Met eigen motor naar de USA, via Canada

huibm

Rookie
17 apr 2016
5
2
Beste mensen,

Ik heb gezocht op het forum, maar geen recente posts over dit onderwerp kunnen vinden. Dus maar even een nieuw topic dan.

Eind van de zomer ga ik een lange rit door de USA maken op mijn eigen motor. Na eindeloos vergelijken van verschillende opties, kwam uiteindelijk de motor invliegen via Canada als voordeligste en snelste uit de bus. De reis is inmiddels in grote lijnen geregeld via Motorcycle Express.

Het plan is om half augustus van Amsterdam naar Toronto te vliegen. Mijn Triumph Explorer gaat als vracht in hetzelfde vliegtuig mee. Na aankomst loods ik de motor door de Canadese douane en dan gaat het richting de Amerikaanse grens.

Na de grens rij ik via New York, Washington, Virginia naar het zuiden. Bij de Smoky Mountains rechtsaf naar het westen om bij San Francisco de kust te bereiken. Van daaruit dan weer omhoog naar Seattle, de grens over naar Vancouver en weer terug naar Amsterdam.

Ik krijg niet echt helder of ik nog iets qua papierwerk moet regelen om de Amerikaanse grens vanuit Canada over te steken. Ja, ik heb een Esta en het kentekenbewijs en een verzekeringsbewijs bij me. Maar weet iemand of ik nog meer nodig heb? Je leest weleens over een EPA exemption, maar dat lijkt vooral nodig als je je fiets direct naar de USA laat verschepen.

Iemand dit eerder gedaan en er ervaring mee?

Met vriendelijke groet,

Huib Maaskant
 
Mooi plan! Ik heb helaas geen antwoord voor je, maar zo kan ik het wel volgen.
Die verzekering, is dat je standaard NL verzekering, of is dat al een speciale voor Canada & USA?
 
Nee, je hebt een aparte verzekering nodig. Er is geen enkele Nederlandse verzekeraar die je motor in de USA dekt (en ik ben ze zo'n beetje allemaal wel langs geweest). Die losse verzekering kun je gemakkelijk online regelen, geen punt.
 
Een motorreis door de USA gaat nooit goedkoop zijn, realiseer je dat om te beginnen.

Drie jaar terug heb ik op een huurmotor het noord-oosten van de USA doorkruist. Daar heb ik toen het nodige van geleerd. Vooral dat een motor huren je al snel $150 per dag kost en dan moet je nog niet al te enthousiast JA zeggen op alle bijkomende verzekeringen e.d..

Nu wilde ik een lange reis maken en van kust tot kust. Je hebt dan drie opties:
- Weer een motor huren. Dit kwam voor mijn trip op circa $7.500,- Dacht het niet dus.
- Een motor kopen en verkopen. Zou kunnen, maar lijkt een heel gedoe qua papierwerk. Bovendien zou ik dan de motor tegen de herfst weer van de hand moeten doen in de beperkte tijd voor mijn vliegtuig vertrekt. Dat wordt dus een behoorlijke afschrijver.
- Mijn eigen motor verschepen. Dit bleek met circa $2700 de goedkoopste optie. Daar komt dan nog wel je verzekering ter plaatse en afhandeling op de luchthaven bij. Bij elkaar zit je dan iets over de eur 3.000,- Plus natuurlijk nog je passagiersticket.

Als je niet van kust naar kust wilt, kan het laatste wel een stuk goedkoper. Ik had leuk contact met Black Hill Motor Tours. Zij verschepen eenmaal per jaar een container motoren naar en weer van Denver. Dat kost je ongeveer de helft.

Grtz,

Huib
 
Laatst bewerkt:
Dag Huib,
Vlgd jaar heb ik hetzelfde plan om circa 3 maanden door USA en Canada te rijden.
Verzekeren is iets waar ik tegenaan loop wat nogal lastig is.
NL maatschappijen doen dit niet en de paar adressen die ik in NL vond zoals Alessie reageren niet.
Hoe heb jij jouw verzekering gedaan?
Marco Vissers
 
Jaren terug had ik wel eens gelezen over een optie dat je daar dan een motor koopt en die aan het eind van je vakantie dan laat verschepen naar huis.

Voor het laatste regelde de reisorganisatie de terugtocht van de motor met papier werk. Als je dan een ouder model neemt (oude VFR oid) dan heb je ook niet veel BPM en is nog courant qua model voor NL.
 
Idee is juist om met mijn eigen motor te gaan.
Dat is net een van de doelen van deze reis.
hopelijk kan iemand anders me helpen.
 
Beste Marco,

Dank je wel voor je reactie.

De reis heb ik in augustus / september gemaakt zoals gepland. Een verslagje kun je lezen op... The Longcut Across

De verzekering heb ik toen geregeld via de partij die ook de verscheping van de motor deed: Motorcycle Express (Motorcycle Express - Ship Your Bike). Dit kostte me voor VS + Canada + roadside assistance ongeveer $500. In Nederland gaat het niet lukken.

O ja, de motor moet wel echt op je eigen naam staan (dus niet op een bedrijf bijvoorbeeld). Anders gaat het nooit lukken en krijg je geheid gedonder aan de grens.

Succes!

Huib
 
Maar stel, je kent iemamd die in de USA woont, en ik bedoel dan, je kent iemand aldaar zodanig goed dat hij/zij voor de volle 100% betrouwbaar is;

Kan je dan bijvoorbeeld hun een motor laten kopen, op hun naam, en door hun verzekerd, en op hun verklaring jij daarmee door de USA (en Canada) rijden?

Ik heb namelijk familie wonen in de USA, en ben daar nu wel nieuwsgierig naar.

Al begrijp ik wel dat er niets leuker is dan zulk een mooie motorvakantie met je eigen motor te doen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ben er ook mee bezig geweest maar krijg helaas niet de benodigde dagen van de baas. Zelfs niet onbetaald... Helaas maar is niet anders.

Voor meer info kun je ook kijken in het topic: MOTOR VERSCHEPEN VAN EN NAAR USA? hier op het forum.
 
@DKP: zo heb ik een paar jaar geleden een reis door de USA en Canada gemaaktop een geleende motor. Die was dus eigendom van een Amerikaan en door hem verzekerd. Maar ik heb geen schade gereden, dus ik weet niet wat er dan gebeurd zou zijn. Maar volgens mijn US vriendin (advocaat van beroep) was er geen probleem.

Motorcycleexpress lijkt de goedkoopste transporteur en Fernet.com de goedkoopste verzekeraar. Verzekeren aldaar is sowieso duur.

Mijn plan is volgend jaar te gaan gedurende drie maanden en met z’n tweeën en twee motoren.
 
Helaas is door de nieuwe privacywet die per 1-5-2018 van kracht is geworden voorlopig geen verzekering meer mogelijk in USA. Met een beetje geluk zou er wat nieuws komen vlgs de contactpersoon van Motorcycleexpress, hoop doet leven
 
Heb je rekening gehouden met het feit dat motoren in de US goedkoper zijn in aanschaf dan in NL?
Het kan zijn dat je verzekering aldaar uitgaat van de lokale aanschafwaarde, en bij een total los
of diefstal of wat dan ook krijg je dan ook minder uitgekeerd.

In de jaren '90 heb ik dat zelf mogen ondervinden, via een groepsreis (georganiseerd door de KNMV,
zij zorgden voor het vervoer) werd mijn motor en een van een andere reisgenoot gestolen (GSXR1100 & CBR900),
en er werd alleen de dagwaarde volgens de Amerikaanse regeling uitgekeerd, en die was fors lager :(

Gevolg was wel dat de KNMV voor de latere reizen een extra reisverzekering aanbood die het verschil dan uitkeerde.

Reis zelf was overigens een enorme ervaring, zeker de moeite waard!
 
Als je bij Fernet gaat kijken komt ook de melding dat verzekeren opgeschort is sinds 1-5-2018.
Ik hoop op een oplossing, ik heb de tijd, ga pas vlgd jaar maar is wel belangrijk om geregeld te hebben
 
@Marcovissers
Motorcycleexpress geeft op de site aan dat ze per 01-01-2019 een deal hebben kunnen maken met een verzekeraar .
Daarom heb ik vast palletspace gereserveerd voor onze motoren. Het is ook nog refundable mocht het toch allemaal niet rond komen.
 
Beste mensen,

Eindelijk is het boek af wat ik over deze reis heb willen schrijven. De titel: The Longcut Across.

In 240 pagina’s en honderden foto’s probeer ik je mee te nemen op de reis. Of dat gelukt? Dat mag je zelf beoordelen.

The Longcut Across is een onderhoudend reisverhaal. Maar het is ook een praktisch boek boordevol reisinformatie. De route is van etappe tot etappe te volgen. En je leest hoe je een motorfiets kunt verschepen naar Amerika.

Meer informatie vind je op www.thelongcutacross.nl. The Longcut Across is vanaf 1 maart te koop, maar nu al te bestellen bij bol.com, bruna.nl en de gewone boekhandels.

Grote groeten,

Huib Maaskant

thelongcutacross.jpg
thelongcutacross2.jpg
 
Motorcycleexpress.com deelt op haar website mee dat de verzekering rond is. Vanaf 01-03-2019 is die af te sluiten via hun website. Ik ben zo blij dat het geregeld is. Ik had al palletspace gereserveerd maar nu is er eigenlijk niets meer dat ons tegenhoudt!
Ik zit routes te maken vandaag, want buiten regent het toch!
 
Beste mensen,

Eindelijk is het boek af wat ik over deze reis heb willen schrijven. De titel: The Longcut Across.

In 240 pagina’s en honderden foto’s probeer ik je mee te nemen op de reis. Of dat gelukt? Dat mag je zelf beoordelen.

The Longcut Across is een onderhoudend reisverhaal. Maar het is ook een praktisch boek boordevol reisinformatie. De route is van etappe tot etappe te volgen. En je leest hoe je een motorfiets kunt verschepen naar Amerika.

Meer informatie vind je op www.thelongcutacross.nl. The Longcut Across is vanaf 1 maart te koop, maar nu al te bestellen bij bol.com, bruna.nl en de gewone boekhandels.

Grote groeten,

Huib Maaskant

Bekijk bijlage 1352276Bekijk bijlage 1352277
Kun je t niet gewoon als pdf hier neer zetten?
 
Het topic is al even oud, maar ik wil er toch nog heel even op reageren. Eenvoudigweg omdat we niet echt veel met de motor kunnen toeren op het moment...

Ik heb net de laatste bladzijde van Huibs boek The Longcut Across omgeslagen en ik heb er ontzettend van genoten. Prachtige foto's, prachtige verhalen. Alsof je zelf meereist en persoonlijk vind ik dat in deze tijd van lockdowns een bijzonder prettige manier om me toch nog even op vakantie te voelen.

Kortom, echt een absolute aanrader voor anderen die héél graag weer met de motor flink op pad willen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan