met de motor op vakantie maar hoe

UPDATE

MF veteraan
6 mei 2002
1.453
0
Zwolle
Beste motorrijders,
Hierbij doe ik een beroep op de motorrijders die al eens met de
motor op vakatie zijn geweest met 1 motor en een pasagier.
Ik wil namelijk deze zomer ook op vakantie gaan met de motor richting Frankrijk
en dan door naar Spanje. Ik Wil de eerste dag de grens van frankrijk halen en daar een hotel pakken
2e dag richting de kust en daar een camping opzoeken en na een paar dagen richting spanje
we gaan ongeveer 3 weken op pad. We doen het allemaal lekker relaxed.


MAAR!!!
Omdat ik totaal geen kennis heb van motoren qua wegligging, eigenschappen bochtenwerk,
hoe ze zitten op een lange tour, zou ik hier graag wat van willen horen van mensen die dit al eens
hebben gedaan.

enkele gegevens van ons: ben 24 jaar en weeg 100 kilo duo passagier weegt 67 kilo
!!!!ga mijn rijbewijs 13 juni halen!!!!

Budget is tussen de 2300 en 2900 euro voor de motor

na een aantal dagen surfen op 2e hands pagina's
kwamen de volgende merken in aanbod:
Honda : CBR 600(F) / 1000, VF1000, VFR, Shadow
Kawazaki : GPZ, GPX, ZZR, Vulcan
Zuzuki       : GSX, Intruder,
Yamaha       : FZ, FZR, XV Virago, XJ deversion,

Deze motoren zijn voornamelijk qua uiterlijk en prijs gekozen:
Mocht ik nog een belangrijke motor vergeten zijn iedere sugestie is welkom

Verder zou ik heel graag gegevens van motoren willen hebben
Merk Type CC PK en het meest belangrijke is het benzine verbruik, "uitgaande van een normale rit"



GreetZ
update
(motorgek zonder kennis en motor)
 
Laatst bewerkt:
zorg maar eerst eens dat je je rijbewijs haalt
want eerst vakantie plannen en dan geen rijbewijs is niet handig.
mocht je een fiets kopen koop dan een met veel cc's(lees niet vermogen)en van een toer type met een lekker breed zadel en neem je vriendin mee om achterop te(proef)passen.
en zorg voor voldoende pak mogelijkheden, een rugzak is geen optie.

houd er rekening mee dat je na 2uur zitten een houten reet hebt.
 
Laatst bewerkt:
Vraag me af of het zo wie zo verstandig is om net na het behalen van je rijbewijs al met de motor op vakantie te gaan.
Zeker niet met duo, bagage en een nieuwe dus vreemde motor.
Zou het lekker een jaartje uit stellen en eerst een leren rijden, dit doe namelijk pas na het behalen van je rijbewijs.
Mocht je echter wel gaan.
Sucses :)
Crawl
 
beste motor rijders,
ik ben me bewust van deze uitdaging, maar ervaring
moet je toch opdoen dus waarom niet op vakantie,
zoals ik al heb aangegeven doe ik het lekker rustig aan en mocht het halve wege frankrijk tegen vallen dan is er altijd nog een weg terug
 
beste motor rijders,
ik ben me bewust van deze uitdaging, maar ervaring
moet je toch opdoen dus waarom niet op vakantie,
zoals ik al heb aangegeven doe ik het lekker rustig aan en mocht het halve wege frankrijk tegen vallen dan is er altijd nog een weg terug

Maar tussen ervaring opdoen en ervaring opdoen met passagier, volle bepakking en op onbekende bergwegen is toch wel veel verschil.

Ga eerst eens een dag door de Eifel rijden. Als je dan 500 km op de klok zet weet je of je er aan toe bent.
 
Ik vind het eerlijk gezegd een heel erg fout idee om direct na het halen van je rijbewijs op vakantie te gaan, met passagier en al. Voordat je aan een lange tocht als deze begint kun je beter eerst voldoende ervaring opdoen, en dus niet tijdens de tocht zelf.

En zoals al eerder gezegd, het is helemaal niet zeker dat je op 13 juni je rijbewijs ook echt haalt. Ik zou je dus wat die vakantie betreft niet al te veel binden.
 
Beste motorrijders,
bedankt voor de positief bedoelde kritiek,
ik heb nog geen rijbewijs, maar ben wel eigenwijs, dus ik ben beslist van plan om met de motor op vakantie te gaan. de bedoeling is om de reis naar spanje in een week te doen dus van camping naar camping. maar om de reis zogoed mogelijk te gaan maken , zou ik graag meer advies willen hebben qua motoren en waar ik aan moet denken (gereedschap meenenem)

alvast bedankt
GreetZ
dennis :]
 
Zo snel mogelijk een motor kopen en dan erg veel rijden (ook onder slechte omstandigheden) om zsm. ervaring op te doen. Ga ook met je passagier flink wat km's maken zodat je zeker bent dat jullie vakantie aangenaam gaat worden. Een diversion 900 zou een goedkope, confi motor kunnen zijn.
 
Ben je je ervan bewust dat je ook verantwoordelijk ben voor je passagier!!!
Je zit niet alleen op de fiets

Sluit me aan bij de andere posters...Lijkt me niet verstandig gelijk zo'n trip te gaan maken.
Ga eerst in Nederland ervaring opdoen op wegen die je kent en naar de Eifel oid.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Och, als je er zelf vertrouwen in hebt waarom niet? Ik kan er het avontuur wel van inzien.

Ik zou het vertrouwen niet hebben. Ik rij nu al
een aantal jaren auto, maar afgelopen zomer voor
het eerst richting Zuid-Frankrijk.
Het snelwegrijden is daar (zoals je zelf wel weet)
door de drukte en de
grotere snelheidsverschillen een STUK intensiever.

Vermenigvuldig dat met 10 en je weet hoe snel
je op je motor uitgeblust bent.


...o ja, stiekum ga ik ook met slechts een paar
duizend km ervaring richting het zuiden in de vakantie.. }) :]
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het eerlijk gezegd een heel erg fout idee om direct na het halen van je rijbewijs op vakantie te gaan, met passagier en al. Voordat je aan een lange tocht als deze begint kun je beter eerst voldoende ervaring opdoen, en dus niet tijdens de tocht zelf.

En zoals al eerder gezegd, het is helemaal niet zeker dat je op 13 juni je rijbewijs ook echt haalt. Ik zou je dus wat die vakantie betreft niet al te veel binden.
:^ 100 %
 
mijn reisje frankrijk spanje gaat over binnen wegen, Lekker relaxed genieten van het besturen van mijn motor en omgeving, en daar waar het niet anders kan gewoon over de snelweg.
en veel ervaring opdoen.

GreetZ
Dennis.

PS IEDEREEN DIE EEN LEKKERE (SPORTIEVE) TOURMOTER
BESTUURD EN NIET MEER KOST DAN 2900 EURO, ZOUDEN
DIE EEN REACTIE WILLEN LATEN MET DE TECHNISCHE GEGEVENS (CC PK VERBRUIK)
ALVAST BEDANKT
 
Och, als je er zelf vertrouwen in hebt waarom niet? Ik kan er het avontuur wel van inzien.

Ik zou het vertrouwen niet hebben. Ik rij nu al
een aantal jaren auto, maar afgelopen zomer voor
het eerst richting Zuid-Frankrijk.
och.. toen ik net me autorijbewijs had ben ik meteen naar zuid frankrijk gereden... geweldig...

in het zuiden moet je meer "meerijden" met hun tempo... is een verademing....

maarre... kersvers met een duo op een motor naar zuidfrankrijk.... doe ff flink wat rijervaring op met je nieuwe brommert... als was het alleen maar voor de veiligheid van je duo
 
Op vrijdag 10 mei 2002 00:31 schreef dennis Brouwer het volgende:
...Zonder caps aan...

ikke: XJ600S Diversion met volledige kuip

Als je dan toch op toer gaat zou ik wel op zijn minst een fiets met tophalf nemen en geen Naked.
Tanken doe ik rond 200 km. Ligt aan hoe ik gereden heb wanneer ik op reserve moet, maar ben het eigenlijk altijd voor geweest. Eén keer op reserve moeten zetten en dat was op 227 km.

Voor tech. mag je zelf kijken op www.ydcn.nl/
onder tech.specs.


Voor fietsen kan je kijken op oa. www.motoroccasion.nl

ps, volgende keer mag de caps uit hoor. Lees het zo ook wel!
 
beste motor rijders,
ik ben me bewust van deze uitdaging, maar ervaring
moet je toch opdoen dus waarom niet op vakantie,
zoals ik al heb aangegeven doe ik het lekker rustig aan en mocht het halve wege frankrijk tegen vallen dan is er altijd nog een weg terug

Mocht je halverwege Frankrijk VALLEN hoop ik voor jou en je duo dat je idd nog teruggeraakt.
Vind het dom van jou om meteen op vakantie te willen vertrekken zonder enige ervaring, maar nog veel dommer dat je zonder probleem een duo met bagage zou meenemen.

Jezelf in gevaar brengen is 1 ding, met duo is het weer wat anders...
 
Ach, we zullen het vanzelf lezen heh.

Lijkt zo makkelijk/simpel om er gelijk maar op uit te gaan, een trip als deze.
Beetje onderschatten van wat je onderweg allemaal tegen komt/kan komen.

Je moet het allemaal helemaal zelf weten, maar doe in godsnaam wat nuttigs met alles wat hier (topic) neergezet wordt, en denk er dus nog maar eens goed over na.

Al bedacht hoe je jullie bagage gaat meeslepen :?

Verantwoordelijkheid voor je passagier...ik zou dus never nooit niet achterop stappen bij iemand die net zijn rbw heeft, een fiets die hij net heeft en dan bepakt bochtige bergweggetjes rijden en ondertussen ook nog zoeken waar je heen moet.
Dank je de koekoek.

Misschien mag ik het niet zeggen, maar ik doe het toch.
Je zou eigenlijk eens een hele flinke schrikreactie moeten krijgen door een gevaarlijke situatie op de weg, en dan niet met lessen, maar met eige fiets die je niet goed kent.
Met (of zonder) schuivertje zonder grote schade en persoonlijk letsel!!!
Lees niet, dat ik je de puinpoeier toewens, maar misschien dat het je ogen opent.

Mijn mening over je plannen zal duidelijk zijn, evenals van andere posters.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Verstandige reacties, ik denk dat het inderdaad wat hoog gegrepen is om zonder ervaring met duo met bagage zoveel te gaan rijden. ook ervaren rijders met 10, 20 jaar ervaring moeten de eerste paar 100 km wennen aan het extra gewicht, de langere remweg enz. Tip als je echt op vakantie wil motorrijden vlieg ergens heen en huur daar een motor, buigend geel mannetje trouwens voor je voortvarendheid !! Eindelijk een "nieuwe" motorrijder die niet bang is voor wat avontuur !
 
Ik rij redelijk veel motor, Zo'n 25.000 per jaar. In de weekenden rij ik veel "speel" kilometers. Dijkrijden enzo. Maar zelfs ik heb nog wel eens na een rit van zo'n 400 kilometer dat ik met bij het stoppen voor een sigaartje-roken dat je toch wel merk hoe moe je word van motorrijden.
Tijdens het rijden merk je dat niet maar als je stilstaat wel.

Wat ik ook zie aan anderen is dat als ik en mijn broertje gaan rijden, dat veel die meerijden, meer rustpauzes nodig hebben een ook last krijgen van ongetraind zitvlees. Hier ga je ook niet beter door opletten op het verkeer.

Ik zou dus zeggen niet doen! Ga eerst een een weekendje naar de Ardennen ofzo. Je vergist je teveel in de verplichte aantal kilometers die je moet maken als je naar Spanje of zuid Frankrijk wil.
 
Sluit me volledig bij de anderen aan: STOM PLAN!

Heb je al bedacht, wat je gaat doen als je duo na de 2e tankstop niet meer achterop wil zitten?
 
Ik sluit me aan bij het feit dat je, met nét je rijbewijs, al direkt teveel hooi op je vork neemt.

Ik reed vorig seizoen 3000 km per maand alleen :]
Als ik me een voorstelling moet maken dat ik mét passagier en mét volle bepakking een tocht naar het zuiden moet maken nu.. '( .. Niet dus. Maar nu heb ik daar de motor ook niet echt voor, vind ik zelf.

Ik ga zelf dit jaar een aantal dagen rijden in het buitenland (aleen en zonder bepakking)..Kennis en kunde komen door ervaring.

Maar evengoed veel succes met je avontuur (als je doorzet en slaagt voor je rijbewijs)..
 
Laatst bewerkt:
Beste motorrijders,
bedankt voor de reactie's maar aan kritiek heb ik
niet zoveel, ik heb liever tips in de trend van:
je kunt het beste met die en die motor gaan omdat... zodat ik voor minder verrassing kom te staan. Verder wil ik reageren voor de verantwoordelijkheid voor mijn passagier, deze heeft alle vertouwen in me, en als ik slaag voor mijn rijbewijs is dat een teken dat ik de spelregels van het motorrijden ken, En ja ik weet
dat het goed bedoeld is het afraden van de vakantie.

Verder is het de bedoeling dat ik gebruik maak van een rugtas en een kofferset bestaande uit 3 koffers.

op dit moment heb ik een CBR 1000 uit 1988 op het oog, is dit een aanrader of een miskoop


mvg
dennis brouwer :]
 
Beste motorrijders,
bedankt voor de reactie's maar aan kritiek heb ik
niet zoveel, ik heb liever tips in de trend van:
je kunt het beste met die en die motor gaan omdat... zodat ik voor minder verrassing kom te staan. Verder wil ik reageren voor de verantwoordelijkheid voor mijn passagier, deze heeft alle vertouwen in me, en als ik slaag voor mijn rijbewijs is dat een teken dat ik de spelregels van het motorrijden ken, En ja ik weet
dat het goed bedoeld is het afraden van de vakantie.

Verder is het de bedoeling dat ik gebruik maak van een rugtas en een kofferset bestaande uit 3 koffers.

op dit moment heb ik een CBR 1000 uit 1988 op het oog, is dit een aanrader of een miskoop


mvg
dennis brouwer :]
 
bedankt voor de reactie's maar aan kritiek heb ik
niet zoveel, ik heb liever tips in de trend van:
je kunt het beste met die en die motor gaan omdat... zodat ik voor minder verrassing kom te staan.
Dat zeggen wij dus: Bovenstaande zijn onze tips.
Jij hebt geen enkel idee van verassingen zoals:
weggedrag, noodstop incl. bepakking én passagier,
vermoeidheid etc etc.
Verder wil ik reageren voor de verantwoordelijkheid voor mijn passagier, deze heeft alle vertouwen in me, en als ik slaag voor mijn rijbewijs is dat een teken dat ik de spelregels van het motorrijden ken,
Ja, jij kent de spelregels van het motorrijden dan wel.. Maar dat is dan ook alles :(
Ik wil je er wel even op wijzen dat JIJ de verantwoording moet nemen voor de passagier |(
Verder is het de bedoeling dat ik gebruik maak van een rugtas en een kofferset bestaande uit 3 koffers.
Drie koffers + rugzak + passagier + nét je rijbewijs + geen ervaring + >2500 km rijden :? :? :? :? ..

Nogaals zelf weten allemaal. Dit is slechts mijn eigen mening.
 
Laatst bewerkt:
Hmmmm je zal gerust veel ervaring opdoen door zo'n lange rit te maken. Wanneer je die rit ook maakt. Of na een maand je rijbewijs of na 20 jaar je rijbewijs. Feit is dat je een groot risico loopt. Ik zelf ga ook op vakantie met de motor. Ook al heb ik dan hooguit 2 weken mijn rijbewijs. Maar ik houd het bij Nederland. Ik heb weliswaar geen pasagier bij mij maar de bepakking van mijn motor zal genoeg zijn. Als ik jou was zou ik echt eerst wat kilometers maken met iemand achterop in nederland. Als je niet gewend bent om met iemand achterop te rijden kan het knap lastig zijn. En zelfs al zou jij het wel gewend zijn, maar je pasagier niet, dan rijdt het ook ontzettend klote. Ik heb een keer mijn zusje achterop de brommer gehad en toen ik een bocht door wilde ging zij tegenhangen. Je wilt niet weten hoe dat aanvoelt. Jij zegt ga de bocht door en je motor zegt ga recht door.

Maargoed het is en blijft jouw verantwoording, maar wel een hele zware waarvan je je terdege bewust moet zijn.
 
Op vrijdag 10 mei 2002 17:21 schreef dennis Brouwer het volgende:
..............

Dat jij de spelregels kent van het motorrijden na behalen rbw, wil niet zeggen dat je kan motorrijden, en daar bedoel ik mee dat je dan geen ervaring heb zonder oortje.

Met rugzak om zou kunnen betekenen voor je passagier dat hij/zij de rug breekt wanneer jullie ten val komen. Daarbij zit dan alle gewicht aan de achterkant van de motor. Voor bochtenwerk ook niet wat. Beter is dus een tanktas lijkt mij.

Je heb het over vertrouwen in jou als bestuurder vanuit passagier.
Maar...ben jij je voldoende bewust van het risico en de verantwoordelijkheid voor je passagier :?

Ik snap daarbij ook niet waarom je toch door wil zetten. Misschien tegen willens en wetens in.
Zoveel mensen hier die het afraden en jij trekt je er, simpel gezegd, geen snars van aan.

De tips en argumenten worden niet gegeven omdat we jou en passagier iets niet gunnen, maar wel omdat we net wat meer motorervaring hebben en weten waar we over praten zoals gevaren op de weg en weggedrag met bepakking cq. passagier.

Dus, doe niet zo eigewijs en stel het ff uit tot volgend jaar. Heb je mooi dit seizoen om te "oefenen' met wat kleinere trips. Bouw dat dan op wat betreft hoeveelheid bagage.

Nogmaals...niet om jullie iets te misgunnen, maar bezorgdheid van je
mede-forummers/-motorrijd(st)ers
 
Terug
Bovenaan Onderaan