Met duo 3-4 weken kamperen omgeving balkan

nOne

MF veteraan
15 aug 2008
2.665
85
Als je geen zin hebt om een deel van mijn levensverhaal te lezen: begin bij het dikgedrukte ;)
Als je sowieso geen zin hebt om te lezen open een fototopic of sluit motor-forum af. :P


Het liefst ga ik op de motor op vakantie. Deze zomervakantie 3 jaar terug ben ik dan ook (alleen) op een cbr600f naar Zweden geweest. Bij terugkomst in Nederland ben ik al vrij snel gaan daten met een hele leuke dame (zo leuk dat ik over een maand zelfs woonruimte met haar deel), waardoor (en ook financiele redenen) de afgelopen twee zomervakanties een grote motorreis er niet in zat en was 'gedwongen' tot op zich ook fijne auto kampeervakanties wat dichter bij huis. Het kamperen was trouwens voornamelijk mijn idee en is zoals ook vele anderen beweren een ideale relatie test. Hoewel ik vermoed dat deze test bij alleen mooi weer wat minder betrouwbaar is. Regen en een tent die dezelfde regen niet tegenhoudt zorgt daarintegen in ieder geval voor 'boeiende conversaties'... :+

Na dus twee jaar met de auto op vakantie te zijn geweest begint mijn 'ik-moet-op-een-hele-gave-motorvakatie' gevoel steeds sterker te worden, en de irritatie/frustratie dat dat nogal moeizaam zal gaan gezien mijn vriendin toch (gelukkig) wel heel graag met mij samen op vakantie wil en geen motorrijbewijs heeft neemt daarbij dus toe. Mijn vakantiedagen en budget is immers beperkt.

Maaaaar. de lieve schat dat ze is, wil wel achterop! *O* *O* *O*
Ik weet dat velen dit verschrikkelijk zouden vinden, en uberhaupt nooit iemand achterop willen hebben, maar ik vind met duo rijden (en in het bijzonder natuurlijk met deze duo) helemaal niet zo erg. Ik ben er dan ook ontzettend blij mee dat ze wel achterop wil, en kijk er ook erg naar uit juist samen met haar zo'n reis te gaan maken ipv bijvoorbeeld weer alleen (wat overigens ook zeer goed beviel, maar dat terzijde).

Natuurlijk rij ik graag bochten, maar een motorvakantie betekent voor mij niet zoveel mogelijk 'straatcircuits' te passeren: maar meer gewoon een reis afleggen per motor. En natuurlijk pak je dan af en toe het bochtige weggetje dat net iets afwijkt van de snelste/kortste route, maar het is zeker niet de bedoeling 'zoveel mogelijk te sturen': de nadruk ligt op het 'reizen'. En dat reizen moet ontspannen gebeuren, want het is immers vakantie. Ook ben ik tot ontspannen reizen gedwongen, want mijn huidige motor, een transalp 650, is nu eenmaal niet zo vlot als dat de cbr600f was...

Behalve motorrijden is er nog iets wat ik graag doe gedurende een vakantie: kamperen. Door sommigen, enigzins terecht, ook wel kramperen genoemd. Je moet er van houden, en ik snap ook absoluut dat mensen er niet van houden. Maar ik hou er dus wel van. Toen mijn vriendin zei dat ze wel achterop wilde had ze dan ook bedacht (om meer ruimte te hebben voor kleding? :+ ) dat we om ruimte te besparen in hotels/hostels zouden kunnen/moeten overnachten. Als kampeerliefhebber vind ik dat dus geen goed idee (wel om af en toe gedurende de reis te doen: maar ik wil absoluut kampeerspullen mee hebben en primair kamperen). Tot mijn eigen grote verbazing heb ik haar ook daar van kunnen overtuigen, en dus gaan we: met zijn tweeen op een transalp 650 naar... de balkan (kroatie/bosnie via italie) met kampeeruitrusting. *O* *O* *O*

Voordat het zover is moet er nog een boel gebeuren en aangeschaft worden. Ik gebruik mijn motor echter natuurlijk ook buiten vakanties om (waaronder woonwerk). Het plan staat nog compleet in haar kinderschoenen, maar het plan is dus om 3-4 weken rond te reizen in kroatie/bosnie via in ieder geval italie. We willen een hele globale route maken van waar we ongeveer in ieder geval graag heen willen, maar maken geen reisschema m.u.v. de eerste paar dagen. Om het plan wat meer vorm te geven ben ik aan het nadenken over de volgende zaken (misschien dat ik overigens later bepaalde zaken overigens ook nog uitzet in de topics die specifiek over bijvoorbeeld navigatie gaan):


Meer info over motorrijden in de balkan (met name kroatie/bosnie)
Waarbij ik moet bekennen dat ik eigenlijk nog niet echt de zoekfunctie heb gebruikt. Dus specifieke vragen heb ik nog niet, maar als iemand nu al hele algemene tips heeft voor wat betreft mooie gebieden en/of bijvoorbeeld veilighed, dan hoor ik het graag.


(spraak)communicatie met elkaar onder het rijden

Een must voor mij als we deze reis gaan maken is dat ik onder het rijden met mijn vriendin kan communiceren, en zij met mij. Het is dan ook niet de vraag of we een communicatiesysteem voor spraak aan gaan schaffen, maar wat voor systeem. Wat een keuze is daarin. PMR radiotjes hebben op dit momnt enigzins mijn voorkeur, met name omdat veel PMR's ook met gewone batterijen werken en omdat niet ondenkbaar is dat ik in de toekomst met motorrijdende vrienden een reis ga maken, waarbij je ze ook direct als bestuurder<-->bestuurder communicatie kan gebruiken zonder opnieuw te hoeven investeren. Nadeel is wel: hoe sync ik met andere systemen: bijvoorbeeld als ik muziek wil luisteren of de navigatie (mocht ik die aanschaffen) wil horen? Daarom viel mijn oog op een (draadsysteem) van autocom, maar die prijs ligt weer wat hoger. Dus als iemand een zinnige opmerking hierover heeft: laat maar weten.

navigatie
Lijkt me wel heel erg fijn voor zo'n reis, hoewel ik oldskool kaarten en daarmee verdwalen wel wat vind hebben. Ik heb vluchtig even gekeken naar de huidige modellen van tomtom en garmin en neig dan naar garmin. Maar wel model dan... Ik ben normaal wel erg van als ik iets aanschaf, wil ik het meteen goed doen, dus zou ik graag een goede zumo willen (je moet geloof ik ook een duurdere, omdat ze anders geen balkan kaarten hebben?), maar die prijzen... Voordeel van zo'n duur model is voor mij ook dat ik er dan bijvoorbeeld ook meteen muziek mee kan luisteren (ook radio?). Ook zijn er natuurlijk goedkopere navigatie alternatieven, waarbij ik denk aan bijvoorbeeld mijn telefoon (kan als het goed is garmin op en anders tomtom app) of bijvoorbeeld een simpele 2e hands. Ik vraag me ieder geval nu af: kun je ook zonder pc/laptop op sommige navi's zelf routes maken?

Nieuwe zijtassen (mijn oude vind ik niet voldoen ) of zelfs investeren in koffers?
Het mega grote voordeel van koffers is voor mij dat je je motor prettiger onbeheerd kan achterlaten als je bijvoorbeeld een stadscentrum bezoekt. Maar wederom: de prijzen van die koffers... (goede) zijtassen als de waterdichte van ortlieb zijn dan echt wel heel veel goedkoper... Ander voordeel van koffers vind ik dat ze vaak iets meer ruimte bieden (of steken ze daardoor zo in de breedte uit?), maar een nadeel vind ik dat wel dat bij een val mijn duo veel eerder bijvoorbeeld haar been kan breken door de hardheid van de koffers. Ik heb hier de zoekfunctie al voor gebruikt en weet dat vrijwel het overgrote deel zweert bij koffers, maar gezien met name de hoge aanschafprijs neig ik toch wel erg om voor tassen te gaan. Het geld wat daarmee bespaard wordt kan dan gebruikt worden voor een duurder communicatiesysteem of navigatiesysteem. Wat ik erg fijn vindt is dat de transalp een bagagerekje achterop heeft: kan ik daardoor mijn zijtassen nog beter weghangen (naar achteren dus) voor mijn duo? Door het uitlaatsysteem moet ik helaas zeer waarschijnlijk wel van die spuuglelijke 'rekjes' gaan gebruiken, ook bij tassen. Hoe doen anderen die met zijtassen reizen het achterlaten van de spullen op de motor (en het liefst ook de kleding/helmen).

In een 'ideale' situatie zou ik waarchijnlijk dure koffers aanschaffen, de duurste zumo, een autocom of nog duurder coms systeem, maar dit hangt natuurlijk ook van mijn/onze financiele situatie komende maanden af. Daar zitten wat onzekerheden in, dus ik kan niet duidelijk zeggen: 'dit is te besteden'. Er is in ieder geval uiteraard al wat gespaard voor deze vakantie (moet ook wel voor zo'n reis). Vandaar zullen echt keuzes gemaakt moeten worden in de aanschaf. Zo zijn er trouwens nog andere dingen waar geinvesteerd in moet worden (o.a. tent en valbeugels), maar daar meen ik tot nu toe zelf voldoende kennis over te hebben dus zolang ik daar zelf geen vragen over heb zal ik dat hier niet verder ter sprake brengen. Nu doe ik dat puur ter info. *D

Verder zijn zowel mijn vriendin ons er van bewust dat dit best een pittige reis kan/zal worden (iets wat voor mij overigens ook een soort van voorwaarde is). Het is dus echter niet mijn eerste motor-vakantie en we hebben beiden al vaker gekampeerd. We zien zelf ook al een aantal punten waar we eventueel problemen kunnen gaan ondervinden, en dat zorgt dat je je ook al wat op die problemen kan voorbereiden.

Alvast bedankt voor het meedenken, ik hoop echt dat de reis door kan/zal gaan! (en anders vindt ie vast wel een jaar later plaats...) :Y
 
Ik heb het verhaal even vluchtig doorgelezen.

Het klopt inderdaad dat de meeste navigaties die in nederland verkocht worden zijn uitgerust met een kaart voor "heel Europa".
Zo uit mijn hoofd zou het kunnen dat heel Slovenie er wel opstaat. Van Kroatië staan alleen de hoofdwegen erop. Denk dat Griekenland en de rest van de balkan er niet opstaat.Je moet dus wel goed opletten en even uitzoeken wat je precies koopt.
Ik denk dat je de Balkan er apart bij moet kopen.

Denk er ook aan dat als je een navigatie via Ebay of bij Louis.de in bijv. Duitsland koopt, dat daar vaak een kaart opzit van "centraal Europa". Dat betekent zonder de UK en zonder de Scandinavische landen.

En met een Garmin of een Tomtom kun je redelijk goed terplekke routes maken. Onder "snelste route" moet je een eindpunt aangeven, bijv een plaats, of een adres. Dat maakt niet uit. Plus nog 1 of meerdere "viapunten".
Via de viapunten kun je dus zelf bepalen hoe de route grofweg gaat lopen. De rest van de route berekent de navigatie zelf.

De Tomtom Rider5 heeft nog een plus tegenover Garmin. Dat is de functie kronkelroutes (maar daar zitten ook wel een paar nadeeltjes aan)
Garmin heeft deze functie ook, maar die schijnt nog lang niet goed te werken.
In de bergen heb je trouwens weinig aan de functie kronkelroutes, omdat de wegen daar automatisch al kronkelen.
Zeer binnenkort komt ook de nieuwe tomtom rider400 uit. Wat deze precies kan weet ik niet.
De rider5 kan in elk geval geen mp3 afspelen, maar je kan er wel mee bellen.

Garmin heeft eigen software om zelf routes te maken, maar vergt wel enige oefening.
Een tomtom is veel simpelder in het gebruik, maar kan soms heel moeilijk doen met bijv gedownloade Garmin routes, of routes van Garminreisgenoten.
 
Ik zit eenzelfde soort trip te plannen, met vergelijkbare vragen. Tot nu ging ik altijd el cheapo op vakantie: navi op m'n telefoon (want kon niet duurder betalen), in-ear dopjes voor muziek (want bluetooth setje was te duur), etc. Nu heb ik wat meer budget en ga ik toevallig ook nog richting de Balkan.

Anyway, hier is wat ik tot nu toe weet.

Meer info over motorrijden in de balkan (met name kroatie/bosnie)
Ik ga zelf via Griekenland naar Albanië en dan wss via Kosovo door Montenegro naar Kroatië (en dan weer naar huis). Eigenlijk zit je wel goed qua wegen, zolang je de bergen in gaat of de Adriatische kust volgt. Snelwegen natuurlijk vermijden. Er zullen vast wel wat specifieke wegen zijn die goed zijn, maar zo ver ben ik nog niet (heb nog maar 1 weg definitief en dat is in Albanië - de weg tussen Saranda en Vlora).

De kwaliteit van de wegen verschilt ook nogal. Sowieso is die minder dan W-Europa, maar hoe het erbij ligt verschilt ook per land. In Albanië is het soms zomaar een stuk gravel (of uberhaupt alleen maar een gravelweg). In Kroatië schijnt het asfalt nogal glad te worden in de regen.

Qua veiligheid: zou ik me niet zo druk over maken. Gewoon normaal doen en dan komt het wel goed. Let er alleen op dat je niet zomaar van de weg afgaat, want er zijn gebieden waar nog mijnen liggen. Locals kunnen je precies vertellen waar.

(spraak)communicatie met elkaar onder het rijden
Ik ga voor een bluetooth setje, omdat dat gewoon lekkerder de werkt met navi en telefoon (dat laatste is wel fijn voor als ik gewoon in Nederland ben en met flitsmeister oid rij). Ik neem een Sena setje, want die hebben de 'universal intercom' feature. Dit betekend dat het kan verbinden met alle mogelijke merken bluetooth intercoms (de Sena doet zich dan namelijk voor als telefoon, of zoiets). Het hangt er natuurlijk vanaf wat je vrienden gebruiken - als die allemaal PMR gebruiken, dan zou ik daar in investeren.


Eigenlijk gaat het tussen een Garmin Zumo of TomTom Rider. Je kan wel met je telefoon of autonavigatie navigeren, maar het werkt allemaal wel minder. De Zumo 590LM is afaik de enige van de navi's (Zumo of Rider) die een ingebouwde mediaspeler heeft. Het kan alleen MP3tjes afspelen vanaf een SD kaartje of via bluetooth vanaf je telefoon/bluetooth mp3speler.

Vanwege die mediaspeler heb ik eigenlijk niet verder gekeken naar de TomTom Rider. Een coole feature waarvan ik niet weet of de Rider het heeft, maar de Zumo dus wel, is dat je een rondje kan plannen qua tijd of afstand. Niet zo boeiend voor een motorvakantie, wel handig in Nederland.

Qua maps is Garmin voor de Balkan volgens mij beter. Vergelijk de Garmin pagina en TomTom pagina maar.

Ik vraag me ieder geval nu af: kun je ook zonder pc/laptop op sommige navi's zelf routes maken?
Uiteraard. Dan is een dedicated motornavi ook fijner, want die houdt rekening met het feit dat je op een motor zit (kronkelweggetjes equivalent van beide navi's).

Nieuwe zijtassen (mijn oude vind ik niet voldoen ) of zelfs investeren in koffers?
Daar kan ik niets zinnigs over zeggen, want ik prop alles in een tanktas en roltas en snoer dat achterop m'n motor ;). Wat betreft doe ik dat nog steeds net zo basic als normaal.
 
Meer info over motorrijden in de balkan (met name kroatie/bosnie)
Over dit onderwerp is al redelijk wat te vinden op het forum, maar bij deze een verslag van mij afgelopen zomer Het Waterloo van Griekenland.
Wel één tip wat betreft verkeer: Let super goed op, want wat wij in Nederland asociaal vinden, valt in het niet bij het rijgedrag van de gemiddelde Balkan bewoner :(

(spraak)communicatie met elkaar onder het rijden
Weinig ervaring mee, reis altijd alleen, rijd wel eens samen met mijn vader en dan hebben we gewoon van die goedkope setjes met een normale porto, werkt incidenteel gewoon prima.

navigatie
Garmin kiezen waar een SD kaartje in kan. Kaarten downloaden van OSM, vele malen makkelijker/beter als de standaard kaarten en bovendien nog gratis ook :+

Nieuwe zijtassen (mijn oude vind ik niet voldoen ) of zelfs investeren in koffers?
Ik gebruik Ortlieb zijtassen en die bevallen me echt goed, eerst op de CB500, nu op de Transalp. Ik heb voorheen ook alleen maar tassen gehad en zou niet weten waarom ik koffers nodig heb. Op de Transalp werk ik gewoon met kofferbeugels waar de tassen tegenaan zitten. De meeste mensen zullen koffers adviseren, maar dat zijn vooral de mensen die dit roepen omdat iedereen koffers heeft en het allemaal meelopers zijn :P . Je moet zelf de beslissing nemen, maar ik zou lekker voor tassen gaan en het geld wat je bespaard in wat anders investeren ;)
0Lejhg.jpg

Als ik mijn motor onbeheerd achter liet, gewoon een staalkabeltje erdoorheen dat ze niet zo de tassen eraf konden halen, helm en jas op dezelfde manier vast. Nooit problemen gehad met diefstal oid.
 
Boevie bedankt voor de info. Ik had me sowieso nog niet gerealiseerd dat bij het kopen van een navigatie in Duitsland er ook andere kaarten op kunnen staan wat zowel een nadeel als voordeel kan zijn. Goed te weten dat je met beide redelijk goed terplekke route's kan maken zonder extra computer/laptop.

Blogem, ook dank voor jouw info en leuk dat je een zelfde soort trip aan het plannen bent! Heb je ook een duo mee (denk van niet door je beperkte hoeveelheid bagage?)
Dat de kwaliteit van de wegen niet overal even goed zal zijn vind ik geen probleem, dat moet goedkomen met een transalp. Van de mijnen is me bekend.

Hans, ik ga eens lekker voor je reisverslag zitten. I :) Hoe beviel de etrex, die primair niet voor motor gebruik is bedacht? Want die is toch een stuk goedkomer dan de zumo's, waarbij ik al weet dat je er ook wat minder mee kan: heb je dat gemist?
Handig dat jij de tassen hebt die ik o.a. op het oog heb (ook givi heeft mooie waterdichte, maar ortlieb staat natuurlijk voor mij als beste bekend voor waterdichtheid...) Goede tip van het staalkabeltje.
 
Blogem, ook dank voor jouw info en leuk dat je een zelfde soort trip aan het plannen bent! Heb je ook een duo mee (denk van niet door je beperkte hoeveelheid bagage?)
Als er al iemand zo nodig mee zou moeten, dan mag-ie niet achterop ;).
 
Hoe beviel de etrex, die primair niet voor motor gebruik is bedacht? Want die is toch een stuk goedkomer dan de zumo's, waarbij ik al weet dat je er ook wat minder mee kan: heb je dat gemist?
Ik gebruik de GPS vooral als een hulpmiddel om bijv een camping/hotel of van te voren opgeslagen punten te vinden, locatiebepaling en ik kan achteraf een track uitlezen. Ik rij geen voorgeprogrammeerde routes maar doe alles op de kaart, dus dat het scherm klein is en geen geluid heeft is allemaal van minder belang voor mij. Daarentegen ben ik wel blij met het feit dat het een outdoor gps is, hij is zeer robuust en waterdicht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan