met de motor op vakantie maar hoe

Zelf zou ik het ook wel doen eigenlijk... het lijkt overmoedig en stom maar als hij in de 6 weken ervoor veel rijdt, en ook nog eens met duo en bepakking in de Ardennen gaat oefenen dan loopt alles wel los.
De enige problemen waar ik bang van zou zijn, zijn technische problemen in de middle of nowhere en omvallen. maar ze zijn met 2 om hem dan weer recht te trekken.
Persoonlijk denk ik dat er minder risico schuilt in zo'n reis als beginneling dan als eerste motor direct een supersport te kopen en dan hier raad komen geven.
Als Dennis valt -en je zal vallen op deze reis, maar dat zal meer een kwestie van het gewicht van de motor zijn in 1 of andere korte bocht-, zal de snelheid best wel meevallen en als hij dan ook nog een beetje verantwoordelijk rijdt...
Dus , mits hij daarvoor 6 weken intensief oefent om die motor toch een beetje te leren kennen in allerlei omstandigheden, zal dat wel loslopen !

Verdere tips: lijstje soeptablet en ik zou persoonlijk gaan voor een toermotor, genre XJ Diversion. Daar zal je vriendin ook gelukkiger mee zijn ipv met een sportievere CBR. En je hebt btw. topkoffers met zo'n kussetje achteraan waar ze kan tegenleunen.
Voor de rest (waar ik aan denk):
- neem olie mee
- een houten plankje om inzakken van je steun in de grond te vermijden is ook wel handig
- plaats hem op een helling steeds in versnelling om te vermijden dat hij over je steun heenbolt
- verpak alles in plastiekzakken
- tracht steeds zo te parkeren of te manoeuvreren dat je steeds het motorvermogen kan gebruiken om weg te raken (hem achteruit beginnen duwen op een helling terwijl je erop zit is echt geen optie).
- ... (als ik er nog weet meld ik het wel)
 
Dennis, ken je eigen beperkingen en handel ernaar!!!

Een paar jaar geleden kocht ik in maart een Div600 en ging ik in juli al meteen met volle bepakking op weg naar Noorwegen. Het is allemaal goed gegaan: ik heb enorm genoten en ontzettend veel geleerd. Het jaar erna zijn we nog een keer geweest. Ik ben dus niet in de positie om jouw plan af te keuren. Dus bij deze mijn tips:

MOTOR:
- Koop een tourfiets: deze hebben de beste zithouding voor lange ritten, zeker als je met een duopassagier rijdt.
- Koop zijkoffers of zadeltassen: lijkt me logisch.
- Koop een topkoffer of een bagagerek: mijn voorkeur gaat uit naar een bagagerek: op een bagagerek kun je een flinke bagagerol (kanozak) kwijt en ben je niet gebonden aan de afmeting van een topkoffer.
- Koop een tanktas: komt de gewichtsverdeling van je fiets ten goede, houd je uit de rijwind en heeft zo'n handig kaartleesvenster.
- Topvermogen (=pk's) zijn niet zo belangrijk, deze helpen je namelijk alleen als je hoog in de toeren hangt, bijvoorbeeld op de snelweg.
- Koppel (=Nm) moet je ruimschoots voorradig hebben: het bepaalt de trekkracht bij lage toeren. Het komt erg van pas met al het gewicht op je fiets. Het is onmisbaar in haarspeldbochten: je motor maakt weinig toeren, de weg gaat stijl omhoog (m.n. in de binnenkant van een haarspeldbocht), je balanceert met kilo's gewicht: je hebt echt het gevoel dat je fiets gaat omvallen, een flink koppel zorgt dat je motor makkelijk "trekt" waardoor je stabiel blijft.
- Een Div600 is te licht voor bagage én passagier.
- Gizzmo's lijstje is een leuk lijstje.

ONDERHOUD:
- Geef je motor vlak voor vertrek een grote beurt.
- Zorg voor voldoende profiel op je banden.
- Neem een fles motorolie mee.
- Neem kettingspray mee.
- Controleer dagelijks je olie-, koelwaterpeil en je kettingspanning.
- Zorg dat je weet hoe je je ketting moet spannen.
- Controleer geregeld je bandenspanning.
- Neem gereedschap mee als je motor geen gereedschapsetje heeft.

BAGAGE:
- Doe alle zware spullen in je tanktas: het verbetert de gewichtsverdeling en maakt het sturen minder zwaar.
- Stop zoveel mogelijk spullen in je tanktas: zie vorige reden.
- Vul vervolgens je zijkoffers.
- Zorg dat je topkoffer/bagagerol zo min mogelijk gevuld is: gewichtsverdeling enzo.
- Stop de lichtste spullen in je topkoffer/bagagerol: ik neem aan dat je nu wel weet waarom.
- Stop alles in plastic tassen: de definitie waterdicht is niet wat jij denkt dat het is.
- Een bagagerol zet je het best en makkelijkst vast met een spin. Gebruik er voor de zekerheid twee en neem een reserve mee.
- Behalve je motorkleding kun je volstaan met: 3 onderbroeken, 3 paar sokken, 2 t-shirts, 1 korte broek, 1 lange broek en 1 dunne trui. Al het andere is overbodig. Wat smerig is, kun je wassen. Ook handig: neem oude kleding mee, deze kun je gewoon weggooien en vervolgens nieuwe kopen.
- Neem regenkleding mee.

RITTEN:
- In bergachtig terrein is de maximale afstand per dag zo'n 350 km: het is bochtenwerk is leuk, maar het schiet voor geen meter op. Reken op gemiddeld zo'n 250 km per dag.
- Stop elke 45-60 minuten en hou minimaal 15 minuten rust: je hebt vakantie en geniet er dus van, het is geen jakkertocht.
- Een houten reet, een stijve nek en kramp in je onderarmen/polsen is niks ongewoons: het hoort erbij. Het is wel een teken om een uurtje rust te houden of om een camping te zoeken: je concentratie is niet meer optimaal en wie geniet nou van het motorrijden als z'n hele lichaam zeer doet?

VERZEKERING EN VOORZORGSMAATREGELEN:
- Zorg voor een goede verzekering voor jezelf, je duopassagier en je motor.
- Wordt lid van de ANWB en koop een reis- en kredietbrief.
- Neem een mobiele telefoon mee.
- Neem de groene kaart en alle belangrijke telefoonnummers (verzekering, anwb, etc) mee.
- Neem een klein verbanddoosje mee.
- Neem een creditcard mee.
- Neem minimaal 1 ART goedgekeurd slot mee (zie ook de verzekeringsvoorwaarden van je fiets.
- Parkeer je fiets altijd bergop: dan kan hij nooit van je steun aflopen.
- Gebruik op een niet verhard parkeerterrein altijd een plankje onder je zijsteun/bok. Een metalen deksel van een jampot verricht ook wonderen.


VOORBEREIDING:
- Zorg dat je voor vertrek veel km's hebt gemaakt: ga elke dag 2 uur rijden.
- Rij enkele malen in het donker.
- Ga zeker enkele malen in de regen rijden: het is niet fijn, maar tijdens de vakantie zul je het geheid ook moeten doen.
- Blijf je bijzondere verrichtingen oefenen: het helpt je enorm bij het leren kennen van je motor.
- Oefen bovenstaande met bagage.
- Oefen bovenstaande met duopassagier.
- Oefen bovenstaande met bagage en duopassagier.
- Ga in het weekend met bagage en duopassagier flink rijden: het liefst met overnachting.
- Ga met bagage en duopassagier minimaal 2 keer vooraf naar de Eifel en/of Ardennen: alleen zo kun je bergritten oefenen.
- Leer "hellingtrekken" met je fiets: normaal gesproken zou je je fiets vasthouden met de voorrem, maar op een helling is dat niet zo handig omdat gasgeven en rem inknijpen lastig is (ik neem niet aan dat je hebt geleerd hoe je een burnout moet maken). Gebruik de voetrem om de motor vast te houden, geef gas, laat de koppeling op komen en laat de voetrem los (in principe dus hetzelfde als in de auto).


BOVEN ALLES:
- Doe rustig en laat je door niemand gekmaken, niet op het forum, niet IRL en al zeker niet op de weg…

Ik heb effe wat toevoegingen gedaan. Met dank aan de anderen :)
 
Beste motorrijders,
in het begin was ik niet erg te spreken over dit forum, gezien de eerste reacties (hoe goed ze ook bedoeld zijn) maar mag ik jullie allemaal bedanken voor de slimme en handige tips, zoals een stukje hout voor de standaard *D (B2)en oefen tips (hellingproef) en natuurlijk jullie vertrouwen, tja en ik zal niet zeggen dat de motor zou kunnen vallen (lage snelheid) maar ik geloof dat iedereen wel eens een keer is gevallen toch.
Hallo hellraiser ik denk toch dat ik een headsetje ga aanschaffen met bedrading welk type zou ja aanraden, en alvast veel plezier richting
Tjechië.


Verder zal ik iedereen op de hoogte houden over mijn rit met alles wat erbij komt kijken.

Zijn er geen motorclubs die vakantie ritten maken
richting ardennen, parijs, engeland.
 
soeptablet en B2 :} :} :}

Erg handige tips allemaal, ook te gebruiken als checklist :)

Ik ben ook van plan om richting zuid-frankrijk te gaan met de brommert (met nog maar +/- 3000km ervaring... :P ). Alleen dan zonder duo passagier, en waarschijnlijk kunnen we (mede-motorrijder en ik) een deel van de baggage in wat auto's van vrienden kwijt die ook met ons mee gaan 8-)

Dennis, veel plezier in/naar Spanje!!!
 
Hallo Wile E. Coyote
Ook veel plezier en succes gewenst tijdens je reis, zou graag eens willen horen of het is meegevallen of juist niet,
succes
GreetZ
Dennis Brouwer :]
 
Hallo Wile E. Coyote
Ook veel plezier en succes gewenst tijdens je reis, zou graag eens willen horen of het is meegevallen of juist niet,
succes
GreetZ
Dennis Brouwer :]
´k heb niet alles gelezen, maar ik geloof dat er al genoeg nuttige tips tussen de afradingen staan. Ik zit hier een beetje gaar, maar voldaan te typen in Barcelona. Net aangekomen (met de motor dus), na eerst het weekend in Ste. Maxime gezeten te hebben.

Om niet in herhalingen te vallen, zal ik je alleen een goeie reis toewensen. Adios en veel plezier. (Oh ja, denk dat ik morgen niet ga rijden, even geen zin in......)
 
Op dinsdag 14 mei 2002 16:07 schreef dennis Brouwer het volgende:
... Hallo hellraiser ik denk toch dat ik een headsetje ga aanschaffen met bedrading welk type zou ja aanraden, en alvast veel plezier richting
Tjechië.
...

Dank je wel, jij ook veel plezier en hou het veilig! Voor een headset zou ik naar verschillende motorzaken gaan om te gaan vergelijken; let hierbij op
* zit de headset comfortabel (geen drukpunten waar je na een uur al last van hebt)
* tot welke snelheid kun je elkaar goed verstaan (testen dus...)
* prijs-kwaliteitverhouding
* makkelijke bediening; ga niet iets kopen waar je de hele tijd met knopjes bezig bent, want daar heb je meer last dan plezier van

Zelf heb ik een intercomset van Oshe als ik het goed heb, niet zo heel duur (toevallig niet binnenkort jarig? mooi verjaardagskadootje van je ouders :+ ) maar wel goed te verstaan tot zo'n 130 km/u. (bij Termaat)
 
Beste motorrijders hier is mijn Vakantie checklist:
Een samenvatting van 6 pagina's uit het forum.
er zullen nog enkele dingen ontbreken maar die hoor ik dan ook graag
nogmaals wil ik iedereen bedanken voor de inzet.

* Allereerst hopen dat in 13 juni slaag.
* yoga oefeningen (rekken en strekken)
* Een goed humeur met uitizcht op een geweldige reis richting Frankrijk en misschien Spanje.
* Een motor die een grote beurt heeft gehad en veel profiel op de banden heeft.
* Type motor is nog niet bekent maar zal waarschijnlijk een Honda CBR 600, Suzuki GSX 600, 750 worden
(lichte motoren en goed handelbaar)
* Zoals het ernaar uitziet zal ik de bagage gaan vervoeren in 2 zadeltassen op een bagagerek en in een tanktas en alles verpakken in
plastic tassen verder voo rde verdeling gaat het zware spul in de tanktas daar waar dat moglijk is.
* Om te overnachten neem ik een lichtgewicht tent mee en 2 kleine luchtbedden en 2 dekens (geen kookspullen)
* Om de rit samen te beleven ga ik een headset aanschaffen zodat we goed kunnen communiceren.
* van te voren enkele routes uitstippelen en inschatten waar ik eventueel zal verblijven voor korte en lange tijd.
en natuurlijk wegen kaarten meenemen zodra we verdwaald zijn (gaat ook zeker gebeuren)
* Niet teveel kilometers per dag maken, gewone wegen tussen de 400 en 600 km bergritten niet meer dan 250 km
* Veel pauzes nemen ongeveer om het uur en daar waar het kan, lekker een terrasje pikken en genieten (alcohol vrij)
* om de 400 kilometer ketting smeren en controleren net als het oliepijl koelvloeistof en bandenspanning.
* niet laten opfokken, maar gewoon je eigen rit beleven.
* Onze kleding bestaat niet uit leer maar uit (neem vergeten) stugge nylon dat slijtvast is en vol zit met CE protectie (en waterdicht met uitneembare voering)
* We hebben nog geen niergordels maar deze worden op korte terijn aangeschaft
* Zorg voor contant geld bij eventuele tolwegen
* ieder een pinpas zodat we altijd over geld kunnen beschikken
* GSM mee met de belangrijke nummers (zorg dat je weet wat de landnummers zijn voor noodgeval)


ONDERHOUD:
* een fles olie EEN LITER zal toch wel genoeg zijn?
* Neem kettingspray mee.
* Controleer dagelijks je olie-, koelwaterpeil en je kettingspanning.
* Zorg dat je weet hoe je je ketting moet spannen. GEEN IDEE maar dat zal wel komen zodra ik mijn dreammachine aanschaf
* Controleer geregeld je bandenspanning.
* Neem gereedschap mee als je motor geen gereedschapsetje heeft. WAARUIT bestaat een gereedschapsetje
* Goedgekeurd slot
* ieder een setje sleutels (contact, sloten, enz enz)
* houten plankje waardoor je op iedere ondergrond kunt parkeren.


VOORBEREIDING, EN BELANGRIJKE OEFEINGEN VOOR VERTREK!
- Zorg dat je voor vertrek veel km's hebt gemaakt: ga elke dag 2 uur rijden.
- Rij enkele malen in het donker.
- Ga zeker enkele malen in de regen rijden: het is niet fijn, maar tijdens de vakantie zul je het geheid ook moeten doen.
- Blijf je bijzondere verrichtingen oefenen: het helpt je enorm bij het leren kennen van je motor.
- Oefen bovenstaande met bagage.
- Oefen bovenstaande met duopassagier.
- Oefen bovenstaande met bagage en duopassagier.
- Ga in het weekend met bagage en duopassagier flink rijden: het liefst met overnachting.
- Ga met bagage en duopassagier minimaal 2 keer vooraf naar de Eifel en/of Ardennen: alleen zo kun je bergritten oefenen.
- Leer "hellingtrekken" met je fiets: normaal gesproken zou je je fiets vasthouden met de voorrem, maar op een helling is dat niet zo handig
omdat gasgeven en rem inknijpen lastig is (ik neem niet aan dat je hebt geleerd hoe je een burnout moet maken).
Gebruik de voetrem om de motor vast te houden, geef gas, laat de koppeling op komen en laat de voetrem los (in principe dus hetzelfde als in de auto).


VERZEKERING EN VOORZORGSMAATREGELEN:
- Zorg voor een goede verzekering voor jezelf, je duopassagier en je motor.
- Neem een mobiele telefoon mee.
- Neem de groene kaart en alle belangrijke telefoonnummers (verzekering, anwb, etc) mee.
- Neem een klein verbanddoosje mee.
- Verdeel het geld dus ook ieder een pinpas waamee je geld toto je beschikking hebt
- Neem minimaal 1 ART goedgekeurd slot mee (zie ook de verzekeringsvoorwaarden van je fiets.
- Parkeer je fiets altijd bergop: dan kan hij nooit van je steun aflopen.
- Gebruik op een niet verhard parkeerterrein altijd een plankje onder je zijsteun/bok. Een metalen deksel van een jampot verricht ook wonderen.
 
Nou Dennis. Als ik het zo lees dan ben jij in die 6 weken, tussen rijbewijs halen en op vakantie gaan, erg druk met proefrijden, aanschaffen etc.

Eerst je best nog even doen op je examen :]
 
Hoi Dennis,
Je bent een doorzetter. Of dat in dit geval een positieve eigenschap is of niet zal moeten blijken. Hier nog een paar puntjes op de i.
Contant geld bij de tol is niet handig. Neem een creditcard. Als je in het hoogseizoen in Frankrijk een camping zoekt langs doorgaande routes begin dan ca. 15.00 al om een camping te zoeken. Hoe langer je wacht hoe groter de kans is dat je doorgestuurd wordt. En als je er al een flinke rit op hebt zitten is dat niet echt fijn.
Een luchtbed is niet warm maar wel redelijk comfortabel. Probeer dit dus van te voren uit. Beter zijn de zelfopblazende matrasjes. Maar die zijn vrij duur.
Ik weet niet wie van jullie het beste kaartleest maar als je dat zelf moet doen heb je je handen vol. Maak anders een kaartentas op de rug van je jack, dan kan je vriendin kaartlezen en valt ze niet in slaap.
Misschien zie ik je onderweg.

Keep the rubber side down.
 
Heel veel plezier zou ik zeggen, als je het rustig aan doet moet het best kunnen. Maar luister goed naar je lichaam (vermoeidheid) want dat is volgens mij het grootste gevaar. Nadat ik net mijn (auto) rijbewijs had was een ritje van arnhem naar zeeland en 's avonds weer terug een ook vermoeiende bezigheid. Nu ga ik even naar zeeland (kun je goed duiken) drink nog een kop koffie en ga meteen weer terug en ga dan bedenken wat ik 's middags nog ga doen. Kwestie van ervaring. Ervaring kun je volgens mij overal op doen ook op weg naar spanje als je je eigen grenzen (en die van je duo) maar in de gaten houd. Het is dat mijn partner niet achterop wil anders was ik dit jaar ook met de motor op vakantie gegaan en ik heb mijn rijbewijs ook AL ;) drieenhalve week.

Gr. Bert
 
Misschien toch nog een paar dingen, die ik niet heb zien staan, of overheen gelezen:

- Rij in de bergen hoger in toeren dan je normaal zou doen. Bergaf kun je daardoor beter afremmen op de motor en bergop en af houd je meer controle.

- Ik las iets dat je de eerste dag Frankrijk wilde halen en de tweede Spanje. Dat eerste is geen enkel probleem, dat tweede zie ik niet gebeuren als je geen tolwegen neemt, en zelfs dan.

- Vermijd het centum van grote steden; heb zelf vandaag weer door Barcelona geredenen en het is een gekkenhuis, (wel leuk hoor, beetje racen). Waar in Amsterdam brommertjes je soms proberen bij te houden om indruk te maken, hier zien ze je gewoon niet en vliegen je aan alle kanten voorbij.
 
hallo Bert of henk,
bedankt voor de tip ik zal hem erbij zetten, en daar waar het nodig is gebruiken.

het is niet de bedoelling dat ik in 2 dagen in spaje zit deze rijs tot spanje gaat ongeveer een week duren (lekker touren en relexen), dus rond een uur of 3 een camping opzoeken en daar 2 dagen de boel verkennen en verder trekken

GreetZ
Dennis Brouwer :]
 
- Rij in de bergen hoger in toeren dan je normaal zou doen. Bergaf kun je daardoor beter afremmen op de motor en bergop en af houd je meer controle.

Hogere toeren = lagere versnelling. Zorg dat je bergafwaarts bij loslaten van het gas niet versnelt of vertraagt. Dan heb je de goede versnelling.

Op dinsdag 14 mei 2002 22:46 schreef Boxer het volgende:
Contant geld bij de tol is niet handig. Neem een creditcard.
Yup, heel handig. Alleen let op het volgende: in landen waar de munt weinig geld waard was (België, Italië, etc.) zijn ze nooit gewend aan komma's. Als je met de creditcard afrekent controleer ALTIJD of er een komma staat waar het moet. En altijd bonnetjes (ook voor herstelboekingen!!!) Een paar weken geleden in Pajottenland hebben we anderhalf uur vertraging opgelopen toen een groepslid € 3150,- had gedokt voor z'n lunch (ipv. € 31,50).

Een gewaarschuwd mens .....
 
Op donderdag 16 mei 2002 20:46 schreef k12lt_rider het volgende:

Hogere toeren = lagere versnelling. Zorg dat je bergafwaarts bij loslaten van het gas niet versnelt of vertraagt. Dan heb je de goede versnelling.

Bij een helling van 18% (Stalheimskleiva in Noorwegen) en volle bepakking kom je toch voor een (on)aangename verrassing te staan: in z'n twee met gas los denderde ik met 80-90 km/h omlaag, in z'n één was dat nog altijd zo'n 45 km/h. Op zo'n moment MOET je dus bijremmen. Let erop dat je niet continu remt want daar worden je remschijven en -blokken gloeiendheet van en da's niet goed, het is dan beter om met intervallen te remmen: rem inknijpen tot je een geringe snelheid hebt, rem loslaten zodat de snelheid oploopt, rem inknijpen, rem loslaten, etc, zo kunnen je remmen tussentijds wat afkoelen.
 
Meer vragen ..

Omdat ik binnenkort ook richting Frankrijk wil gaan (bezoekje aan de ouwelui op de camping "ergens" in het zuiden) en de rit solo wil gaan uitvoeren vind ik dit topic wel interessant. Temeer omdat ik mijn motor en rijbewijs net een maand heb.. gelukkig ben ik wel iets meer voorbereid dan dennis (3000 kilometer reeds achter de rug, helaas alleen op vlak terrein, en ik heb een vaardigheidstrainig bij safety gedaan) maar het blijft beginnerswerk en het solo-rijden maakt je ook iets kwetsbaarder (niet altijd iemand aanwezig om je uit de zandbak of prut te trekken). Temeer omdat ik een hekel heb aan voorbereiden en ik meer het improvisatie type ben ...

Mijn vragen..
1 Ik lees in diverse reisverslagen over een speciale techniek voor haarspeldbochten. Iemand die dit toe kan lichten ?
2. Wat te doen bij een lekke band (hoe groot is die kans) . Volgens mij is er geen ANWB / wegenwacht achtig iets in Frankrijk. Wel heb ik via mijn verzekering (Unive) pechhulp buitenland. iemand daar ervaring mee ?
3. De tolwegen? Hoe duur, wel of niet doen? Is er een website met info ? Het lijkt me wat saai maar dan ben ik wel sneller op de bestemming en dan kan ik vanaf daar rustig wat oefenen zonder bepakking)
4. Parkeren op heuvelachtig terrein. Ik zal een plankje meenemen (gras) en steeds "met de neus omhoog" (heuvel). Volgens mij is dit nog een aparte techniek die in het noord hollandse weinig beoefend wordt (heb de div900 wel eens op een schuine dijk-helling op de bok getrokken maar om de boel er weer af te duwen is zwaar werk. Niet meer doen dus).
5. Nuttige adressen en telefoonnummers? Roept U maar !
6. Ik wil in principe de eerste stop in een hotel slapen (ga je tenminste goed uitgerust weer de weg op). heeft iemand tips (bv een goedkope keten, website enz).
7. Waar zet je de motor bij de meeste campings. Veilig op de parkeerhaven of naast de tent (als dat al mag). Wel zo prettig tegen gemene boeven maar volgens mij zit de zware div snel vast in de prut. Lastig als je alleen bent ..
8. Verder nog tips ?.. Ik heb heeeel wat kilometers achter de rug met het koekblik maar dit is andere koek .. dus alle tips zijn welkom !!
 
ik heb zelf een bol d'or uit 81. ik ben er al mee in heel frankrijk italie duitsland spanje en natuurlijk belgie en luxembourg geweest. ideaal, 900 cc, +/- 100 pk en met volle bagage en duo passagier. je merkt alleen dat het wat zwaarder stuurt in het begin, maar je went er aan. vooral de grotere druk op het achterwiel maakt dat je vaster in de bocht ligt. je kan dan harder dus! 8-)
zonder ervaring zou ik het toch niet doen, ik rijd nu 10-15 km per jaar, zomer en winter en het bevalt goed. als je wilt zien hoe je op vakantie gaat, kijk effe op www.dabbs.cjb.net bij de vakantiefoto's en je ziet wat er eigenlijk allemaal mogelijk is.

succes, ook met je rijbewijs!!!
 
Dennis, de Kenwoods zijn idd het beste op dit moment voor dat bedrag! Als je niet zo'n hoog budget hebt, kun je ook kiezen voor een set met bedrading: helm-kastje-helm, dus voor op 1 motor (1e jaar zelf bij Termaat gekocht).
Ik ben het niet eens met het argument dat zo'n headset je afleidt; het helpt juist bij de langere ritten de concentratie vast te houden.
Verder ga ik met Yammie naar Tjechië dit jaar, weer de bergen in :} Ik vind dat toch het mooiste en spannendste rijden!

Groeten Hellraiser

hey hellraiser, ik zie je deze zomer dan wel ergens... ik ga ook naar tjechie toe! in ieder geval een zwarte boldor, waarschijnlijk een blauw-zwarte zzr1100 en misschien een zilvergrijze bmw k100. kun je mij ook herkennen. mazzel!
 
Das niet echt veel toch :?

buiten de transportcapsule, skates, fiets, trein, voeten om wel, als het dichterbij dan 5 km is ga ik zowieso geen benzine verbranden, tenzij ik moet tanken.

en voor een net student-af is de benzine trouwens weer es wat duurder. gadverdamme, mag ook een o zijn, die benzineprijs. :(
 
buiten de transportcapsule, skates, fiets, trein, voeten om wel, als het dichterbij dan 5 km is ga ik zowieso geen benzine verbranden, tenzij ik moet tanken.

en voor een net student-af is de benzine trouwens weer es wat duurder. gadverdamme, mag ook een o zijn, die benzineprijs. :(


was een grapje, jij schreef 10 a 15 km, maar bedoelde 10.000 a 15.000, of 10k a 15k km.

Grapjes zijn niet leuk als je ze uitlegt. :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan