Met een klak schakelen

Freakie_1

MF veteraan
11 apr 2009
5.277
273
Houten
Geachte,

Menig motor gaat met een klak in de eerste versnelling mijn vraag gaat er echter over dat als ik in zijn 1 redelijk vlot accelereer en +- 6 a 7 duizend toeren maken hij soms ook met een luide klak in zijn twee gaat. Ik heb de indruk dat dit minder is als ik even wacht nadat ik de koppeling helemaal heb ingetrokken.

Nu is mijn vraag is deze klak bij sommige fietsen ook normaal voor de 2de versnelling, mits wat hoger in de toeren, en of dit eventueel schadelijk is.
 
Tja.... ik heb ook een Kawa, een KLR650...

Ook ik heb een fikse KLAK bij het inschakelen van de eerste versnelling en vervolgens naar de 2 ook.

Het was een stuk erger, vooral naar de 2... ik kreeg het er benauwd van.

Nieuwe halfsyntheet olie erin en hij klakt en veel minder.

Maar ja... het lijkt erbij te horen! Dat heb ik mij ook laten vertellen.

Mijn koppeling ontkoppelt volledig en staat ook niet te los of te strak. Dus ja....
 
Laatst bewerkt:
Nou, met mijn Honda Firebladeje heb ik er ook flink last van hoor! En mijn bak is vorig jaar gereviseerd en volledig uitgesimt (dwz. de tandwielen haken 100% volgens spec in elkaar en de schakelwals zit ook precies goed).
 
Laatst bewerkt:
M'n VFR is ook wat aan de ruwe kant maar ik zal de ketting eens nakijken en evt. spannen om te kijken of het minder wordt (kwam ik in een ander topic tegen).
Als ik zonder koppeling schakel gaat het soepeler.
 
Mijn VF schakelt heel soepel. Een VT700 die schakelde echter héél erg klapperend.

Ketting spannen kan zeker helpen heb ik gemerkt.

Het is bij bepaalde modellen gewoon niet te voorkomen blijkt.....

Ik denk dat de TS meer de klak bedoelt als je het pookje omhoog of omlaag trapt, nog voordat je de koppeling los laat (en dus je ketting weer aangedreven wordt). Heb zelf ook ervaring met de klak, met name mijn vroegere lesmotor deed het, en ik stond laatst naast een vrij nieuwe Honda CB voor het stoplicht, ook deze gaf een lekkere klak :P
Volgens mij is daar niets mis mee hoor :)
 
Volgens mij als je KLAK hoort dan wacht je te lang met schakelen als je de koppeling hebt ingetrokken. Oftewel, je moet sneller schakelen nadat je de koppeling hebt ingetrokken.
 
Rij met een Kaw ER6-n en heb dit ook. Als ik hem in eerste zette voelde ik zelfs de hele motor schudden.
Is normaal bij een Kawa, vinden verschillende mensen.
Onlangs heb ik een product gebruikt zoals Forte. Je giet het bij je olie, laat een 10 tal minuten draaien. En laat dan de olie af. Nieuwe filter en nieuwe olie.
Waarom ? Omdat ik regelmatig korte afstanden doe. De motor en olie zijn nog niet deftig warm. En zo kan je sneller 'black sludge' krijgen.
Al van zodra ik een nieuw ritje maakte viel het mij op. Soepeler schakelen, heeft precies meer power. (in't kopje misschien) maar het schakelen is wel een verschil.
Bij mij hielp het dus met een gewoon busje motorreiniger. Toch nog goedkoper en proberen waard zonder de hele motor uiteen te halen.
 
Volgens mij als je KLAK hoort dan wacht je te lang met schakelen als je de koppeling hebt ingetrokken. Oftewel, je moet sneller schakelen nadat je de koppeling hebt ingetrokken :Y .


en vantevoren wat druk zet op het pookje als je opschakelt. Wil nog wel eens helpen, maar bij mij ook niet altijd. Is wel een Yamaha....
 
Laatst bewerkt:
m`n blade uit 1993 klakt ook als je deze naar z`n twee schakelt .

Moet zorgen dat ik echt goed schakel anders zit tie in z`n vrij en das beroerder want opschakelen naar z`n twee gaat dan niet zonder trrrrrrrrrrrrrr (ff tandjes poetsen :X ) te horen dus koppeling in ff afremmen en weer in z`n 1 en dan weer goed opschakelen. Bij m`n yammie hiervoor die schakelde boterzacht. (FZ750)
 
Laatst bewerkt:
mijn vfr '87 klakt alleen naar zn 1 als hij koud is. Voor de rest schakelt hij erg soepel. Behalve als ik harder dan 80 rij en naar 1 schakel, want dan ligt de bak op straat.
 
m`n blade uit 1993 klakt ook als je deze naar z`n twee schakelt .

Moet zorgen dat ik echt goed schakel anders zit tie in z`n vrij en das beroerder want opschakelen naar z`n twee gaat dan niet zonder trrrrrrrrrrrrrr (ff tandjes poetsen :X ) te horen dus koppeling in ff afremmen en weer in z`n 1 en dan weer goed opschakelen. Bij m`n yammie hiervoor die schakelde boterzacht. (FZ750)


Ik heb ook een FZ750. Toch vreemd. Welke olie gooide jij destijds in het blok. Bij mij zit er nu 10w40 in van Motorex
 
Kettingspannen heeft een goeie invloed gehad.... schakelt een heel stuk soepeler nu.
Ik denk dat ik de spanning toch iets te slap had aangehouden omdat hij op de middenbok staat bij het spannen en ik bang was dat er bij gebruik dan toch teveel spanning op komt te staan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan