzern 240km
11)Zaterdag naar huis 700km(snelweg)
12)Zondag uutbloazen en voorbereiden op de maandag :r

Totaal zal ca. 3500km zijn in 8 rij dagen.

Ik wil een tent meenemen maar geen kookspullen,ik ga dus in (el cheapo)restaurantjes eten en misschien incidenteel in een hotel/pension overnachten(donderdag en vrijdag bijvoorbeeld)
Aangezien ik niet veel tijd heb,2 weken gaat echt niet lukken,en de GP mijn hoofddoel is waar ik 4 dagen aan kwijt ben, hoop ik dat iemand misschien mooie routes weet vanaf San Marino,ik noem bijvoorbeeld dat ik een gedeelte kustweg ga rijden maar misschien is het veel mooier om meer in het binnenland te blijven.
Het is nog een plan,het weer moet goed zijn en ik moet vrij kunnen krijgen aangezien ik de hele maand augustus ook al vrij ben.
Van mijn grote baas mag het wel *O*

Via de zoekfuncties niets kunnen vinden vandaar dit topic.

Geschatte kosten;
Brandstof € 350,-
Tickets € 140,-
Overnachtingen 10x € 30,- gem. = € 300,-
Eten/drinken 10x€ 30,- = € 300,-
Overig ,tol ed.€ 200,-
Totaal kosten ca .€ 1200,00

Globale route,heen en terugreis gaan hier een gedeelte over dezelfde route maar dat zal anders zijn.
full


Como meer,moet je helemaal omheen kunnen rijden;
266px-Lagodicomo.png

co0147.jpg


Als het allemaal gaat lukken zal ik tzt het topic opfleuren met mooie plaatjes.
Tips zijn welkom,ook of ik met de kosten een beetje redelijk zit en een paar dagetappes van 600km te doen is.
Ik heb een naked dus wil verder zo min mogelijk snelweg zien.
 
Laatst bewerkt:
Houd er rekening mee dat die kust- en meerwegen door allerlei stadjes gaan (zoals op je foto). Daar kan je absoluut niet echt doorrijden. Wel leuk om eens een dagje te doen, maar 600 km op een dag ga je zo niet halen.

Maar als ik schema zo zie, houd je daar al rekening mee.

Italië is verder een geweldig land met schreeuwend dure campings. Ondanks alle verhalen, vind ik dat iedereen er superrelax rijdt en goed rekening houdt met veel sneller rijdende tweewielers.

OJ
 
Laatst bewerkt:
De ss1 is een fantastische kustweg ! Vd zomer ook gereden , daar kan je met vrij hoog tempo overheen vanaf la spezia te nemen en vanaf Levante word t echt superrr.
Vanaf la Spezia is er ook een ander pareltje van een weg maar die was door de modderstromen en aardverschuivingen helaas vlak voor Levante geblokkeerd. Portofino en Pisa zijn mooi maar er zijn wel mooiere en minder drukke plekjes daar net buiten....
Naar Zwitserland ben ik via de splugenpas gereden was ook erg leuk met haarspeldbochten in tunneltjes ..
Mooie trip heb je maar idd zul je veel snelweg moeten eten om een beetje vooruit te komen in zon korte tijd.
 
De ss1 is een fantastische kustweg ! Vd zomer ook gereden , daar kan je met vrij hoog tempo overheen vanaf la spezia te nemen en vanaf Levante word t echt superrr.
Vanaf la Spezia is er ook een ander pareltje van een weg maar die was door de modderstromen en aardverschuivingen helaas vlak voor Levante geblokkeerd. Portofino en Pisa zijn mooi maar er zijn wel mooiere en minder drukke plekjes daar net buiten....
Naar Zwitserland ben ik via de splugenpas gereden was ook erg leuk met haarspeldbochten in tunneltjes ..
Mooie trip heb je maar idd zul je veel snelweg moeten eten om een beetje vooruit te komen in zon korte tijd.

Klopt,ik kan echt niet langer en het hoofddoel blijft de GP.
Ik heb de maand augustus al nagenoeg vrij en dan gaat het lastig worden om 2 weken later weer 2 weken te nemen.
Ik ga het nu brengen als een weekje en snoep er nog een paar dagen bij O-)
Hoop dat het lukt.
 
Na de motogp kun je naar coriani rijden , tegenover het simoncelli gedenkteken is een Fanshop met daarboven een museum aan de man gewijd...
 
Pisa zelf is trouwens geen zak aan; alleen maar toeristen die voor de toren komen (bussen vol Amerikanen en Japanners) en het stadje zelf is niet leuk. In plaats daarvan kun je beter richting Firenze, Siena, Lucca, Volterra en/of San Gimignano rijden, véél mooier!
 
Pisa zelf is trouwens geen zak aan; alleen maar toeristen die voor de toren komen (bussen vol Amerikanen en Japanners) en het stadje zelf is niet leuk. In plaats daarvan kun je beter richting Firenze, Siena, Lucca, Volterra en/of San Gimignano rijden, véél mooier!

Ben ik niet met je eens, Pisa is leuk. Je moet alleen ff de rivier oversteken, leuke restaurantjes, pleintjes, barretjes zat. En dat plein moet je gewoon gezien hebben.....
 
Bedankt voor de reacties en tips,wat betreft Pisa daar heb ik ook over getwijfeld maar ik ga sowieso naar deze kant van Italië na de GP,de Adriatische zijde ben ik vorig jaar al geweest met vakantie.
@glennonimo
Dat ben ik ook van plan op de vrijdag(ik rij heel vroeg weg vrijdag)of zaterdag na de trainingen,ook het dorp van Rossi als ik tijd heb.
 
Pisa (althans campo dei miracoli) is een must-see. Zeker als je zo dicht in de buurt bent. Motor in het straatje zetten t.o.v. de poort en even kijken, fotootje nemen en weer weg. De rest van Pisa vond ik ook niks (en veel roma-zakkenrolsters)

OJ
 
Pisa stelt op zich niet veel voor vind ik, buiten de scheve toren vind ik er zelf niet veel aan. Lucca wat er niet ver vanaf ligt is stukken leuker.

Afgelopen zomer heb ik een nacht doorgebracht aan het Como meer. Ik kwam vanuit Livigno en heb de rechter kant van het Como meer gepakt op weg naar de west kust. Aan de rechter kant van het meer niet zo veel campings gevonden, ze waren redelijk duur voor wat je krijgt. Wellicht aan de linker kant wat beter , maar dat weet ik niet.
 
Mooie foto!
Italië op de motor trekt me best wel.. maar is het er echt zo crimineel als ze zeggen?

ik vind het taaltje wel leuk om aan te horen...
 
Als je af gaat op wat ze zeggen (bij Nat Geo's Scamcity of het Amerikaanse Fox news) is Amsterdam een van de ergste en meest criminele steden in de wereld.
 
Pisa stelt op zich niet veel voor vind ik, buiten de scheve toren vind ik er zelf niet veel aan. Lucca wat er niet ver vanaf ligt is stukken leuker.

Afgelopen zomer heb ik een nacht doorgebracht aan het Como meer. Ik kwam vanuit Livigno en heb de rechter kant van het Como meer gepakt op weg naar de west kust. Aan de rechter kant van het meer niet zo veel campings gevonden, ze waren redelijk duur voor wat je krijgt. Wellicht aan de linker kant wat beter , maar dat weet ik niet.

Is het een aanrader om rond het meer te rijden?
Ik wil in de middag aankomen,ergens bij het meer een camping zoeken,de volgende dag het meer easy rondrijden,overnachten op dezelfde camping en de volgende ochtend verder richting huis.

@Sammy
Ik ben vorig jaar voor het eerst in Italië geweest op een aantal locaties en kreeg nergens de indruk dat het meer of minder crimineel is dan ergens anders.
Nee dus wat jouw vraag betreft.
 
Ik heb trouwens ook besloten om maar een navigatie aan te schaffen,met zo weinig tijd zou het zonde zijn als ik tijd verpruts.
 
Mooie foto!
Italië op de motor trekt me best wel.. maar is het er echt zo crimineel als ze zeggen?
Kom op man |(
In 1 dag Amsterdam zie ik meer rottigheid als in 3 weken Italië.
Ben er nou zeker 20x geweest, ook in de grote steden, maar het valt 100% mee.
 
Met een rondje op het meer kan je afsnijden he! Pontje nemen. Kan je ondertussen eten en de km's gaan door.
 
Heb afgelopen jaar ook rond Como meer gereden. Tussen Chiavenna en de Swiss grens, een hele goede goedkope camping, Aquafraggia, tis bij de waterval. Via Chiavenna naar de San Marcopas, dan richting Lecce, Balagio, Como. Via Chiasso Swiss binnen gereden, Bellinzona, San Bernardino, Splugen en weer terug op de camping bij Chiavenna. Was een pittig maar mooi rondje. Maar ik heb een afkeer op die drukke Italiaanse steden, Lecce en Como, niet mijn ding, ik doe liever op hoogte rijden, passen ipv meren. Maar mooi blijft het zeker.

Die camping is zwaar aan te bevelen bij Chaivenna, kom daaro al jaren. En je zit daaro vlakbij de Splugenpas, die is gewoon waanzinnig :)
 
Mijn 2 centen:

- De kust vanaf Pisa richting noord-westen: mooi / leuk, maar niet bijzonder met de motor. Ik zou zelf vanaf Florence over de rug van de apenijnen (in het binnenland dus) in noord-westelijke richting dwarrelen. Bijkomend voordeel: aan de kust is alles behoorlijk duur, dus voor 30 euro overnachten en voor 30 euro eten+drinken kun je wel vergeten.
Pisa had ik overigens in 30 minuten gezien (de toren en dat plein).

- "rondje om het comomeer". Waarom? Omdat je het water uit alle hoeken wilt bekijken? De zuid en oostkant van het meer zijn vreselijk druk met dagelijks verkeer. Niks aan. Rijd vanaf het meer omhoog en het wordt mooi sturen.


Mijn voorkeur zou zijn om vanaf Noord-West Italie via Frankrijk terug te rijden (overnachten op Camping Moto in een blokhut b.v.). Je kunt dan ergens thv Geneve de tolweg opdraaien.

Of natuurlijk wat mooie alpenpassen inplannen en dat meer alleen als tussenstop gebruiken. De Po vlakte is trouwens net een polder. Saai dus.
 
Leuk,zoveel mensen zoveel verschillen.
De een zegt rondje comomeer is prachtig,de volgende zegt;niets aan :P

Comomeer ga ik gewoon doen,bedankt Ozze voor de campingtip.
Of ik via de kust naar boven ga of toch het binnenland laat ik van het moment afhangen,als het begint te vervelen langs de kust dan ga ik het land in.
Heb besloten om een navi mee te nemen dus dat is wel uit te stippelen.
 
Ik heb alleen de rechter kant gepakt van het meer, mooie route maar hij gaat ook door allerlei plaatsjes wat het soms erg druk maakt. De linkerkant schijnt wel mooier te zijn. Toen ik redelijk zuidelijk van het meer kwam was het al na 16:00 en wilde ik een camping zoeken, volgens mijn Carmin was er niet veel in de buurt en wat ik vond was redelijk duur voor wat de camping te bieden had. Uiteindelijk op een camping uitgekomen aan een meertje net onder het Como meer waar veel vaste staanders stonden. Ook weer eigenlijk te duur, maar goed. Ik heb zoals Erwin zei het meer als tussenstop gebruikt om vanaf Livigno naar Livorno te rijden.

De Po vlakte is idd echt super saai. Na mijn rondrit in Italie ben ik in Urbino blijven overnachten om Tavullia en Misano te bezoeken. Daarna zou ik naar huis gaan via het Gardameer en ben eerst een stuk langs de kust omhoog gereden, op een punt (volgens bij ter hoogte van Rimini) moest ik kiezen of ik de Autostrada zou pakken of binnendoor zou rijden naar het Gardameer, een pompbediende zei dat binnendoor geen hol aan was en dat de autostrada een betere optie was.

Op italiaanse campings willen ze nog weleens om je paspoort vragen als "onderpand" wil je dit niet afgeven moet je daar even iets op vinden, ID kaart of camping kaart (bestaat dat nog? )
 
Je hebt de ANWB campingcard die kun je ook afgeven.
Ik moet sowieso door de po-vlakte omdat het hoofddoel de GP van San Marino is,de weg terug gaat via Pisa - Genua(tussenstop Portofino) en Comomeer,daarna weer verder dus ik zie het wel.
Als een route niet bevalt rij ik anders :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan