met de motor op vakantie maar hoe

na een aantal dagen surfen op 2e hands pagina's
kwamen de volgende merken in aanbod:
Honda : CBR 600(F) / 1000, VF1000, VFR, Shadow
Kawazaki : GPZ, GPX, ZZR, Vulcan
Zuzuki       : GSX, Intruder,
Yamaha       : FZ, FZR, XV Virago, XJ deversion,

Ik heb maar niet de moeite genomen om alle reply's te gaan lezen.

Ik ga alleen in op de motoren
Ik persoonlijk zou gaan voor de cbr600f, fijne motor met laag gewicht en vriendelijk karakter, maar kan zeer pittig zijn, is leuk voor langer dan een jaar.
CBR1000 is in mijn ogen te zwaar qua gewicht, is een vrachtwagen.
Vf1000 is veels te oud, oude techniek, niet doen.
VFR is ook heel goed.
shadow zou ik niet doen, maar ik zou nooit voor een chopper kiezen, zithouding is veels te passief.

GPZ is ook wel oud, GPX is jongere versie, zzr 600 is ook goed, zzr1100 is veels te zwaar , zowel gewicht als vermogen, niet doen.
Vulcan, zie shadow
gsx 600 of 750 is okee, echter 1100 veels te zwaar qua gewicht.
intruder, zie shadow

FZ is veels te oud, fzr goed kijken ivm zithouding vriendin
virago, zie shadow

Xj, misschien, vind 600 te weinig vermogen hebben voor jouw plus vriendin en bagage, 900 kan leuk zijn.

Vergis je echt niet in het totaal gewicht van jouw met vriendin en bagage. Zeker zonder ervaring en in de bergen.

Ben voor het eerst op vakantie gegaan op dezelfde manier met een cbr600, had wel al enige ervaring.
Ben onderweg op een berg met haarspeld bochten halverwege gestopt omdat het me niet meer lukte om de bochten te nemen.
Naar beneden, steeds weer remmen, vriendin in je nek, je lacht er nu om, ik hoor je nog wel.

Maar het was wel de mooiste vakantie.

ps, nog even over gewicht motor, vergis je hier niet in, ik roep dit niet omdat ik zelf klein ben of zo, ben zelf 1.92 en weeg 90 kg, zelfs een vriend van me met veel ervaring vond CBR1000 een beetje teveel van het goede, en hij geeft ook bijv gsx1100r en gsx750r gereden, dus niet achterlijk. @ bovenstaande motoren lijke e ook afraders trouwens.

Veel succes
 
Nog even iets.

Zet je achtervering zwaarder met duo en bagage, komt wegligging te goede.

Er zijn meerdere motorcampings in Frankrijk, is erg leuk, en kunen je ook onderweg helpen met eventuele vragen en problemen.

Neem goede reisverzekering met auto/motordekking.
Lees kleine lettertjes, Postbank reisverzekering verzekert geen motorrijders onder de 26 jaar. Maar niemand die je dat vertelt.
 
Ik heb maar niet de moeite genomen om alle reply's te gaan lezen.

Ik ga alleen in op de motoren
Ik persoonlijk zou gaan voor de cbr600f, fijne motor met laag gewicht en vriendelijk karakter, maar kan zeer pittig zijn, is leuk voor langer dan een jaar.
CBR1000 is in mijn ogen te zwaar qua gewicht, is een vrachtwagen.
Vf1000 is veels te oud, oude techniek, niet doen.
VFR is ook heel goed.
shadow zou ik niet doen, maar ik zou nooit voor een chopper kiezen, zithouding is veels te passief.

GPZ is ook wel oud, GPX is jongere versie, zzr 600 is ook goed, zzr1100 is veels te zwaar , zowel gewicht als vermogen, niet doen.
Vulcan, zie shadow
gsx 600 of 750 is okee, echter 1100 veels te zwaar qua gewicht.
intruder, zie shadow

FZ is veels te oud, fzr goed kijken ivm zithouding vriendin
virago, zie shadow

Xj, misschien, vind 600 te weinig vermogen hebben voor jouw plus vriendin en bagage, 900 kan leuk zijn.

Vergis je echt niet in het totaal gewicht van jouw met vriendin en bagage. Zeker zonder ervaring en in de bergen.

Ben voor het eerst op vakantie gegaan op dezelfde manier met een cbr600, had wel al enige ervaring.
Ben onderweg op een berg met haarspeld bochten halverwege gestopt omdat het me niet meer lukte om de bochten te nemen.
Naar beneden, steeds weer remmen, vriendin in je nek, je lacht er nu om, ik hoor je nog wel.

Maar het was wel de mooiste vakantie.

ps, nog even over gewicht motor, vergis je hier niet in, ik roep dit niet omdat ik zelf klein ben of zo, ben zelf 1.92 en weeg 90 kg, zelfs een vriend van me met veel ervaring vond CBR1000 een beetje teveel van het goede, en hij geeft ook bijv gsx1100r en gsx750r gereden, dus niet achterlijk. @ bovenstaande motoren lijke e ook afraders trouwens.

Veel succes

Hallo Gizzmo13
Bedankt voor je reactie, ik heb afegelopen zaterdag wat motoren bekenen en daarbij is mijn keuze tot nu toe gevallen op een Honda CBR,
gezien deze motoren erg waarde vast zijn en goed te onderhouden zijn, en prettig rijden is de kans groot dat het er eentje wordt, ik heb nog enkele vragen wat de onderhoud betreft tijdens een langen reis, wat heb je allemaal mee moet nemen genomen de motor, ketting olie en dat soort dingen en hoevaak pas je het toe, ik heb al gelezen dat je de ketting moet smeren om de 400 km, zijn er meer van dat soort dingen die verstandig zijn om te doen onderweg! en heb je in je vakantei gereden met duo passagier en tanktas en kofferset (3st).

Verder de vraag is met een cbr 600cc met bagage
ook pretig qua motor prestaties, want het lage gewicht lijkt me wel duidelijk een pluslunt maar waar ik bang voor ben is dat ik vermogen tekort ga komen.

alvast bedankt
GreetZ
Dennis Brouwer :]
 
Ik neem inderdaad het nodige mee en dit ga ik verdelen in 3 koffers en een tanktas, op dit moment gaan de voorkeur uit naar een honda CBR
gezien dit motoren zijn met niet teveel problemen
en in 3 weken moet ik toch heen en weer kunnen met
duo passagier.

Veel goedbedoelde tips en zo. Je moet het toch zelf weten, en haal nu eerst maar je rijbewijs. Doe het kalm aan en laat je nergens opjagen etc, dan moet het lukken. Wat oefenen in de Eiffel kan echter wel goed helpen, ook voor je duo.

3 koffers is er 1 teveel. Topkoffer niet gebruiken, maar het rek gebruiken om van alles op te binden, kan je veel meer kwijt.
 
Dit is ongeveer het meest stomme wat ik ooit gelezen en gehoort heb |(
Jammer voor je vriendin dat ze mee moet ;(
Vertel maar vast waar de bloemen heen moeten, want dit kan niet goed gaan.
Slaap maar rustig verder na al de adviesen die je hebt gekregen :z
 
Dennis, ken je eigen beperkingen en handel ernaar!!!

Een paar jaar geleden kocht ik in maart een Div600 en ging ik in juli al meteen met volle bepakking op weg naar Noorwegen. Het is allemaal goed gegaan: ik heb enorm genoten en ontzettend veel geleerd. Het jaar erna zijn we nog een keer geweest. Ik ben dus niet in de positie om jouw plan af te keuren. Dus bij deze mijn tips:

MOTOR:
- Koop een tourfiets: deze hebben de beste zithouding voor lange ritten, zeker als je met een duopassagier rijdt.
- Koop zijkoffers: lijkt me logisch.
- Koop een topkoffer of een bagagerek: mijn voorkeur gaat uit naar een bagagerek: op een bagagerek kun je een flinke bagagerol (kanozak) kwijt en ben je niet gebonden aan de afmeting van een topkoffer.
- Koop een tanktas: komt de gewichtsverdeling van je fiets ten goede, houd je uit de rijwind en heeft zo'n handig kaartleesvenster.
- Topvermogen (=pk's) zijn niet zo belangrijk, deze helpen je namelijk alleen als je hoog in de toeren hangt, bijvoorbeeld op de snelweg.
- Koppel (=Nm) moet je ruimschoots voorradig hebben: het bepaalt de trekkracht bij lage toeren. Het komt erg van pas met al het gewicht op je fiets. Het is onmisbaar in haarspeldbochten: je motor maakt weinig toeren, de weg gaat stijl omhoog (m.n. in de binnenkant van een haarspeldbocht), je balanceert met kilo's gewicht: je hebt echt het gevoel dat je fiets gaat omvallen, een flink koppel zorgt dat je motor makkelijk "trekt" waardoor je stabiel blijft.
- Een Div600 is te licht voor bagage én passagier.
- Gizzmo's lijstje is een leuk lijstje.

ONDERHOUD:
- Geef je motor vlak voor vertrek een grote beurt.
- Zorg voor voldoende profiel op je banden.
- Neem een fles motorolie mee.
- Neem kettingspray mee.
- Controleer dagelijks je olie-, koelwaterpeil en je kettingspanning.
- Zorg dat je weet hoe je je ketting moet spannen.
- Controleer geregeld je bandenspanning.
- Neem gereedschap mee als je motor geen gereedschapsetje heeft.

BAGAGE:
- Doe alle zware spullen in je tanktas: het verbetert de gewichtsverdeling en maakt het sturen minder zwaar.
- Stop zoveel mogelijk spullen in je tanktas: zie vorige reden.
- Vul vervolgens je zijkoffers.
- Zorg dat je topkoffer/bagagerol zo min mogelijk gevuld is: gewichtsverdeling enzo.
- Stop de lichtste spullen in je topkoffer/bagagerol: ik neem aan dat je nu wel weet waarom.
- Stop alles in plastic tassen: de definitie waterdicht is niet wat jij denkt dat het is.
- Een bagagerol zet je het best en makkelijkst vast met een spin. Gebruik er voor de zekerheid twee en neem een reserve mee.
- Behalve je motorkleding kun je volstaan met: 3 onderbroeken, 3 paar sokken, 2 t-shirts, 1 korte broek, 1 lange broek en 1 dunne trui. Al het andere is overbodig. Wat smerig is, kun je wassen. Ook handig: neem oude kleding mee, deze kun je gewoon weggooien en vervolgens nieuwe kopen.
- Neem regenkleding mee.

RITTEN:
- In bergachtig terrein is de maximale afstand per dag zo'n 350 km: het is bochtenwerk is leuk, maar het schiet voor geen meter op.
- Stop elke 45-60 minuten en hou minimaal 15 minuten rust: je hebt vakantie en geniet er dus van, het is geen jakkertocht.
- Een houten reet, een stijve nek en kramp in je onderarmen/polsen is niks ongewoons: het hoort erbij. Het is wel een teken om een uurtje rust te houden of om een camping te zoeken: je concentratie is niet meer optimaal en wie geniet nou van het motorrijden als z'n hele lichaam zeer doet?

VERZEKERING EN VOORZORGSMAATREGELEN:
- Zorg voor een goede verzekering voor jezelf, je duopassagier en je motor.
- Wordt lid van de ANWB en koop een reis- en kredietbrief.
- Neem een mobiele telefoon mee.
- Neem de groene kaart en alle belangrijke telefoonnummers (verzekering, anwb, etc) mee.
- Neem een klein verbanddoosje mee.
- Neem een creditcard mee.

VOORBEREIDING:
- Zorg dat je voor vertrek veel km's hebt gemaakt: ga elke dag 2 uur rijden.
- Rij enkele malen in het donker.
- Ga zeker enkele malen in de regen rijden: het is niet fijn, maar tijdens de vakantie zul je het geheid ook moeten doen.
- Blijf je bijzondere verrichtingen oefenen: het helpt je enorm bij het leren kennen van je motor.
- Oefen bovenstaande met bagage.
- Oefen bovenstaande met duopassagier.
- Oefen bovenstaande met bagage en duopassagier.
- Ga in het weekend met bagage en duopassagier flink rijden: het liefst met overnachting.
- Ga met bagage en duopassagier minimaal 2 keer vooraf naar de Eifel en/of Ardennen: alleen zo kun je bergritten oefenen.

BOVEN ALLES:
- Doe rustig en laat je door niemand gekmaken, niet op het forum, niet IRL en al zeker niet op de weg…


Veel plezier…
 
Een Div 600 te licht? Ik kan me nog een vakantie herinneren met Fastcruiser: een oude CX500, volgeladen met 2 personen en volle bepakking en dan lekker de Alpen in. Dat ging best!
 
:^ :} :} :} :} (soeptablet dus he)
cbr 600 heeft volgens mij genoeg koppel voor zo'n rit , die 1000 (hurricane?) is veels te veel voor de beginnende rijder , in nat weer is dat zonder de nodige ervaring niet te doen.
Hoeveel tijd zit er tussen 13 juni en vertrekdatum?
Veel succes.......
 
Laatst bewerkt:
Dit is ongeveer het meest stomme wat ik ooit gelezen en gehoort heb |(
Jammer voor je vriendin dat ze mee moet ;(
Vertel maar vast waar de bloemen heen moeten, want dit kan niet goed gaan.
Slaap maar rustig verder na al de adviesen die je hebt gekregen :z

Ik vind mensen met teksten over bloemen ronduit WALGELIJK. :r

Heb dit ook wel eens te horen gekregen, en helaas, wie reed zich een jaar later bijna dood, precies, diegene die dat stond te schreeuwen, hij is ervan af gekomen met een gebroken rug en verlammingsverschijnselen en nog wat en een jaar revalidatie.
 
Dennis, een CBR600 heeft absoluut niet te weinig vermogen.
Ik reed ook met duo en tanktas, geen koffers (ook walgelijk), maar zadeltassen en een sporttas op een rekje.

Vuilniszakken om je spullen en dan in de tassen, waterdichter kan niet. Een vuilniszak lekt nooit.(TIP)
 
Ik vind mensen met teksten over bloemen ronduit WALGELIJK. :r

Heb dit ook wel eens te horen gekregen, en helaas, wie reed zich een jaar later bijna dood, precies, diegene die dat stond te schreeuwen, hij is ervan af gekomen met een gebroken rug en verlammingsverschijnselen en nog wat en een jaar revalidatie.
Het is niet mijn bedoeling dat hij zich dood rijd, maar als je net je rose papiertje hebt en je gaat zo op vakantie vraag je om ongelukken, waaronder ik ook het omvallen in een haarspeld bocht versta.
Na 34 jaar motor weet ik het wel ongeveer, bij mij kon vroeger ook alles, met de nodige gevolgen uiteraart, ik ben nu wat ouder en zou zijn idee nu niet meer uitvoeren.
Ik zou eerst wennen aan motor, motor en vriendin, motor en vriendin en bagage, en dit toch zeker voor 3000Km en niet alleen in het vlakke nederland.
En bedenk maar er zijn slechts twee soorten motor rijders, zij die gevallen zijn en zij die al gevallen zijn.
 
Dennis,

Kijk idd maar eens goed naar het lijstje van Soeptablet :} Ik snap alle bezorgdheid van mijn medeforummers, maar ja, je bent eigenwijs of niet ;)
Ik ging zelf een half jaar na het behalen van mijn rijbewijs op vakantie op de motor. Voordat het zover was had ik er al ruim 11.000 km opzitten en toch... Ik heb toen 5000 km gereden in 3 weken tijd, maar had wel een week nodig om weer daarvan bij te komen...
Qua motor: ik kan je niet veel advies hierin geven, ik heb mijn eerste 2 jaren op een Virago 750 gereden en ritten tot 1250 km per dag mee gemaakt zonder enig probleem, maar dat is puur afhankelijk van de berijder. Dit jaar voor het eerst met de FJ1200 en ik denk dat dat wel beter zal gaan bevallen :} , maar dat zeg ik alleen omdat ik het zat was zo weinig snelheid te kunnen maken, de Virago had koppel genoeg om me met passagier, tanktas en 3-delige kofferset (met daarop een tent en slaapmatjes!)
Aangezien je verder alle goedbedoelde adviezen in de wind slaat: als je niet om je eigen hachie geeft, denk dan (en neem de VERANTWOORDELIJKHEID) aan je vriendin!! Dus laat je idd niet gek maken, door niemand dus en laat je niet verleiden tot hard rijden...
Veel succes met het behalen van je rijbewijs en met je vakantie. Als je bezig bent met de voorbereidingen, lees dan toch nog ff een keer dit topic goed door, al die jaren rij-ervaring hier kan/mag je niet zomaar opzij zetten!

Hellraiser

ps. Als je zo'n lange rit wil maken zou het ook erg prettig zijn als je een headset aanschaft, zodat je passagier een actieve rol kan hebben tijdens de reis
 
Laatst bewerkt:
Hallo Soeptablet
Bedankt voor alle bruikbare informatie, waneer ik begin te pakken zal ik zeker het lijstje wat je me getypt hebt gebruiken. Tijdens de rit ben ik zeker van plan om veel te rusten en genieten van de rit zelf (niet meer dan 400 per dag) ik wil de reis naar spanje in 4 gedeeltes rijden en hoelang we erover doen is niet belangrijk. ik ga zeker een tanktas gebruiken, en inderdaad een bagare rek ipv een topkoffer klinkt ook goed, het zou nog kunnen zijn dat ik geen koffers neem maar tassen.

Ik ga zeker voordat ik aan de reis begin wat ervaring opdoen (net als ieder ander die een motorrijbewijs haald heeel veel km maken)
ik heb ongeveer 6 weken tijd om te oefenen.

Ik heb nog niet verdiept in verzekeringen en
anwb enzo, dus dit ga ik nog rustig uitzoeken.

Nogmaals bedankt
Zwaai
GreetZ
Dennis Brouwer :]
 
hallo Gizzmo13
bedankt voor je reactie.
Een CBR is op dit moment mijn eerste keuze, maar het aanbod is groot dus of het er een wordt is nog maar de vraag. wat het bagare rek betreft, lijkt het me wel een goed idee, dit was ook al wat soeptablet had aanbevolen.

Greetz
Dennis brouwer :]
 
beste mensen

tech specs :

Yamaha Vmax
145 PK , 127 Nm, minder dan 3 secs aan de 100
loopt 1 op 10
duurder dan 2900 €
weegt bijna 300 KG
 
Laatst bewerkt:
hallo hellraiser
dus we kunnen elkaar de hand schudden, op slecht advies vertrekken op de motor, maar het was vast geweldig GAAF, en een zere kont neem je op de koop toe, tenmiste dat telt wel voor mij. wat mijn verantwoordelijkheid betreft, ik heb nu bijna 7 jaar verkering en daar komen nog heel veel jaren bij dus ik moet er zuinig op zijn. En mijn vakantie wordt gewoon super, ik zal na de vakantie een website maken met heel veel foto's en spannende momenten die we mee gaan maken.

ik ben nog opzoek naar informatie van die headsets
het enige waarvan ik weet die goed zijn, zijn die van kenwood. maar deze vallen ver buiten budget

dus hier weer een oproepje voor mensen die gebruik maken van headsets.

waar ga je heen dit jaar met de FJ1200 ook een prima tourbuffel (van horen en zeggen)
veel plezier

GreetZ
Dennis Brouwer :]
 
Dennis, aan die headset zou ik nog niet aan beginnen. Waarschijnlijk heb je de handen al vol aan je motor. Daarbij kun je dus geen 'commentaar' gebruiken. Normaal kun je met handgebaren en wat te roepen elkaar ook gemakkelijk het eea duidelijk maken. Dat lullen over 1001 dingen doe je maar tijdens een pauze (ca om het uur een minuut of 10, dan blijf je het langste fris).

Maar ga alsjeblieft een dagje naar de Ardennen of naar de Eifel. Beslis daarna pas of je al dan niet aan je avontuur begint.

btw Ik blijf het onverstandig vinden om met zo weinig rijervaring naar Spanje gaat.
 
hallo hellraiser
dus we kunnen elkaar de hand schudden

24 weken je rbw of 6 weken je rbw :?

Over Headsets. Ik weet in apeldoorn van Essen aan de Molenstraat. Geloof dat die wel wat heeft en verstand van zaken.

Op de volgende startpagina staan denk ik wel aardig wat sites waar je wat aan hebt betreffende vakantie/communicatie en nog veel meer.

http://motor.pagina.nl
 
Dennis, ken je eigen beperkingen en handel ernaar!!!

Een paar jaar geleden kocht ik in maart een Div600 en ging ik in juli al meteen met volle bepakking op weg naar Noorwegen. Het is allemaal goed gegaan: ik heb enorm genoten en ontzettend veel geleerd. Het jaar erna zijn we nog een keer geweest. Ik ben dus niet in de positie om jouw plan af te keuren. Dus bij deze mijn tips:

MOTOR:
- Koop een tourfiets: deze hebben de beste zithouding voor lange ritten, zeker als je met een duopassagier rijdt.
- Koop zijkoffers: lijkt me logisch.
- Koop een topkoffer of een bagagerek: mijn voorkeur gaat uit naar een bagagerek: op een bagagerek kun je een flinke bagagerol (kanozak) kwijt en ben je niet gebonden aan de afmeting van een topkoffer.
- Koop een tanktas: komt de gewichtsverdeling van je fiets ten goede, houd je uit de rijwind en heeft zo'n handig kaartleesvenster.
- Topvermogen (=pk's) zijn niet zo belangrijk, deze helpen je namelijk alleen als je hoog in de toeren hangt, bijvoorbeeld op de snelweg.
- Koppel (=Nm) moet je ruimschoots voorradig hebben: het bepaalt de trekkracht bij lage toeren. Het komt erg van pas met al het gewicht op je fiets. Het is onmisbaar in haarspeldbochten: je motor maakt weinig toeren, de weg gaat stijl omhoog (m.n. in de binnenkant van een haarspeldbocht), je balanceert met kilo's gewicht: je hebt echt het gevoel dat je fiets gaat omvallen, een flink koppel zorgt dat je motor makkelijk "trekt" waardoor je stabiel blijft.
- Een Div600 is te licht voor bagage én passagier.
- Gizzmo's lijstje is een leuk lijstje.

ONDERHOUD:
- Geef je motor vlak voor vertrek een grote beurt.
- Zorg voor voldoende profiel op je banden.
- Neem een fles motorolie mee.
- Neem kettingspray mee.
- Controleer dagelijks je olie-, koelwaterpeil en je kettingspanning.
- Zorg dat je weet hoe je je ketting moet spannen.
- Controleer geregeld je bandenspanning.
- Neem gereedschap mee als je motor geen gereedschapsetje heeft.

BAGAGE:
- Doe alle zware spullen in je tanktas: het verbetert de gewichtsverdeling en maakt het sturen minder zwaar.
- Stop zoveel mogelijk spullen in je tanktas: zie vorige reden.
- Vul vervolgens je zijkoffers.
- Zorg dat je topkoffer/bagagerol zo min mogelijk gevuld is: gewichtsverdeling enzo.
- Stop de lichtste spullen in je topkoffer/bagagerol: ik neem aan dat je nu wel weet waarom.
- Stop alles in plastic tassen: de definitie waterdicht is niet wat jij denkt dat het is.
- Een bagagerol zet je het best en makkelijkst vast met een spin. Gebruik er voor de zekerheid twee en neem een reserve mee.
- Behalve je motorkleding kun je volstaan met: 3 onderbroeken, 3 paar sokken, 2 t-shirts, 1 korte broek, 1 lange broek en 1 dunne trui. Al het andere is overbodig. Wat smerig is, kun je wassen. Ook handig: neem oude kleding mee, deze kun je gewoon weggooien en vervolgens nieuwe kopen.
- Neem regenkleding mee.

RITTEN:
- In bergachtig terrein is de maximale afstand per dag zo'n 350 km: het is bochtenwerk is leuk, maar het schiet voor geen meter op.
- Stop elke 45-60 minuten en hou minimaal 15 minuten rust: je hebt vakantie en geniet er dus van, het is geen jakkertocht.
- Een houten reet, een stijve nek en kramp in je onderarmen/polsen is niks ongewoons: het hoort erbij. Het is wel een teken om een uurtje rust te houden of om een camping te zoeken: je concentratie is niet meer optimaal en wie geniet nou van het motorrijden als z'n hele lichaam zeer doet?

VERZEKERING EN VOORZORGSMAATREGELEN:
- Zorg voor een goede verzekering voor jezelf, je duopassagier en je motor.
- Wordt lid van de ANWB en koop een reis- en kredietbrief.
- Neem een mobiele telefoon mee.
- Neem de groene kaart en alle belangrijke telefoonnummers (verzekering, anwb, etc) mee.
- Neem een klein verbanddoosje mee.
- Neem een creditcard mee.

VOORBEREIDING:
- Zorg dat je voor vertrek veel km's hebt gemaakt: ga elke dag 2 uur rijden.
- Rij enkele malen in het donker.
- Ga zeker enkele malen in de regen rijden: het is niet fijn, maar tijdens de vakantie zul je het geheid ook moeten doen.
- Blijf je bijzondere verrichtingen oefenen: het helpt je enorm bij het leren kennen van je motor.
- Oefen bovenstaande met bagage.
- Oefen bovenstaande met duopassagier.
- Oefen bovenstaande met bagage en duopassagier.
- Ga in het weekend met bagage en duopassagier flink rijden: het liefst met overnachting.
- Ga met bagage en duopassagier minimaal 2 keer vooraf naar de Eifel en/of Ardennen: alleen zo kun je bergritten oefenen.

BOVEN ALLES:
- Doe rustig en laat je door niemand gekmaken, niet op het forum, niet IRL en al zeker niet op de weg…


Veel plezier…

Kan ik nog een paar dooddoeners aan toevoegen:
Bij twee personen en bagage ligt het zwaartepunt altijd verder naar achteren, hetgeen een ander stuurgedrag geeft; proefrijden dus!

Als je ritten van tevoren uitstippelt zijn deze niet heilig. Als gedurende de rit blijkt dat de afstand te ambitieus is, zoek dan bijtijds naar een eerder punt om te stoppen, of kijk of je stukken kunt afsnijden op de geplande route. Forceer niets, het is en blijft VAKANTIE! 350 kilometers in de bergen is een behoorlijke afstand! Voor landen als Noorwegen staat een gem. dagafstand op zo'n 250 km! Zou jij moeten weten Soeptablet.

Niet alleen JOUW gevoel speelt een rol. Misschien kun jij nog wel een stukje doortuffen, maar zit je duo al stuk. Je bent met z'n tweeën en je zult het beide naar de zin moeten hebben.

Leer je op rijles dat je strak in je zadel moet zitten en de tank ingeklemd tussen de knieën, zul je op de reis waar mogelijk toch wat ontspannen moeten zitten. Verzit af en toe en wiebel regelmatig met voeten en benen om gevoel te houden. Als je langdurig in dezelfde houding zit, zul je sneller last krijgen van houten kont, tintelende voeten enz.

Veel veilige kilometers!
 
Op dinsdag 14 mei 2002 01:12 schreef k12lt_rider het volgende:Kan ik nog een paar dooddoeners aan toevoegen:
Bij twee personen en bagage ligt het zwaartepunt altijd verder naar achteren, hetgeen een ander stuurgedrag geeft; proefrijden dus!

Sterker nog, als ik een zwaar kettingslot voor in de tanktas leg (bij het balhoofd) dan stuurt mijn motor niet fijn. Leg ik hetzelfde kettingslot echter achter in de tanktas voor m'n buik, dan merk je amper dat je het bij je hebt. Dit scheelt maar 30 cm, maar maakt een wereld van verschil. De manier waarop je de motor belaadt is dus erg kritisch.
 
Een Div 600 te licht? Ik kan me nog een vakantie herinneren met Fastcruiser: een oude CX500, volgeladen met 2 personen en volle bepakking en dan lekker de Alpen in. Dat ging best!

Het ging zolang ik snelheid kon houden, maar met een camper e.d. voorje was het omhoogrijden in zijn 1.

Voor de rest geen problemen gehad met het beperkte vermogen, al moet je wel de grenzen kennen.
 
...

ik ben nog opzoek naar informatie van die headsets
het enige waarvan ik weet die goed zijn, zijn die van kenwood. maar deze vallen ver buiten budget

dus hier weer een oproepje voor mensen die gebruik maken van headsets.

waar ga je heen dit jaar met de FJ1200 ook een prima tourbuffel (van horen en zeggen)
veel plezier

GreetZ
Dennis Brouwer :]

Dennis, de Kenwoods zijn idd het beste op dit moment voor dat bedrag! Als je niet zo'n hoog budget hebt, kun je ook kiezen voor een set met bedrading: helm-kastje-helm, dus voor op 1 motor (1e jaar zelf bij Termaat gekocht).
Ik ben het niet eens met het argument dat zo'n headset je afleidt; het helpt juist bij de langere ritten de concentratie vast te houden.
Verder ga ik met Yammie naar Tjechië dit jaar, weer de bergen in :} Ik vind dat toch het mooiste en spannendste rijden!

Groeten Hellraiser
 
350 kilometers in de bergen is een behoorlijke afstand! Voor landen als Noorwegen staat een gem. dagafstand op zo'n 250 km! Zou jij moeten weten Soeptablet.

Yep, dat weet ik. Vandaar dat ik zei dat 350 het maximum is. Het gemiddelde is afhankelijk van het bochtenwerk, gemiddeld 250 is inderdaad een mooi richtgetal. Op heuvelachtig terrein kun je redelijk wat kilometers afleggen omdat je goed kunt doorrijden. Wanneer je veel hellingen en haarspeldbochten hebt schiet het echter niet bepaald op. Verder is het afhankelijk van je eigen persoontje: de een voelt zich na 300 km nog helemaal toppie terwijl een ander total-loss is...
 
Dennis, aan die headset zou ik nog niet aan beginnen. Waarschijnlijk heb je de handen al vol aan je motor. Daarbij kun je dus geen 'commentaar' gebruiken. Normaal kun je met handgebaren en wat te roepen elkaar ook gemakkelijk het eea duidelijk maken. Dat lullen over 1001 dingen doe je maar tijdens een pauze

Ben ik het mee eens: gezwets leidt alleen maar af. Daarbij vind ik het juist heerlijk wanneer er een uur lang niemand aan mijn kop zeurt en ik ongestoord kan genieten. Een headset vind ik persoonlijk overbodig en zelfs nutteloos. Als je mekaar goed kent, zegt een gebaar vaak meer dan 100 woorden...
 
Terug
Bovenaan Onderaan