Met een Vstrom terug naar Nederland vanuit Portugal

Eenmaal terug op de camping is het pas 3 uur id middag en besluit dat het wel even mooi is geweest en pik uit het rijke assortiment boodschappen wat dingen waar ik zin in heb en zit rustig in mn stoeltje vakantie te houden.
Ff lekker aantutten en ook maar even douchen omdat het wederom een erg warme dag is, de douche die het minst gammel is, is helaas al bezet :

IMG_20180826_111903.jpg


Als je dit nu op een smartphone lees/bekijkt en denkt, wtf is dat nu, niet gaan zoemen, lekker zo laten.
Ik heb een bril voor veraf, voor o.a motorrijden dus en zet deze niet op als ik ga douchen of ver weg hoef te kijken, zeker met douchen kan hij alleen maar nat worden of vallen etc.
In eerste instantie dacht ik dus dat iemand zijn natuurspons had achtergelaten, dus niet zo een vierkant blok maar beetje rond met uitstulpingen.
Nu zal dat misschien leven als het in de zee zit dat spons, maar niet als het in een douche ligt.
Als het dus gaat bewegen is het ook niet een kledingstuk of misschien zelfs iemand zijn behoefte.
Nu ben ik al weer even vrijgezel, maar om dit nou te gaan zoenen....nee .
Wel bijzonder om je eerst wezenloos te schrikken (ik wel) en dan toch uit interesse wil gaan kijken en bestuderen.
Net voor vertrek zijn alle padvinders klaar met tenten inpakken en word er een grote groepsfoto gemaakt, ook de andere passanten die op het veldje staan worden gewenkt om er bij te komen, ik dus ook, maar daar word ook geroepen door meerdere mensen dat de kikker erbij gehaald moet worden, er waren er wel meer verbaast dus, hoewel het vaker schijnt voor te komen in midden Portugal.
Ik hoop dat dit de enige foto blijft van de enkelstuks collectie 'dikke padden in Portugal' ...

In de avond eet ik lekker kip en warm wat rijst op waar een soort boerenkool doorheen zit, kant en klaar maar wel vers uit de supermarkt.
IMG_20180825_204357.jpg


nu is dit maar een beetje opwarmen, maar koken op de camping is wel leuk als je gewoon echt geen zin hebt om eind vd dag weer je pak of iets aan te trekken op zoek naar een restaurant, ook de helm voering heb ik om deze reden maar vandaag gewassen zodat deze hopelijk morgen weer droog is.
Een lekkere lange middag om een beetje uit te rusten, wat te internetten en alle indrukken van de afgelopen dagen wat te laten bezinken.

morgen word het deze route : Google Maps
Alleen een stukje voor het behoorlijk toeristische Pinhao word er even langs de Douro gereden, wel wederom erg mooi.
 
Deze camping was zeer zeker ook gekozen vanwege de mooie ligging, ook ten opzichte van de Douro.
Het gebied is (kan mijn gevoel geweest zijn) zo afgelegen dat een enigszins leuke route langs de Douro veel te lang gaat duren, de volgende bestemming, of richting is namelijk Picos ' Europa , niet om vanavond aan te komen maar wel die kant op aan.
Een wel heel uitzonderlijk afgelegen begin vd route is nauwelijk uit te drukken aan de hand van foto's .
Toch proberen uiteraard :
IMG_20180826_132633.jpg



IMG_20180826_133446.jpg


Na vele km's door de bergen zoals hierboven te zien is, dus net verhard en erg kronkelig, maar ook schitterend om te zien word het landschap later al weer wat lieflijker met bomen en bos.
IMG_20180826_152908.jpg


Ook zo hier en daar een leuk watertje langs de weg (die was veel eerder op de rit van vandaag maar boeiend :) )

Portugal spanje vstrom 2018 310 (Large).JPG


En op een gegeven moment loopt de weg ten einde en moet je links of rechts afslaan, met beiden kanten een mooi uitzicht op de Douro.

Portugal spanje vstrom 2018 321 (Large).JPG


Erg veel borden met portproeverijen , zoals bijvoorbeeld die van Sandeman.
Goh wat leuk uit hetzelfde jaar als ik zie als Sandeman uit 1794 komt.
Ja op internet staat sins 1790 maar het was niet zo warm dat ik dat verkeerd gelezen heb.
dat ik er bijna 200 jaar naast zit dringt een paar seconde later tot mij door.
motorrijden en om mij heen kijken wil nog wel maar dan ook nog gaan rekenen..
 
Laatst bewerkt:
Top ! Leuk om te lezen. Verlaten gebied. Hoe bepaal jij jouw routes ?. Vanaf een oldskool landkaart en dan intikken in een navi ?. Of van a naar b en dan opties als kronkel/spannend ?.
 
Dag voor vertrek kijk ik wat een leuke bestemming kan zijn.
aparte is dat de navigatie van mijn telefoon (OSMand) groene gebieden aangeeft wat je op google maps niet ziet.
ik heb landkaarten van noord midden en zuid portugal en 3 van de pyreneen 573 574 575 576 en portugal michelin 578 592 en 593 en zie nu net dat ze allemaal achter mij liggen, m.a.w ik wist niet of ze in portugal lagen of hier :P
had ze dus niet bij me, maar was wel handig geweest.
ik hoorde net gisteren dat Tomtom een goede kronkelweg functie heeft tov Garmin, omdat ze er al langer mee bezig zijn.
mijn inziens begint het met de regio en wat je er wil zien en hoeveel tijd je hebt.
denk dat iedereen wel bochten kan rijden op de stelvio of de Trans faggot reet an en in noord frankrijk moet je wat langer zoeken.

Ben er misschien een zeikerd in maar als ik niet weet waarop het gebaseerd is doe ik het net zo lief op de gok.
mooi voorbeeld is komkommer van MF die een offroad kaart wou maken en bij het uitproberen heel vaak in woonwijken in aanbouw uitkwam.
vanwege de 'parameters' niet harder dan 30 en onverhard . ( ik vertel het even in mn eigen woorden, zo is het blijven hangen ) .
Op mijn vorige reis was ik in het Aosta dal en uiteraard, net als voorgenoemde kaarten die ik vergeten was, ook geen routes meegenomen, er zou er 1 door het dal moeten zijn.
toen even iets langer op de telefoon moeten spieken en zoomen en stonden er 3 doodlopende wegen op most dangerous roads website.
de 2 dagen dat ik er was heb ik fantastisch gevuld met het rijden van die 3 wegen. Geluk hebben dat je dat dan tegenkomt, aan de andere kant, als je internet hebt en ben bereid wat langer te zoeken kom je er dus meestal wel uit.
De hoofd doelen/ bestemmingen die ik van te voren had waren de Alentejo , Serra de Estrela, Picos Europa , de Pyreneen en als ik nog puf had doorrijden naar de onderkant van de RDGA.
Wat mij dit keer goed bevallen is, maar ook goed uitgepakt heeft is het rijden van natuurpark naar andere groene vlek met een naampje erin ;) .
als je aan de hand van google maps en fotos al gezien hebt dat het er mooi is dan vind ik het ook niet erg een keer een saai stuk weg te hebben.
 
Even verder gaan met de voorgaande dag :P

Net voor dat ik langs de Douro uitkwam even gestopt om te eten en drinken.
wAARSchijnlijk de 30e keer dat ik het typ maar het was inmiddels weer boven de 30 graden en in die dalen blijft dat dan drukkend hangen die warmte.

Google Maps

Na Pinhoa gaat het dan weer de binnenlanden in en aan het eind de eerste echte doorgaande weg de IC5.
Wanneer ik naar een camping begon te zoeken weet ik niet meer, maar het woord municipal deed mij vermoeden dat het een eenvoudige camping zou zijn.
Google Maps

Maar na een reis door mooie natuur kom ik dan eindelijk aan en zoek na een geschikt plekje eerst maar even de douches op, het enige wat tegenviel , zoveel grafitti in de douchehokken dat de schoonmaaksters het opgegeven hadden.

IMG_20180826_152858.jpg


Verder erg mooi gelegen tussen de oude rotsen in, dus de kinderspeeltuin lag tussen de oude stenen in. een heel contract met de rubber beklede tegels die hier overal liggen.

Na het douchen en tent opzetten word het restaurant net buiten de camping opgezocht waar ik de jongedame weer tegenkom die in de koffiebar op de camping net met werken ophield.
denk je dat het er om 7 uur s'avonds opzit, kan je nog even tot eind vd avond de bediening in en prullenbakken legen etc.
Gelukkig spreekt zijn geen Engels en ik nauwelijk Frans, niet na al 2 weken engels nederlands en portugees te moeten wisselen zodat het extra lang duurt eer we elkaar begrijpen met extra gelach en gegiegel.
IMG_20180826_200001.jpg


Even een mooi voorbeeld dat met een oncorrecte witbalans een foto van eten er niet smakelijk uit kan zien, dus ter info dit was zo gekruid en het was niet rauw ;)


IMG_20180826_201747.jpg


dezelfde mixed grill de volgende dag met beterder licht :

IMG_20180827_200913.jpg


Maar inderdaad, de volgende dag.
Soms kom je op een plek dat je het gewoon weet dat je spijt gaat krijgen als je gelijk de volgende dag doorrijd.
Dus de dag erop word er even boodschappen gedaan in het stadje vlakbij, gecombineerd met een ritje langs de supermarkt.
Als je dan hele stukken lang doorkruist merk je dat een gewoon rondje door de omgeving, natuurparken en anders aparte plekken daargelaten, niet zo bijzonder zijn , dus even langs het stuwmeer langs de camping en snel richting zwembad.
IMG_20180827_150451.jpg


Ook hier van tijd tot tijd schitterend uitzicht.
Wel erg verbaasd dat heel veel mensen op een handdoek lagen en er nog genoeg ligstoelen vrij waren.
Maar anderhalf uur later kwam er iemand langs die zei dat het anderhalve euro kost voor een stoel.
gezien de uitstekende staat van het grasveld toch maar verkast, foto hierboven is nog vanuit mijn illegale pent haus.

Volgende dag spullen op de motor knopen en toch maar proberen in 1 keer door te kachelen naar Picos Europa.
Wat inhoud, tot de volgende keer, Portugal.
Een moment waar ik al enige dagen aan geleden bedacht dat dat er een keer van moest komen, dan kom je dit soort borden weer een hele tijd niet tegen :


Portugal spanje vstrom 2018 133 (Large).JPG


Al met al een heerlijke relax dag gehad.
Er was ook een behoorlijk onweer voorspelt maar gelukkig is hier, naast wat regen in de nacht, niets van terecht gekomen.
Wel vrij veel bewolking dus wel een goede temperatuur maar niet compleet verbrand bij het zwembad.
Daar hing overigens een apparaat wat de hoeveelheid zonlicht / UV licht meet , met uitleg of je met zonnebrand in de schaduw moest gaan zitten en niet langer dan 5 minuten in de zon moest zitten...
2 dagen camperen was 10,60 euro , beide maaltijden iets van 12 euro inc 2 bier elke keer.


IMG_20180828_100119.jpg


Toch wel jammer dat ik door ga, aan de andere kant, ben ook erg benieuwd hoe het is om in Spanje te zijn en om weer Picos te zien.
 
Dus zo stond de motor er weer bij op de dag van vertrek, had ook van aankomst kunnen zijn , maar zag net dat het om 10 uur id ochtend was, dus niet gesteggeld.

Google Maps

Vandaag niet al te veel eisen stellen aan de route en gewoon snelweg pakken als dat zo uitkomt.

Portugal spanje vstrom 2018 323 (Large).JPG


2 uur later zit ik nog steeds in een erg mooie omgeving maar verwacht dat er op een gegeven moment wel een snelweg zal komen die mijn portugal uit zal leiden en Spanje in zal sturen.

Portugal spanje vstrom 2018 324 (Large).JPG


Ik heb een webcam en hoewel ik niet gek ben op vloggers, dus ook niet veel zie qua beeldmateriaal, heb ik zelf nog niet veel foto materiaal gebruikt van de keren dat ik de helmcam gebruikt had.
voorbeelden hiervan zitten in mijn offroad ten behoeve van tapas eten topic : reisverslag Offroad Noord-Spanje, Andorra Lepenszeur
Voorbeeld is van een hond langs de weg, die zag ik dus ik druk op de knop, zowaar stond het dier op de foto, alleen keek ik rechtstreek naar de hond en zat er op de foto zoveel beeldmateriaal eromheen dat het net zo goed een konijn had kunnen zijn.
wel schrikken als de de konijnen keutels op gaat ruimen en hij blaft als je hem een wortel voert, of haar , dat stond ook niet op de foto.

Affijn ik neem dus liever wat meer de tijd en stop voor een foto voor een beetje kaderen en dat soort onzin.
Bij vertrek uit Arouca zag ik 3 motoren waarbij de duopassagier een drone bestuurde en de achterste 2 steeds zaten te kijken waar de drone was.
Nou moet ik niks zeggen, ik kan ook zo bij je achter zitten als ik een beetje vd omgeving aan het genieten ben, zo gezellig ben ik dan ook wel weer, maar het leek mij hun nogal af te leiden. Mij ook overigens.

Eenmaal in Spanje vind ik dat het tijd word voor de overbekende Tapas, zowaar een ruime keus in een tentje waar je geen mensen zou verwachten, maar dat is hier en in portugal vaker, weinig licht of open deuren om een geopend restaurant of café mee aan te duiden, je voelt maar aan de deurklink ;)

IMG_20180828_124813.jpg


Eenmaal Léon voorbij en de bergen komen je langzaam tegemoet.
Portugal spanje vstrom 2018 325 (Large).JPG




Portugal spanje vstrom 2018 329 (Large).JPG


Vlak bij Riano, een voor die omgeving toch wel wat grotere stand/dorp komen de meren rondom die stad al in zicht.


Portugal spanje vstrom 2018 341 (Large).JPG

Portugal spanje vstrom 2018 343 (Large).JPG


Eenmaal aangekomen in Riano blijkt de camping nog net wat hoger te liggen op de heuvel naast het dorp.
Een schitterend uitzicht maar ook veel wolken geven de indruk dat de verwachte buien bij Vila Flor nog wel eens hier zouden kunnen vallen.

Portugal spanje vstrom 2018 348 (Large).JPG


Met zowaar trui en lange broek neem de de telefoon mee om even met wat kennissen te kletsen en door te geven dat de Vstrom nog niet in het ravijn ligt, maar raak al snel aan de praat met een hongaarse ( van origine) engelsman die op een africa twin daar is en zo spijt heeft van zijn aankoop en liever zijn cb900 had gehouden.
en de 13.000 euro aan prijsverschil ook , er klopt maar bar weinig van, velgen/wielen ( jaja niet hier ) worden vervangen onder garantie en zelfs het rubber op het schakelpedaal slijt hem te snel.
Maar het word niet erg klagerig gebracht dus we kunnen het wel vinden en spreken af de volgende dag samen te gaan rijden.
zijn voornemen is om hier bijna een week te staan, dus hij rijd wel achter mij aan en de bestemming maakt hem niet zoveel uit.

Wat overigens niet handig is om af te spreken bij mij, ik ben al afgestudeerd in verdwalen maar met iemand erbij ,tenzij echt beginners nivo, geeft me het vertrouwen om gewoon eens ergens in te rijden en wel te zien waar ik strand.
Wat dan ongeveer het enige soort terrein is waar ik dan nog niet beland bent, het strand.
Maar dat is iets voor de komende dagen, uiteraard ga ik hier niet de volgende dag weg en wie weet wat er gebeurt als het erg bevalt..
Portugal spanje vstrom 2018 359 (Large).JPG
 
In Riaño ben ik 2 jaar terug enkele keren wezen eten. Mooi uitzicht over het meer! Verder niet veel resto's in de buurt.
Niet vergeten te tanken in Riaño. Weinig pompstations daar in de omgeving.

Mooie wegen die je eigenlijk niet zou mogen overslaan is naar Lagos de Covadonga en ook de weg naar Sotres is zeker de moeite waard.
O ja. Naar Covadonga kan je alleen in de ochtend tussen 8 en 8.30 naar binnen. Of is dat alleen in het hoogseizoen......?

Het strand waar je over schrijft is heel dichtbij. Vanaf Cangas de Onis over de bergpas Mirador del Fitu ben je er zo.
Op pashoogte kan je in de diepte de zee al zien. (als het weer goed is, maar dat wil daar nog wel eens haperen)
Bij mooi weer is het werkelijk een zeer mooi uitzicht: De naam is ook: Mirador!!! (dus niet voor niks)
 
1e dag in Riano.

De wolken zijn weg en de volgende dag is het schitterend weer.
In eerste instantie is het de planning om naar Fuente Dé te gaan : Google Maps
omdat 70 km wel een erg korte rit is voor 1 dag besluit ik om via de linkerkant er heen te rijden, linksom, via het westen hoe je het noemen wil.

'ja maar je moet ook nog terug en dan is het 140 km ' ... sssjjt, verklap het nou niet ;)

Net voor puerto del ponton is het wat mistig en hoop ik maar dat het wat minder word als ik hier binnendoor rijd Google Maps
zoals Jeremy Clarkson vaak zegt 'what can possibly go wrong' .
nou Alles als ik navigeer, maar gelukkig neemt de mist wel wat af en kunnen we wat beterder genieten van de omgeving.

clarkson rubbish.gif
Portugal spanje vstrom 2018 359 (Large).JPG







IMG_20180829_124904.jpg


In dit stadje doen we even een bak koffie en zien we op de borden het dorpje Cain staan.
Africa Twin man Gyula had dit als tip gekregen van een vriendin dat dat zeer de moeite waard was, vooral qua omgeving en mooi om te rijden qua wegen/bochten.
Het bleek inderdaad erg mooi te zijn :




IMG_20180829_133413.jpg

IMG_20180829_140159.jpg



Portugal spanje vstrom 2018 387 (Large).JPG





Portugal spanje vstrom 2018 392 (Large).JPG


Portugal spanje vstrom 2018 395 (Large).JPG

hier wat uitleg over welke bergen te zien zijn en welke namen ze hebben.
Dat mis ik bij de Grebbeberg dan wel weer.
Portugal spanje vstrom 2018 401 (Large).JPG


Aan het einde vd rit komen we dan via de heenweg vd oorspronkelijke route (ik volg het zelf al niet eens meer) terug naar Riano en herken ik nog wat stukjes van 5 jaar terug, waar de bergen , in dit geval de stenen ipv de bomen, erg groen gekleurd zijn.


Portugal spanje vstrom 2018 421 (Large).JPG


Een heerlijke rijdag, op een leuke manier verdwalen, ook nog goed gegeten onderweg maar geen foto van
en savond nog even boodschappen doen voor de volgende dag.
 
Oei oei oei wat begint de dag goed als je de vorige dag pancetta bij de het winkeltje in het dorp gekocht hebt.

IMG_20180829_101728.jpg


Ook nog een mooi uitzicht erbij op die lelijke kut mercedes na dan.
Gyula wou vandaan wel weer een rondje rijden en dit keer misschien wel met Fuente Dé als bestemming.

Ik moest even hard nadenken zojuist wat er nou precies gebeurd is, mijn reisgenoot sprong nogal van de hak op de tak.
We zijn richtind Fuente De gereden, maar daar was het erg mistig.
toen hebben we besloten om te kijken wat er achter de bergen lag die het uitzicht bepaalde vanuit Riano :


IMG_20180830_104120.jpg


Hier niet zichtbaar vanwege de mist in de ochtend, vandaar dat we smiddags pas op dat idee kwamen, toen we toch wel besloten dat Fuente De niet meer haalbaar was, ik dat al gezien had en hij nog tijd zat had om daar de komende dagen heen te gaan, wat ook gelukt is.

Bij Puerta de tarna sla ik linksaf om zo een rondje te maken en zo komen we via een erg klein weggetje uiteindelijk langs Embalse del Porma.
Google Maps
IMG_20180830_125018.jpg

IMG_20180830_124732.jpg


Google Maps

ik wist toen ook niet dat het zo heette, was allang blij om steeds een weg te vinden die verhard was.
Dat ging ook niet heel lang goed.
10 km onverhard met grote duidelijke borden dat het onverhard was , die stonden er ook al even, maar de Garmin dacht er anders over.
Gyula met zn Africa Twin zat al te springen, ik zei dat ik hem aan het eind van het pad wel weer zal treffen.
IMG_20180830_130900.jpg

IMG_20180830_130915.jpg


Het eerste wat je in dat dorp dan ziet is een volwassen harige man in een mini jurkje en een blauwe pruik.
God mag weten wat voor feestje dat dan weer was, wat niet onlogisch is in die Katholieke gebieden.
Overigens stonden er een hele groep mensen en kinderen omheen dus het was geen dronken travestiet.
Op dat soort momenten is een helmcamera dan wel handig, mocht je op dat moment überhaupt sjoege hebben om af te drukken.



IMG_20180830_172930.jpg



IMG_20180830_172742.jpg


Gyula heeft al aangegeven die avond weer een keer te willen drinken ( lang verhaal over wel en niet drinken en de zin van het leven) en als hij dat doet hij een goede fles wil kopen, zowaar weet hij nog een andere mini market te vinden in Riano waar we beiden inslaan. Ik heb nog een fles wodka waar ik wat sap door kan mengen, of andersom en het word uiteindelijk een erg gezellige avond, de kokkin neemt afscheid of is jarig, zoiets , en de camping eigenaar, zn Frau de kokkin en de moeder van de eigenaar zijn allemaal aardig aangeschoten maar bij lange na niet zo erg als die 2 gasten waarvan 1 beroerd engels spreekt met een fles wijn en de andere aan zijn eigen wodkamix zit ;)

Een aantal uren slaap verder zijn we de grote vrienden van de blowende eigenaar en zijn aanhang . Van de volgende dag kan men inmiddels niet meer spreken gezien het tijdstip wat we uitkozen om naar bed te gaan.
Ik zal alle lezers van dit verhaal besparen wat er die nacht gebeurt is maar, maar alle mogelijk opties reduceren heb ik waarschijnlijk bij het water drinken s'nachts niet goed opgelet, dan wel de opening in mijn hoofd compleet gemist en zodoende een hoeveelheid water op de grond geknoeit.
Alle andere opties zou ik mij voor schamen en sloot ik uit na een grondig geur en smaak onderzoek.

Toch jammer dat ik na zo een nacht dan weer verder wil rijden en dan ook nog liefst naar het begin van de route die ik bedacht heb door de Pyreneeën.
Danwel van de motoplus website gehaald en de rijrichting omgedraaid en er stukjes van gemaakt heb.

Maar ik heb de afgelopen 2 dagen absoluut genoten.
De Picos is een schitterend gebied en (zoals heel veel bestemmingen) is het niet aan te geven hoe lang je er voor nodig hebt.
Sommige zeggen de Eiffel al na een weekendje wel gezien te hebben, ik kom er al tientallen jaren met veel plezier, wegen die je kent zijn leuk om te herkennen en als je iets nieuws treft is het altijd leuk om te zien waar je weet aansluit bij iets bekends.

2 behoorlijk volgepakte dagen in een gebied van net geen 30 bij 30 km , uitgaande van de kaart, met nog veel meer wegen en zelfs 2 aansluitende natuurparken, met nog een paar keer zo een oppervlakte.
Misschien is dat het mooie van motorrijden, je blijft op een unieke manier de omgeving bekijken.
" Als je 1 of 5 Giraffes/olifanten gezien hebt dan weet je het wel " hoorde ik wel eens van mensen die in Zuid Afrika geweest waren.
Nou laat een leeuw maar eens achter je aan zitten als je op de motor zit dacht ik dan, maar dat leg je toch niet uit . Daarnaast moet je er ook oog voor hebben.
Het is niet een regio waar je snel bent vanuit NL , maar iig vanuit Engeland is het mogelijk een boot te nemen om zo een dag later in noord spanje uit te stappen.
Nu houd ik wel van een stukje stokbrood dus ik rij wel ;)
 
@ mist in de ochtend
Ik wilde in de Picos naar de Lagos de Covadonga. Het was voor mij in die vakantie nog de laatste mogelijkheid om er heen te gaan.
Precies die ochtend op de camping in Soto de Cangas zat alles helemaal dicht van de mist. Ook alles zeiknat.
Toch op de motor gestapt (want wel vaker meegemaakt) en toch met enige tegenzin begonnen naar de Lagos de Covadonga.
Na enkele km's voorbij Basilica Covadonga, het gaat daar al flink omhoog, ineens de eerste zonnestralen. Een stuk verder bij de meertjes het mooiste weer van de wereld en kraakhelder. In de diepte zag je de mistdeken in de dalen. Nog iets verder weg naar beneden zag je in de verte ook de oceaan.
Voor mij zo ongeveer het mooiste bergplaatje die ik ooit gezien heb. SUPER!! (en dan heb ik toch al heel wat bergen gezien)

@ boot naar Spanje via GB
Daar heb ik toen ook aan gedacht. Als ik nog eens naar de Picos/ of Portugal ga dan wordt dat zeker een optie.
Al is dat alleen maar voor heen of voor terugreis. Dan hoef je niet 2x heel Frankrijk door te reizen.

@ giraffen en olifanten
Enkele jaren terug was ik in Z.Afrika. Als die beesten vlak bij de truck liepen was het iedere keer een feest. Dat verveelt niet.
Maar voor mij maakten de neushoorns nog de meeste indruk. Wat een kolossen.......Daarvoor had ik wel het nodige ontzag!!
On-topic: De Eiffel heeft heel veel wegen. In de Picos is dat minder. Je zal daar al snel weer op dezelfde weg komen.
 
Laatst bewerkt:
Erg mooie platen! Die Picos moet ik dan toch maar een keer op de to do lijst zetten weer... De laatste keer dat ik er heen wilde in 2009 was het er echt pisweer en ben ik dus afgebogen naar de Costa Brava waar het wel mooi weer was.
 
Je hebt mij ook zeker enthousiast gemaakt met die foto's! Spanje en Portugal staan bij mij ook nog op de lijst, ben nooit verder geweest dan de Pyreneeën. Jammer dat het zo'n takke eind weg is
 
Het zijn maar een fractie van (het aantal) de foto's die ik gemaakt hebt omdat het voor het verhaal wel leuk is om er wat over te vertellen zonder een al te grote chaos van de verhaal lijn te maken.
zoiets, ongeveer.
 
Echt doen! Zulke mooie wegen, zo rustig en verlaten, van de mooie gooi en smijtweggetjes in Catalunya tot de gave knalweg N260 die van west naar Oost gaat onder de Pyreneeen door.
 
De N260 heb ik wel gedaan, maar zuidelijker dan dat ben ik niet geweest. Ach we hebben nog de hele winter om plannen voor volgend jaar te maken.
 
Na deze 2 volle en schitterende dagen is het de bedoeling om naar het beginpunt te gaan van een aantal routes die ik aangepast heb van de site van motoplus.
Mooiste Pyrenee

op de kaart ziet dat er dan zo uit, helaas weinig plaatsnamen leesbaar.

routekaart spanje pyreneen.jpg


het onderste gedeelte heb ik er afgelaten en het restant in stukken van 200 km verdeeld , leek me genoeg per dag en de telefoon navigatie doet moeilijk met langere routes dan 200 km.
Zo zag ik dat ik voornamelijk door het Franse gedeelte vd Pyreneeën zou rijden, op zich wel mooi want ik het Frankrijk nog lang niet zo gezien en meegemaakt als ik zou willen en ben er nu al te vaak zo maar doorheen gecrossed.
Overigens zal ik daar de laatste dag nog wel deels op terug komen, maar dat is voor later zorg.

Uiteraard probeer ik zoveel mogelijk binnendoor te rijden.
Het eerste stuk door Picos en het aangrenzende natuurgebied is (uiteraard) zeer mooi.
Dan komt er altijd een moment dat je op de wat meer doorlopende wegen terecht komt.
Na 1 redelijk grote stad waar men dan , bij gebrek aan andere grote steden, gelijk zo debiel mogelijk lijkt te rijden qua inparkeren voor boodschappen, rijd ik door een groot vlak stuk spanje met soms aan de Horizon een bergrand in zicht.
Portugal spanje vstrom 2018 448 (Large).JPG


Portugal spanje vstrom 2018 450 (Large).JPG


uiteindelijk kom ik dan bij een enorme afdaling een dal in met schitterend uitzicht en een 'Medieval' kasteel .

IMG_20180831_151809.jpg




IMG_20180831_151805.jpg





Portugal spanje vstrom 2018 458 (Large).JPG


eenmaal afgedaald het dal in mogen er weer kilometers gemaakt worden :


Portugal spanje vstrom 2018 464 (Large).JPG


Het doel is om voorbij Pamplona te komen en om zo dicht bij het meest uiterlijk linkerpuntje van de route uit te komen.
Pamplona is zeker een aanrader maar ik ben niet in een Nostalgische stemming dus rijd door.
Op een enorm slingerende weg begint dan de vermoeidheid toe te slaan en kom na 20 km op een luxe camping uit.
16 euro is wat veel voor een grasveldje maar de voorzieningen zijn netjes.
Ik zit nu wel in Baskenland en ga er vanuit dat een broodje ham wel met wat groente zal komen, maar dat is dus niet zo :

IMG_20180831_220342.jpg



IMG_20180831_191946.jpg


Wel weer een behoorlijk eind :
Google Maps

morgen wel voornemens om door te rijden.
 
Zoals ik al zei , best een luxe en mooie camping maar heb de hele route door de pyreneen nog voor de boeg en heb daar zin in, dus na het douchen inpakken maar.
Gisteren was de laatste 20 km door bos en het ziet er naar uit dat dit van tijd tot tijd terug gaat komen, erg mooi.
IMG_20180901_121333.jpg


Op zich geen bijzondere foto tot je ziet dat het kleine weggetje rechtsonderin een redelijk grote 2 baansweg is die niet verder kan vanwege de kolossale rotswand die er ligt.
Even later na al hier en daar een wolk en wat mist gezien te hebben kom ik uiteindelijk boven de wolken uit :
IMG_20180901_123532.jpg



IMG_20180901_123616.jpg


Voor mensen die geïnteresseerd zijn voor hoe waar en hoe het heet, pak a.u.b even de route van motoplus erbij, het aantal Cols die de komende 3 dagen voorbij komen zijn er voor mij teveel om bij te houden.
Ben al blij dat ik door de volgorde van de foto's ongeveer weer een (leuk) beeld van de trip voor me zie.

Nou 1tje zal ik noemen omdat ik voor het bord ben gestopt :


IMG_20180901_131412.jpg


Redelijk vroeg vertrokken vind ik het wel tijd voor een pauze on even wat te eten en drinken, het cafe achtige iets waar ik langs kom zit dicht vanwege vakantie.
Ook denk ik maar de hele tijd dat het Zondag is wat later nog voor wat gedoe zorgt.
IMG_20180901_132440.jpg


Even later word het dan toch tijd voor het grotere werk :

IMG_20180901_142920.jpg


IMG_20180901_154621.jpg


Wat later in de middag nog even de tijd om echt even te lunchen, erg mooi plekje gevonden en het verkeer was toch erg druk, dus laat ze maar even gaan.
IMG_20180901_163735.jpg


En uiteindelijk rijd ik een dal in waard volgens mijn navigatie de/een camping zou moeten zijn.
Er zitten er zelfs wel 5 maar vind het prima en plof lekker neer.

's avonds het stadje in om wat te eten.

IMG_20180901_192359.jpg


Zeker een plek om eens terug te komen: Camping Valentin .

Hieronder nog maar wat extra foto's van deze mooie dag.
 
Portugal spanje vstrom 2018 543 (Large).JPG

Portugal spanje vstrom 2018 546 (Large).JPG


En de volgende dag schitterend uitzicht op de camping bij het ontbijt :
IMG_20180902_090948.jpg


Lekker ouderwets camping met ouwe zooi en plaatjes over de regio :

IMG_20180902_093452.jpg
 
Nou alweer een dikke week verder.
Het eerste gedeelte van de route is 100 % meegevallen, super mooi al die verschillende passen en bergen.
En mijn pc liep net helemaal vast en na de reboot stonden bovenstaande 2 zinnen er nog gewoon, best apart.

en alle fotos staan niet meer waar ze stonden vanwege een hdd crash en ook niet meer verkleint.
dan nog maar even de route (ongeveer )

https://goo.gl/maps/5r5rioJyTiw

te lui om te klikken ? sjessus ...
roetuh.jpg
 
Zoals hierboven al vermeld, wat er vandaag allemaal langs kwam qua bergen en passen beloofde heel wat voor vandaag.
Vandaag rijd ik weg van camping Valentin om uit te komen op camping Bosost.
Een schitterende lokatie camping Valentin, alleen de vloer van de douchecabine loopt ongeveer 20 graden schuin af, dat word wel heel voorzichting doen als je natte voeten hebt.
En s'nachts grijp ik in , wat ik dacht mijn waterfles te zijn, maar was dus een naaktslak die daar met wat vrienden was gaan zitten. , allemaal met 1 tissue vastgepakt en de hele bult ver weggegooid in de hoop de nacht verder slapend door te brengen.
De avond ervoor nog even gegeten en er achter gekomen dat het vandaag zaterdag was, vandaar dat de campingwinkel op de vorige camping wel open was en ik dus liefst nu dus nog wat boodschappen scoor om morgen niet op de 1 of 2 geopende eetgelegenheden afhankelijk te zijn.

IMG_20180901_192359.jpg

IMG_20180901_200315.jpg


Nee ik eet geen 3 stokbroden per dag of zelfs 2 dagen, maar ik kreeg er 1 gratis, die zou hij de dag erop toch niet meer verkopen denk ik.

Op een gegeven moment komen de eerste bergtoppen weer in zicht.

o.a Col de Tourmalet

IMG_20180902_110122.jpg





IMG_20180902_111122.jpg


bovenop de pas staan 3 wielrenfietsen nagemaakt, misschien dat iemand dat wat zegt, ik ben het kwijt.

IMG_20180902_125946.jpg


IMG_2687.JPG


niet iedereen heeft evenveel gemak tegenliggers te passeren.


IMG_2663.JPG




Na een mooie lange rit vind ik wel dat ik vandaag eens uitgebreid mag dineren en bestel maar gewoon de grootste lap vlees op de kaart.
Beetje karig wat er dan bij geserveerd word, maar het smaakte wel prima.


IMG_20180902_185859.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20180902_143446.jpg
    IMG_20180902_143446.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 7
Terug
Bovenaan Onderaan