nOne
MF veteraan
- 15 aug 2008
- 2.665
- 85
Als je geen zin hebt om een deel van mijn levensverhaal te lezen: begin bij het dikgedrukte
Als je sowieso geen zin hebt om te lezen open een fototopic of sluit motor-forum af.
Het liefst ga ik op de motor op vakantie. Deze zomervakantie 3 jaar terug ben ik dan ook (alleen) op een cbr600f naar Zweden geweest. Bij terugkomst in Nederland ben ik al vrij snel gaan daten met een hele leuke dame (zo leuk dat ik over een maand zelfs woonruimte met haar deel), waardoor (en ook financiele redenen) de afgelopen twee zomervakanties een grote motorreis er niet in zat en was 'gedwongen' tot op zich ook fijne auto kampeervakanties wat dichter bij huis. Het kamperen was trouwens voornamelijk mijn idee en is zoals ook vele anderen beweren een ideale relatie test. Hoewel ik vermoed dat deze test bij alleen mooi weer wat minder betrouwbaar is. Regen en een tent die dezelfde regen niet tegenhoudt zorgt daarintegen in ieder geval voor 'boeiende conversaties'...
Na dus twee jaar met de auto op vakantie te zijn geweest begint mijn 'ik-moet-op-een-hele-gave-motorvakatie' gevoel steeds sterker te worden, en de irritatie/frustratie dat dat nogal moeizaam zal gaan gezien mijn vriendin toch (gelukkig) wel heel graag met mij samen op vakantie wil en geen motorrijbewijs heeft neemt daarbij dus toe. Mijn vakantiedagen en budget is immers beperkt.
Maaaaar. de lieve schat dat ze is, wil wel achterop!
Ik weet dat velen dit verschrikkelijk zouden vinden, en uberhaupt nooit iemand achterop willen hebben, maar ik vind met duo rijden (en in het bijzonder natuurlijk met deze duo) helemaal niet zo erg. Ik ben er dan ook ontzettend blij mee dat ze wel achterop wil, en kijk er ook erg naar uit juist samen met haar zo'n reis te gaan maken ipv bijvoorbeeld weer alleen (wat overigens ook zeer goed beviel, maar dat terzijde).
Natuurlijk rij ik graag bochten, maar een motorvakantie betekent voor mij niet zoveel mogelijk 'straatcircuits' te passeren: maar meer gewoon een reis afleggen per motor. En natuurlijk pak je dan af en toe het bochtige weggetje dat net iets afwijkt van de snelste/kortste route, maar het is zeker niet de bedoeling 'zoveel mogelijk te sturen': de nadruk ligt op het 'reizen'. En dat reizen moet ontspannen gebeuren, want het is immers vakantie. Ook ben ik tot ontspannen reizen gedwongen, want mijn huidige motor, een transalp 650, is nu eenmaal niet zo vlot als dat de cbr600f was...
Behalve motorrijden is er nog iets wat ik graag doe gedurende een vakantie: kamperen. Door sommigen, enigzins terecht, ook wel kramperen genoemd. Je moet er van houden, en ik snap ook absoluut dat mensen er niet van houden. Maar ik hou er dus wel van. Toen mijn vriendin zei dat ze wel achterop wilde had ze dan ook bedacht (om meer ruimte te hebben voor kleding? ) dat we om ruimte te besparen in hotels/hostels zouden kunnen/moeten overnachten. Als kampeerliefhebber vind ik dat dus geen goed idee (wel om af en toe gedurende de reis te doen: maar ik wil absoluut kampeerspullen mee hebben en primair kamperen). Tot mijn eigen grote verbazing heb ik haar ook daar van kunnen overtuigen, en dus gaan we: met zijn tweeen op een transalp 650 naar... de balkan (kroatie/bosnie via italie) met kampeeruitrusting.
Voordat het zover is moet er nog een boel gebeuren en aangeschaft worden. Ik gebruik mijn motor echter natuurlijk ook buiten vakanties om (waaronder woonwerk). Het plan staat nog compleet in haar kinderschoenen, maar het plan is dus om 3-4 weken rond te reizen in kroatie/bosnie via in ieder geval italie. We willen een hele globale route maken van waar we ongeveer in ieder geval graag heen willen, maar maken geen reisschema m.u.v. de eerste paar dagen. Om het plan wat meer vorm te geven ben ik aan het nadenken over de volgende zaken (misschien dat ik overigens later bepaalde zaken overigens ook nog uitzet in de topics die specifiek over bijvoorbeeld navigatie gaan):
Meer info over motorrijden in de balkan (met name kroatie/bosnie)
Waarbij ik moet bekennen dat ik eigenlijk nog niet echt de zoekfunctie heb gebruikt. Dus specifieke vragen heb ik nog niet, maar als iemand nu al hele algemene tips heeft voor wat betreft mooie gebieden en/of bijvoorbeeld veilighed, dan hoor ik het graag.
(spraak)communicatie met elkaar onder het rijden
Een must voor mij als we deze reis gaan maken is dat ik onder het rijden met mijn vriendin kan communiceren, en zij met mij. Het is dan ook niet de vraag of we een communicatiesysteem voor spraak aan gaan schaffen, maar wat voor systeem. Wat een keuze is daarin. PMR radiotjes hebben op dit momnt enigzins mijn voorkeur, met name omdat veel PMR's ook met gewone batterijen werken en omdat niet ondenkbaar is dat ik in de toekomst met motorrijdende vrienden een reis ga maken, waarbij je ze ook direct als bestuurder<-->bestuurder communicatie kan gebruiken zonder opnieuw te hoeven investeren. Nadeel is wel: hoe sync ik met andere systemen: bijvoorbeeld als ik muziek wil luisteren of de navigatie (mocht ik die aanschaffen) wil horen? Daarom viel mijn oog op een (draadsysteem) van autocom, maar die prijs ligt weer wat hoger. Dus als iemand een zinnige opmerking hierover heeft: laat maar weten.
navigatie
Lijkt me wel heel erg fijn voor zo'n reis, hoewel ik oldskool kaarten en daarmee verdwalen wel wat vind hebben. Ik heb vluchtig even gekeken naar de huidige modellen van tomtom en garmin en neig dan naar garmin. Maar wel model dan... Ik ben normaal wel erg van als ik iets aanschaf, wil ik het meteen goed doen, dus zou ik graag een goede zumo willen (je moet geloof ik ook een duurdere, omdat ze anders geen balkan kaarten hebben?), maar die prijzen... Voordeel van zo'n duur model is voor mij ook dat ik er dan bijvoorbeeld ook meteen muziek mee kan luisteren (ook radio?). Ook zijn er natuurlijk goedkopere navigatie alternatieven, waarbij ik denk aan bijvoorbeeld mijn telefoon (kan als het goed is garmin op en anders tomtom app) of bijvoorbeeld een simpele 2e hands. Ik vraag me ieder geval nu af: kun je ook zonder pc/laptop op sommige navi's zelf routes maken?
Nieuwe zijtassen (mijn oude vind ik niet voldoen ) of zelfs investeren in koffers?
Het mega grote voordeel van koffers is voor mij dat je je motor prettiger onbeheerd kan achterlaten als je bijvoorbeeld een stadscentrum bezoekt. Maar wederom: de prijzen van die koffers... (goede) zijtassen als de waterdichte van ortlieb zijn dan echt wel heel veel goedkoper... Ander voordeel van koffers vind ik dat ze vaak iets meer ruimte bieden (of steken ze daardoor zo in de breedte uit?), maar een nadeel vind ik dat wel dat bij een val mijn duo veel eerder bijvoorbeeld haar been kan breken door de hardheid van de koffers. Ik heb hier de zoekfunctie al voor gebruikt en weet dat vrijwel het overgrote deel zweert bij koffers, maar gezien met name de hoge aanschafprijs neig ik toch wel erg om voor tassen te gaan. Het geld wat daarmee bespaard wordt kan dan gebruikt worden voor een duurder communicatiesysteem of navigatiesysteem. Wat ik erg fijn vindt is dat de transalp een bagagerekje achterop heeft: kan ik daardoor mijn zijtassen nog beter weghangen (naar achteren dus) voor mijn duo? Door het uitlaatsysteem moet ik helaas zeer waarschijnlijk wel van die spuuglelijke 'rekjes' gaan gebruiken, ook bij tassen. Hoe doen anderen die met zijtassen reizen het achterlaten van de spullen op de motor (en het liefst ook de kleding/helmen).
In een 'ideale' situatie zou ik waarchijnlijk dure koffers aanschaffen, de duurste zumo, een autocom of nog duurder coms systeem, maar dit hangt natuurlijk ook van mijn/onze financiele situatie komende maanden af. Daar zitten wat onzekerheden in, dus ik kan niet duidelijk zeggen: 'dit is te besteden'. Er is in ieder geval uiteraard al wat gespaard voor deze vakantie (moet ook wel voor zo'n reis). Vandaar zullen echt keuzes gemaakt moeten worden in de aanschaf. Zo zijn er trouwens nog andere dingen waar geinvesteerd in moet worden (o.a. tent en valbeugels), maar daar meen ik tot nu toe zelf voldoende kennis over te hebben dus zolang ik daar zelf geen vragen over heb zal ik dat hier niet verder ter sprake brengen. Nu doe ik dat puur ter info.
Verder zijn zowel mijn vriendin ons er van bewust dat dit best een pittige reis kan/zal worden (iets wat voor mij overigens ook een soort van voorwaarde is). Het is dus echter niet mijn eerste motor-vakantie en we hebben beiden al vaker gekampeerd. We zien zelf ook al een aantal punten waar we eventueel problemen kunnen gaan ondervinden, en dat zorgt dat je je ook al wat op die problemen kan voorbereiden.
Alvast bedankt voor het meedenken, ik hoop echt dat de reis door kan/zal gaan! (en anders vindt ie vast wel een jaar later plaats...)
Als je sowieso geen zin hebt om te lezen open een fototopic of sluit motor-forum af.
Het liefst ga ik op de motor op vakantie. Deze zomervakantie 3 jaar terug ben ik dan ook (alleen) op een cbr600f naar Zweden geweest. Bij terugkomst in Nederland ben ik al vrij snel gaan daten met een hele leuke dame (zo leuk dat ik over een maand zelfs woonruimte met haar deel), waardoor (en ook financiele redenen) de afgelopen twee zomervakanties een grote motorreis er niet in zat en was 'gedwongen' tot op zich ook fijne auto kampeervakanties wat dichter bij huis. Het kamperen was trouwens voornamelijk mijn idee en is zoals ook vele anderen beweren een ideale relatie test. Hoewel ik vermoed dat deze test bij alleen mooi weer wat minder betrouwbaar is. Regen en een tent die dezelfde regen niet tegenhoudt zorgt daarintegen in ieder geval voor 'boeiende conversaties'...
Na dus twee jaar met de auto op vakantie te zijn geweest begint mijn 'ik-moet-op-een-hele-gave-motorvakatie' gevoel steeds sterker te worden, en de irritatie/frustratie dat dat nogal moeizaam zal gaan gezien mijn vriendin toch (gelukkig) wel heel graag met mij samen op vakantie wil en geen motorrijbewijs heeft neemt daarbij dus toe. Mijn vakantiedagen en budget is immers beperkt.
Maaaaar. de lieve schat dat ze is, wil wel achterop!
Ik weet dat velen dit verschrikkelijk zouden vinden, en uberhaupt nooit iemand achterop willen hebben, maar ik vind met duo rijden (en in het bijzonder natuurlijk met deze duo) helemaal niet zo erg. Ik ben er dan ook ontzettend blij mee dat ze wel achterop wil, en kijk er ook erg naar uit juist samen met haar zo'n reis te gaan maken ipv bijvoorbeeld weer alleen (wat overigens ook zeer goed beviel, maar dat terzijde).
Natuurlijk rij ik graag bochten, maar een motorvakantie betekent voor mij niet zoveel mogelijk 'straatcircuits' te passeren: maar meer gewoon een reis afleggen per motor. En natuurlijk pak je dan af en toe het bochtige weggetje dat net iets afwijkt van de snelste/kortste route, maar het is zeker niet de bedoeling 'zoveel mogelijk te sturen': de nadruk ligt op het 'reizen'. En dat reizen moet ontspannen gebeuren, want het is immers vakantie. Ook ben ik tot ontspannen reizen gedwongen, want mijn huidige motor, een transalp 650, is nu eenmaal niet zo vlot als dat de cbr600f was...
Behalve motorrijden is er nog iets wat ik graag doe gedurende een vakantie: kamperen. Door sommigen, enigzins terecht, ook wel kramperen genoemd. Je moet er van houden, en ik snap ook absoluut dat mensen er niet van houden. Maar ik hou er dus wel van. Toen mijn vriendin zei dat ze wel achterop wilde had ze dan ook bedacht (om meer ruimte te hebben voor kleding? ) dat we om ruimte te besparen in hotels/hostels zouden kunnen/moeten overnachten. Als kampeerliefhebber vind ik dat dus geen goed idee (wel om af en toe gedurende de reis te doen: maar ik wil absoluut kampeerspullen mee hebben en primair kamperen). Tot mijn eigen grote verbazing heb ik haar ook daar van kunnen overtuigen, en dus gaan we: met zijn tweeen op een transalp 650 naar... de balkan (kroatie/bosnie via italie) met kampeeruitrusting.
Voordat het zover is moet er nog een boel gebeuren en aangeschaft worden. Ik gebruik mijn motor echter natuurlijk ook buiten vakanties om (waaronder woonwerk). Het plan staat nog compleet in haar kinderschoenen, maar het plan is dus om 3-4 weken rond te reizen in kroatie/bosnie via in ieder geval italie. We willen een hele globale route maken van waar we ongeveer in ieder geval graag heen willen, maar maken geen reisschema m.u.v. de eerste paar dagen. Om het plan wat meer vorm te geven ben ik aan het nadenken over de volgende zaken (misschien dat ik overigens later bepaalde zaken overigens ook nog uitzet in de topics die specifiek over bijvoorbeeld navigatie gaan):
Meer info over motorrijden in de balkan (met name kroatie/bosnie)
Waarbij ik moet bekennen dat ik eigenlijk nog niet echt de zoekfunctie heb gebruikt. Dus specifieke vragen heb ik nog niet, maar als iemand nu al hele algemene tips heeft voor wat betreft mooie gebieden en/of bijvoorbeeld veilighed, dan hoor ik het graag.
(spraak)communicatie met elkaar onder het rijden
Een must voor mij als we deze reis gaan maken is dat ik onder het rijden met mijn vriendin kan communiceren, en zij met mij. Het is dan ook niet de vraag of we een communicatiesysteem voor spraak aan gaan schaffen, maar wat voor systeem. Wat een keuze is daarin. PMR radiotjes hebben op dit momnt enigzins mijn voorkeur, met name omdat veel PMR's ook met gewone batterijen werken en omdat niet ondenkbaar is dat ik in de toekomst met motorrijdende vrienden een reis ga maken, waarbij je ze ook direct als bestuurder<-->bestuurder communicatie kan gebruiken zonder opnieuw te hoeven investeren. Nadeel is wel: hoe sync ik met andere systemen: bijvoorbeeld als ik muziek wil luisteren of de navigatie (mocht ik die aanschaffen) wil horen? Daarom viel mijn oog op een (draadsysteem) van autocom, maar die prijs ligt weer wat hoger. Dus als iemand een zinnige opmerking hierover heeft: laat maar weten.
navigatie
Lijkt me wel heel erg fijn voor zo'n reis, hoewel ik oldskool kaarten en daarmee verdwalen wel wat vind hebben. Ik heb vluchtig even gekeken naar de huidige modellen van tomtom en garmin en neig dan naar garmin. Maar wel model dan... Ik ben normaal wel erg van als ik iets aanschaf, wil ik het meteen goed doen, dus zou ik graag een goede zumo willen (je moet geloof ik ook een duurdere, omdat ze anders geen balkan kaarten hebben?), maar die prijzen... Voordeel van zo'n duur model is voor mij ook dat ik er dan bijvoorbeeld ook meteen muziek mee kan luisteren (ook radio?). Ook zijn er natuurlijk goedkopere navigatie alternatieven, waarbij ik denk aan bijvoorbeeld mijn telefoon (kan als het goed is garmin op en anders tomtom app) of bijvoorbeeld een simpele 2e hands. Ik vraag me ieder geval nu af: kun je ook zonder pc/laptop op sommige navi's zelf routes maken?
Nieuwe zijtassen (mijn oude vind ik niet voldoen ) of zelfs investeren in koffers?
Het mega grote voordeel van koffers is voor mij dat je je motor prettiger onbeheerd kan achterlaten als je bijvoorbeeld een stadscentrum bezoekt. Maar wederom: de prijzen van die koffers... (goede) zijtassen als de waterdichte van ortlieb zijn dan echt wel heel veel goedkoper... Ander voordeel van koffers vind ik dat ze vaak iets meer ruimte bieden (of steken ze daardoor zo in de breedte uit?), maar een nadeel vind ik dat wel dat bij een val mijn duo veel eerder bijvoorbeeld haar been kan breken door de hardheid van de koffers. Ik heb hier de zoekfunctie al voor gebruikt en weet dat vrijwel het overgrote deel zweert bij koffers, maar gezien met name de hoge aanschafprijs neig ik toch wel erg om voor tassen te gaan. Het geld wat daarmee bespaard wordt kan dan gebruikt worden voor een duurder communicatiesysteem of navigatiesysteem. Wat ik erg fijn vindt is dat de transalp een bagagerekje achterop heeft: kan ik daardoor mijn zijtassen nog beter weghangen (naar achteren dus) voor mijn duo? Door het uitlaatsysteem moet ik helaas zeer waarschijnlijk wel van die spuuglelijke 'rekjes' gaan gebruiken, ook bij tassen. Hoe doen anderen die met zijtassen reizen het achterlaten van de spullen op de motor (en het liefst ook de kleding/helmen).
In een 'ideale' situatie zou ik waarchijnlijk dure koffers aanschaffen, de duurste zumo, een autocom of nog duurder coms systeem, maar dit hangt natuurlijk ook van mijn/onze financiele situatie komende maanden af. Daar zitten wat onzekerheden in, dus ik kan niet duidelijk zeggen: 'dit is te besteden'. Er is in ieder geval uiteraard al wat gespaard voor deze vakantie (moet ook wel voor zo'n reis). Vandaar zullen echt keuzes gemaakt moeten worden in de aanschaf. Zo zijn er trouwens nog andere dingen waar geinvesteerd in moet worden (o.a. tent en valbeugels), maar daar meen ik tot nu toe zelf voldoende kennis over te hebben dus zolang ik daar zelf geen vragen over heb zal ik dat hier niet verder ter sprake brengen. Nu doe ik dat puur ter info.
Verder zijn zowel mijn vriendin ons er van bewust dat dit best een pittige reis kan/zal worden (iets wat voor mij overigens ook een soort van voorwaarde is). Het is dus echter niet mijn eerste motor-vakantie en we hebben beiden al vaker gekampeerd. We zien zelf ook al een aantal punten waar we eventueel problemen kunnen gaan ondervinden, en dat zorgt dat je je ook al wat op die problemen kan voorbereiden.
Alvast bedankt voor het meedenken, ik hoop echt dat de reis door kan/zal gaan! (en anders vindt ie vast wel een jaar later plaats...)