Met motor naar Noorwegen, een goed idee??

NTV Raymond

Rookie
29 mei 2004
17
0
Horst
Hey mensen,

Mij leek het wel iets om dit jaar met de motor en tent naar noorwegen te gaan. Op het www lees van het moois over het landschap.
Ik heb vorig jaar mijn rijbewijs gehaald, en ben toen door België, Luxemburg, en Duitsland gereden. Leuk voor een beginnende motorvakantie maar nu wil ik toch wel echt eens wat zien.
Ik vind het toch wel een beetje een risico om alleen te gaan, ik las laatst ergens iets van mensen die (met de auto) een noodstop moesten maken voor een eland, als je die voor je motor krijgt :o
Ook vind ik het wel een beetje ver. Kan mij iemand vertellen of het daar echt zoveel regent? Zijn de wegen daar niet te veeleisend voor een nog niet zo ervaren motorrijder? Zijn er genoeg campings? En bovenal, is het de moeite waard?
Graag antwoord van mensen die uit eigen ervaring kunnen spreken.
Alternatieven zijn Zweden of Zwitserland. Ben ik allebei al eens geweest, Zweden lijkt mij qua landschap lang niet zo aantrekkelijk als Noorwegen, Zwitserland ben ik vroeger jaar in jaar uit geweest maar die passen :9~ Nadeel daaraan vind ik wil dat het er niet zo rustig is (met het gevaar dat ik nu als een opa klink).
in ieder geval bedankt voor jullie antwoord.

Cheers, Raymond.

Ik wil zelf ook naar Noorwegen. Ik ben er voor mijn werk een paar keer geweest. Het is beeldschoon. Ik heb er altijd bijzonder mooi weer gehad. Trouwens ook een noodstop moeten maken voor een Eland. Maar dat zegt niet veel want eergister moest ik een noodstop maken voor 2 ree-tjes. In Insbruck. En in Schotland voor een schaap, net als in Zwitserland.. En hoeveel eenden, fazanten, poezen, ratten en andere beesten ik al voor mijn koekblik en moto heb gehad.. Je dient daar altijd voor op te passen. Dat kan je overal gebeuren.

Ik ben met koud een week mijn rijbewijs op zak naar zuid-france gereden. Daar 4 weken lang bochtjes gedraaid. Je komt er bijzonder ervaren van thuis. Je rij-ervaring zou ik niet over inzitten. Die doe je vanzelf op. Ken je grenzen. Dat wel. Want een stuurfoutje betekend soms wel dat je een afgrond in rijdt.

Wel leuk als mensen hier hun ervaringen, goede adressen en "dit mag je niet missen" tips plaatsen. Veel succes met je reis en wie weet vindt je wel medestanders die ook die kant op willen.

Ik weet dat er een motorreisorganisatie is, maar die zit al een jaar van te voren volgeboekt. Wie weet leuk om eens een MF reis te organiseren ? Maybe met een hoop feedback op dit forum ?

:]

Ja,

Panrider is er even tussenuit (vrijdag 28 mei vertrokken) met zijn vrienden van www.panrijder.info.

Ze worden echter op de voet gevolgd en er is een reisverslag, waarin van dag tot dag wordt bijgehouden waar ze nu zijn. Volledig verslag zal volgen na terugkeer.

Kijk maar even naar deze discussie op het panrijder discussieforum.

Ben zelf alleen met de motor naar Zweden geweest, Noorwegen heb ik enkele malen met de auto bezocht...
Het landschap van Noorwegen vind ik persoonlijk ook veel mooier als dat van Zweden.
Mijn ervaringen met de Noorse weggebruikers zijn positief, er wordt naar mijn mening beschaafder gereden als in Nederland. Heb vooral geen haast, de boetes zijn fors en hard rijden in de bergen brengt natuurlijk meer gevaren met zich mee.
Een leuke site om eens te bezoeken is;
http://www.geocities.com/janneman_nl/nedindex.html.

Ik ken de beste man niet maar zijn site is zeer informatief en leuk geschreven.
Kortom; een vakantie in Noorwegen kan ik je aanraden. Drie jaar geleden ben ik voor het laatst geweest en heb er prachtig weer gehad, ben ook in midden Frankrijk wel eens helemaal weggeregend. Weergarantie heb je nooit!

Doen! Noorwegen is een fantastisch mooi land, met goede wegen, uitstekend asfalt en lekker rustig. Verder vriendlijke mensen en goede voorzieningen.

Elanden schijnen alleen in de schemering een gevaar te vormen, maar ik heb er nog nooit een in het wild gezien. Wel veel schapen (een stuk lager, en opereren in groepen :X ) en in de noordelijke delen veel rendieren.

Het weer is altijd een gok, maar is in het algemeen beter dan in Nederland in de zomer. Ik heb er dagen meegemaakt met meer dan 30 graden, maar ook dat het 5 graden is en regent. Maar van de andere kant ben ik ook in de Alpen al een keer weggeregend '(

Er zijn voldoende campings en anders kan je nog altijd wild kamperen.
Zuid Noorwegen (tot aan Trondheim) is heel erg mooi en zeker de moeite waard. En waarschijnlijk zit je na een paar dagen op de kaart te kijken en te rekenen of je de Noordkaap nog kan halen :P .

Levensonderhoud is vergelijkbaar met Nederland, alleen sterke drank is duur. Benzinestations zijn er in ruime mate voorhanden, evenals pinautomaten. Snelheidsboetes zijn gigantisch maar de kans dat ze je grijpen is erg klein, afgezien rond de grote steden en de "snelwegen".

Is het ver? Je dagafstanden plan je zelf in en je hoeft niet in een dag naar Noorwegen te rijden. De genoemde site van janneman is idd erg leuk en informatief.

kom ook is kijken bij nakedbikes daar is een apart topic voor NTN en hawk rijders.

maar je geeft het inderdaad zelf al aan, over die eland.
het is gewoon het beste om met 2 of meer motoren te gaan rijden voor je eigen veiligheid, je komt soms een hele tijd niemand tegen

Hey Mensen,

Allereerst bedankt voor alle reakties!!
Ik ben er nog steeds niet uit. Ik vind de heenreis wel een verdomd eind rijden... Lekker in duitsland 600km snelweg in 35 graden :r
Maar ja Zwitserland of Zweden zijn ook niet zoveel minder. Verder zou ik het wel een groot nadeel vinden als ik de boot vooraf moet boeken, ik heb er een grote hekel aan als je je moet haasten om ergens te zijn, en ik wil ook graag het tijdstip van terugreizen zelf kunnen bepalen. Heeft daar iemand ervaring mee of het mogelijk is de oversteek vanaf Hirtshals (DK) te maken zonder vooraf te boeken half augustus? En hoe is het dan met de drukte??
@Jona: De site van Janneman had ik al eens bezocht, dat was juist hetgene dat mij aansporing gegeven heeft naar Noorwegen te gaan, het ziet eruit alsof het lekker rijden is daar :]
@ Kofferrek: Bedoel je met het gevaar van Elanden de kans op aanrijden, of ook dat de elanden je zelf lastigvallen? Ik ben eens een keer s'nachts (te voet) een paar Elanden tegengekomen (wat zijn die beesten groot!), toen er een twijgje onder mijn voeten kraakte schoten ze er als gekken vandoor...Hoe zit het met de temperatuur: Ik neem aan dat 5 graden toch wel het minimum is?? Anders moet ik op z'n minst een nieuwe slaapzak kopen...
Vind je het veilig genoeg om alleen te gaan? Ik heb helaas weinig keuze, mijn vrienden gaan bijna allemaal met hun vriendin op vakantie en ik ben de enigste die motor rijdt, dus dan blijft er weinig keuze...
Nogmaals Dank voor de hulp 8-)

Groet Raymond.

Ik bedoelde op het gevaar van Elanden onderweg tegenkomen. (Die beesten zijn idd erg groot). Maar al te groot is het risico op Elanden imho niet.
In 2 weken kan je een groot gedeelte van Zuid Noorwegen zien, je blijft er overdag langer doorrijden dan je van plan bent omdat het goede wegen zijn en het 's avonds lang licht blijft.
Als je alleen gaat is er inderdaad een risico als er iets gebeurt. Van de andere kant heb je bijna overal een dekking voor je mobiele telefoon, dus kan je ook zelf hulp inschakelen. Zelf neem ik me altijd voor om niet al te veel risico's te nemen als ik in m'n eentje ben (Dat lukt niet altijd :P ) Maar ook als je met meer mensen bent bestaat er het risico dat je elkaar het decor inrijdt.
Als het echt erg koud wordt kan je altijd nog een hytte huren of een hotel nemen.

Voor alles geld dat je je gezond verstand moet gebruiken, en met een mobiele telefoon en een creditcard zijn de meeste problemen op te lossen :)

Nog even terugkomend op je Elanden-angst:

Het zijn vluchtdieren. Net als bijna alle andere dieren zijn ze als de dood voor mensen. Als je BOE roept is ie weg. Je vrees voor een Eland is terecht als je met 100 aan komt suizen en het beest BOE naar jou roept. Dan is het tijd voor de Elandenproef op de moto. Ik heb nog geen berichten gelezen waarin motorrijders kilometers zijn achtervolgd door Elanden. Hun grootte is een beetje een voordeel. Op een konijn ga je ook onderuit. Maar die is heel wat moeilijker te zien.

Ik mag trouwens wensen dat je er een tegenkomt onder goede omstandigheden. Het zijn imposante beesten. Een stukje Scandinavie-gevoel dat je eigenlijk niet mag missen.

Ik ben eenmaal vanuit Frederikshaven naar Oslo gevaren. Dat was een nacht varen. Overdag gaan ze ook. De maatschappij is de COLORLINE ( http://www.colorline.com/ ) . Ik ben toen zo aan komen rijden en kon meteen mee. Dat was met een 6 meter lang koekblik. Een moto mag helemaal geen probleem geven. Mogelijk heb je dan geen hutje. Maar als je overdag gaat is dat geen probleem. En er zijn ook kortere oversteken zag ik. Bel ze eens ? (+45) 99 56 19 77

Succes !

Terug
Bovenaan Onderaan