Met de PC800's naar Zweden

Hij is inderdaad van een onbeschrijfelijke lelijkheid en lulligheid. Maar ik kan me voorstellen dat je heel veel plezier op zo'n ding hebt, zeker als je je halve inventaris van huis mee kunt nemen, inclusief de beauty case van je vrouw.

Ik heb zelf ook zo'n bijzonder designer miskleun in mijn bezit ( Ducati Indiana ; voor de liefhebber van lelijke motoren; zoek maar eens op ) . Maar ik heb de grootste lol als ik opdat ding zit. Lekker tuffen met mijn maatjes met hun Harleys en Harley-achtigen. En het ziet er niet uit, maar rijdt nog best redelijk.

Ik volg jullie verhaal en vind dat soort out-of-the-box tripjes altijd leuk om te lezen. Zoals @David_ZZR (toch?), die met zijn omgebouwde motor naar Val Thorens ging met een snowboard. Weer eens wat anders.

Veel plezier onderweg en houd ons op de hoogte!
 
Effe gekeken, maar de Ducati Indiana valt nog best wel mee.
Oke, mss niet de allermooiste maar deze lijkt iig nog op een motorfiets.
Dan is de PC toch nog wel van een andere orde. Wat te vergelijken is, dat zou de BMW K1 kunnen zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ez87
Ik vind het sowieso een mooi plan! Meestal zijn het de bestuurders die voor lelijkheid van de motor zorgen, dus dat heb je alvast gewonnen :+

Al iets meer bekend over je reisroute? Ik vind persoonlijk de hele kustlijn boven Stockholm weinig boeiend. De kusten zijn wel mooi, maar de weg loopt continu een kilometer of 5 van de kust af, dus je ziet er helemaal niks van.

Hoe ver noordelijk zijn jullie van plan te gaan? Boven de Poolcirkel vind ik er zelf ook niet veel meer aan. Daar onder is het al dun bevolkt, maar daar boven is het echt helemaal uitgestorven. Poolcirkel is uiteraard leuk om even aan te doen, maar doortrekken tot Kiruna of Karesuando is echt alleen maar benzine verbranden. Noorwegen of Finland kom je toch niet in. Hoewel ik begreep dat de Zweden inmiddels wel weer naar Noorwegen mogen, dus wellicht zijn de fysieke controles weg. De vraag is wel of je het moet gokken, want Noorse boetes zijn echt niet grappig.

In Jokkmokk heb je wel een erg mooi museum over de Sami, mocht je dat wat interesseren. In Jokkmokk heb je camping Skabram, NL eigenaren, niet bijzonder verder, maar goed sanitair en netjes geprijsd.

En verder, vooral veel plezier!
Ik ben weer onderweg naar het zuiden, dus wie weet kom ik onderweg 3 Pc's tegen. Valt wel op denk ik. Één waarschijnlijk ook al, want verder kom je amper motoren tegen in dit seizoen.
 
Voor de geïnteresseerden.

Dag 1 zijn we om 0800 vertrokken uit Spijkenisse. We zijn tot net voorbij de Duits-Deense grens gekomen. Hier overnacht in een trekkershut.
Dag 2 zijn we heel Denemarken gereden. Over de Tol brug naar Zweden. Weer geëindigd in een trekkershut.
Dag 3 (vandaag) Onderweg naar een klein dorpje boven Jönköping. Waar we weer opzoek gaan naar een trekkershut.

De theorie is om morgen richting de Noorse grens te rijden en links langs het grote meer Vänern naar het Noorden te steken.
De motoren houden het goed tot nu toe. Het weer is goed. Droog met af en toe lichte miezer. 15gr.
IMG_20200926_074107.jpg
IMG_20200926_203847.jpg
IMG_20200928_101052.jpg
 
Ik zie drie verschillende ruiten, welke bevalt het beste? Of hebben jullie de PC's zo verdeelt dat de ruit het beste bij de lengte van die rijder past?
 
  • Leuk
Waarderingen: Ez87
Ik zie drie verschillende ruiten, welke bevalt het beste? Of hebben jullie de PC's zo verdeelt dat de ruit het beste bij de lengte van die rijder past?
We zijn alle 3 ongeveer 1,82. De linker heeft de standaard ruit. De rechter (de mijne) heeft de hoge kuipruit met Ali express extra lip. En de middelste kon niet wennen aan het uit de wind zitten en heeft de zaag in zijn ruit gezet. Het fijnste is niet de "standaard" voor onze lengtes. Met de standaard heb je de turbulentie vol op je kop. Ik zit helemaal uit de wind. En met de korte zit je "Naked style" helemaal op de wind.
 
Ik heb met mijn 1.82 een keer een standaard PC 800 gereden. Maar is al weer bijna 30 jaar geleden (Sturgis, 51th edition) en relatief korte rit. Meen me te herinneren dat die ruit toen zo gek nog niet was. Heb toen ook een GL 1500 gereden en daar kreeg ik de turbulentie van achter op de helm. Ook niet grappig.

Maar goed, niets zo persoonlijk als een ruit, vandaar dat ik er ook meerdere bij mijn Tiger 955i heb ;)

Hoe dan ook, veel plezier daar in het Noorden !!
 
  • Leuk
Waarderingen: Ez87
Ik heb 'm ook alvast toegevoegd aan het centrale reisverslagen topic! Gave trip!
En zo omgebouwd waren onze motoren ook weer niet naar Valtho... hooguit een extra beugeltje voor de snowboards, handvatverwarming, TKC's en kettingen voor de sneeuw.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ez87
Vanochtend lekker ontbeten met Brinta met appel. En nu richting Trollhätan voor het Saab museum ( nav een tip van @Tmanneke ) . En daarna rechts af richting het noorden. Bekijk bijlage 1548184Bekijk bijlage 1548185Bekijk bijlage 1548186

Mocht je richting Flatruet willen, kan ik je de volgende route aanraden:

Malung-Särna-Idre. Idre is het meest zuidelijke Samidorp van Zweden. Daar zie je in het dorp zelf niks van hoor, maar vanaf daar naar het noorden lopen de rendieren.

Vanaf Idre richting Foskros, naar Sörvattnet. Dan rij je dwars door het rendieren gebied, ongeveer vanaf de helft is het gravel, maar dat is op de Pc ook prima te doen. (Wil je wat meer opschieten, dan kan je ongeveer 15km voor Idre ook de 311 op, die gaat ook naar Sörvattnet maar dan over asfalt).

Vanaf Sörvattnet de 311 naar Tännäs, ook een erg mooie weg. Strak asfalt en zowaar erg leuke bochten. Echt een aanrader wat mij betreft.

Van Tännäs naar Funäsdalen, en vanaf daar kan je naar de Flatruet. Funäsdalen is vanaf daar het laatste redelijk grote dorp waar je dan voorlopig doorheen komt. Redelijk grote supermarkt, wat restaurantjes en tankstation.

Mocht je nog een adres voor overnachting zoeken, vanaf Funäsdalen ongeveer 20km richting Noorse grens in Fjällnäs zit een camping van NL eigenaren. Super vriendelijke mensen. Camping is niet speciaal hoor, maar dat is geen enkele daar want het is vooral op de wintersport gericht. Ze verhuren ook appartementen. Welkom bij Fjallnas Camping

Ik zit zelf in Särna op het moment, vanavond even de kaart erbij om te kijken wat ik de laatste dagen voor route pak. Zaterdagavond de boot vanuit Goteborg, en dan wil ik niet meer al te ver uit de buurt zitten. Ik overweeg ook nog het Saab museum, of het Husqvarna museum, beetje afhankelijk of ik tussen de meren doorga, of er langs. Beide zitten op redelijk korte afstand van Goteborg dus daarvoor maakt het niet zoveel uit.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Ez87
Je kan ze ook beide doen natuurlijk. Ik zou je echt niet kunnen zeggen welke van de twee ik nou het leukst vond. 8-)
 
Je kan ze ook beide doen natuurlijk. Ik zou je echt niet kunnen zeggen welke van de twee ik nou het leukst vond. 8-)

Ik vind één museum meestal wel genoeg ;)
Husqvarna heeft wat meer verschillende dingen denk ik? Of heeft Saab ook meer dan alleen auto's? Weet echt niks van Saab...
 
En ze hebben volgens mij ook nog samen gewerkt met een vragwaggel bedrijf :9
 
Saab bouwt nog steeds vliegtuigmotoren. En vrachtwagen: scania hé. 8-) Ook al zo'n top machine !
@Frazer : husqvarna begon met wapens in 1630 ofzo, dan fietsen, motoren, grasmachines, kettingszagen, wasmachines, naaimachines, enz enz. Het leek wel of ze niet konden kiezen wat ze gingen doen. Dat zie je dus allemaal in dat museum. Saabmuseum is iid alleen maar auto's. Vond ik de moeite waard omdat ik jaren saab gereden heb.
Hieronder wat husqvarna fotos:

IMG_7124.JPG
IMG_7128.JPG
IMG_7138.JPG
IMG_7147.JPG
IMG_7118.JPG
IMG_7165.JPG
 
IMG-20200929-WA0005.jpg

Vandaag dus het Saab museum aangedaan. Uurtje oude en nieuwere Saabs bekeken. Wel leuk dat ze alle motorblokken opengewerkt hebben staan. Daarna via Ed naar Nössemark over de 300 bochten weg. Verrassend leuk weggetje (ook via een tip van hier). Daar het gratis pontje gepakt en nu liggen we weer ergens in een shelter aan het water. We hebben als doel gesteld over 5 dagen in Abisko te zijn voor het Aurora Sky Station. Kijken hoe dat gaat uitpakken.
IMG-20200929-WA0018.jpg
 
Mooi doel! Prachtige plek is dat, ik ben er helaas alleen in de zomer geweest, toen natuurlijk geen aurora maar wel een schitterend uitzicht.

Ik ben wel eens in 3 dagen van Goteborg naar Kiruna gereden, dus 5 dagen moet kunnen, kan je alleen niet te toeristisch rijden. Kwestie van de E45 afrijden en op tijd linksaf slaan :+
 
  • Leuk
Waarderingen: Ez87
Mooie trip, schitterend ook dat jullie drie (zo te zien nog best nette) dezelfde pc's hebben weten te vinden! Hoe bevalt de pc?
 
  • Leuk
Waarderingen: Ez87
Terug
Bovenaan Onderaan