Met een Vstrom terug naar Nederland vanuit Portugal

's nachts word ik wakker en blijkt mijn heerlijke , gisteren gekochte gerookte ham, door de camping kat ingepikt te zijn.

Ik ontdek en leer steeds meer eten maar besluit voor de lieve vrede en gebrek aan bbq om gerookte kat nog even uit te stellen hoewel ik hier gevoelsmatig wel behoefte aan heb, iig het bereiden ervan...

Verder goed geslapen en na de rest van het ontbijt gegeten te hebben , inpakken en doorrijden.
Op zich was onderstaand stuk wel een goed idee geweest voor deze dag :

bosost andorra.jpg


Goed te doen en ongeveer een 250 km.
Alleen had ik al een keer gekeken naar Camping Moto Dordogne....
Zodoende werd de rit 530 km en kwam ik daar eind vd middag aan , net voor het donker.
dan ziet het kaartje er opeens heel anders uit :

bosost andorra kuteind.jpg


Vooral het vinden van de camping zelf is zonder coördinaten of van te voren de kaart goed bestuderen, erg lastig, beiden had ik uiteraard niet dus voor het eerst en het laatst online google maps gebruikt, die mij vervolgens 4 km om liet rijden omdat 'omdraaien op de weg' zogenaamd onmogelijk was, wat met de motor eigenlijk nooit is, maar goed.

Maar eerst maar eens wat foto's van onderweg,
de route afbreken zou inhouden niet meer Spanje/ de Pyreneeën terug in te gaan, nu met de beschikking van google maps zie ik dat een kortere weg ongeveer rechtstreeks naar Foix mogelijk geweest was, maar ja koe in de kont kijken, dat verhaal en nu heb ik Andorra weer eens gezien.

IMG_20180903_122429 (Large).jpg


Inmiddels al bijna in Sort aangekomen, niet veel foto's gemaakt maar absoluut een schitterende omgeving.

IMG_20180903_124057 (Large).jpg


Tussen Sort en le seu d'urgell ligt de col de Canto .
erg mooi, blijft maar draaien, bocht op bocht, geen super krappe haarspelden maar behoorlijk werken.

IMG_20180903_124316 (Large).jpg


Ruim 2 uur later ben ik net Andorra le Vella uit en besluit toch maar even wat moois te eten.
Bij een enorme grill bekijk ik de kaart en is voor een redelijke 15 euro een mooie hamburger met friet en een cola voor mij.
De entreco's en andere enorme Rib eye's hanger rauw in de etalage , net achter de grill en bbq .
IMG_20180903_143047 (Large).jpg





IMG_20180903_143743 (Large).jpg


het staatje Andorra is zeker de moeite waard en erg mooi, je rijd continue door een dal, omgeven door hoge bergen.
Bij aankomst in of het rijden door de hoofdstad Andorra La Vella heb ik wel een beetje het idee dat alle stront en andere troep de berg afgegleden is en in het dal is terecht gekomen.
Om elke vierkante meter word gestreden, alles 'tax free' heel parfum en andere 'zooi' posters .
Leuk voor een dagje shoppen , ben er ook wel eens geweest en er zijn ook leuke eettentjes, maar rijdens door de natuur en dan die stad daar opeens midden in klopt gewoon niet.
Je kan de CG4 inslaan maar dat loopt ook dood tenzij je echt offroad wil gaan Google Maps , andere wegen ben ik nog wel een keer benieuwd naar, maar de hoofdstad is dus een erg groot contrast met alles er omheen.

Eenmaal gegeten lijkt het me een prima idee om maar gewoon te zien hoe ver ik kom.
1 camping sla ik even bij af maar ziet er echt saai en verlaten uit.
zodra ik een beetje Andorra achter mij gelaten hebt en de bergen in Zuid frankrijk word de weg wel wat saai, vooral de randwegen om de grote steden zijn ook vrij druk en verdwaal ook nog eens in Toulouse , midden in de spits omdat er een wegomleiding is. niet dat er daardoor file is, daardoor verdwaal ik, moet de stomstom wel negeren en die blijft me maar terug 'lijden' tot ik echt half Toulouse hep gesien.

Op de achtergrond wat skie dorpjes net na Andorra

IMG_2769 (Groot).JPG


IMG_2778 (Groot).JPG


IMG_2782 (Groot).JPG
 
Aangekomen op Camping Moto Dordogne merk ik dat ik behoorlijk moe ben.
De tent toch maar zoveel mogelijk bij licht opzetten, maar de haringen gaan er niet allemaal even lekker in.
maar windstil dus och, sta ook onder de bomen enzo.
Men wil nog wel eten voor mij maken en hoewel ik aardig wat boodschappen hebt lijkt gewoon een warme maaltijd voor mijn neus ook wel een goede keus.

Een erg lekker soep volgt met een lekker heet stuk lasagna met uitgebreide salade erbij en een biertje om het weg te spoelen.
het toetje zou chocolade mousse zijn maar soms valt iets met veel suiker en/of chocolade mij niet zo goed omdat ik dat nauwelijks meer eet, dus die sla ik over.
de volgende dag weet men dan ook niet zo goed wat ik moet afrekenen en mag ik voor 25 euro inc sta plaats weer verder, helemaal prima.
Doe wel lekker uitslapen en rustig aan, inc douchen ontbijten uitslapen en aantutten en opruimen is het 13:00 smiddags dat ik vertrek, na nog even gekletst te hebben en op de foto gezet ben.
camping moto dordogne.jpg


voor de feesboek gangers onder ons :
Gezien het al in de middag is besluit ik om maar gewoon te kijken hoe ver ik kom.
met in en uitzoomen op de telefoon lijkt NL soms al wat dichterbij dan dat het is.
ik heb ook geen inspiratie meer waar ik verder nog heen wil,
dit komt voornamelijk omdat ik sinds Riano weer alleen op weg ben en de route door de Pyreneeën als een belangrijk doel zag.

Een optie was om de RDGA of een variant daarvan omhoog door de Franse Alpen te rijden, maar dit zou zeker 1 extra reisdag zijn ivm naar het oosten rijden, ruweg : Google Maps , dus een lange dag.

Ook was ik inmiddels wel verzadigd met wat ik gezien had, iets wat lastig uit te leggen is,zelfs al als je net weer een paar dagen thuis bent ;)
Het komt er op neer dat ik in 1 keer terug gereden ben en daardoor :

* rond 2 uur 's nachts een keer thuis was.
* meer dan een maand last van mn arm gehad heb.
* rond een uur of 5 de rondweg van Parijs had ( gelukkig geen file).
* Door de instelling, geen tolweg ben ik in het pikke donker over boeren strontweggetjes gereden, in iedergeval dit stuk : Google Maps
* allicht een leuke camping gemist heb, ze hadden allemaal hun charmes
* de hele middag avond en nacht aan het jakkeren geweest ben

Oerstom, niks aan, sterk af te raden ( wat ik ook altijd doe als het onderwerp gaat over hoe ver je nu per dag kan reizen) .

Het enige wat ik dus kan aanraden is om ook de terugweg te plannen en het niet als de TERUG weg te zien.
kijk in een straal van ongeveer 500 km om je huis en plan daarbuiten een gebied of gewoon 1 of 2 campings waar je op kan gaan staan, misschien dat je dan een keer 2 dagen achter elkaar 500 km rijd maar met flinke stukken snelweg is dat minder idioot dan in 1 dag zonder tol naar huis te kachelen.

Camping Moto Dordogne is overigens een mooie plek.
Wat bij veel motorcampings is, iig ook bij La Mouche, is het 'café ' sfeertje en dan vooral de bijbehorende rock muziek en de varianten daarop.
Dat is niet zo mijn ding, maar ook net dat, en er is voldoende plaats en afstand om daar met de tent geen last van te hebben of aan deel te hoeven nemen.
En als je wat gezelligheid wil dan is het er ook, dat is dan wel weer een voordeel.
Ook zwembaden vol kinderen zal je er niet aantreffen, hoewel sommige motorrijders wel hun best doen om zich weer als 5 te gedragen , extra met een zwembad in de buurt ;)

De komende 2 dagen mag ik nog wel rustig aan doen van mijzelf en heb dit ook wel nodig merk ik.
Het buiten slapen gaat op een gegeven moment erg wennen en voelt de continue aanwezige muren wat beklemmend zodra je weer thuis in bed ligt.

1255.jpg


de motor staat braaf voor de deur, inmiddels vervangen omdat een man in een busje met de muziek hard aan niet in de gaten had dat hij een motor een het omrijden was toen hij achteruit reed.

Om het verhaal een beetje vorm te geven maar ik een foto van een aantal aandenkens :
1256.jpg


verschillende campings, tasjes uit meerdere landen, de eetbare souvenirs en de 'chinese winkel aanwinst' om de telefoon als navigatie te gebruiken twv 5 euro omdat de usb aansluiting van de garmin niet oplaadde.

Langzaam beginnen de beelden van de afgelopen maand een beetje te bezinken, de foto's worden gerangschikt op de pc en nog even bekeken.
Tijdens het schrijven van dit verslag, een goede 2 maanden verder merk ik dat er veel naar boven komt , maar sommige dingen ook echt naar boven gehaald moeten worden.
De namen van de cols waren echt te veel om te onthouden, pak de route van motoplus erbij en leef je uit.
door de hard disk crash zijn die routes verdwenen en daarbij had ik ze in een aantal gevallen omgedraaid omdat het rondrit was en ik een stuk ervan gebruikte.
In Riano heb ik 2 dagen op de bonnefooi rondgereden, ik zou dr makkelijk een week kunnen zitten en nu nog zou ik dat kunnen met wat er nog te zien valt.

In een ander topic zag ik pas nog langs komen dat als men alleen reist het jakkeren en niet op tijd lunchen een veel voorkomend probleem is.
tm Riano heb ik het aardig rustig aan kunnen doen en ook de route door de pyreneeën was volop genieten, maar je bent minder snel geneigd om ergens een 2e nacht te slapen aangezien je dan toch een stukje wilt gaan rijden, maar niet het stuk wat je de volgende dag op doorreis toch weer rijd.
Daar zit misschien een val kuiltje om in het vervolg op te letten.
Al met al wederom weer een mooie reis gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Toch nog even in fotovlucht© de hoogtepunten van Portugal, Spanje en ook Frankrijk ( qua pyreneeën) .

In het midden van Portugal , de Serra da Estrela :

IMG_20180823_155434 (Groot).jpg


IMG_20180823_153812 (Groot).jpg


IMG_20180823_153058 (Groot).jpg

IMG_20180823_153044 (Groot).jpg


Zoals alles wat langs gekomen is, een absolute aanrader.
Meerdere dagen hier doorbrengen is zeker mogelijk, geniet daarbij van de lage prijzen voor zowel kamperen als het plaatselijke eten en vooral het laatste is overheerlijk.
Bereikbaarheid vanuit Nederland is lastig, het is een behoorlijk eind, dus als men er voor kiest om de motoren apart te laten brengen per bus of vrachtauto is daar wat voor te zeggen, zeker buiten het seizoen zijn vliegtickets niet zo duur, mag het wat kosten dan kan je het misschien combineren met een circuitdag op Portimao ;)

Geopark Arouca en omgeving :

IMG_2375 (Groot).JPG


IMG_2367 (Groot).JPG


IMG_20180826_133446 (Groot).jpg


IMG_20180826_133459 (Groot).jpg


Van maanlandschap tot schitterende ruwe natuur , maar ook schitterende vegetatie en rustig grazende koeien.
De verrassing van de trip, niet van tevoren opgezocht, lekker spontaan gekozen op de kaart, op de telefoon welteverstaan want op maps is er weinig groens te ontdekken, op welk zoomniveau dan ook :
op een zoomniveau kleiner dan 1 km is het wel te zien dat een rechte weg niet echt een prioriteit dan wel een mogelijkheid is in deze regio.
Google Maps

Voordeel is dat je waarschijnlijk over de N2 komt, een historische weg van Portugal, die van Zuid naar Noord loopt.
dat is niet (alleen) mijn mening : The N2: The Route 66 of Portugal - Touring motorcycle route
Ook Porto ligt aardig in de buurt en is genoeg over te vinden op Internet waarom je daar eens een dagje of wat zou kunnen doorbrengen.
Op doorreis of heen reis is een groot stuk Douro meepakken zeker de moeite waard.
Schitterend glooiende vallei met regelmatig de weg vlak langs de rivier.
Uiteraard omgeven door mooie plekjes om wat te eten en drinken.

Een hoogtepunt wat ik niet genoemd heb is een complete regio, de Alentejo .
In Portugezen termen vermoed ik dat het vergelijkbaar is met de Achterhoek, maar ik verwacht dat de meeste Nederlanders een wat andere associatie hebben met agrariërs dan de Portugezen.
Ze hebben er wel regelmatig een cross, maar die is niet zwart en is niet zo een spektakel..

Alentejo,Evora,Taag,kaart,map,karte,EU,foto,Portugal,provincies,Beja,Portalegre,Setúbal,Algarv...gif


De meeste mensen gaan naar Lissabon voor een stedentrip of naar de Algarve voor het strand en dergelijke.
Ook op doorreis in 2013 zat ik maar te denken hoe ik nou dat stuk door moest rijden.
Nou gewoon via Evora, de hoofdstad van die provincie/regio en zoveel mogelijk de grote wegen vermijden.
Liefst in Mei, toen bleek de hele regio in bloei te staan.
Ronduit Bizar om met offroad rijden daarover een kleed van bloemen te rijden waar geen eind aan kwam.
Ook het land waar je soms een restaurant vind als je door een kroeg heen loopt, daar krijg je dan de plaatselijke lekkernij Porco preto,
zwart varken voorgeschoteld voor weinig geld.
Of iets anders als dat er niet is, een menukaart waarvan alles op voorraad is , is daar net zo veelvoorkomend als verkeerslichten en flitskasten.
Maar ik houd hier op met mijn 'verkooppraatje', google is je vriend ;)
Maar wederom een absolute aanrader.
 
Hoogtepunten Spanje : Picos Europa

IMG_2430.jpg

Riano, een mooi centraal gelegen stad(je) om daarvan uit de Picos te verkennen, gezien de omvang en de mooie slingerende wegen zou ik 3 verschillende overnachtingsplaatsen nemen in ongeveer een week tijd om zo ook meer richting de noordkust van Spanje te kunnen zitten.


IMG_2473 (Groot).JPG



IMG_2476 (Groot).JPG

Google Maps


IMG_2502 (Groot).JPG


IMG_2507 (Groot).JPG

IMG_2521 (Groot).JPG

Helaas kan je op 1 foto niet laten zien hoe dit echt HEEL erg het einde vd weg was, ja offroad gaat het nog een stukje verder, maar we hadden al km's gereden met het idee, zometeen houd de weg op en dan kwam je weer door een dorpje met 4 huizen.
Uiteraard komt er dan ook gewoon een cementwagen uit tegengestelde richting..

IMG_20180828_161429 (Groot).jpg

IMG_20180829_133350 (Groot).jpg

IMG_20180830_124732 (Groot).jpg

IMG_20180830_125018 (Groot).jpg


ongeveer : Google Maps

Picos Europa, in 2013 al een keer eerder bezocht, spontaan want het enige reisdoel was toen om een keer in portugal uit te komen, na wandelaars tegengekomen te zijn in Noord Frankrijk bleven we maar dingen tegen komen die verwezen naar Camino de Santiago : Pelgrimsroute naar Santiago de Compostella - Wikipedia
en zodoende Santiago aangehouden en zo door/langs Picos gekomen.
Destijds wel een Engelsman gesproken die met de ferry vanuit Engeland was gekomen, misschien ook vanuit NL te doen, wederom een uitzoek plaatje qua tijd en kosten.
Ik zie nu net dat Riano niet eens onder het extra groene gedeelte valt wat google maps onder Picos europa verstaat.
Maar een mooie eindbestemming als je door de Pyreneeën bent geweest en nog wat tijd over hebt.
De eerste camping sinds Portugal dus de 12 euro per nacht was wel even schrikken.
Dat je dan ook wat nettere voorzieningen hebt, dus geen graffiti in de douches of toiletten is ook wat waard en je treft ook eens volk wat niet zo goedkoop mogelijk ergens wil zitten, nu val ik daar zelf ook onder maar sommige doen dat met veel geluidsproductie, kinderen en afval in sommige gevallen is dat alle 3 hetzelfde }) .
Ook een restaurant op de camping zelf waar de verwarming aanstaat is niet onbelangrijk als je kampeert en de temperaturen dalen 's avonds nogal.
nu zaten we ( ik en gyula) wel buiten omdat hij wou roken , wat hij eigenlijk niet deed en ik mijn eigen drank wou drinken maar op een gegeven moment word Engels lullen we lastig als je klappertand.

Owja Picos.
Dit keer niet naar Fuente Dé geweest , wat ook een bezienswaardigheid is aan het eind van een doodlopende weg.
Fuente Dé - Wikipedia
Google Maps

Op weg daarheen vanaf de kust zag ik nog een afslag naar een apart gebied met roofvogels etc.
Zeker een gebied om zo een week door te brengen, wat Gyula ook gedaan heeft, naar tevredenheid hoorde ik later.
 
In de buurt van Riaño ben ik in een hotelletje geweest.
Mooi gebied maar naar mijn mening niet de mooiste plek om te gaan zitten voor bezoek aan de Picos.

Na mijn doorreis naar Portugal en Gallicië ben ik in de Picos teruggekomen en ben vlak bij Cangas de Onís op de camping gaan staan.
Veel bezienswaardigheden, maar ook de prachtige kust zijn dan heel vlakbij. In het stadje is meer te beleven dan in Riaño.
Cangas is een beter startpunt voor bezoeken aan mooie plekken van de Picos de Europa! (vind ik)
 
Dat is ook een mooie inderdaad.
Zoals ik in het reisverslag aangaf is een doorreis met 3 verschillende plaatsen wel een goed idee, of je nu 1 week of 2 weken hebt, het gebied is net iets te groot om het vanuit 1 plek allemaal te bezoeken.
Raar vergelijk misschien maar dit geld ook voor Sicilië, heb daar 1 week gezeten in Cefalu, en dan zit je net wat ver van alles vandaan om het hele eiland te bezichtigen.
Wat er allemaal te zien is en waar je overal heen kan weet ik eerlijk gezegd ook niet dus vandaar mijn advies om zeker 1 week uit te trekken als je de Picos maar 1 keer denkt te bezoeken.
( ik ga gewoon nog een keer hoor ;) )
 
@ Sicilië: Mss hier off-topic.
Daar geslapen op meerdere plaatsen, dus wel veel van het eiland kunnen zien. Toch is Sicilië vooral mooi langs de oostkust/ Etna.
Gestart in Messina en via oost- en zuidkust geëindigd in Palermo. Vervolgens op de boot naar Genua. (slot)
 
Hé, LePensZeur......................:P

Zit ik rustig het clubblad van MC de Kraats te lezen, wordt deze trip ook nog speciaal genoemd! (of ik moet er vreselijk naast zitten?)
Met de 3349km van deze trip ben je in de middenmoot geëindigd in de toer-competitie 2018 *O*

Het is dat ik nooit iets inlever. Maar ik denk dat ik dit jaar wrs wel 3e zou zijn geworden.................:?
Die man met trip naar Iran, die ga ik natuurlijk niet voorbij.

Mss iets voor mij volgend jaar als ik via Rusland de Noordkaap wil gaan doen.
Met enkele andere tripjes naar de Alpen, Sauerland en de Eifel schiet ik dan ook gelijk door naar top van klassement.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan