Met motor de bergen in, oliepeil flink gezakt??

sgapie

MF veteraan
29 aug 2002
2.344
1
Nijmegen
Ben net een dag terug van motorvakantie in Italie (Dolomiten).
We zaten daar op een redelijke hoogte varierend van 1200-2000 meter. Veel mooie wegen daar en die ook gereden.
Het was super.
Maar nu zit ik toch met een vraagje.

Mijn (en van 2 andere ook) oliepiel is flink gezakt. Zit echt nog heel weinig in. Stond max nu is het onder min.
Terwijl ze normaal niet echt olieverbuik hebben gehad.

Kan de hoogte hiermee te maken hebben?
Of komt het door het gassen?
Of is het een combi van bovenstaand?

Ik snap er helemaal niets van.

kijk je luchtfilter eens na
misscchien doordat je bepaalde hoeken (omhoog / omlaag)hebt gereden zou er olie via je carter ontluchting weg zijn gegaan :?
ik noem maar wat
heb je met volle bepakking gereden en dus de motor goed belast ?
andere olie gebruikt dan normaal ?

Luchtfilter kan ik wel even nakijken, als dat weet ik in ieder geval iets...nu is het allemaal een waas voor me.

Maar heb hem niet bepakt, heb misschien 2 keer iemand achterop gehad voor een kort stukje.

Verder geen oliewissel gedaan.
De wegen waar wij op reden, bevatten wel veel haarspelden, zowel omhoog als omlaag, en soms best wel steile weggetjes.

Ik had dat ook en volgens mij ligt het aan het feit dat je in de bergen veel op de motor remt. Sowieso is de belasting hoger dan normaal (bijv vollast bij lage toeren om even een steile helling te nemen) het blok verbruikt dan gewoon wat meer olie.. Niets aan het handje, idd gewoon
bijvullen en verder raggen
;)

8-)

Hoef ik niet meer op wintersport want die van mij rijdt ook 1 op 400 ;) En af en toe hoef ik 3 maanden niet te kijken..jij snappen ik snappen...

Rijgedrag in mijn geval.. ;)

Niet zoveel het gas dichtdraaien als je bergaf rijd,scheelt een hoop.
En het is toch normaal dat als je hard moet werken ook wat meer dorst krijgt.
Met je blok is nix mis hoor!!

De dolomieten.... :]

Lekker! })

Ja was zeker leuk, erg mooi daar. Zowel de wegen cq routes als de omgeving.
Ik heb net de olie bijgevuld en kwam uit op 700 ml bijvullen.
Ongeveer 1500 gereden, valt dan nog best wel mee als ik hetgeen hierboven lees ;)

je rijd de motor daar door en door warm , waardoor het water en andere rommel uit je olie dampt.
Ook rijd je veel berg afwaarts waardoor er olie aangezogen kan worden door het hoge inlaat vacuum (versleten klepgeleiders en harde seals )

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan