Met een klak schakelen

Freakie_1

MF veteraan
11 apr 2009
5.277
273
Houten
Geachte,

Menig motor gaat met een klak in de eerste versnelling mijn vraag gaat er echter over dat als ik in zijn 1 redelijk vlot accelereer en +- 6 a 7 duizend toeren maken hij soms ook met een luide klak in zijn twee gaat. Ik heb de indruk dat dit minder is als ik even wacht nadat ik de koppeling helemaal heb ingetrokken.

Nu is mijn vraag is deze klak bij sommige fietsen ook normaal voor de 2de versnelling, mits wat hoger in de toeren, en of dit eventueel schadelijk is.
 
Mijn Kawa z750 uit '08 heeft er erg last van. Ik vind het eerlijk gezegd heel onplezierig. Ik ben er ook een beetje bang voor dat er schade door ontstaat. Maargoed ik zal mijn ketting ook eens controleren op spanning. En daarnaast heb ik vernomen dat het naar beneden zetten van het schakelpookje ook zou kunnen helpen. Omdat je dan in een makkelijkere positie zit om te schakelen, iemand ervaring ermee?
 
Overigens, als ik opschakel zonder koppeling, dan is er geen 'klak'. Mogelijk is dat beter voor de bak. Maar zeker weten doe ik het niet.

De reden dat ik zonder koppeling opschakel is dat het wat lastig en gevaarlijk wordt om de koppeling te bedienen als je met 130pk vol open aan het accelereren bent. :)
 
Zonder koppeling schakelen is ook wel een beetje een techniek. Als je het verkeerd doet, kun je volgens mij je schakelvorken vernielen (vermeerderde slijtage of zelfs krom slaan).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan