Met het brik op vakantie

Jurrien

Die hard MF'er
20 apr 2005
879
6
Beste brikkers,

ik wil met mijn brik op vakantie deze zomer, en heb daar wat vraagjes over..

Ten eerse: Een rekje! Ik heb een cb350f, en zie die eigenlijk nooooit met rekjes! (behalve op de voorkant van mn Peters motorfiets-techniek boek :) ).
Maarre zijn die wel te krijgen? Ik hoop het wel want om nou alle spullen rond de buddy te gaan vastspinnen en -spanbanden (nieuwe werkwoorden) is ook weer zo onhandig..

Denk dat een tanktas aanschaffen ook wel handig is. Iemand tips om op te letten bij aanschaf? Denk dat ik em op marktplaats koop, dus geen mogelijkheid tot het beluisteren van een verkooppraatje.

En dan wat meer specifieke specifieke info over de cb350, wat zal ik meenemen wat betreft reserveonderdelen? Heb hem nog maar twee maanden dus weet nog niet wat er vaak kapot gaat. Nieuwe contactpuntjes neem ik wel mee.. Maar ist ook handig om condensatoren en bobines mee te nemen? Overlijden die vaak spontaan?
Verders wat ik zelf had bedacht: Vantevoren olie verversen, nieuwe ketting en tandwielen zitten er reeds op, achterbandje wordt vervangen, gaskabel en koppelingskabel mee, fles olie mee..

Tja en veel verder kom ik niet.. Iemand nog mooie tips?

Alvast bedankt!
 
Je pa met een karretje achter je aan met een reserve brik erin :+

Maar nu serieus! rekjes zijn er wel! ik kan me herinneren dat iemand op MF dat hier heeft....was nog een heel verhaal met monteren :X Kweet alleen niet of die specifiek voor 350 was..
 
Beste brikkers,

ik wil met mijn brik op vakantie deze zomer, en heb daar wat vraagjes over..

Ten eerse: Een rekje! Ik heb een cb350f, en zie die eigenlijk nooooit met rekjes! (behalve op de voorkant van mn Peters motorfiets-techniek boek :) ).
Maarre zijn die wel te krijgen? Ik hoop het wel want om nou alle spullen rond de buddy te gaan vastspinnen en -spanbanden (nieuwe werkwoorden) is ook weer zo onhandig..

Denk dat een tanktas aanschaffen ook wel handig is. Iemand tips om op te letten bij aanschaf? Denk dat ik em op marktplaats koop, dus geen mogelijkheid tot het beluisteren van een verkooppraatje.

En dan wat meer specifieke specifieke info over de cb350, wat zal ik meenemen wat betreft reserveonderdelen? Heb hem nog maar twee maanden dus weet nog niet wat er vaak kapot gaat. Nieuwe contactpuntjes neem ik wel mee.. Maar ist ook handig om condensatoren en bobines mee te nemen? Overlijden die vaak spontaan?
Verders wat ik zelf had bedacht: Vantevoren olie verversen, nieuwe ketting en tandwielen zitten er reeds op, achterbandje wordt vervangen, gaskabel en koppelingskabel mee, fles olie mee..

Tja en veel verder kom ik niet.. Iemand nog mooie tips?

Alvast bedankt!

heb nog wel een rekje liggen €10 en zelf een beetje pas maken ;) komt van een cb500 af !
full
 
Ja, zekeringen is wel een goede. IJzerdraad, draad, ductape, kroonsteentjes en ander materiaal voor een snel proffesioneel herstel van grote gebreken neem ik ook mee.

Enne Roger Remschijf, als je het goed vind wacht ik nog even of ik niet misschien een echt cb350 rekje tegenkom, ok? Ik weet precies hoe dat gaat, dan past het net niet en moet er weer gezaagd, geslepen en gelast worden en helaas heb ik niet al het apparatuur tot mn beschikking. Maar ik hou me aanbevolen.
 
Zelf maken, heb ik ook gedaan.
Moet je even kijken hoe dat op jouw motor uitkomt maar bij die van mij was t vrij makkelijk.
Ik had alleen een paar strippies bandstaal (bouwmarkt), een paar M10 bouten (bouwmarkt), een paar stukjes buis, een M10 tap, een boormachien met een doosjes boortjes (verschillende maten) en een flex nodig.
Niet veel gereedschap dus en t rekje bleek enorm praktisch te zijn.

http://img456.imageshack.us/img456/8178/bagagerek11jq.jpg
http://img68.imageshack.us/img68/7834/bagagerek28iv.jpg
http://img456.imageshack.us/img456/111/bagagerek35ly.jpg

Wat betreft de vakantie, bedenk goed welk gereedschap je het vaakst nodig hebt aan je brik en neem dat mee

Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Succes!
 
Ja, zekeringen is wel een goede. IJzerdraad, draad, ductape, kroonsteentjes en ander materiaal voor een snel proffesioneel herstel van grote gebreken neem ik ook mee.

Enne Roger Remschijf, als je het goed vind wacht ik nog even of ik niet misschien een echt cb350 rekje tegenkom, ok? Ik weet precies hoe dat gaat, dan past het net niet en moet er weer gezaagd, geslepen en gelast worden en helaas heb ik niet al het apparatuur tot mn beschikking. Maar ik hou me aanbevolen.

..'tuurlijk ! maar bedenk wel dat ze ze vaak maakte voor cb400f cb500f cb550f tegelijk ! dus enkel een stripje ijzer en een boor en klaar ! Kijk maar even, hoop dat je er één vind die in 1x past dat is altijd beter !
 
Als je solo rijdt neem dan niet teveel mee, met zijspan is dat geen probleem maar het is nu best belangrijk om heel goed te zoeken naar zo kompact en licht mogelijk.
De meeste storingen zijn vaak elektrisch, denk aan spanningsregelaars en gelijkrichters enzo.
Lampjes en zekeringen en een stukje draad lijkt me vanzelfsprekend, evenals kroonstenen of kabelschoentjes met goede tang (is beter).
Andere bron van storingen zijn de banden, reserve binnenbanden (spaakwielen?) en goede bandenlichters zijn dan prettig. Ook een pomp mag niet ontbreken...
Verder gereedschap moet je een beetje op gevoel kiezen, kijk welk gereedschap je nodig hebt om de hele motor volledig te demonteren maar neem niets dubbel mee.
Dopsleutels zijn groot en zwaar, neem liever een setje steek en ringsleutels mee.
Vergeet ook de schroevendraaiers niet en de tangen, een waterpomptang is ook erg handig om een pan van het vuur te halen.
Verder moet er een liter olie mee en kijk ook hoe het erin moet, soms zit er geen handig schenk tuitje aan als je een fles ergens koopt en dan wordt het een bende...Trechter dus. onderhoudsmiddelen voor de ketting en WD40 enzo zijn ook prettig om bij je te hebben evenals wat poetslappen.
Ook remolie mag niet ontbreken
Er bestaan reparatie sets voor koppeling en gaskabels, zo'n klein blikje kan je een hoop ellende besparen.
Tot slot kom ik elk jaar weer tegen dat het ontzettend handig is om wat verschillende bouten en moeren bij je te hebben (meestal om anderen te helpen)
Tot slot nog iets.........tireraps en ductape natuurlijk.
Verdere reserve onderdelen:
Bougies
puntjes
condensatoren
slangetje (voor remmen ontluchten of zo)
Slangetje voor de benzine.

Natuurlijk is het het beste dat de motor voor de reis een grote onderhoudsbeurt krijgt, dat vermindet de kans dat je bovenstaande spullen nodig hebt.
Let hier ook goed op de rubber slangetjes! Het zal de eerste keer niet zijn dat er een benzine leiding staat te lekken.
 
Ik heb een Krauser set die heel mooi op mijn 350F past, het is inderdaad wel een beetje lastig om hem mooi en recht gemonteerd te krijgen

full
 
Ik heb een Krauser set die heel mooi op mijn 350F past, het is inderdaad wel een beetje lastig om hem mooi en recht gemonteerd te krijgen
Zoiets heb ik ook op m'n 400f. Heb nog wel een zelfbouw rekje liggen wat wel zal passen, ding is alleen wat roestig en de lassen zien er ook niet echt super professioneel uit. :X
full
 
Denk dat een tanktas aanschaffen ook wel handig is. Iemand tips om op te letten bij aanschaf? Denk dat ik em op marktplaats koop, dus geen mogelijkheid tot het beluisteren van een verkooppraatje.

Een tanktas kan ik je zeker aanraden! Bedenk wat je er mee wilt, wil je er alleen je koffie, broodjes en portemonnee in bewaren of wil je je hele hebben en houden in kwijt. Ze zijn in alle formaten te krijgen, ook tassen die je uit elkaar kan ritsen, dus de verschillende compartimenten kunnen van elkaar af. Wat misschien ook handig is: Een tanktas die je ook als rugzak kan gebruiken, die bestaan ook namelijk, kan je gewoon de schouderbandjes er aan klikken en kan je zo de stad in met je tas.

Waar ga je trouwens naar toe op vakantie?!
 
Kheb vorig jaar bij lidl een bagagerol voor 6 euro gekocht, echt een joekel. Kost bij de motorzaak 35 euro.....past veel in, waterdicht en knoop je zo achterop.
 
Wij hebben van die ransels gekotch bij de dump, je knoopt er twee aan elkaar en die gooi je over je buddy. Daar bovenop een grote (leger)tas en dan met spanbanden vastmaken aan de handvaten (waar je je motor mee op d middenbok zet) onder de buddy. Je moet wel even vogelen dat ze goed vast zitten, wij doen altijd meerdere spanbanden en dan als laatste een elastieken-bagagenetje eroverheen, hier kan je eventueel nog een regenpak ofzo onder doen.

Wij gaan altijd met z'n 2-en op 2 motoren, en dan heb je echt wel veel ruimte.
Mijn vriend maakt altijd op zijn motor 2 ijzeren strippen (1 bevestigingspunt aan de schokbreker en 1 op het kontje, op het frame wat eronder ligt), waar hij dan die spanbanden aan vast maakt.

Veel succes en goede vakantie.
 
@ MatthiasD: Dat heb je mooi gedaan en eigenlijk helemaal niet zo´n gek idee, denk dat ik ook voor het zelfbouwrekje ga.

En @ Roger Remschijf; Ga dus voor het zelfbouwrekje ;) Zeker omdat ik mij bedacht dat ik eigenlijk helemaal niet zulke goede ervaringen heb met hondarekjes en vakanties, best vaak gescheurde rekjes gezien...

Maargoed, evengoed bedankt voor het aanbod.

Ratman1, bedankt voor de lijst, ik heb er weer wat toegevoegd aan mn eigen lijstje.

Wat betreft koffersetjes, daar ga ik niet aan beginnen.. Knoop liever alles in een grote zak erop, en zo´n kofferset kost me eigenlijk ook teveel geld.

@ Maat, het plan is om met zn tweeën of drieën (nog niet helemaal zeker) richting zuiden te gaan, op de bonnefooi.. Fotocamera gaat mee, waarschijnlijk komt hier ook wel een mooi verslagje te staan.

Enne, ik denk dat ik inderdaad ook even bij de dump ga kijken wat voor mooie spullen ze er hebben liggen
 
Overigens, hoe kijkt men in andere europese landen aan tegen het rijden op een brik? Ik rij bijvoorbeeld met 1 spiegel en geen knippers, is dat zeurbaar?
 
je kunt ook zo op vakantie gaan :P

hier zit dus een verbouwd rekje op welke eerst voor een moto guzzi v7 was, maar die ik voor heel weinig over genomen heb *D

en daarna lichtelijk aangepast heb :+

brik.jpg
 
Overigens, hoe kijkt men in andere europese landen aan tegen het rijden op een brik? Ik rij bijvoorbeeld met 1 spiegel en geen knippers, is dat zeurbaar?
In Duitsland en Oostenrijk geen probleem en dat is uit eigen ervaring. Betreffende brommer (Oh ja nu ik er aan denk, ik heb toen toch maar rechter spiegel gemonteerd want dat kijkt makkelijker)
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan