Met de PC800's naar Zweden

Ez87

MF veteraan
22 jun 2011
1.155
739
Blackpool
Beste Motor Vrinden,
Van het voorjaar hebben 2 maten en ik 3 identieke PC800's gekocht voor wat een mega motorreis moest worden. Het plan was in 3 weken de hele Balkan door te rijden. Helaas door Corona is die hele planning op de schop gegaan. Ons alternatieve plan was Spanje/Portugal. Nu dit ook niet meer mogelijk is hebben we vorige week de knoop doorgehakt. Zweden moet het worden. Na upgrade van onze kampeer spullen van zomer naar winter zitten we nu nog met een reis planning in onze maag. Wie weet er mooie wegen, plekjes, nationale parken en dergelijke in Zweden?

Ps: het zijn uit pure gein 3 PC's geworden omdat ze Fugly zijn en we dan alle 3 dezelfde cruisesnelheid hebben. Normaal rijden we Suzuki SV1000, Royal Enfield Classic 500 en een Yamaha XT660X.

TL;DR. 3 maten gaan naar Zweden en zoeken mooie dingen.
IMG-20200516-WA0024.jpg
 
Vildmarksvägen (Wildernisweg) en dan met name de Stekenjokk hoogvlakte. En iets zuidelijker, de Flatruet, dat is de hoogste weg in Zweden. Wel goed de voorspellingen checken, want de eerste sneeuw op de Stekenjokk is afgelopen week al gevallen.

Gaan jullie kamperen? Neem sowieso goede spullen mee, want ik heb het al dagen niet boven de 10 graden gezien, en ook al nachtvorst gehad. (Ik zit momenteel in Jokkmokk).

Morgen ga ik even verder nadenken over mooie plekjes.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ez87
Ik snap het niet erg. Upgrade van kampeerspullen naar winter? In Zweden blijft de sneeuw gewoon liggen. Locals gebruiken een sneeuwscooter.
 
Vildmarksvägen (Wildernisweg) en dan met name de Stekenjokk hoogvlakte. En iets zuidelijker, de Flatruet, dat is de hoogste weg in Zweden. Wel goed de voorspellingen checken, want de eerste sneeuw op de Stekenjokk is afgelopen week al gevallen.

Gaan jullie kamperen? Neem sowieso goede spullen mee, want ik heb het al dagen niet boven de 10 graden gezien, en ook al nachtvorst gehad. (Ik zit momenteel in Jokkmokk).

Morgen ga ik even verder nadenken over mooie plekjes.

Bedankt voor je reactie. Die plekken die je noemde zien er mooi uit. Ga ze toevoegen aan de planning.

Wij gaan idd kamperen. We nemen tenten mee maar ook een kaart met alle Rustuga's.

Gr Ez
 
Ik snap het niet erg. Upgrade van kampeerspullen naar winter? In Zweden blijft de sneeuw gewoon liggen. Locals gebruiken een sneeuwscooter.
We hadden alle spullen afgestemd op de Balkan/Spanje. Dus nu zijn we aant upgraden qua slaapzak, matje, thermossen, kleding, etc
 
Bedankt voor je reactie. Die plekken die je noemde zien er mooi uit. Ga ze toevoegen aan de planning.

Wij gaan idd kamperen. We nemen tenten mee maar ook een kaart met alle Rustuga's.

Gr Ez

Gaan jullie echt in de winter, of nu rond deze tijd? Welke overtocht/brug, en hoe ver denken jullie ongeveer te komen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Ez87
Gaan jullie echt in de winter, of nu rond deze tijd? Welke overtocht/brug, en hoe ver denken jullie ongeveer te komen?
We gaan Zaterdag ochtend weg. Het plan is nu vanuit Rotterdam-Deense grens. En dag 2 Deense grens-Kopenhagen-Brug-Malmo. We hebben 20dagen dus we denken wel een eind te kunnen komen. 9Dagen heenreis. 11 dagen terugreis.
 
Hou er sowieso rekening mee dat er al veel gesloten is, toeristen zijn er op dit moment nauwelijks, dus veel campings, maar ook restaurants en winkels zijn dicht. Recepties bij campings zijn maar zeer beperkt open. Wildkamperen is een stuk goedkoper en leuker, maar als je af en toe wil douchen is een camping wel makkelijk. Veel plekken gaat het nog met munten (5 of 10 kroon) maar aangezien er hier ook wordt gestimuleerd zo veel mogelijk met pin te betalen kom je nauwelijks aan kleingeld. Dus probeer ergens in een supermarkt de caissière lief aan te kijken om wat te wisselen, dan gaat het meestal wel.

Neem een klein hand/vouwzaagje mee, dat is makkelijk als je hout voor een vuurtje wat handzamer wil maken. Zeker met deze temperatuur is een vuurtje geen overbodige luxe. Gebruik evt iOverlander app voor wildkampeerplekjes mocht je zelf niks kunnen vinden.

Hou rekening met de sneeuw, de wegen die ik al eerder noemde zijn vergeleken met de Alpen niet hoog, maar door het klimaat is het ongeveer vergelijkbaar met de dubbele hoogtes in de Alpen. De Flatruet houden ze volgens mij heel de winter open, de Stekenjokk gaat half oktober (of evt eerder) al dicht. Mocht je de Vildmarksvägen pakken, download het kaartje op de site, daar staan ook de bezienswaardigheden op, veel watervallen en een aantal Sami nederzettingen.

Het stuk zuid van Goteborg ken ik niet, ik ga altijd daar over. De kustlijn van Goteborg richting Oslo is mooi.

In Bastnas, tegen de Noorse grens bij Arjang, heb je een groot verlaten autokerkhof uit de jaren 60/70. Is bijzonder op te zien, staat genoeg over op Google. Mocht je die kant op gaan, de weg iets zuidelijk daarvan, vanaf het plaatsje Ed omhoog naar Nossemark is mooi. Noemen ze hier de weg van de 300 bochten. Eindigt bij een pontje, gaat maar 1x per uur (op het hele uur).

Ik vind persoonlijk de grensregio met Noorwegen in Dalarna en Jämtland de mooiste regio's van Zweden, dan zit je echt in de bergen. Verwacht geen passen en haarspeldbochten hoor, het gaat vooral om de uitzichten. Daar is het weer wel stukken minder voorspelbaar dan langs de kust.

Let wel op dat de Noorse grens echt dicht is, heb diverse mensen gesproken die het geprobeerd hebben, maar je komt er echt niet door.

Hou rond schemering, tussen 18:00 en 20:00 rekening met overstekende elanden. Het is jachtseizoen, dus ze zijn onrustig. Ik zag er 6 in een half uur, waarvan er eentje net voor me was geschept door een auto. Ga je zeker niet winnen met de motor.
 
Ohja, het Noorderlicht kan weer zichtbaar zijn, dus download evt een forecast appje. Moet je wel wat verder noordelijk zitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ez87
We gaan Zaterdag ochtend weg. Het plan is nu vanuit Rotterdam-Deense grens. En dag 2 Deense grens-Kopenhagen-Brug-Malmo. We hebben 20dagen dus we denken wel een eind te kunnen komen. 9Dagen heenreis. 11 dagen terugreis.

Als je langs de oostkust van Denemarken rijdt, kan je evt. overnachten op de camping bij Stevns Klint
mooie vergezichten, koude oorlogsmuseum, vuurtoren die je kan beklimmen (je krijgt de sleutel mee) en het kerkje van Højerup, krijtgroeve waar je zelf fossielen kunt uithakken. Afijn je kan in die hoek gerust al een hele dag doorbrengen.
Ook in Denemarken (evt. voor de terugreis) de boot van Halmstad naar Grenaa, en in Grenaa het Kattegatcentret bezoeken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ez87
De dagen worden nu heel snel heel kort, kan je ook best rekening mee houden. Het gaat sneller dan bij ons. Naar het Noorden: tussen de 2 grote meren door, dat is de interessantste route. Aantal leuke musea ook: husqvarna (toppertje), IKEA (goedkoop), Saab museum in Trollhattan (echt top), tandenstokermuseum (heb ik maar overgeslagen), en ik kwam zelfs een slijpstenen museum tegen (dicht). Wildernisroute is iid mooi, behalve het laatste stuk (richting Wilhelmina als ik het me goed herinner). Fiskecamp Jormvattn is in de winter open, camping in Gadette ook (allebei op die wildernis route). Leuke plekken, erg leuke en vriendelijke mensen ook. Je kan er ook hutten huren, en op de laatste is er een warme keuken/eetkamer/living voor tentkampeerders.
Veel plezier ginder !
 
  • Leuk
Waarderingen: Ez87
De dagen worden nu heel snel heel kort, kan je ook best rekening mee houden. Het gaat sneller dan bij ons.
Dat zal op dit moment nog wel meevallen. We zitten nu precies op overgang van zomer naar winter-periode.
Maw de zon staat nu (21 sept) recht boven de evenaar. Dat betekent dat de hele wereld een even lange dag zal hebben.

De duurtijd van licht in Zweden is nu even lang als bij ons.
Maar heel snel zal het in Zweden veel langer donker gaan zijn en daarom aldaar een veel kortere daglicht-duur.
Ja, het verschil van dag tot dag is veel groter dan bij ons.
Wij gaan nu naar een dag van ca 8uur licht. In Zweden gaan ze naar volledig donker. (boven de poolcirkel)
 
  • Leuk
Waarderingen: Ez87
Dat was 19:15 dan vermoed ik ?

Van nu (23/9) tot zondag ( 2/9) korten de dagen ter hoogte van Stockholm 20 minuten. Dat is dus snel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ez87
Kook je op gas? Neem dan gas mee dat ook bij kou nog een beetje werkt. Coleman heeft de Xtreme-serie waarbij je bij -20 nog koffie kunt zetten. Of warme choco natuurlijk :).
 
  • Leuk
Waarderingen: Ez87
Beste idee tot nu toe.
Drie pc800 kopen.
Het mooie is dat er nog meer te koop staan.
Zweden is dan een minder plan.
Maar veel succes en warmte toegewenst
Mijn gedachte is precies omgekeerd....................
Naar Zweden, dat is niet zo verkeerd.
Maar rijden op een PC800 .............. :X Dat valt onder het hoofdstuk 'visuele vervuiling'.
Zo'n ding gun je zelfs je schoonmoeder nog niet!
 
Ooit zo'n ding gereden? Nog helemaal niet zo verkeerd eigenlijk. Wat dat betreft net een Fiat Multipla. Visueel spraakmakend maar de mensen die ik ken en ermee gereden hebben zijn unaniem enthousiast. Dat de PC's dan ook alle drie dezelfde kleur hebben is helemaal mooi :}

ps, controleer de achterbruggen goed, ik meen gelezen te hebben dat die nog wel eens willen doorrotten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ez87
Mijn gedachte is precies omgekeerd....................
Naar Zweden, dat is niet zo verkeerd.
Maar rijden op een PC800 .............. :X Dat valt onder het hoofdstuk 'visuele vervuiling'.
Zo'n ding gun je zelfs je schoonmoeder nog niet!
Zo'n ding kost 1500, doet die na de vakantie ook nog wel. Kan je geen motor voor huren.
Ja, lelijk, misschien beter k1van BMW kunnen nemen maar die zijn wat duurder.
Blijft een top idee. En zo makkelijk met tanken en rijden
 
Kook je op gas? Neem dan gas mee dat ook bij kou nog een beetje werkt. Coleman heeft de Xtreme-serie waarbij je bij -20 nog koffie kunt zetten. Of warme choco natuurlijk :).
Goed meegedacht bedankt. Wij hebben diverse brand opties. Een Jetboil op gas, een Trangia Spiritus brander en een Coleman multistove op benzine. Bij -20 drink ik het liefst kersen thee met teveel suiker. Gekke tik die ik aan dienst heb overgehouden.

Beste idee tot nu toe.
Drie pc800 kopen.
Het mooie is dat er nog meer te koop staan.
Zweden is dan een minder plan.
Maar veel succes en warmte toegewenst

Ja het idee was eigenlijk een rondje door de balkan. Naar beneden via Kroatie, beneden in Griekenland een U-turn en dan weer omhoog richting Transfaragasan. Helaas gooide Corona roet in het eten. Het backup plan was Spanje-Gibraltar-Portugal maar dat is ook geen optie nu. Dus dan maar Zweden.

Mijn gedachte is precies omgekeerd....................
Naar Zweden, dat is niet zo verkeerd.
Maar rijden op een PC800 .............. :X Dat valt onder het hoofdstuk 'visuele vervuiling'.
Zo'n ding gun je zelfs je schoonmoeder nog niet!

Hahaha en weet je wat het gekke is. Hoe langer is hem heb, hoe meer ik de looks ga waarderen.

Ooit zo'n ding gereden? Nog helemaal niet zo verkeerd eigenlijk. Wat dat betreft net een Fiat Multipla. Visueel spraakmakend maar de mensen die ik ken en ermee gereden hebben zijn unaniem enthousiast. Dat de PC's dan ook alle drie dezelfde kleur hebben is helemaal mooi :}

ps, controleer de achterbruggen goed, ik meen gelezen te hebben dat die nog wel eens willen doorrotten.

Thanks voor de tip. We hebben alle 3 ook de spanningsregelaar vervangen en we nemen een reserve mee. Deze staan er ook bekend om om door te branden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan