Met een scooter minder snel kans op omvallen bij stilstand?

Vox

MF veteraan
13 apr 2007
4.165
5
Beste medescooteraars,

Ik heb nu al voor de tweede keer iemand gehoord die in korte tijd met z'n motor is omgevallen. Tijdens het wegrijden, te weinig gas en klaboem, daar ligt de eigenaar met z'n stalen paard. Hoge schadebedragen tot gevolg.

Zelf een tijdje terug: Ik ga op de scooter zitten, leun naar rechts om de Jiffy(links) op te klappen maar doe dit iets te enthousiast waardoor mijn scooter dreigt door te vallen naar rechts. Snel gespreid gaan staan en met spierkracht het apparaat weer omhoog in de staande stand getrokken. Nu heb ik wel het geluk dat mijn scooter maar 175 kg weegt.

Mijn stelling is dat je met een scooter dit soort omvalpraktijken bij lage snelheden/stilstand minder loopt. Dit onder andere door de ruimte voor je benen, de niet tankplaats dus. Die biedt meer mogelijkheden om nog snel iets te corrigeren(?).

Hoe denken jullie daarover? Wat zijn jullie ervaringen op dit gebied? loop je met een scooter minder snel gevaar voor omvallen?
 
Beste medescooteraars,

Ik heb nu al voor de tweede keer iemand gehoord die in korte tijd met z'n motor is omgevallen. Tijdens het wegrijden, te weinig gas en klaboem, daar ligt de eigenaar met z'n stalen paard. Hoge schadebedragen tot gevolg.

Zelf een tijdje terug: Ik ga op de scooter zitten, leun naar rechts om de Jiffy(links) op te klappen maar doe dit iets te enthousiast waardoor mijn scooter dreigt door te vallen naar rechts. Snel gespreid gaan staan en met spierkracht het apparaat weer omhoog in de staande stand getrokken. Nu heb ik wel het geluk dat mijn scooter maar 175 kg weegt.

Mijn stelling is dat je met een scooter dit soort omvalpraktijken bij lage snelheden/stilstand minder loopt. Dit onder andere door de ruimte voor je benen, de niet tankplaats dus. Die biedt meer mogelijkheden om nog snel iets te corrigeren(?).

Hoe denken jullie daarover? Wat zijn jullie ervaringen op dit gebied? loop je met een scooter minder snel gevaar voor omvallen?
Hallo Vox, ik kan jouw standpunt volledig beamen.
Zoals je van me gewend bent zal ik mijn standpunt uitvoerig toelichten. ;)

Als eerste de bouw; een scooter is redelijk laag gebouwd, het zwaartepunt zit laag en daardoor is een scooter gemakkelijker rechtop te houden dan andere motorfietsen met hetzelfde gewicht.
Verder zijn scooters veelal niet echt zwaar, waar andere motoren vaak 1000 cc of meer hebben is een scooter met 500 cc al heel wat.
Daar komt bij dat je bij een scooter geen versnellingspedaaltje hoeft bedienen met je linkervoet, de rechter voet ook vrij is omdat de bediening van de achterrem aan het stuur zit en niet rechts van het blok; je hebt dus beide voeten altijd vrij.... Ook bij de MP3LT.

Je hoeft dus niet balanceren om de motor rechtop te houden terwijl je met je voeten de rem en versnelling bedient maar je kunt beide voeten stevig aan de grond zetten en wegrijden door alleen maar gas te geven.
Een scooter springt niet uit de versnelling, slaat niet af bij het wegrijden... Allemaal dingen die het rijden gemakkelijk maken en er voor zorgen dat de bestuurder de controle behoudt.

Een collega parkeert z'n R1100GS soms voor mijn scooter, hij zet hem niet eens op slot zodat anderen de motor aan de kant kunnen zetten als ze er langs moeten --ja, het kan nog; en dat in het Nederland van 2009-- . Maar wat is dat een enorm hoog ding die GS ! Wat een gevaarte en zo hoog op z'n poten... Ik vind het bijna eng om hem van z'n stander te halen, bang om ermee om te kukelen terwijl ik zelf toch niet de kleinste ben... Ik kan me ook haast niet meer voorstellen dat ik zelf jaren op zo iets gereden heb...

Daarmee vergeleken is een scooter echt een heel erg handig ding, zelfs zo'n relatief zware als de mijne. :)
 
Laatst bewerkt:
Hi ,

Maak regelmatig mee dat ik als ik mijn voeten op de grond wil zetten ze wegglijden ,de route woon werk is de slechtste route die er maar is /vrachtverkeer die regelmatig rommel verliezen ,slecht asfalt en veel grind en zo/de eerste 10 Km zit ik met de billen geknepen ,pas op de A-10 relax ikeen beetje .
Maar inderdaad glij regelmatig weg /ook door olie voor stoplichten /afin je ken het wel
Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik op die Majesty erg laag zit /dus het kan ook met reactievermogen /lees oud lijf /te maken hebben _O-

mvr gr

Ed :W
 
Maar wat is dat een enorm hoog ding die GS ! Wat een gevaarte en zo hoog op z'n poten... Ik vind het bijna eng om hem van z'n stander te halen, bang om ermee om te kukelen terwijl ik zelf toch niet de kleinste ben... Ik kan me ook haast niet meer voorstellen dat ik zelf jaren op zo iets gereden heb...

Daarmee vergeleken is een scooter echt een heel erg handig ding, zelfs zo'n relatief zware als de mijne. :)
Dat herken ik. Bij mijn dealer staan heel veel tweedehands en nieuwe motoren. Laatst ook eens bij zo'n Bmw GS gestaan omdat dit op zich een populaire motor is en ook mooi om te zien. Inderdaad denk ik dan hetzelfde als ik naast zo'n apparaat sta! , pff wat een hoog en groot ding. Overigens had een kennis van me interesse in zo'n motor maar vond hem te hoog zitten en de windbescherming viel hem tegen. Hij heeft toen zo'n r 1200 rt gekocht, zo'n toer Bmw.

Een collega die al meer dan 25 jaar motor heeft gereden, heeft eigenlijk datzelfde. Hij heeft echt alles al onder z'n kont gehad, van crosser tot buikschuiver en van toermachien tot cruiser. Vragend naar de machine die hij nu weer het liefste zou willen: Nou, gewoon een Transalp 600. Niet te zwaar, handelbaar, dagelijks inzetbaar en niet te duur. Schijnbaar komen veel motorrijders na een tijd tot de conclusie dat een dagelijkse bruikbare machine, die niet te zwaar(qua gewicht en cc's)eigenlijk vaak het fijnste is. Geld voor mijn vader ook trouwens.

Efin, dat zware en lompe houd mij toch wel tegen, leuk voor te zien denk ik dan. Scooters hebben idd meestal het zwaartepunt laag liggen wat ze in mijn ogen aantrekkelijker maakt.

Dus samenvattend kun toch wel stellen dat een motor door z'n hogere zwaartepunt zo wie zo gevoeliger zal zijn wat omvallen betreft, even buiten het hogere gewicht beschouwd in veel gevallen.
 
Opzich vind ik bovestaand allemaal wel kloppen.

Maar het gedeelte over de scooter maar gedeeltelijk. Neem een lichte 125cc motor en die zal net zo handelbaar zijn als een scoot vind ik. Tuurlijk, de meeste scoots hebben kleinere wielen waardoor het zwaartepunt lager ligt. Maar dat kan ook nadeling werken, grotere wielen zijn nu eenmaal stabieler.

Het belangrijkte is de hoogte en het gewicht. Een breed stuur wil ook wel helpen natuurlijk. Dan maakt het weinig uit als je op een scoot zit of op een motor vind ik.

Maargoed, alles is wennen. Heb net weer een scooter gekocht en tijdens het eerste ritje voelde het wel erg vreemd aan, al zittend op een stoel je door het verkeer begeven...hahaha na 5 min was dat ook weer voorbij.

Mijn mening, no offence intended! Als je omvalt ben je gewoon een sukkel. Tuurlijk kan je uitglijden als het echt spekglad is, doe je niets tegen maar mensen die omvallen tijdens wegrijden of tijdens het stilstaan voor het stoplicht... kan me er niets bij voostellen iig. Kwestie van evenwicht en controle en de een zal daar beter in zijn als de ander, sommige mensen zijn nu eenmaal klunsen... dan moet je jezelf gewoon in becherming nemen en een lichte motor/scooter gaan rijden...

zo dan :+
 
Laatst bewerkt:
Ook de lagere zitpositie van scooters maakt het volgens mij gemakkelijker om ze staande te houden. Je kan (meestal) beide voeten plat op de grond zetten, zelfs met je knieën lichtjes gebogen, waardoor je makkelijker tegendruk kan geven.

Dat wegglijden heb ik ook al meegemaakt, maar dat is dankzij wat ik voorgaand schreef vlot te corrigeren. Ik zit op mijn Joyride dan ook wel extra laag, iets van een 75 cm ofzo.
 
Jullie moeten niet lachen _O- :N, maar ik ben er ondertussen 2 keer in geslaagd om mijn Burgman om te laten vallen. :( Ik maak met opzet al mijn fouten tenminste 2 keer, zoals met dat MRA-mechaniekje ;), zodat ik kan volhouden dat ik wel stom ben, maar geen ezel! :+

Dat omvallen ging wel heel zachtjes en er is nauwelijks zichtbare schade ontstaan, maar toch! Hoe ging dat in zijn werk? Nou, ik kom op de plek van bestemming en klap met een fikse zwier de jiffy uit. De motor gaat uit en zonder dat ik het doorheb trek ik bij het achteruitzetten van mijn linkervoet de jiffy weer terug. Ik laat de Burgman naar links leunen naar waar ik denk dat de jiffy uitgeklapt is en stap tegelijkertijd zoals normaal naar rechts van de scoot.

Op dat moment valt me op dat de scoot wel erg schuin hangt voor hij steun krijgt van de jiffy. Tja, en dan is het bij de Burgman al te laat. Als die eenmaal meer dan 30 graden uit het lood staat dan houd je hem van de "hoge" kant met geen mogelijkheid meer.

Hoe stom kun je zijn? :?
 
@cr125. Probeer es heuvelop (10% of meer) tot stilstand te komen, dan rechtsomkeert te maken. Ik heb het 1 keer gedaan (dankzij een bijzonder lomp geparkeerde auto geen andere keuze) en mocht me zeer gelukkig prijzen met een erg lichte scooter, een erg breed stuur, en m'n stevige schoenen. Maar idd - in Nederland omvallen bij een stoplicht, op een effen, haast perfect vlakke weg, is behoorlijk leip ja.

Zat laatst trouwens met mijn 125 achter een 125 scootertje, dat gillend door een bocht ging met een achterwiel dat constant wegsloeg en gecorrigeerd werd. Ligt dat nou aan de gladheid van zo'n band en 't testosteron van een 17-jarig ventje, of zijn superlichte 50cc'tjes echt zo onbetrouwbaar?
 
nivelan, tuurlijk, maar dat weet je van te voren, dus dat moet je niet doen... vij simpel toch, beetje inzicht hebben, en kunnen bepalen waar je wel en niet kunt stoppen/keren etc.

Ik woon zelf in Spanje, dus heuvels genoeg hier. Gek genoeg nog niet met de FireBlade omgevallen ;)
 
stradje, ik vind het een ware kunst ;)
Ja, gewoon een kwestie van trainuh, trainuh en nog eens trainuh! Vroeger was ik net als Willem-Alexander gewoon "een beetje dom" :? . Maar na jaren van de ene stommiteit na de andere bedenken en trainingsvideo's als "Dumb and dumber" kijken en sinds kort steeds meer YouTube-filmpjes ben ik nu inmiddels echt "oerstom". |(
 
Laatst bewerkt:
Omvallen bij (bijna) stilstand is gewoon niet slim nee |( ,of je nu een scooter,of een motor hebt maakt niet uit!!
En als je vind van wel,hoor je in een 45km/pu autotje thuis :P
 
Als je je druk maakt over het omvallen bij stilstand dan wordt het tijd dat je auto gaat rijden....
 
Ik probeer juist me scooter met een lage snelheid rechtop te houden.
En ook staandend train ik het.
Nu heb ik een mp3 is mischien makkelijker.
 
Sommige reactie's vind ik wel wat vreemd, sorry. Alsof de beste "coureur"of chauffeur zo je wilt, nooit eens een foutje zou kunnen maken. Volgens mij is de gemiddelde motorrijder geen Terminator¹ die alles wel onder controlle heeft. Het motorforum staat bol van topic's dat mensen omgevallen zijn met hun motor en dan heb ik het beslist nog niet over (langzaam)rijdende motoren maar gewoon stilstaand.

Mijn vraag is gewoon heus niet zo vreemd. Het gaat me ook niet erom of het wel of niet stom is of dat ik me daar druk om zou maken maar de praktijk wijst uit dat het gewoon zo nu en dan voorkomt. Mijn vraag is meer of je bij een scooter dat risico minder loopt en waardoor dat dan komt. Daar heb ik antwoord op gekregen, dank hiervoor.

Motor omgevallen (F*&K) --> schade

:-(( Motor omgevallen



¹Misschien zouden de fabrikanten van elektrische auto's met hun moeten gaan praten(als ze daarvoor "in de mood zijn"). Ik heb ze nog nooit horen klagen over hun accu's :?
 
Gewoon nog een valbeugeltje monteren op de scoot; zou standaard moeten zijn!
Ik heb ook de zijstandaard eens niet goed opengeklapt bij het tanken, gevolg: bij het neerzetten, net over het evenwichtspunt heen en langzaam naar de grond moeten laten zakken en dus beetje lakschade.
 
Laatst bewerkt:
Toen de scooter een week oud was heb ik het schijfslot erop laten zitten en meteen bij wegrijden een korte u-turn gemaakt. Zodra het slot de vork raakte wilde de scooter omslaan naar rechts, maar kon 'm nog net opvangen en met spierkracht overeind zetten. Ik dacht toen dat ik misschien zo schuin ging dat de uitlaat de straat raakte :+

Helemaal geen schade aan overgehouden, ook niet aan remklauw of schijf etc.
Dus ik denk dat ik het wel eens ben met de stelling dat een scootertje makkelijker te houden is dan een motor bij een kans op omvallen bij lage snelheid.
 
@cr125. Probeer es heuvelop (10% of meer) tot stilstand te komen, dan rechtsomkeert te maken. Ik heb het 1 keer gedaan (dankzij een bijzonder lomp geparkeerde auto geen andere keuze) en mocht me zeer gelukkig prijzen met een erg lichte scooter, een erg breed stuur, en m'n stevige schoenen. Maar idd - in Nederland omvallen bij een stoplicht, op een effen, haast perfect vlakke weg, is behoorlijk leip ja.

Zat laatst trouwens met mijn 125 achter een 125 scootertje, dat gillend door een bocht ging met een achterwiel dat constant wegsloeg en gecorrigeerd werd. Ligt dat nou aan de gladheid van zo'n band en 't testosteron van een 17-jarig ventje, of zijn superlichte 50cc'tjes echt zo onbetrouwbaar?


Ligt meer aan de band en de stuurkunsten van de berijder.
Ze racen ook gewoon met 10'' wieltjes.


of ging het echt zo? :+

 
Tja,

Ik reed jaren motor en nu al een paar jaar scooter, maar omvallen is mij nog niet gelukt.

Ik kan echt niet begrijpen dat iemand die het motorrijbewijs gehaald heeft en dus ook de bijzondere verrichtingen op zijn bek gaat met optrekken. |(

Zo iemand is het motorrijbewijs toch echt niet waardig. :?

In mijn ogen moet die gast zijn rijbewijs inleveren of maar een zijspan kopen. _O-
 
@Edterr, zo'n beetje wel ja, maar op 'n natte weg. Ik doe 't ze niet na. Hoop ik. Vond 't al voldoende om 't bij te houden op m'n 125cc. Verrekte langzaam tegen een opgevoerde 50cc trouwens, maar wel lekker rustig en stabiel. *** ik klink oud.
 
Terug
Bovenaan Onderaan